Gå til innhold
Hundesonen.no

Pondus drept av hund


Justisia

Recommended Posts

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Dritteiere vil jeg si... nok en gang.

Dritteier og drittweiler. Bikkja er jo tydligvis ikke helt riktig når den gjør sånt. Jeg blir sikkert litt ekstra sinna siden det er en papillon som er blitt drept - TENK om det hadde vært Frøken liksom.. Hadde ikke vist hva jeg hadde gjort da :icon_cry: Håper virkelig hunden blir avlivet, ikke som "hevn", men tenk om det skjer igjen? Veldig sansynelig det, med slike eiere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dritteier og drittweiler. Bikkja er jo tydligvis ikke helt riktig når den gjør sånt. Jeg blir sikkert litt ekstra sinna siden det er en papillon som er blitt drept - TENK om det hadde vært Frøken liksom.. Hadde ikke vist hva jeg hadde gjort da :icon_cry: Håper virkelig hunden blir avlivet, ikke som "hevn", men tenk om det skjer igjen? Veldig sansynelig det, med slike eiere!

Jeg synes ikke uten videre at hunden burde avlives. Det jeg for lite om omstendighetene til. Jeg har selv en hundeaggressiv hund, som fort kan ende i bråk, og i verste fall skade en annen hund (det skal sies at han bare bråker, og har aldri fysisk angrepet en annen hund med bitt, men det hender jo de ikke finner seg i det og svarer, og da kan det blir slosskamp...). Det ville ikke falle meg inn å ha ham løs hvis jeg trodde at jeg ikke kunne kontrollere ham dersom det kom en annen hund, enten det er på tur eller trening. Denne hunden kan muligens ha et utmerket hundeliv i bånd hos en eier som kan ta ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fryktelig tragisk. :(

Jeg skjønner ikke hvorfor folk står på avstand og lar hunden hilse på fremmede hunder? Skulle det skje noe, alvorlig eller ei, så har man alt for lang reaksjonstid + forflytning. Og spessielt med en sånn størrelsesforskjell. Hadde jeg aldri tatt kjangsen på, uansett hvor snill hunden hadde vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor folk står på avstand og lar hunden hilse på fremmede hunder? Skulle det skje noe, alvorlig eller ei, så har man alt for lang reaksjonstid + forflytning. Og spessielt med en sånn størrelsesforskjell. Hadde jeg aldri tatt kjangsen på, uansett hvor snill hunden hadde vært.

Akkurat det kan jeg faktisk forstå - det er ofte når eier kommer INNTIL sin hund at det smeller (hunden får backup, blir "tøff" nok til å handle...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor folk står på avstand og lar hunden hilse på fremmede hunder? Skulle det skje noe, alvorlig eller ei, så har man alt for lang reaksjonstid + forflytning. Og spessielt med en sånn størrelsesforskjell. Hadde jeg aldri tatt kjangsen på, uansett hvor snill hunden hadde vært.

Kommer det en fremmed hund bort til meg når jeg er ute og går med Fyda så håper jeg at jeg har is nok i magen til å bare slippe båndet og gå noen meter vekk. Som Siri sier kan det faktisk trigge konflikter om man står midt oppi hunder som hilser, selv vennlige hunder.

Utrolig trist hendelse. Det er frustrerende at hunden gikk løs, men jeg er enig med Simira at denne hunden kan muligens leve et langt liv sammen en ansvarlig eier. Det spørs veldig på omstendighetene rett og slett. Jeg synes også en kraftig bot er på sin plass, men jeg blir temmelig oppgitt og frustrert over det evige og lite gjennomtenkte "neste gang er det et barn" spielet...

(For øvrig artig at en 26 åring blir definert som ungdom. :ahappy: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempetrist sak! Den hunden bør ikke gå løs, båndtvang eller ei...

(For øvrig artig at en 26 åring blir definert som ungdom. :ahappy: )

Blir hun? Ser bare at det blir skrevet at det var ungdommer som gikk tur med rottweileren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det kan jeg faktisk forstå - det er ofte når eier kommer INNTIL sin hund at det smeller (hunden får backup, blir "tøff" nok til å handle...).

Joda, men hvis man har en hund som potensielt kan bli skarp, så bør den ikke få hilse løs, og spessielt ikke på så små hunder. Jeg mener ikke at man skal begynne å stresse hundene midt i hilsinga, for all del, men ta kontroll over situasjonen før den oppstår. Med andre ord, rottiseierne burde satt hunden i bånd. Og har de ikke trent den godt nok til å stoppe, nei da burde den ikke få gå løs.

