Gå til innhold
Hundesonen.no

Lavkarbo


Marthe
 Share

Recommended Posts

Tusen takk for svar folkens (og den karbolista var jo kjempegrei!)

Ketose ja, har forsket litt mer jeg - ketose er jo en/flere sukkerarter også faktisk (men forskjellig fra andre sukkerartet som har aldehyd-grupper fremfor keto-gruppen), og ketoser er ikke farlige nei!

Og så tittet jeg på på fordelingen til Mari med 75-80 % fett, ca 15-20 % protein og 5 % karbohydrater - and it makes sense. Tar man fra kroppen karbohydrater som tross alt er primær energikilden, så vil den jo hente energi fra andre kilder. Da må man pøse på med fett for å unngå at kroppen spiser protein (og derved muskler også..) isteden.

Og jeg har jo smugtestet litt dvs det var ikke med vilje. Når jeg har vært på jobb så må jeg rett ut på en lengre tur med Strider for han går jo nesten ut av skinnet sitt av å ha ligget uvirksom i 10 timer. Når man har stått opp 4:30, reist i totalt 4 timer, jobbet i nærmere 8 timer, spist lunsj kl 10:30, så fristet liksom ikke så mye med en 2 timers tur ilagt trening med lille rabagast kl 17. Enda så utrolig søt og morsom han er, jeg var sliiiiten når jeg kom hjem.. På jobben min er det en fantastisk kantine og jeg oppdaget, delvis tilfeldig, at ved å spise varm mat og salat og så heller ta et kjøtt/fiskestykke ekstra istedenfor knekkebrød eller poteter, ble jeg verken så sliten eller sulten - og lille Strider fikk en eier som orket å gjøre mer ut av turen enn ren energiutladning av han. Så karbohydrater er noe dritt!

Det som lugger litt er dette med all fettet - som Mari sier - det går jo imot alt en har lært. Men så virker det logisk også - man vil jo ikke at kroppen skal forbrenne proteiner.

Jaja, lavkarbomiddag på gubben idag, og selv kan jeg jo begynne med å satse på 50 g karbo pr dag sånn til å begynne med (jeg antar at man normalt spiser minst 100 g karbo pr dag liksom) og så se hvordan det går. Matlaging er hassle og ikke snakk om at jeg får gubben, som elsker å lage mat, til å lage lavkarbo-mat - man kan jo ikke legge slike begrensninger på kreative gourmet-kokker :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 311
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Og da skjønner ikke jeg helt dette styret, jeg, for akkurat dette greier man vel med helt normalt kosthold også? Jeg tror de aller aller fleste hadde oppnådd de samme resultatene ved bare å droppe all

Det er mulig, men for min egen del (som jeg jo kun kan snakke for) så har det gjort en vesentlig forskjell å kutte ut brød, pasta, ris og poteter. Jeg har mye mer energi, er ikke oppblåst, og vekta gå

Jeg hopper masse innlegg, men tenkte bare å informere (mest TonjeM) om at kolesterolverdiene mine har gått ned fra ganske så høye til innenfor referanseområdene. Det med masse mettet fett i kosten og

Forøvrig er dette en grei side for å finne karboinnhold i matvarer og drikke:

http://www.matoppskrift.no/sider/karbo.asp

Jeg bruker matvareguiden. :) I tillegg prøver jeg å være flink å logge på fitday.com. Mange bruker diett.no, det er mulig det er lettere.

Og så tittet jeg på på fordelingen til Mari med 75-80 % fett, ca 15-20 % protein og 5 % karbohydrater - and it makes sense. Tar man fra kroppen karbohydrater som tross alt er primær energikilden, så vil den jo hente energi fra andre kilder. Da må man pøse på med fett for å unngå at kroppen spiser protein (og derved muskler også..) isteden.

It does make sense! Masse fett gir også god metthetsfølelse, ingen insulinsvingninger (det er derfor du blir så sliten etter måltid forresten), og det stimulerer til en sunn og effektiv forbrenning. Fettfobien er en stor del av det som har gjort oss så livsstilssyke mener jeg, dét og inaktivitet.

