Gå til innhold
Hundesonen.no

Noe galt med Shensi?


Sanne

Recommended Posts

Shensi har noen diffuse symtpomer som vi ikke helt klarer å sette i sammenheng med hverandre, men begynner jo så smått å tenke at det kanskje kan ligge noe mer alvorlig bak, og at det er en sammenheng.. Vel, jeg skal prøve å forklare det best mulig!

Når hun blir opphisset, feks når vi kommer hjem, hun er hyper og får "raptus", etter tur osv. så virker det som hun får problemer/smerter i øret. Altså hun skakker hodet veldig og rister MYE på hodet. I tillegg kan hun hyle veldig lavt, sånn at det nesten blir en hveselyd, og det er tydelig at noe er ubehagelig. Men så gir det seg etter alt fra noen sekunder til noen minutter. Kan selvfølgelig ikke si for sikkert at det faktisk er øret, men det ser sånn ut, for det begynner å henge mer enn det andre. Jeg tror også det alltid er det samme øret. Det er ingen ørebetennelse eller noe sånt.

Hun har også en sånn greie med å slikke på sofaer :blink: Ofte! Og grave i sofaer og senger, dette også ofte. Og vi får henne ikke til å slutte med det, vi må fysisk dytte henne unna for at hun skal gi seg :blink: Etter sånn graving og "tørning" rundt i sofaen så kan hun også begynne å pipe..

Når hun sover kan hun plutselig våkne til og få den der hvesinga/pipinga, tilsynelatende helt uten grunn. Hun holder på noen sekunder, å så er hun ferdig med det. Men nå i kveld har dette skjedd to ganger, den ene gangen når hun sov, mens den andre gangen mens hun var våken. Tidligere har vi konkludert med at hun kanskje har en fot som har sovnet, eller har ligget ekkelt, så foten er litt øm, men siden det var i våken tilstand i dag også, så blir jeg usikker altså :hmm:

Hun har også sånn omvendt nysing av og til. Nå er det en stund siden vi har sett det. Dette er også som regel i forbindelse med opphisselse, så jeg konkluderer vel egentlig med at det ikke er noe annet enn nettopp det; omvendt nysing. Men greit å ta med lell tenker jeg.

Vet ikke om det er reelt å ta med at hun ikke er husren her hjemme. Tror egentlig ikke det er en del av dette, for hun er husren andre plasser liksom.

Ellers er hun en aktiv, årvåken, happy go lucky hund. Full fart ute, rolig inne. Har helt ok matlyst, sover kanskje litt mye, men det er full fart ute og hun kan også leke med Bamse og kattene ofte. Hun er ikke vanskelig å be liksom :ahappy:

Ble langt dette, men håper på svar! Selvfølgelig skal vi snakke med veterinær også, men greit å høre om noen kanskje har erfaringer med det samme..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Jeg tenker først og fremst låsninger jeg. Gjerne i nakke/bogparti, men kanskje også skjeivt bekken som forplanter seg fremover i andre låsninger.

Jeg ville tatt henne med til en veterinær som er utdannet innen kiropratikk (jeg foretrekker veterinærer fremfor equiterapeuter, da veterinærer er mer grundige og finner mer enn en equi).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Lilli22

Har opplevd lignende med svigermor sin hund. Han begynte med å klø veldig mye i ørene, uten å ha ørebetennelse da de gikk til dyrelegen med han og fant ikke noe gale med en gang. Han var ellers veldig glad og aktiv, men han ble værre og værre.Til slutt gikk han med hodet på skakke, og rulte seg mye med hodet ned i teppet. De gikk igjen til dyrelegen og da sjekket de halsen på han. Og da fant de ut at han hadde en kraftig halsbetennelse som hadde forverret seg og spredt seg til ørene. At this point var hunden veldig dårlig, men heldigvis fikk han medisin og ble fort bra igjen.

Nå er det ikke sikkert din hund har det samme, men det er mange lignende symptomer. Så ta en tur til vetrinæren du og få det sjekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omvendt nysing/innovernysing kan være tegn på nesemidd. Ristiing påøret og kløe ol kan være tegn på ørebetennelse, men også øremidd.