Og forsåvidt nettopp dette med at man kan utløse angrep hvis man stresser hunder i møte, burde jo være noe de med rottisen bør ha i bakhodet. Hadde jeg hatt ett knøtt, og en diger ukjent hund hadde kommet bort uten samtykke, ja da hadde nok jeg blitt redd også og kunne potensielt trigga bikkjene.

Jeg vil heller stå midt i smørøyet og kunne handle raskt om noe skulle skje, enn å stå på avstand for å ikke utløse noe.

For en stund siden var vi ute å gikk tur, og det kom to løse hunder løpende bjeffende mot oss, og jeg greide heldigvis å slippe ut på båndet og puste med magen. Jeg kunne absolutt skapt en uønsket reaksjon fra Grim som kunne endt med slosskamp om jeg hadde stressa da, så jeg er ikke uenig. Men så har ikke jeg en hund som er forsvarsløs heller.

Uansett en veldig trist sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:icon_cry: huff og huff og nei.

..men samtidig som jeg er enig med de som påpeker her at hunder kan fyres opp om eier kommer å avbryter hilsningen, kan ikke motpartens eier også utløse dette? Sitat: "Hundene begynte å snuse på hverandre. Rottweileren viklet seg inn i hundebåndet, så jeg fikk ikke dratt Pondus unna"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rottweileren viklet seg inn i hundebåndet, så jeg fikk ikke dratt Pondus unna"

Noe sånt hadde uten tvil blitt bråk av hvis det hadde skjedd med Emma.

(men hun går ikke løs da og er veeldig obs på hoftene sine)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men hvis man har en hund som potensielt kan bli skarp, så bør den ikke få hilse løs, og spessielt ikke på så små hunder. Jeg mener ikke at man skal begynne å stresse hundene midt i hilsinga, for all del, men ta kontroll over situasjonen før den oppstår. Med andre ord, rottiseierne burde satt hunden i bånd. Og har de ikke trent den godt nok til å stoppe, nei da burde den ikke få gå løs.

At en slik hund ikke BØR få hilse, er vel hevet over enhver tvil, men om uhellet tross alt er ute, så er det alltid bedre å fjerne seg fra hunden, enn å gå inntil for å ta den vekk. Uhell kan skje (nei, jeg tror ikke ovenfornevnte situasjon var noe "uhell", jeg tror det var sløve eiere som ikke eide ansvarsfølelse eller kjennskap til sin hund), og da er det greit å vite både hvordan hunden vil reagere og hvordan du som eier bør reagere for å unngå en ekkel situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Men altså - det står at rottweileren viklet seg inn i båndet. Om eier av papillonen var som andre papillon eiere så hadde hun garantert flexiline - og om rottisen var surra inn i det så er det vel for søren ikke rart det blir konflikt eller?

Trist at papillonen døde, men jeg tror ikke nødvendigvis det betyr at rottisen er klin gal og dysfunksjonell på noen måte. Den behøver ikke å være agressiv heller, flexibånd surra rundt ett bein kan gjøre dritvondt faktisk og det kan trigge reaksjoner hos hvem som helst. Ser bare hos meg, jeg går tur med begge hundene i flexiline - av og til klarer Hermine å surre seg inn i beina til Noah og det gjør tydeligvis vondt og da blir han sur på henne og da kakker han etter henne i forbannelsen liksom. Og Noah er ingen agressiv hund.

Selvsagt burde man ikke ha hunden sin løs på populære turstier - i alle fall om man har en hund som bryr seg om andre hunder - men dette kan like gjerne ha vært ett hendig uhell som noe annet. Det ER rått parti med rottis v.s. papillon - men det behøver ikke å bety at rottisen er en blodtørstig djevelhund som fortjener å dø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er virkelig trist at den papillonen døde, men som mange sier her, så vet vi altfor lite om hendelsen til å dømme så mye.

Og uten å spørre rottweileren hvorfor han angrep, så er det lite å si. Selvfølgelig, nå er det jo båndtvang, og den skulle etter loven vært i bånd, men det har jo med vilt å gjøre, ikke papilloner på tur.

Jeg håper virkelig at det finnes en løsning der rottweileren kan fortsette livet sitt, på et ansvarlig vis uten slike hendelser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At en slik hund ikke BØR få hilse, er vel hevet over enhver tvil, men om uhellet tross alt er ute, så er det alltid bedre å fjerne seg fra hunden, enn å gå inntil for å ta den vekk.