Det som lugger litt er dette med all fettet - som Mari sier - det går jo imot alt en har lært. Men så virker det logisk også - man vil jo ikke at kroppen skal forbrenne proteiner.

Nei, det vil man ikke. Proteiner er også en veldig dårlig kilde til energi i tillegg til at det bryter ned kroppen. Det er viktig at du inntar rikelig med protein også. Det varierer selvsagt med aktivitetsnivå, men en fin regel er å ligge på et gram pr kilo kroppsvekt.

De lærde sier at så lenge man spiser lite karbohydrater er det nærmest umulig å legge på seg, selv om man stapper innpå uhorvelige mendger med fett. Så fett skal man ikke være redd for. Det er ikke fett man legger på seg av, og det er ikke fett man blir syk av.

Matlaging er hassle og ikke snakk om at jeg får gubben, som elsker å lage mat, til å lage lavkarbo-mat - man kan jo ikke legge slike begrensninger på kreative gourmet-kokker :lol:

Du må få gubben på gli om dette er noe dere skal få til å fungerer. Man kan ikke gjøre større livsstilsendinger halvhjertet.

Men det er så mye god lavkarbomat som rett og slett lager seg selv altså. Fløtegratinert kylling og fisk er bare å hive sammen og slenge i ovnen. Det samme med laksepakker. Lavkarbogryter kan man lage stort og fryse ned i posjoner. Se inne på lavkarbo.no, på oppskriftsdelen der, og du finner uendelig med inspirasjon. Man kan enkelt lage gourmetmat som er fattig på karbo for å si det sånn.

Og husk at du må logge det dere spiser i begynnelsen. Det er en læringskurve dette, og for å se hvor karbene kommer fra og hvor mye fett du får i deg så er du avhenging av å ha oversikt over alt det du spiser. Etterhvert går det av seg selv. Jeg veier ikke mat lenger f.eks, for jeg har spist slik så lenge at jeg vet hvor mye og av hva jeg skal spise. Men det tok en periode med nitidig logging før jeg kom dit.

OT: men skjønner du nå hvorfor jeg er for høyenergifôr til hund (tørrt) og råfôring? Det blir akkurat samme konseptet, og hunder er jo ennå mer carnivore enn oss...

Jepp. Ja til lavkarbo for begge arter. Tørrfôr er så langt ifra ren, naturlig og uprosessert mat som man kan få det til å bli. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Bakte dette lavkarbobrødet nå nettopp. Når jeg først tok det ut av ovnen så reagerte jeg på hvor lavt brødet ble (liek 4-5 cm høyt :blink: ), men ble positivt overrasket over hvor mett jeg ble etter 3 små skiver med servelat på. Dette skal bakes flere ganger :D

Jeg prøver jo å kjøre en LCHF greie, men av en eller annen grunn får jeg i meg mer proteiner enn fett. Tror det er pga alle eggene som går med i alle ingredienser. Suger litt, men jeg er jo mett og går ned i vekt, så jeg har vel ingenting å klage på :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver jo å kjøre en LCHF greie, men av en eller annen grunn får jeg i meg mer proteiner enn fett. Tror det er pga alle eggene som går med i alle ingredienser. Suger litt, men jeg er jo mett og går ned i vekt, så jeg har vel ingenting å klage på :P

Husk at fett har dobbelt så mange kalorier pr gram enn det proteiner har. Regner du antall gram av hver, eller kalori-inntak av hver? Og det er det siste så ville jeg så absolutt fått opp fettinntaket ditt. Det trenger ikke være så vanskelig. Det er lett å øke inntaket av f.eks smør, olje og/eller kokosfett i løpet av dagen. Det er veldig viktig å få i seg nok fett for å få en optimal forbrenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakte dette lavkarbobrødet nå nettopp. Når jeg først tok det ut av ovnen så reagerte jeg på hvor lavt brødet ble (liek 4-5 cm høyt :blink: ), men ble positivt overrasket over hvor mett jeg ble etter 3 små skiver med servelat på. Dette skal bakes flere ganger :D

Jeg prøver jo å kjøre en LCHF greie, men av en eller annen grunn får jeg i meg mer proteiner enn fett. Tror det er pga alle eggene som går med i alle ingredienser. Suger litt, men jeg er jo mett og går ned i vekt, så jeg har vel ingenting å klage på :P

Det er omtrent det samme brødet som jeg baker, og ja, veldig mettende!

