Gå til innhold
Hundesonen.no

Noe galt med Shensi?


Sanne

Recommended Posts

Den ene av pappas lundehunder hadde litt sånn "krampeaktige" anfall når hun hadde IL, som om det gjorde kjempevondt i magen plutselig.. Mens den andre hadde helt annerledes symptomer.

Det hørtes jo egentlig ikke ut som om Shensi har IL, men siden det er en lundehund ville jeg i alle fall utelukket det, om du skjønner :) Krysser uansett fingrene for at det er ufarlig og lett å fikse! Og ikke minst at de finner utav det, ingenting er så kjipt som å ikke vite hva det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Den ene av pappas lundehunder hadde litt sånn "krampeaktige" anfall når hun hadde IL, som om det gjorde kjempevondt i magen plutselig.. Mens den andre hadde helt annerledes symptomer.

Det hørtes jo egentlig ikke ut som om Shensi har IL, men siden det er en lundehund ville jeg i alle fall utelukket det, om du skjønner :) Krysser uansett fingrene for at det er ufarlig og lett å fikse! Og ikke minst at de finner utav det, ingenting er så kjipt som å ikke vite hva det er.

Hmh, naive meg trodde faktisk at det bare var de symptomene jeg har sett, som oppstår ved IL. Men hallo, selvfølgelig kan hunder reagere ulikt, både med tanke på hvor langt i sykdommen den er, hvor sterk hunden er på smerte osv *insert giant facepalm* :lol:

Vel takk for at du sa nettopp dette! Jeg skal ringe dyrlegen etterpå uansett for å få de til å fikse direkteoppgjør med forsikringen, og da skal jeg samtidig høre om de sjekker IL.

Det er virkelig grusomt å ikke vite ja... Blir tullete av dette jeg altså, ikke får jeg sove heller :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krysser fingre for at du får svar! Hva er prognosen ved IL? Kan de leve med det?

Tusen takk! :flowers:

Joda, i dag er det mange hunder som overlever IL, men det er absolutt en dødelig sykdom om det ikke oppdages tidsnok. Nå er ofte symptomene såpass ille at man gjerne løper til vet lenge før det er krisesituasjon. Hunden må på diett og litt sånn forskjellig. Og hvis de har fått det en gang så kommer det ofte tilbake igjen :hmm: Men som jeg ser det så overlever langt over flesteparten i dag. :) Mora til Shensi har hatt det, og kom seg veldig fint! Gamle lundisen vår hadde det også og kom seg fint, mora og tanta hans igjen døde dog av det...

Jeg snakka med vet'en i stad og Shensi var visst kjempeflink! Ikke en lyd på henne. Snuppa mi det :wub: De hadde ikke rukket å undersøkt henne enda, men skulle etter tlfsamtalen, så nå er de vel igang tenker jeg :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hva IL er?

og lykke til med shanshi, krysser fingrer :)

Jepp selvfølgelig kan du det :ahappy: Jeg sakser kort fra lundeklubbens side, da det ikke lønner seg at jeg går ut med en egen sammensatt forklaring. Det kan bli forvirrende :whistle:

"Begrepet intestinal lymfangiektasi angir en tilstand der det foreligger en unormal utvidelse og tilstopping av lymfekar (lymfeårer) i tarmen (intestinal = angår tarmen, lymfangiektasi = utvidelse av lymfekar)"

Og dette er vanlige symptomer:

"Diaré forekommer ofte hos hunder med lidelsen, men ikke alle hunder får diarè. Diarèen kan enten være av varig karakter eller den opptrer periodevis. Oppkast, slapphet, avmagring og dårlig pels er andre symptomer som kan forekomme. Dersom proteintapet er stort, vil det bli væskeopphopning spesielt under huden (ødemer) på bakbena, i bukhulen (ascites) eller i brysthulen (hydrothorax. Enkelte hunder blir bleke og uttørrede."

HER er link hvis du vil lese mer utdypende :ahappy:

Og tusen takk for det! :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jah... Du fikk "rett" minstemann :( IL it is... Dog et tidlig stadie, så dyrlegen ga oss absolutt ikke dårlige prognoser! Men da er det vel høyst sannsynlig medfødt, så da er det vel noe hun vil ha liggende latent hele tiden. Lille Shensisnupp hadde forhøyede leververdier, så nå skal hun over på leverfor, og så skal hun inn igjen om en mnd for ny kontroll!

Jaja, på en måte er jeg lettet! For det var ikke epilepsi (danse lykkelig rundt!) og det var ikke noe med ledd! :D IL er mulig å behandle, så nå er det om å gjør å se positivt på alt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jah... Du fikk "rett" minstemann :( IL it is... Dog et tidlig stadie, så dyrlegen ga oss absolutt ikke dårlige prognoser! Men da er det vel høyst sannsynlig medfødt, så da er det vel noe hun vil ha liggende latent hele tiden. Lille Shensisnupp hadde forhøyede leververdier, så nå skal hun over på leverfor, og så skal hun inn igjen om en mnd for ny kontroll!

Jaja, på en måte er jeg lettet! For det var ikke epilepsi (danse lykkelig rundt!) og det var ikke noe med ledd! :D IL er mulig å behandle, så nå er det om å gjør å se positivt på alt!

