Gå til innhold
Hundesonen.no

Lavkarbo


Marthe
 Share

Recommended Posts

  • Svar 311
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Og da skjønner ikke jeg helt dette styret, jeg, for akkurat dette greier man vel med helt normalt kosthold også? Jeg tror de aller aller fleste hadde oppnådd de samme resultatene ved bare å droppe all

Det er mulig, men for min egen del (som jeg jo kun kan snakke for) så har det gjort en vesentlig forskjell å kutte ut brød, pasta, ris og poteter. Jeg har mye mer energi, er ikke oppblåst, og vekta gå

Jeg hopper masse innlegg, men tenkte bare å informere (mest TonjeM) om at kolesterolverdiene mine har gått ned fra ganske så høye til innenfor referanseområdene. Det med masse mettet fett i kosten og

Jeg så det nå Mari, men det er snakk om en skje eller to sammen med litt bær som en liten snack så det tåler jeg. I alle fall på dager hvor jeg spiser lite karber til lunsj/middag (jeg spiser ikke frokost).

Ja, man velger helt selv hvor man legger lista. Pluss at det spørs jo litt hva målet er også, er det vektnedgang eller å legge om kostholdet for alltid. Er det det siste så må man velge noe man faktisk kan leve med også. :)

Jeg innså nettopp at jeg må kutte ut min nydelige Nyt Yoghurt med blåbær og sørger litt over det. Tenker jeg starter på ordentlig på mandag jeg. :ahappy:

Men det jeg merker er at jeg spiser mye mindre i mengde, når jeg spiser kraftig mat istedenfor masse ris og pasta! :D

Ja, jeg også. Og mye fett gir god og lang metthetsfølelse, så man spiser ikke like ofte heller! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må testes en gang. Men jeg er jo såå glad i fullkornsris da :P Om jeg bare hadde klart å holde meg unna cola og sjokkis hadde mye vært vunnet, for jeg spiser automatisk mer lavkarbo da.

Det er ikke en fullgod erstatning til ris altså, men en ok en. :) Jeg vet mange bruker strimler av squash og koker til spaghetti også.

Cola og sjokkis er ofte en kamp. Men når man kommer over bøygen så går det greit å holde seg unna. Lett for meg å si kanskje, siden godteri og brus er det lenge siden jeg spiste noe særlig av. Det er faktisk det enkleste. Det vanskeligste er når jeg ikke har fått planlagt ordentlig og rekker å bli skikkelig jeg-må-ha-mat-NÅ sulten. Da er det lett å stikke innom Mickey D's. Heldigvis blir det lettere og lettere å ta smarte valg på slike plasser også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man velger helt selv hvor man legger lista. Pluss at det spørs jo litt hva målet er også, er det vektnedgang eller å legge om kostholdet for alltid. Er det det siste så må man velge noe man faktisk kan leve med også. :)

Begge deler egentlig. Mange opplever jo bedring i forhold til sykdom, og det gjelder også ift stoffskiftesykdommer. Og pga nevnte stoffskifte har jeg endel kilo som skal av også :P Så jeg prøver å holde det så lavt som mulig, men ikke mer enn at jeg kan leve med det over tid. Så får det heller ta litt ekstra tid å bli kvitt kiloene :)

Ja, jeg også. Og mye fett gir god og lang metthetsfølelse, så man spiser ikke like ofte heller! :)

Jeg liker prinsippet spis når du er sulten og da spiser du til du ikke er sulten mer. Det legger meg på to måltider pr dag, med litt småsnacks/mellommåltider/kvelds innimellom men ikke hver dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge deler egentlig. Mange opplever jo bedring i forhold til sykdom, og det gjelder også ift stoffskiftesykdommer. Og pga nevnte stoffskifte har jeg endel kilo som skal av også :P Så jeg prøver å holde det så lavt som mulig, men ikke mer enn at jeg kan leve med det over tid. Så får det heller ta litt ekstra tid å bli kvitt kiloene :)

Det synes jeg høres veldig sunt ut. Det er jo alltid sånn at det går veldig lett i begynnelsen for alt er litt nytt og spennende. Pluss at på lavkarbo opplever mange den økte energien og velværen som tross alt er veldig motiverende. Men jeg husker selv at etter et halvt år eller så så blir man lei av egg f.eks, og å planlegge hvert eneste måltid. Det er da det er viktig å ha valgt en linje man klarer å leve med på sikt, ellers blir det så mye vanskeligere å stå i det.

Jeg liker prinsippet spis når du er sulten og da spiser du til du ikke er sulten mer. Det legger meg på to måltider pr dag, med litt småsnacks/mellommåltider/kvelds innimellom men ikke hver dag :)

Akkurat sånn det har passet til meg også faktisk. Frokost og middag for min del. Så får vi se hva blodsukkeret mitt synes om det framover. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det pleide jeg å gjøre, jeg hadde faktisk med det som mat på skolen, jeg. Ost med spekespinke inni, rullet sammen. Det var lunsjen min. :lol: Eller en salatboks med karbonader kuttet i terninger (eller spekeskinke), og osteterninger. Hmm, det var jo faktisk godt! Middag i morra - fixed. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ooh,jeg også. Og deilige fløtesauser. T'is the nom.