Jeg er stappa etter 2 skiver :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Husk at fett har dobbelt så mange kalorier pr gram enn det proteiner har. Regner du antall gram av hver, eller kalori-inntak av hver? Og det er det siste så ville jeg så absolutt fått opp fettinntaket ditt. Det trenger ikke være så vanskelig. Det er lett å øke inntaket av f.eks smør, olje og/eller kokosfett i løpet av dagen. Det er veldig viktig å få i seg nok fett for å få en optimal forbrenning.

Vel, jeg er egentlig ikke helt sikker. Bruker kakediagrammet på diett.no og den viser da at jeg spiser mer proteiner enn fett. So I'm not sure :hmm:

Det er omtrent det samme brødet som jeg baker, og ja, veldig mettende!

Jeg er stappa etter 2 skiver :P

Ble veldig overraska over at det var SÅ mettende! Jeg vil bake det nå igjen jeg :P hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Ja til lavkarbo for begge arter. Tørrfôr er så langt ifra ren, naturlig og uprosessert mat som man kan få det til å bli. :hmm:

Sant nok, men høyenergi med høyt animalsk innholdt er bedre enn de vanlige tørre iallefall. Mer prot og fett og mindre karbo. Selvsagt må man sjekke innholdslista også, jeg har sett fôr med 33% prot og 28% fett med hvete og mais som første ingrediens... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakte dette lavkarbobrødet nå nettopp. Når jeg først tok det ut av ovnen så reagerte jeg på hvor lavt brødet ble (liek 4-5 cm høyt :blink: ), men ble positivt overrasket over hvor mett jeg ble etter 3 små skiver med servelat på. Dette skal bakes flere ganger :D

Jeg prøver jo å kjøre en LCHF greie, men av en eller annen grunn får jeg i meg mer proteiner enn fett. Tror det er pga alle eggene som går med i alle ingredienser. Suger litt, men jeg er jo mett og går ned i vekt, så jeg har vel ingenting å klage på :P

Iiiik - hvor mye er 0.5 boks creme fraiche?? Jeg har bare sånne rømmebegere med 125-135 ml, går det 2 slike på 1/2 boks?

Ellers så syntes gubben at middagen var passe god og sa han ikke savnet poteter. Nå er han blitt såpass interessert at han vil vi skal prøve å lage det lavkarbo-brødet.. (OK, nå håper jeg at jeg ikke har lovet gull&grønne skoger men jeg sa til han at et sånt kosthold kan få ned blodtrykket hans, at han vil slippe sånne "huggærn anfall" pga variabelt blodsukker - begge ting han bryr seg veldig om).

Selv syntes jeg det ble for mye ost i den gratinerte blomkålen, lunsjkakene jeg lagde ble alt alt for salte så vi tok fiskekaker til isteden (8 g karbohydrater pr 100 g..) og agurksalat. Problemet er jo at jeg er en idiot til å lage mat..

Men det var dette brødet da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1/2 boks creme fraïche er litt over en og en halv desiliter. :)

Godt mannen likte middagen! Og så må du gi dere begge litt tid til å komme inn i ting. Det er en omstilling rett og slett. :)

Jepp, jeg tipper blodtrykk fort blir bedre så lenge han ikke jukser. Samme med jevnt energinivå. Og mange kan kutte ut kolesterolmedisiner etterhvert også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1/2 boks creme fraïche er litt over en og en halv desiliter. :)

Godt mannen likte middagen! Og så må du gi dere begge litt tid til å komme inn i ting. Det er en omstilling rett og slett. :)

Jepp, jeg tipper blodtrykk fort blir bedre så lenge han ikke jukser. Samme med jevnt energinivå. Og mange kan kutte ut kolesterolmedisiner etterhvert også. :)

Damn.. brødet står i ovnen nå, da ble det litt mye rømme ja.. fikk for meg at 1/2 boks sikkert var 2.5 dl, syntes nok at røra fløt litt..