Intens slikking på ting så det blir en mani kan være tegn på noe "mentalt", stress, uro, nervøsitet.

Er det lenge siden hun har hatt løpetid? Tenker på gravingen ol.

Som de andre anbefaler så er nok turen til veterinæren å anbefale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen!

Justisia: Nesemidd o.l er det nok ikke, har opplevd det før på hund og det er ikke likt i det hele tatt, i tillegg skjer det alt for sjeldent :)

Øremidd har jeg faktisk ikke tenkt på, men da er det vel kanskje logisk at resten av dyrene også har det, da dette smitter helt enormt? har hatt det før på 5 ildere og 2 hunder.

Slikkinga kan vel kanskje være noe mentalt ja, det er jeg ikke tenkt på. men hun er ikke en nervøs hund i det hele tat, ei heller stresset. Masse energi og happy go lucky helt klart, men hun er jo ung. Men kanskje hun bare har fått en sånn greie :icon_confused: Løpetid hadde hun i vinter. Men gravingen/slikkingen/ristingen på hodet har pågått av og på en stund altså. Forsåvidt har hun alltid gravd, helt fra hun var valp, men da var det kun når hun skulle sove, nå er det sånn "klikk" greie i sofaen ofte. Står å graver helt ekstremt og "blokkerer" ut oss totalt. Hender ofte at hun hvesepiper når hun driver med denne gravingen også. Som jeg sa tidligere, vi må fysisk fjerne henne. Først nå vi har innsett at det kanskje kan være noe :hmm: Takk for innspill!

Lener89: Da hadde hun nok vært dårlig til nå, for som sagt over her, så har alle disse tingene pågått en stund, bare vi som ikke har tenkt så mye over det... Men takk for innspill, skal uansett nevne det for veterinær.

julnil: Det har vi faktisk ikke tenkt i det hele tatt. Og når du nevner det så kan det kanskje være noe leddgreier og lignende :icon_confused: Hun er stunthund av en annen verden, hopper og spretter rundt og styrer egentlig fælt. Så at det kan ha skjedd noe en eller annen gang, er faktisk en mulighet.

Nå har jeg bestilt time til vår faste vet i morgen kl 10. Da blir det i første omgang en generell gjennomgang av henne. Så får man ta det derfra. I morges begynte hun også plutselig med den hvesepipinga si... Det vil si 3 ganger på under tolv timer :( Ellers er hun i fin form, leker med kattene, koser og sover som normalt. Fin ute på tur også, ingenting unormalt what so ever. Det er det som er mest frustrerende med dette, 98 prosent av tiden så er hun seg selv. Men jeg vet at hun er en veldig hardfør hund, som ikke reagerer spesielt på smerte, så det er godt mulig at hun går med smerter hele tiden, uten at vi vet det :o

Hmh, tenke på noe annet fram til i morgen tenker jeg er best!

EDIT:

Jeg tenker også midd. Mange hunder blir stressa av midd.

Ja det kan jo hende. Om ikke annet så håper jeg inderlig at det er noe så enkelt! Men har opplevd det før som sagt, og det virker ikke likt. Uansett kan vi sjekke det selv, det har vi gjort flere ganger før^^ Så da går det an å sjekke det før timen i morgen :)

Uansett, tusen takk for at dere alle gadd ta dere tid til å svare, jeg setter utrolig stor pris på det, selv om jeg skal til veterinær i morgen. :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til hos veterinæren i morgen. Krysser fingre for at det er noe som enkelt lar seg løse :-)

Tusen takk! 6 og en halv time til jeg skal dra nå :frantics: Og jeg får jo selvfølgelig ikke sovet når jeg er bekymret og stressa, så da blir det en lang natt/morgen... Men men!

