Gå til innhold
Hundesonen.no

Kastrering av hannhund


Recommended Posts

Jeg sitter å tenker på å kastrere Taz, siden han reagerte så ille på vennina mi sin hund i løpetis at han må være hos pappa et par uker, så han kan få spist osv.. og jeg har jo en tispe sjøl, som jo skal bli voksen å få løpetid en gang.

Fikk først tips av dyrlegen om å prøve kjemisk kastrering først, for funker det ikke så hjelper det ikke med kastrering heller. Men så hørte jeg at noen sa at den kjemiske funker ikke osv..

Noen som har noen erfaringer rundt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Nå begynner det å bli noen år siden men ting henger igjen. Altså jeg testet kjemisk kastrering på hanhunden jeg hadde og den første hadde ikke noe effekt men den andre hadde god effekt. Altså det var to merker og det var da ikke uvanlig at den ene ikke hadde effekt men at den andre hadde.Husker ikke navn på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er han vant med og ha løpske hunder rundt seg? Som bor i samme hus som han? Zorba var nemlig ikke vant til det når Millas første løpetid. Zorba var et levende h e l v e t t e den måneden. Han bjeffa/peip/ula/sikla konstant og han spiste ikke noe mat. Men han ble overraskende godt vant til det, nå et det kun piping og kåthet de dagene hun står (3-4 dager).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge min dyrlege så er det to helt forskjellige ting (kjemisk og kutte av bjellene). Noen hunder kan reagere negativt på kastrering og derfor vil dyrlegene prøve kjemisk først, men det er aldri en garanti for at det vil bli bedre dersom ballene kappes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er han vant med og ha løpske hunder rundt seg? Som bor i samme hus som han? Zorba var nemlig ikke vant til det når Millas første løpetid. Zorba var et levende h e l v e t t e den måneden. Han bjeffa/peip/ula/sikla konstant og han spiste ikke noe mat. Men han ble overraskende godt vant til det, nå et det kun piping og kåthet de dagene hun står (3-4 dager).

nei, eller da pappa hadde han så hadde han moren hans også, da prøvde han seg visstnok på moren sin hele tiden og slet ille mye med stress osv.. "/ Det gikk bra å ha han i samme hus som tispa til vennina mi i 2uker av løpetiden, før det plutselig bare ble full stress, null konsentrasjon og spising osv... og han er vanligvis et skikkelig matvrak!

Så du mener at han kan bli vant til det bare ved å ha han i nærheten av løpske tisper? men ville du hatt han i bur eller noe da? for jeg hadde han i bur de par første dagene da han ble helt sprø, og da roet han seg litt, men får så vondt i meg for å måtte ha han i buret også... "/

alt av tips og hjelp tas imot med stor takk hvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære deg - du vil klippe ballene på hannhunden din fordi du har valgt å kjøpe en tispe? Er det ikke bedre å finne ut av ting uten å gå til et slikt drastisk skritt?

Du vet at mange kastrater blir mobbet av andre hunder?

nei, fordi han blir som han blir, og jeg har ikke hjerte til å la det gå så langt til at jeg kan spille harpe på ribbeina hans flere ganger... og jeg trodde egentlig det med løpetid skulle gå greit, siden vi har truffet på mange løpetisper og ikke reagert.. Og dette her er bare en tanke jeg fikk etter at jeg snakka med dyrlegen i forrige uke.

nei? vet om et par kastrerte som lever fint de, de ble kastrerte pga de var blandinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også skaffe deg hundevakt den tiden det er som verst.

akkurat der tror jeg ikke klarer å stole på noen, har pappa nå, men han vil ikke mer etter dette. og jeg syns det er vanskelig nok å ikke ha hatt han på 1uke nå...

må legge til at jeg har prøvd den bitch sprayen da, uten hell..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

akkurat der tror jeg ikke klarer å stole på noen, har pappa nå, men han vil ikke mer etter dette. og jeg syns det er vanskelig nok å ikke ha hatt han på 1uke nå...

må legge til at jeg har prøvd den bitch sprayen da, uten hell..

Unnskyld? Du kastrerer ham fordi du synes det er vanskelig at han er borte en uke??

Sånn foruten det så er det lovstridig å kastrere en hund uten særlige vilkår - at han blir tussete under løpetid en til to ganger i året er vel ikke særlige vilkår. Det er også mange her som helt fint klarer å arrangere det å ha tispe og hannhund sammen, uten at de er nødt til å klippe balla av hannhunden av den grunn. Du får det også til hvis du vil.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjemisk kastrering gjøres med sprøyte eller chip. Chip er mye mer likt kirurgisk kastrering enn sprøyte er, der kan du få litt forskjellige reaksjoner. Men jeg ville nok prøvd å ha dem sammen en hel løpetid eller to før avgjørelsen tas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og feilen med å kastrere hund kontra katt, hest osv er?

dyrlegen som foreslo dette med kastrere, jeg bare grubler videre på.

Du mener ditt hundehold er likt kattehold eller hestehold? Selvfølgelig ikke - ergo gjelder ikke samme regler heller. Katt og hest er heller ikke nevnt i loven slik hund er. At vet bryr seg mer om å tjene penger enn loven betyr ikke at du er nødt til å fylle lommene hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener ditt hundehold er likt kattehold eller hestehold? Selvfølgelig ikke - ergo gjelder ikke samme regler heller. Katt og hest er heller ikke nevnt i loven slik hund er. At vet bryr seg mer om å tjene penger enn loven betyr ikke at du er nødt til å fylle lommene hans.