Jeg håper gubben liker brødet, for da kan det svinge - lavkarbo er jo egentlig manne-mann mat for tøffe machoer! Å kunne ta margarin på brødet, spise skinke, salami, bacon (forbudt mat ellers for en med høyt blodtrykk, for mye salt), sånt frister en middelaldrende gubbe..

Men jeg legger ihvertfall opp en plan med start en eller annen gang i neste uke. Siden jeg er usikker på kolesterolen, får fettet i første omgang komme hovedsaklig fra "planteverden" og så får man se hvordan det går etterhvert. Spennende altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, jeg trodde virkelig lettbrus o.l. var fyfy for lavkarbo. Jeg har gått på lavkarbodiett som en del av behandling for hormonforstyrrelser (lavt T3 og T4, som igjen førte til hinsidig insulinproduksjon siden kroppen min trodde den sulta ihjel, etter strumaoperasjon), og har fått streng beskjed av legen om å holde meg laaaangt unna sukkererstatninger. Når man smaker noe søtt på tunga, begynner kroppen allerede å forberede seg på et hopp i blodsukkeret (siden sukker tas opp veldig fort av kroppen), og insulin utløses. Hvis man har spist invertsukker, kommer ikke økningen i blodsukkeret likevel, men insulinet har jo blitt utløst likevel og omdanner det lille blodsukkeret man har til, vel, fett, og man får et plutselig fall i blodsukkeret og derfor et veldig søtsug (hvis man ikke bare blir svimmel, kvalm og etterhvert får leddsmerter, sånn som meg :P) Man kan altså tygge på en kakebit, og spytte den ut, og fortsatt få ustabilitet i blodsukkeret. Derfor mente legen min (som er spesialist på stoffskiftesykdommer) at å spise invertsukker faktisk var værre enn ordentlig fruktose/sukrose o.l.

En liten heads up til: etter en stund på lavkarbo tåler kroppen dårligere søtsaker. Hvis jeg hadde spist en sjokoladebit iløpet av de første ukene jeg gikk på diett, hadde jeg blitt sliten, ja, men hadde ikke fått de største reaksjonene. Hvis jeg nå, etter drøyt 10 år på lavkarbo, skulle prøvd å spise en pytteliten bit kokesjokelade, hadde jeg gått rett i bakken og vært sjaber 1-2 uker i ettertid. Jepp, har prøvd, og angra bittert. Jeg driver nå og trener opp kroppen min til å tåle noe mer søtt, og kan spise syrna melkeprodukter og bittelitt bær daglig. Selv om jeg er veldig glad for alt lavkarbo har gjort for meg, vil jeg aldri igjen kjørt så streng lavkarbodiett igjen. Det har vært direkte vanskelig på lange turer at jeg ikke kan spise noe søtt og få den ekstra energien jeg trenger, og det har hendt at jeg har måttet blitt henta oppi skauen fordi jeg sitter på stien og skjelver og ikke klarer å gå hjem. Det tar lang tid å spise lavkarbomat og vente på at blodsukkeret skal ta seg opp igjen, og jo lengre tid det tar jo mer vondt har jeg i kroppen etterpå. Jeg må gå og småspise på fint brød og nøtter hele tiden for å klare meg gjennom lengre turer, særlig når det er snakk om turer over flere dager, og er fortsatt helt ødelagt i noen dager etter å ha kommet hjem. Derfor vil jeg trene meg opp til å tåle litt søtt hver dag, slik at jeg kan takle lengre fjellturer igjen, og aldri om jeg kutter ut karbo så innmari enda en gang...!

Nå er jeg kanskje litt ekstrem siden jeg har hatt tull med hormoner, og dette er tross alt bare mine erfaringer, men kroppen vil alltid tilpasse seg kostholdet, og det kan ta tid og være slitsomt å omstille seg etter lavkarbodiett over lengre tid.