Lillesnuppa har kanskje vært litt slapp i dag faktisk.. Om det bare er jeg som gransker hunden etter symptomer, eller om det faktisk stemmer vet jeg egentlig ikke. Men hun har vært veldig rolig. Men skal ikke kaste bensin på bålet, male fanden på veggen og alt det der. Vente til man har konsultert en dyrlege før man freaker tenker jeg er lurt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så veldig oppløftende time til dyrlegen egentlig... Ikke funnet noe åpenbart med skjelett i sin helhet, hun kjente og undersøkte i kanskje 15 min, uten at Shensi ga en mine fra seg på noe som helst. Hun sjekket ører, men de var helt fine, litt ørevoks, men ikke nok til å skape sånne symptomer. Kjente på magen, sjekket bak, ja rett og slett undersøkt i hue og rævva egentlig. Uten å finne noe som helst.

Men vi begynte å nøste litt rundt den tiden vi har hatt Shensi, blant annet spurte hun om Shensi kan ha fått "skade" mot hodet, feks påkjørt, falt fra høyde osv. Og ja, hun har faktisk hatt noen uhell den hunden der. Blant annet tok hun for en tid tilbake salto fra sofalenet og landet på nakke/hode. Hun hylte kraftig og var tydelig ør og ustø, men siden det gikk seg til den gangen så trengte vi ikke vet.behandling. Vel enn om DET kan være årsaken til disse greiene hennes.

Hun spurte også hvordan Shensi ble under denne hvesehylinga si, om hun blokkerte, søkte kontakt osv. Og jo, hun blokkerer oss ut. Vi kan ta så mye vi vil på henne å sånn, men hun står bare med åpen munn og hveser mens hun ser tomt ut i lufta.

Som både jeg og dyrlegen sa, symptomene er svært diffuse. Det er jo sånn sett en "frisk" hund, siden almenntilstanden hennes ikke er markant endret, og hun oppførte seg som vanlig hos vet, altså happy go lucky stort sett.

hun tenkte litt rundt noen slags anfall, evt epilepsi (jeg klikker hvis vi får det på en hund til!) men ville liksom ikke sette noe som helst bastant. Vi skal ta kontakt tvert når det skjer igjen, da blir det røntgen/MR... Såeh, ikke akkurat det jeg hadde håpet å få høre. :hmm: Jaja, får krysse fingrene for at det ikke er noe med snuppa, men dyrlegen slo seg ikke til ro med det. og det gjør forsåvidt ikke vi heller, for noe er det. Bare å finne ut hva...

Snuppa er totalt utslitt etter dyrlegetimen, og det er også litt betenkelig, ettersom det absolutt ikke er noe hun ville blitt så slapp av. Meen, jeg kjenner jeg gransker henne hele tiden, så kan jo hende jeg overreagerer. Hunden må jo få være sliten, jeg bare synes ikke hun hadde trengt å være det i dag :lol:

Fortsettelse følger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, kjipt når man føler på seg at noe er galt, men ikke får noen diagnose. God bedring til Shensi!

Ja det er virkelig kjipt. og jeg er livredd for at det skal være epilepsi... Var jo det vi måtte avlive forrige lundisen for :( Neste gang blir det heldigvis røntgen/MR og blodprøver. Så får vi se! Men er ikke gøy å se at det er noe med beste snuppa, men ikke vite hva. Hva skal man gjøre for henne, har hun konstant vondt, er hun redd osv...

Nei, Shensi skal leve i minst hundre år, så hun har bare å bli frisk :wub:

Og tusen takk for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God bedring til Shensi :klem:

Håper dere får svar og at det lar seg fikse.

Tusen takk for det!

Ja det håper jeg også, så inderlig...

Kanskje du kan prøve å få filmet henne når hun gjør det igjen? Kanskje greit å kunne vise vetrinær det.

God bedring til henne, håper det ordner seg!

Hmh, det var et godt forslag. Det har jeg faktisk ikke tenkt på i det hele tatt! Takk for at du sa det :flowers:

Tusen takk!

Hun bare sover og sover... Lille bebisen :icon_cry: Hun har vel sovet konstant siden 12 i dag, utenom lufteturene, der det heller ikke har vært mye futt. Skjønner ikke noe jeg altså :ermm:

Nei, ta med seg bebisen og finne senga tenker jeg! I morgen er en ny dag, med en mer oppegående Shensi! *bestemme det*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næmmen! Uffda! :( Håper virkelig det ikke er noe farlig, og at dyrlegen finner ut at det bare er en liten "bagatell" som lar seg fikse lett!