Det er jo deilig å få en diagnose vil jeg tro! Istedet for å lure på om det er deg eller bikkja det er noe med (been there, man begynner å lure på om man er hysterisk). Utrolig godt det kan behandles, og at du var så på hugget at det ble oppdaget tidlig! Mange hadde nok latt det gå lengre. God bedring til lille Shensi :console:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt at dere fikk en diagnose,da håper vi på en virksom og grei behandling.Lykke til!

Absolutt, veldig glad for at vi har fått et svar nå! Tusen takk :ahappy:

Det er jo deilig å få en diagnose vil jeg tro! Istedet for å lure på om det er deg eller bikkja det er noe med (been there, man begynner å lure på om man er hysterisk). Utrolig godt det kan behandles, og at du var så på hugget at det ble oppdaget tidlig! Mange hadde nok latt det gå lengre. God bedring til lille Shensi :console:

Mhm, jeg begynte faktsik å tenke om vi bare var ekstremt hønemødre osv :whistle: Men det var vi altså ikke. Her renner vi til dyrlegen så snart det er avvik i naturlig oppførsel på dyrene... Og i 98 prosent av tilfellene så er det noe galt, så jeg har lært at magefølelsen er ikke så dum å følge! Veldig godt med en diagnose! Takker for det :ahappy:

Nå er jeg utslitt etter å ha vært våken i 28 timer... så da tror jeg det blir en siesta på sofaen. Shensi er hvertfall utslått, og ligger i senga si med 3 av kattungene^^ hun måtte få beroligende hos dyrlegen.. Ble visst litt hysterisk når de skulle ta blodprøve :whistle::lol:

EDIT minstemann: Jepp :( Men heldigvis er det ikke alvorlig eller ille enda, så forhåpentligvis avverger vi krisen ved "fødselen"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God bedring til Shensi, så bra at dere oppdaget dette tidlig! Og tross alt bra at en fant noe som kan kureres, selv om det er vondt å oppdage at hunden er syk. Men snart er hun fit for fight igjen, og en vil ikke vite at hun er syk, bare sitt vanlige gode jeg :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God bedring til Shensi, så bra at dere oppdaget dette tidlig! Og tross alt bra at en fant noe som kan kureres, selv om det er vondt å oppdage at hunden er syk. Men snart er hun fit for fight igjen, og en vil ikke vite at hun er syk, bare sitt vanlige gode jeg :ahappy:

Tusen takk! Og herlig med så fine ord, og så positiv holdning :wub: Du har faktisk helt rett, Shensi er snart frisk og rask!

Så bra at dere har fått en diagnose! Selv om det selvfølgelig er trist at hun er syk.. Men bedre å vite hva det er enn å undres. God bedring til Shensi :console:

Ja veldig godt å ha noe og gå etter! Tusen takk :ahappy:

God bedring Shensi

Tusen takk :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra dere fikk en diagnose, og oppdaget det såppass tidlig! Lykke til, til alle sammen! :flowers: Og ikke minst god bedring til Shensi :hug:

Ja jeg er utrolig glad for å ha fått en diagnose, for nå vet vi hvertfall hva vi må gjøre og sånt! Tusen takk :ahappy:

Uff, ikke moro når våre kjære dyr blir syke! :( God bedring!

Nei det er ikke det altså :hmm: Tusen takk :ahappy:

God bedring til lille Shensi :hug:

Tusen takk :ahappy:

Masse god bedring! Ble glad for å lese at hun har gode prognoser!

Tas det ikke ILprøver regelmessig av lundehunder? Hvordan virker slikt? :icon_redface:

Tusen takk :ahappy: Ja jeg også, og jeg er så lykkelig for at jeg og samboer er såpass på hugget hvis vi ser endringer på dyrene våre. Bruker heller en tusenlapp unødvendig, enn å ikke sjekke de hvis vi føler at noe er galt!

Nei jeg tror ikke det gjøres altså. De blir vel ikke sjekket før det er symptomer til stede tror jeg.. Kunne kanskje vært en ide å sjekket IL regelmessig ja!

Hadde en lang prat med oppdretter til Shensi i går! Er så utrolig glad for at hun er tilgjengelig når vi trenger råd og hjelp :ahappy: Beste oppdretteren ever :wub: Så da har vi fått oppskrift på diett og litt generelle råd å sånt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, god bedring til lille Shensi! :flowers:

Tusen takk! :ahappy:

Forvørig er Shensi så til de grader seg selv i dag! :wub: Det er så utrolig godt å se henne hyper og tilstede. Dagen i dag startet med leking i senga, så da visste jeg at dette blir en normal Shensidag :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Oppdatering!

Shensi har egentlig ikke vist så mye tegn på at hun er syk de siste dagene hun :ahappy: Litt sånn hanglete og mer bjeffete enkelte dager, men stort sett er hun akkurat som vanlig. Så spørs om leverforet hjalp veldig da :blink: Herlig i såfall, og råflaks!

Skal nå uansett inn med henne i slutten av mnd, for en kontroll :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering!

Shensi har egentlig ikke vist så mye tegn på at hun er syk de siste dagene hun :ahappy: Litt sånn hanglete og mer bjeffete enkelte dager, men stort sett er hun akkurat som vanlig. Så spørs om leverforet hjalp veldig da :blink: Herlig i såfall, og råflaks!

Skal nå uansett inn med henne i slutten av mnd, for en kontroll :)

Så godt å høre! :D God bedring videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...