På den positive siden: hver jul går jeg ned i vekt. Ikke fordi jeg vil, men fordi jeg ikke kan spise noe av søtsakene, og det som er igjen da er veldig, veldig fett. Føler jeg stapper i meg mat hele tida, og er stinn av ribbe, nøtter og rømmebrød til enhver tid, men det slår aldri feil; jeg går ned en kilo i uka ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan maler du solsikkekjernene? Må man ha sånn mandelkvern kanskje? Jeg har prøvd å lage nøttemel i kjøkkenmaskin og i blender men så fint mel ble det ikke. Passet fint som kakebunn i oste- og smoothiekake, men litt vel klumpete ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en liten elektrisk kaffekvern, og med den kan man male nøtter til melisfint mel. Det blir ikke mye i slengen, men den fungerer ypperlig. Knivene er veldig skarpe, og den bruker ikke lang tid. Jeg kjøpte den for å male mandler til ansiktsrens :lol: Kjøpt på Claes Ohlsson til rundt 100-lappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan maler du solsikkekjernene? Må man ha sånn mandelkvern kanskje? Jeg har prøvd å lage nøttemel i kjøkkenmaskin og i blender men så fint mel ble det ikke. Passet fint som kakebunn i oste- og smoothiekake, men litt vel klumpete ja...

Helt malt ble de ikke, brukte stavmikseren så lenge tålmodigheten holdt. Ikke veldig lenge med andre ord... :P

En blender hadde vært fint tenker jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en liten elektrisk kaffekvern, og med den kan man male nøtter til melisfint mel. Det blir ikke mye i slengen, men den fungerer ypperlig. Knivene er veldig skarpe, og den bruker ikke lang tid. Jeg kjøpte den for å male mandler til ansiktsrens :lol: Kjøpt på Claes Ohlsson til rundt 100-lappen.

Jeg har elektrisk kaffekvern jeg også, men den er forbeholdt kaffebønnene mine! :D Tipper frøene hadde smakt noe kaffe om jeg hadde brukt den gitt. :ahappy: Men ja, kanskje jeg skal investere i en til. Når jeg tenker meg om så stod det i bruksanvisningen at den egnet seg til kaffebønner, urter, nøtter og krydder. Whadda ya know.

Tulipleksikon. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. kanskje prøve å lage "mandel-brødet". Gubben likte selvfølgelig ikke det andre brødet (som jeg syntes var sååå godt), det var jo frø i det og han var da ingen forb*** spurv som skulle fores med fuglefrø!

Når det gjelder det andre brødet (solsikke,egg,sesam,kli,rømme,linfrø), så bommet jeg noe på det med smøring av formen. Fikk bare halvebrødet ut, resten satt limt fast i bunnen. Hvordan smører man formen slik at det ikke klistrer seg helt?

Og så lurte jeg veldig på hva karbisene har på menyen neste uke? Jeg må lage ukesplaner slik at jeg får handlet inn alt, tilberedt det som kan tilberedes på forhånd etc (vi handler bare en gang i uka, å ha 3 mil til nærmeste butikk gjør at man forsøker å være effektiv vedr handling)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder det andre brødet (solsikke,egg,sesam,kli,rømme,linfrø), så bommet jeg noe på det med smøring av formen. Fikk bare halvebrødet ut, resten satt limt fast i bunnen. Hvordan smører man formen slik at det ikke klistrer seg helt?

Nå har jeg ikke laget lavkarbobrød enda, noe som er litt snålt etter å ha levd lavkarbo så lenge? Men jeg gjetter smør? Smør i alt. Nom

Og så lurte jeg veldig på hva karbisene har på menyen neste uke? Jeg må lage ukesplaner slik at jeg får handlet inn alt, tilberedt det som kan tilberedes på forhånd etc (vi handler bare en gang i uka, å ha 3 mil til nærmeste butikk gjør at man forsøker å være effektiv vedr handling)

Sukk, det minner meg på at jeg må sette meg ned og lage tre ukers plan jeg også. Men inntil videre, her er noen av mine favoritter som er kjapt og greit å lage. Kopiert fra min egen oppskriftssamling.

Kylling:

Skautrollets kyllingkjøttdeig med rødløk og fløte

Denne retten kan jeg ikke holde for meg selv lenger, den er nydelig

Jeg bruker kjøttdeig av kylling, men karbonade/kjøttdeig kan også brukes.