Forresten snublet jeg nettopp over iherb.com. De har jo megabillig cokosolje ser jeg og billig frakt til Norge. De må testes ut. Cocosa EV er jo steindyrt, men et flott preparat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hva dere kan ha av tips til lunsj, jeg hater å spise lunsj, jeg hater å lage lunsj og må eta lunsj for å fungere :P

og siden jeg skal bli student sååå trenger jeg noe som går i matboks.

har tenkt på kyllingfilet + salat ol, spekemat og ost. der stopper min fantasi :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er man på dag 4, og formen er bare fin :)

Frokostrundstykkene ble helt ok når jeg dynget de ned med pålegg, og curryen ble mye bedre med blomkålsris som tilbehør. Nå veldig god og mett :ahappy:

Shoppa litt forskjellig i dag da - brie, to forskjellige sorter spekepølse, usaltede nøtter og bacongull, og en halvliter pepsi max. Så i kveld skal jeg kose meg litt :ahappy:

Edit:

Lines raske curry

2 store kyllingfileter

1 rødløk

2 bokser wokmix (hermetisk, Rema)

1 stor boks kokosmelk

Currypasta etter ønske

Fres løk først, så kyllingfilet i biter, tilsett hermetikken, hell over kokosmelken og rør inn currypastaen. La putre svakt mens du lager tilbehør, enten det nå er blomkålsris eller vanlig ris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Jeg trenger sårt en substitute for brød da jeg digger brød men ikke gidder å lage noe avansert eller dyrt noe. Fant disse oppskriftene fra forum.lavkarbo.no:

"Oopsie-roll"

- 3 store egg

- 1/8 ts bakepulver (eller Kremotartari)

- 100 g kremost

Dette gir tilsammen 6-10 rolls avhengig av størrelse.

Separer eggene. Bland sammen kremost og eggeplommene i en bolle. Vist eggehvitene og bakepulveret stive. Vend plommene og osten forsiktig i eggehviten. Vær forsiktig så det ikke faller sammen! Lag topper på bakepapir og flat de ut litt.

Stekes på 150 grader i 25-30 minutter.

Raske lapper

- En boks cottage cheese

- 3 egg

- 2 solide ts fiberhusk

Dette gir rundt 9 lapper.

Bland alt med stavmikser. La røra stå i 10 minutter og tykne litt før det legges ut på bakepapir med en spiseskje.

Stekes på 200 grader i 20-30 minutter.

----

All ære til de som har funnet på disse! Prøvde å lage lapper i en langpanne i sta, meeeeen de ble totalt mislykka kan man si.. Men siden begge disse oppskriftene har fått gode tilbakemeldinger, så de skal prøves i morgen! Trenger bare å kjøpe fiberhusk, skal se om de har det på Meny eller invandrersjappa her på Holmlia :) Ååå jeg er så motivert :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo lage lunsjkaker? Lagde noen i går:

1 pk kyllingkjøttdeig

2 egg

litt fiberhusk

masse purre

diverse krydder etter smak

litt revet ost

Bland alt sammen og stek kaker. Gode både varme, lunkne og kalde.

Maarud Bacongull inneholder 2,6 gram karber kontra Lycka sine som man finner på Europris som inneholder mindre enn 1 gram. Det samme gjelder Landlord sin.

Til deg som spurte om lavkarbo på studentinntekt: Fristende lavkarbo har et innlegg: Tips til studenten. Der er det mange gode tips til hvordan ha et lavkarbokosthold på liten inntekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har godfølelsen slått skikkelig inn :ahappy: Selv etter en drøy times tur med bikkjene i formiddag var det lettere enn noen gang å klippe den verste delen av plena :D

Er det ikke godt? :) Så drastisk endring, iallfall hos meg.

Men bare vent til den første sprekken din, du kommer til å føle deg helt sjuk når insulinrushet treffer deg og du har helt glemt hvordan du pleide å føle deg etter middag pre lavkarbo.

(For øvrig veldig synd at man glemmer fort... :D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke godt? :) Så drastisk endring, iallfall hos meg.

Men bare vent til den første sprekken din, du kommer til å føle deg helt sjuk når insulinrushet treffer deg og du har helt glemt hvordan du pleide å føle deg etter middag pre lavkarbo.

(For øvrig veldig synd at man glemmer fort... :D)

Det er helt herlig! I dag har bikkjene fått ca to timer tur tilsammen, jeg har klipt hekk og plen, jeg har beskjært tre, vasket, handlet og delt masse V&H. Og nå sitter jeg og lurer på om de ikke skal få en tur til *flir*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg laget denne i går, og det var bare supergodt! Serverte den sammen med grillet svinefilet med sterkt krydder. Nam, nam , anm :ahappy:

Cheddargratinert blomkål

1 blokmålhode

100 g philadelphia (eller annen kremost)

2 ss smør

1/2 kopp rømme

1/4 kopp nyrevet parmesan

1/4 kopp hakket vårløk

1/2 pakke bacon - hakket i små terninger/biter og sprøstekt

1 kopp revet cheddar

__________________________________________________________

Sett ovnen på 180 grader.

Rens blomkålen og kutt den i biter. Kok bitene i vann til blomkålen er mør. La blomkålen renne av i et dørslag og mos den med en potetmoser. Ikke mos blomkålen helt fin, la det være mye klumper i mosen.

Ha blomkålen i en bolle og bland den med kremost, smør, rømme, vårløk, parmesan og 3/4 av baconet.

Ha blandingen over i en smurt ildfast form. Str cheddaren og resten av baconet over gratengen og sett den i ovnen. La steke i 30-35 minutter.

__________________________________________________________

Jeg hadde litt lite rømme så jeg hadde i en skvett med fløte istedenfor, og mye mer parmesan enn oppskriften sier. Igjen: nam, nam!

Nå skal jeg steke litt mer bacon og spise sammen med restene av gratengen :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...