Dette er vel dyrevernloven, så det gjelder alle arter, såvidt jeg vet? Loven sier vel noe om at det er forbudt med kirurgiske inngrep uten at det foreligger medisinske hensyn (altså "praktiske" og skjønnhetsmessige operasjoner er ikke lov).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er STOR forskjell på hvordan hannhunder reagerer på løpetid; den forrige hunden min ble hysterisk og sultet seg nesten til døde hver gang en tispe innen 5 km radius hadde løpetid - tror at uansett hvor mye jeg hadde "trent" ham så hadde han reagert like mye...Han ble kastrert når vekten viste 26 kg mot normalt 45, og det var etter anbefaling fra veterinær... Den hannhunden jeg har nå, ligger rett ved siden av tisper med løpetid, og bryr seg ikke nevneverdig mye - det "verste" han finner på, er å klapre litt med tennene når godlukten blir for intens :D

Naboene her har 2 kastrerte hannhunder og en kastrert tispe, og dette er harmoniske og greie hunder, som går fint overens med alt av andre hunder, også min ukastrerte "pøbel" som er VELDIG mye MANN for tiden :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld? Du kastrerer ham fordi du synes det er vanskelig at han er borte en uke??

Sånn foruten det så er det lovstridig å kastrere en hund uten særlige vilkår - at han blir tussete under løpetid en til to ganger i året er vel ikke særlige vilkår. Det er også mange her som helt fint klarer å arrangere det å ha tispe og hannhund sammen, uten at de er nødt til å klippe balla av hannhunden av den grunn. Du får det også til hvis du vil.

Signerer denne.

Jeg har hann hund og tisper sammen hele året, sender de ikke bort eller stapper de i et bur selv om hormonene på hannen løper litt løpsk. Nå har jeg en 14mnd'r 40kg's hormonell hannhund som nå opplever sin 3. løpetids tispe på 6 mnd'r, men han har lært seg at jeg er sjef og når jeg sier "la være" ellr "gå å legg deg" så er det det han må gjøre. Jada han ligger å piper og klapprer med tenna, jada han prøver å slikke tispa hver gang de passerer hverandre, han spiser noe mindre og er mer rastløs, men det er jo bare sånn hannhunder er. Det er vi som eiere som må lære oss å klare å slappe av og sette retferdige grenser. Jeg har de kun i avskilte rom når jeg ikke er tilstede og kan følge med de, eller kan ha en av dem med meg.

Og hvorfor er det hannhunden det skal gå utover, som enten må bort, i bur eller kastreres?

Klart noen hannhunder kan plages mer enn andre, men jeg trorjeg vill prøvd kjemisk kastrering først om jeg hadde valget (selv om det ikke er en garnti). Jeg er en av de som har opplevd at kjemisk kastrering fungerte bedre enn kirurgisk. Min forge hanne ble nervøs og var etter at testiklene forsvant.

Edit: lagt til siste avsnitt.

Endret av Gullulven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"6.2.19.7 Inngrep

Dyrevernloven setter forbud mot å kastrere hunder, med unntak for bruksmessige og medisinske årsaker. Medisinske årsaker kan være testikkelkreft eller livmorbetennelse, og bruksmessige årsaker kan være førerhunder for blinde. Kastrering av hannhunder er ikke vanlig i Norge, men utføres som et alternativ til avliving av hunder med unormal sterk kjønnsdrift eller som viser overdreven aggresjon mot andre hannhunder. De siste tiårene har det vært alminnelig å behandle tisper med hormoninjeksjon to ganger i året for å unngå løpetid. Behandlingen kan gi visse bivirkninger og det er økt pågang for kastrering/sterilisering. I utlandet er kastrering av hunder, både hannhunder og tisper, vanlig."

Stortingsmelding 12 2002-2003

Er det alternativet ditt? Er det ikke da bedre med hundepass en uke?

Les også:

Hormonell påvirkning av atferd – Kastrering av hund

Kastrering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullulven: Grunnen til at Taz må i bur er fordi han likevel bare ender med å stresse utenfor buret til tispa.. eller stresse rundt hvis vi har stengt de i forskjellige rom, i et bur kan han legge seg ned å slappe av litt. Og nei, han skal ikke bort, det skjer ikke, ferdig med den saken. Grunnen til at han skal kastreres er fordi det er et lettere inngrep enn å sterilisere en tispe :)

LineSK: Om du leser de linkene du la ut, så sto det også:

"Kastrering vil sannsynligvis ha positiv effekt på hannhundens stress når tisper har løpetid"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LineSK: Om du leser de linkene du la ut, så sto det også:

"Kastrering vil sannsynligvis ha positiv effekt på hannhundens stress når tisper har løpetid"

Må ta med hele da:

"Kastrering av hannhunder kan forebygge og avhjelpe enkelte atferdsproblemer som er seksuelt motivert, som f.eks. stress i forbindelse med tisper med løpetid, aggresjon mot andre hannhunder, rømming og annet. Man bør likevel være klar over at kastrasjon alene sjelden er nok til å løse etablert problematferd. Det er viktig at dyrenes velferd settes i fokus i diskusjonen omkring kastrering, og at ikke hovedvekten legges på at det blir mer komfortabelt for eier å ha et kastrert dyr. Kastrering av hund er et relativt omfattende kirurgisk inngrep, og risikoen ved å legge et dyr i narkose og gjennomføre en slik operasjon må ikke undervurderes. Det er både et etisk og et dyrevelferdsmessig spørsmål om det er riktig å utføre kirurgiske inngrep på friske dyr. Det er behov for mer forskning innen helsemessige og atferdsmessige konsekvenser av kastrering, spesielt med tanke på hvordan dyrene fungerer ute blant andre hunder. "

Det er ikke en så enkel løsning som du later til å tro at det er..

Les forøvrig hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...