400 gr kyllingkjøttdeig

1 pakke bacon

1 rødløk

2 egg

1 dl fløte

1 ts salt

1 ts pepper

2 ss sukkerfri ketchup

noen valnøtter + paranøtter

revet ost til gratinering

Kutt opp bacon, rødløk og nøtter, og rør sammen med alt det andre.

Tøm hele røren i pannen og stek sakte, rør av og til. Når det ser stekt ut tøm alt i en ildfast form og ha revet ost over. Gratiner ved 220 gr ca 10-15 min.

Smaker nydelig med ruccolasalat, dryss over feta ost og en skje rømme!

Utrolig saftige gode kyllingfileter med nydelig "saus"

Skriver "saus" slik fordi det kanskje er mer en slags masse enn saus. Men guud så godt!

Legg kyllingfileter i en ildfast form.

Ta frem en bolle. Ha et beger seterrømme/creme fraiche oppi, og tilsett 5 ss revet ost, 5-6 ss hakket bacon, en dæsj natreen, litt salt og masse MAAASSSEEE Masala-krydder. Rør godt sammen og hell dette over kyllingfiletene.

Sett formen inn i ovnen på 175 grader i ca en times tid.

Kylling med rød karri og kokosfløte

Har ikke noe konkret oppskrift på denne, har bare prøvd meg litt frem, men skal prøve å få ned en liten oppskrift

4 pers:

3-4 kyllingfileter

2 bokser kokosfløte

2 ss red curry pasta ( smakes til etter hvor sterkt man vil ha det)

3 ss creme fraiche

litt revet limeskall

litt revet ingefær

grønnsaker etter smak. Jeg brukte:

Paprika

Purreløk

Brokkoli

Karripastaen freses i litt olje, og tilsettes kokosmelken og creme fraichen.

Tilsett kylling og grønnsakene.La putre i ca 5-10 min til kyllingen er gjennomkokt.

Serveres med jukseris.

Ovnsbakt kylling med norzolasaus (Alt-i-ett-middag)

4 kyllingfileer krydres med tandoori kyllingkrydder,

legges i en smurt ildfast form.

Legg i:

2 tomater delt i båter

2 sjalottløk i biter

buketter av blomkål og brokkoli i ønsket mengde

Stekes 10 minutt i ovnen på ca 200 grader.

-Saus:

1 boks rømme eller CF varmes opp i kjele sammen med ca 100 g norzola og1/2 kyllingbuljong. Røres til osten smelter.

Sausen helles over kyllingfileene

Stekes til kyllingfileene er gjennomstekt. (totalt ca 20 min?...)

Meretes indiske simsalabim (3-4 porsjoner)

400 gram kyllingkjøttdeig

2 ss cocosa

3-4 sopp i småbiter

En skalk rødløk i småbiter

Litt småbuketter rå brokkoli

1 beger creme fraiche

3 ts Rajah Tikka Curry Paste (fås på Meny)

1 ts Garam masala pulver (indisk krydder)

1 bunt gressløk

2 ts peanøttsmør uten sukker

1 neve cashewnøtter

Stek sopp, løk, brokkoli og kjøttdeig. Tøm på hele begeret med creme fraiche, og tilsett det øvrige. La det putre i noen minutter. Det lukter og smaker HERLIG! Også populær mat for barn.

Server med en stor bolle med salat, og oljedressing.

Kyllinggryte

Den er gjort om litt for å gjøre den mest mulig ketose vennlig.

* 3 dl småskåret stilkselleri

* 3 dl purreringer

* 3 dl blomkål (eller brokkoli)i små buketter

* 1 dl vann

* 1 grillet kylling i biter

* 1,5 dl rømme

* 1,5 dl fløte

* 1,5 ts salt

* 1 ts pepper

* 3 dl revet norsk cheddar ost (150-200 gr)

-Bland grønnsakene og la det koke med 1 dl vann og en ts salt i ca 5 min.

-Hell av halvparten av grønnsaksvannet, bland så i rømme, fløte, salt, pepper og cheddarost,

hold igjen litt av osten til å ha på toppen.

