Gå til innhold
Hundesonen.no

Bearded Collie vs. Old English Sheepdog


Wheaten terrier

Bearded collie eller OES?  

40 stemmer

  1. 1.

    • Old English Sheepdog
      18
    • Bearded Collie
      22


Recommended Posts

Mitt andre innlegg her på Sonen - og første gang jeg svarer på noe.. (Håper det kommer riktig "frem")

Har hatt Bearded Collie i noen år, og ville selvsagt valgt det igjen, men det var ikke DET jeg skulle si.

Forskjeller:

OES er mye større (både høyde og vekt)

De har helt forskjellige pelstyper - OES med stri og hard "ragg", Beardisen skal ha stri, men rettere pels.

De har oftest helt forskjellige tegninger, og Beardisen kommer i flere fargevarianter (inkl. pigment og øyenfarge)

De rasene har mye felles historie, men gemyttene er nokså forskjellige - Beardisen er langt mere livlig ("hyper" om man vil) på godt og ondt. På en Beardis er det nærmest aldri å se hannhundaggressivitet (altså to hanner imellom, de er ville og gærne nærmest hele livet. OES er en mere fornuftig rase mtp å faktisk bli voksne en gang..

Vi (familien) skulle ha en OES som vår første hund, men da det var så mye sykdom på rasen (i beg. av 80-tallet) var det over ett års ventetid på kull de trodde kunne bli ok.

Jeg ville da ha en collie istedenfor, men som et kompromiss ble det da en bearded collie. Den første i en lang rekke - og de eneste gangene jeg angrer på valget er når det er vårløsning, leire og søle overalt (både inne og ute).

Også en liten bemerkning til - ja, Beardisen har myyye pels nå. MEN det gjelder ofte utstillingshundene - som blir pleiet og stelt, børst, bad og balsam for å FÅ så lang pels. DET er en hel vitenskap det også, sies det..

Den normale familiehunden som går mye ute i skog og mark, blir stelt mere i rykk og napp - vil ikke få en slik pels som endel av pelsmonstrene man ser på utstillinger.

Å måtte børste sin Beardie hver dag - eller flere ganger i uken er i beste fall misforstått, og i alle fall bortkastet. Hvis hunden har en normal pels (dvs ikke klippet) holder det lenge med en gang i uken - HVIS det gjøres skikkelig, og det vil si: børste/kamme helt inn til huden. Går man mye i kratt og skog så må man ta seg jobben med å fjerne pinner, borrer og annet rusk - så det ikke får floket seg inn i pelsen.

Jeg børster ikke mine mer enn maks 1 gang i måneden (bortsett fra når de blir stilt ut, da). Men vi går heller ikke så mye i skogen - mere turer langs gangveier, på store friområder hvor de får løpe løse, etc.

Hvis de klippes ned er de selvsagt helt supre frem til det har gått 4-5 mndr, og da er det et mareritt å børste dem. DA bør man gjøre det oftere - hvis man vil ha hunden tilbake i full pels. Dette fordi at underullen kan ta overhånd over dekkhårene, og det blir som å kamme en bomullsdott.. Ikke så greit, altså.

Men, men - hver sin lyst. Jeg synes OES er kjempefine hunder, men hadde aldri orket med DET pelsstellet hvis man har utstilling som interesse. Og jeg synes det er godt å vite at man kan bære hunden sin ut fra veterinærkontoret (hvis nødvendig), eller løfte dem opp i bilen når de blir gamle og stive..

(Også er det plass til så mange flere hjemme..)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...