Masse god bedring til Shensi! :console:

Ja det håper jeg også altså :hmm: vil ikke at det skal være noe med fineste prinsessa!

Tusen takk for det :ahappy:

Hun er seg selv i dag da! Så spørs om hun bare var veldig sliten i går! Første hun gjorde i morges var å stikke hue oppi søppelbøtta, en god indikator på at hun er tilbake :lol:

Så da får vi se om jeg klarer vente til evt neste "anfallting", eller om jeg ringer dyrlegen i neste uke for å høre litt mer! Men godt å ha energien til snuppa tilbake igjen :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en halvtimes tid reiser jeg til dyrlegen med snuppa... I går hadde hun rundt 15 hyle"anfall" på et par timer :icon_cry: Hun har sovet i rundt 15 timer nå, uten noe spesielt med sprell (utenom doturer selvfølgelig). Hun har også hatt noen greier i løpet av natten som gir en klar indikator på at noe er vondt... Så da blir det røntgen og blodprøver i dag. Må dra fra lille snuppa hos dyrlegen også :no:

Jaja, får håpe de finner noe nå! Liker ikke å se fineste frøkna sånn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en halvtimes tid reiser jeg til dyrlegen med snuppa... I går hadde hun rundt 15 hyle"anfall" på et par timer :icon_cry: Hun har sovet i rundt 15 timer nå, uten noe spesielt med sprell (utenom doturer selvfølgelig). Hun har også hatt noen greier i løpet av natten som gir en klar indikator på at noe er vondt... Så da blir det røntgen og blodprøver i dag. Må dra fra lille snuppa hos dyrlegen også :no:

Jaja, får håpe de finner noe nå! Liker ikke å se fineste frøkna sånn!

Uff! Lykke til! Hold oss oppdatert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff! Lykke til! Hold oss oppdatert

Lykke til.

Takk til dere begge!

Aff det slet i mammahjertet å gå fra henne hos dyrlegen, spesielt siden hun ikke ville være med dyrepleieren, men heller ville være med meg hjem igjen og jeg bare måtte ignorere henne :( Men jeg tror jeg har større sep.problemer enn hva hun har :whistle: Men nå er hun altså levert, så da er det bare å gå rundt seg selv fram til 15.00...

Håper de finner noe, men håper lell ikke at de finner noe! Wah, slutte å rable nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff.Håper de finner ut noe og at det er en helt grei sak å behandle.Krysser fingre her!

Ja det håper jeg også! Er så bekymret for lillegull! Så det skal være noe som er enkelt å fikse! Tusen takk!

Blir helt rørt av hvor mange som bryr seg, selv om dere hverken kjenner meg, samboer eller Shensi :wub: Jeg skal love dere det betyr mye! :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det håper jeg også! Er så bekymret for lillegull! Så det skal være noe som er enkelt å fikse! Tusen takk!

Blir helt rørt av hvor mange som bryr seg, selv om dere hverken kjenner meg, samboer eller Shensi :wub: Jeg skal love dere det betyr mye! :flowers:

Spiller ingen rolle om vi ikke kjenner hverandre,vi har dyr og veit hvordan det er når de ikke har det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toril: Ja det er sant det altså! Men dere er virkelig fantastiske mennesker uansett :wub:

Har du tatt blodprøve og utelukket IL?

Blir tatt blodprøve i dag! Men hun har forsåvidt alt for få "klassiske" tegn til at jeg øyeblikkelig mistenker IL, men det har streifet tankene ja, helt klart.

Hun er fin i magen, har ikke tapt vekt, ok matlyst, ikke opplagt vondt i magen (vanskelig å si, siden hun viser så lite smertevarsel sånn sett, når vi kjenner på henne). Har i tillegg hatt det på lundehund før, og det artet seg veldig annerledes. Men som sagt, tanken er der.

Takker uansett for innspill! :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...