- Legges legvis med kylling i en form, dryss resten av osten på toppen.

Donalds Fantastiske Kylling

6 porsjoner

6 kyllingbryst

200 gram skivet sopp +/-

125 gram baconbiter

1 bukett brokkoli (ca. 250 gram)

1 gul løk i skiver

4 stilker selleri

2.5 dl kremfløte

2.5 dl Hellmans majones (de norske pakkene tåler ikke varmen)

1 pk revet modnet cheddar ost (200gr)

nykvernet sort pepper

2 fedd hvitløk

smør

olivenolje

Forvarm oven til 175 C

Brun kyllingbrystene i stekepanne i en blanding av smør og olje. Skjær i strimler eller store terningern og legg i ildfast form.

Del brokkolibukettten i små buketter og legg dem mellom kyllingstykkene.

Stek baconbitene, - legg til side

Ta litt mer smør i panna, legg i løken, selleri og sopp, når løken er blank blandes baconet oppi igjen, sett til side

Miks majones, kremfløte , hakket hvitløk og kvernet pepper + osten i en bolle.

Legg løk, selleri, sopp og bacon miksen over kylling/brokkoli. Hell majones, kremfløte, ost blandingen jevnt over det hele.

Dekk formen så tett som mulig med alu-folie og sett i ovnen på 175C i ca. 40 minutter.

la det stå 5-10 min før servering og server med frisk blandet grønn salat til.

Kjøtt:

Gerds ostekarbis

500g kjøttdeig

1dl kremfløte

25g ketolyse bakemix (Byttes ut med parmesan)

1 god ts salt

pepper, revet muskat, god slump tørka basilikum

1 egg

100g ost i småbiter

ev. litt hvitløk

Blandes godt til en seig masse. Ha i ostebitene til slutt.

Stekes på begge sider i godt med smør på god varme.

Serveres med blomkål/brokkoli surra i smør og en god salat.

Oste-lasagne

Stek opp:

500g kjøttdeig

en halv hvitløk

1 liten løk

3 skiver paprika i små biter

en boks grovhakkede tomater (Landlord minst karber i)

en spiseskje rømme

krydder etter smak

Kok opp ca 2dl. fløte

Tilsett raspet ost til sausen ble tykk

Smak til med salt pepper og litt revet muskattnøtt

Skjær tykke (ca1/2cm) osteskiver

Legg kjøttdeigblanding og osteskiver lagvis, sammen med ostesausen (mellom hvert lag)

Avslutt med raspa ost på toppen

Stekes i ovnen på 200 grader i ca 20-30 minutt

KOTELETTER STEKT I OVN

Min "standarmåte" å gjøre det på:

Dekk en stekeplate med aluminiumsfolie

Smør folien med smør

Strø på salt, pepper, tørka urter

Legg på kotelettene

Strø så salt,pepper og tørka urter på kotelettene

Dekk til med aluminiumsfolie

Stekes på ca 180-200 grader midt i ovnen til de er ferdige ( Alt fra 30-60 minutter allt etter tykkelse)

Begynn med 180 grader, og øk til 200 de siste minuttene.

Forslag til krydring:

Lammekoteletter: 1: Hvitløkspulver, timian, salt og pepper.

2: Most hvitløk, blndes med tørka rosmarin, salt og pepper, gjerne en god skvett olivenolje. Smøres på kotelettene og stek.

Nakkekoteletter: Salt, grovmalt pepper, litt chilipulver

Knallgod ostefinnebiff uten karbo

Jeg har laget denne retten flere ganger. Den er knallgod og jeg fant ut at den er nesten uten karbo

Skal man servere til personer som ikke går på lavkarbo, serveres poteter eller hjemmelaget potetmos til.

1pk finnbiff/reinskav

1 pk skogsbacon

200-300g sopp

200g baconost

1.5 dl fløte

1/2 pk seterrømme/crème fraiche

salt/pepper

Kutt opp skogsbaconet i relativt store biter og brun. Brun finnebiffen i godt med smør og ha i sopp etterhvert. Smak til med salt/pepper (husk at baconosten er salt fra før).