Det der er en myte. Rygger du unna overlater du alt til hunden som angriper. Den lille hunden kan ikke bli mer død fordi du forsøker å gripe inn. Tvert om har du da hvertfall mulighet til å få avbrutt angrepet før skadene er for store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er en myte. Rygger du unna overlater du alt til hunden som angriper. Den lille hunden kan ikke bli mer død fordi du forsøker å gripe inn. Tvert om har du da hvertfall mulighet til å få avbrutt angrepet før skadene er for store.

Myte? Min erfaring sier at det svært ofte trigger en hund til å angripe om eieren blander seg inn, og at man oftest unngår angrep om man fjerner seg fra situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myte? Min erfaring sier at det svært ofte trigger en hund til å angripe om eieren blander seg inn, og at man oftest unngår angrep om man fjerner seg fra situasjonen.

Så en episode med Cesar Millan igår, eieren slet endel med usikkerhet og slikt, hunden var av en underdanig type. Den kombinasjonen resulterte i fryktaggresjon når eier gikk med den, og den utagerte mot andre hunder. Når Cesar som er calm&submissive tok hunden, gikk alt greit.

Poenget mitt er at vi mennesker absolutt påvirker, både positivt og negativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er virkelig HELT utrolig! Her forsvares rottweileren! Hvor mange av dere hadde seriøst sluppet båndet og gått vekk dersom en rottis tygde på deres papillon? Det mer enn antydes at eier av papillonen er delansvarlig for at det gikk så ille, dum som hun er som bruker flexibånd og i tillegg er der og "forstyrrer" oppgjøret.

Jeg er virkelig sjokkert over at man trenger mer informasjon om saken for å kunne "dømme". En hund har angrepet en annen hund, som døde av skadene. Hvorvidt fettern til onkelen til eieren til hundens nabo en gang måka til rottisen så den har blitt traumatisert er av absolutt NULL interesse for saken. Det er nulltoleranse mot slik oppførsel, og hadde jeg vært eier av den drepte papillonen så hadde jeg gjort alt i min makt for å få denne hunden avlivd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er virkelig HELT utrolig! Her forsvares rottweileren! Hvor mange av dere hadde seriøst sluppet båndet og gått vekk dersom en rottis tygde på deres papillon? Det mer enn antydes at eier av papillonen er delansvarlig for at det gikk så ille, dum som hun er som bruker flexibånd og i tillegg er der og "forstyrrer" oppgjøret.

Jeg er virkelig sjokkert over at man trenger mer informasjon om saken for å kunne "dømme". En hund har angrepet en annen hund, som døde av skadene. Hvorvidt fettern til onkelen til eieren til hundens nabo en gang måka til rottisen så den har blitt traumatisert er av absolutt NULL interesse for saken. Det er nulltoleranse mot slik oppførsel, og hadde jeg vært eier av den drepte papillonen så hadde jeg gjort alt i min makt for å få denne hunden avlivd.

Tror ikke noen anklager datteren til eierene av papillonen, og det er jo allerede sagt at man mener/tror at eierene var uansvarlige osv. og det er jo uansett båndtvang der det skjedde, og om det skjedde nylig så er det jo båndtvang overalt i landet, samt at man uansett skal ha kontroll utenom båndtvangen.

Diskusjonen bare utviklet seg i den retning at eiere/personer rundt kan også påvirke negativt, ved at hunden føler støtte osv.

På den annen side så er det faktisk ikke sikkert at rottweileren mente å drepe, kanskje den rett og slett ble redd fordi den følte seg fanget i båndet, og rett og slett bare handlet i panikk. Det rettferdiggjør selvfølgelig ikke situasjonen, men det betyr at det faktisk er mulig at rottweileren kan få et godt liv med riktige og ansvarlige eiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt hun hadde flexibånd og ikke forlot "åstedet" er faktisk helt irrelevant, og å i det hele tatt snakke om det antyder at hun har en viss skyld for at hunden døde. Dersom en hund dreper en annen hund som følge av at den fastnet i et bånd, så er den ikke til å stole på et halvt sekund en gang. KAN få et godt liv? Hvorfor ta sjansen? Skal den omplasseres da fordi eieren ikke er flink nok? Har ikke jobbet nok med at den ikke skal bli sint fordi den får et bånd rundt beina? Nei, ærlig talt. Slikt gemytt har ingenting i samfunnet å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...