Ha sopp, finnebiff og bacon i en gryte og tilsett baconost, fløte og rømme/crème fraiche.

La den småputre en stund under jevnlig omrøring.

Reguler konsistensen med fløten (retten blir en del mer fast etter den tas fra komfyren grunnet osten).

Server med tyttebær.

Svinestrimler med fennikel fra Matprat

Fant en helt nydelig rett på matprat.no, som jeg lagde i går: 
http://www.matprat.no/artikkel.aspx?artid=7457


• 400 g ytrefilet av svin

• 2 ss margarin /olje til steking

• ¾ stk purre eller ca. 2 sjalottløk

• 2 stk fennikel

• 1 dl grønnsakbuljong (utblandet)

• 1 dl crème fraîche

• ½ ts malt muskat

Slik gjør du:

1. Brun margarin/olje og tilsett strimlet svinekjøtt. Stek raskt slik at kjøttet blir gyllent.

2. Tilsett finhakket purre og finstrimlet fennikel og la det frese i pannen et par minutter.

3. Tilsett grønnsakbuljong og créme fraiche og smak til med muskat. La gryten trekke ved kokepunktet et par minutter.

Ønsker du å sette litt ekstra smak på retten kan du tilsette en liten skvett tørr sherry, eller hvitvin.

Jeg lagde både med purre OG sjalottløk og det ble kjempegodt. På selve oppskrften på matprat står det at man skal servere med basmatiris. På lavkarbo går selvsagt ikke det. Finn en god salat eller jukseris, det duger like bra. Jeg tror også jeg skal øke målene på sausen neste gang. Nå ble det veldig lite synes jeg.

Fisk:

FRANSK LAKSEFORM

500 gram fersk laksefilet

1 ts mineralsalt

1 stk. purre

en kvart løk

3 dl kremfløte

2 ts fransk sennep

litt provence krydder

revet ost (regn ut hvor mye!)

I stekeovn 225° C i 15 minutter

Skjær laksen i 2 x 2 cm store biter. Krydre fisken med salt. Skjær purren i skiver og løk i trerninger. Legg alt i en smurt ildfast form. Bland matfløte og sennep. Hell dette over fisken. Stek formen midt i ovnen.

Laxgratäng med wasabi och parmesan

Detta kom till när jag drabbades av ett svårt lathetsanfall igår. Jag hade tänkt steka laxkotletter och göra någon kall sås, men saknade både intresse och inspiration helt. Så, det fick bli en gratäng. Och den blev så god att jag skulle kunna äta den dagligen framöver.

Ingredienser:

1kg laxfile

2 dl creme fraiche

1 dl grädde

salt

citronsaft

1-2msk Wasabi

fet gratängost

1-2dl Parmesan

Ugn 200-225gr

Lägg laxfilén med skinnet mot botten i ugnsfast form. Salta och pressa citronsaft över. Rör samman såsen och häll över. Skiva över ett jämt lager ost och strö den rivna parmesanosten på toppen. Jag tror det är viktigt att man inte överdriver ostsmaken. Laxen måste också få komma till sin rätt. Liksom wasabin. Lagom är bäst! Gratinera härligheten i 200gr 20-30min. Höj tempen en aning på slutet så att osten får en gyllene yta. Låt vila ett slag innan servering. Lycka till!

Torsk og rekecurry

Ingredienser:

500 g Torskefilet

500 g Reker

1 ts Salt

2 Hvitløkbåter

2 ts Karri

2 ss Tomatpuré

2,5 dl Fløte

2 dl Hvitost

Forvarm stekeovn til 225 °C.

Smør en ildfast form.

Skrell rekene og rens fisken for skinn og bein. Del torskefileten i mindre biter.

Legg fisk og reke i formen og dryss på salt.

Bland sammen presset hvitløk, tomatpurè, karri og fløte.

Hell dette over fisken og dryss på revet ost.

Stek midt i ovnen ved 225 °C. i ca. 20 minutter.

Server fiskeformen med blomkål og en grønn salat.

Ok, nå orket jeg ikke copy paste noe mer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...