Gå til innhold
Hundesonen.no

Lavkarbo


Marthe
 Share

Recommended Posts

Guest Michellus

Første dag med lavkarbo i dag, og den startet med en omelett av to egg og litt melk fylt med ost, paprika, løk og bacon. Jeg ble superglad når jeg fant ut at jeg også kunne spise skinkeost da det inneholdt 0 karber :D

Jeg er litt sliten og trøtt, men det tror jeg heller er pga at jeg ikke har sovet i natt, rather than bytting av spiseform.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 311
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Og da skjønner ikke jeg helt dette styret, jeg, for akkurat dette greier man vel med helt normalt kosthold også? Jeg tror de aller aller fleste hadde oppnådd de samme resultatene ved bare å droppe all

Det er mulig, men for min egen del (som jeg jo kun kan snakke for) så har det gjort en vesentlig forskjell å kutte ut brød, pasta, ris og poteter. Jeg har mye mer energi, er ikke oppblåst, og vekta gå

Jeg hopper masse innlegg, men tenkte bare å informere (mest TonjeM) om at kolesterolverdiene mine har gått ned fra ganske så høye til innenfor referanseområdene. Det med masse mettet fett i kosten og

Bytt ut melk med kremfløte. Alltid. Mindre karber og mer fett. :)

Jeg er også i gang fra i dag. Holder meg unna ketosen foreløpig til jeg er ferdig utredet hos lege, tenker GI og legger meg rundt 70 karber om dagen. Gleder meg til ostegratinert laks i deilig fløtesaus med grønnsaker til middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hexebergs kokebok er en veldig fin bok for de som ønsker å starte på lavkarbo. Den har mange gode tips og råd, og mange gode oppskrifter.

Hexebergs lavkarbobriks

5 egg

2,5 dl sesamfrø

2,5 dl solsikkefrø

2,5 dl knuste linfrø

2,5 dl hakkede valnøtter

1 ts salt

__________________________________________________________

Visp sammen egg og salt. Bland alle de andre ingrediensene i eggene og fordel røren utover en bakepapirkledt stekeplate. Stekes midt i ovnen ved 190 grader i 10-11 minutter.

Skjær briksene i ønsket størrelse etter litt avkjøling. Briksene er holdbare noen dager i kjøleskap, men kan også fint fryses.

Røra inneholder tilsammen ca 37 gram karbohydrater.

__________________________________________________________

Det sies at disse briksene er veldig mektige og mettende. Et tips er å redusere det tørre med 0.5 dl for hver del, kjøre det i blender, bland og smør tynt utover kledd bakeplate. Stek som anvist, ta dem ut, del dem i biter, sett dem inn igjen på 150 grader med ovnsdøra på gløtt i 50-60 min - da får du supergode knekkebrød :D

Jeg har byttet ut solsikkefrøene med gresskarkjerner, og andre nøtter kan også benyttes for variasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 knekkiser delte jeg det opp i - 4 x 4. Men det avhenger jo litt hvilket format man vil ha hver enkelt hehe.

Dette er boka "Frisk med lavkarbo".

Ah. Lavere på karbo enn rugsprø altså, som dessverre er min frokost inntil videre. (Jeg dynger på med smøreost for å veie opp) Disse var ganske små da, men metter nok mer som du sier.

Jeg får se om jeg våger meg på en batch en dag. :)

Frokoster er som sagt min største utfordring. Jeg orker ikke lage mat om morgenen og middagsrester frister aldri så tidlig. Det var en periode hvor jeg konsekvent spiste ostechips laget i microen hver dag, masse masse ostechips! :lol:

Jeg tenkte å prøve meg på noen smoothier kanskje og se om det funker som frokost. Bær, avocado og cocosa som base. Nøtter funker sikkert fint i også skulle jeg tro.

Noen som har erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Bytt ut melk med kremfløte. Alltid. Mindre karber og mer fett. :)

Ja det er det da. Jeg vet ikke om både jeg eller magen klarer å fordøye det :icon_redface: Jo mer laktose dess mer vondt liksom.

Fakeedit: Det selges visst laktosefri kremfløte. Da er det jo muligheter allikevel :D

Edit: Etter å ha sovet litt så må jeg innrømme at jeg føler meg ganske OK. Ingen sug, ikke spesielt trøtt og slapp heller. Sambis har det værre da han har et stort brussug. Det endte med at vi kjøpte Fun Light bringebærsmak og en liten pose med Beef Jerky til han.

Allerede i dag føler jeg meg tynn. Ikke fordi jeg spiser så himla bra, men fordi at jeg ikke er oppblåst, og DET er noe nytt. Også er det jo greit å ikke være sulten 24/7 heller, siden man kan spise til man er ordentlig mett :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øhm, nå veit jeg ikke om salater (med kylling) og wok'er er lavkarbo, men jeg har vel nesten bare spist det som hovedmat hele sommeren! I tillegg har jeg byttet ut melk med vann og spiser så godt som ikke kornvarer og poteter, er ikke særlig glad i brød og poteter uansett.. :ahappy: Begynner å kutte ned på risen også, og bare spise grønnsakene og kjøttet :) Brus drikker jeg ikke og spiser ganske sjelden godteri, hvis det ikke er sjokolade. :wub: Jeg føler meg ikke bra hvis jeg spiser potetgull, men usikker på om det faktisk er potetgullet eller om det er min dårlige samvittighet :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren min har fått helt dilla. Men jeg er veldig glad i brød og poteter og spiser det hver dag. Hvis jeg ikke spiser potet til middag, er det da ris eller pasta som tilbehør. Så da lurer jeg veldig på hva jeg egentlig skal spise hvis alt må kuttes ut. :P Å bare spise grønnsaker får jeg så mye luft i magen av, og kun fisk eller kun kjøtt, uten poteter til blir så kjedelig. Det er mange grønnsaker jeg ikke liker, og spiser heller ikke ost eller drikker melk.

Så tror ikke jeg hadde klart å holde meg til dette i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Dag to og døynrytmen er på plass. Måtte legge meg tidlig da jeg ble skikkelig trøtt og sliten. Frokost ble det samme som i går, bare jeg ikke hadde i paprika eller bacon, men heller salami. Det smakte 1000 ganger bedre. Nå skal jeg snart bake lapper eller oopsie-rolls (har ikke helt bestemt meg enda) :ahappy:

Jeg står overfor en fristelse da. Sambisen har kjøpt brus og den cola zeroen ser utrooolig fristende ut :blink: It calls my name!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså... Jeg har hørt at man KAN drikke lettbrus når man går på lavkarbo, jeg. Også LCHF.. Er det feil?

Det spørs vel litt på motivasjonen.

Men LCHF forfekter hele, rene, uprosesserte råvarer. Lettbrus er ikke akkurat hånd i hanske innen den filosofien.

Om målet er å gå ned i vekt så kan noen drikke lettbrus, andre ikke. Enkelte av sukkeralkoholene gir blodsukkerstigning, mens andre gjør ikke det. Noen opplever stagnasjon i vektnedgangen når de spiser kunstig søtning.

Jeg for min del ønsker å spise sunt, sånn sett hører ikke lettbrus hjemme.

misheru; det beste er å ikke ha fristelser i hus i det hele tatt, men søtsuget forsvinner etterhvert. Da blir det mye enklere å holde seg unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

misheru; det beste er å ikke ha fristelser i hus i det hele tatt, men søtsuget forsvinner etterhvert. Da blir det mye enklere å holde seg unna.

Signeres!

Her i huset har mannen ofret colaen sin, nå drikker han kun i helgene. Mye, mye enklere å si "nei" til seg selv da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

misheru; det beste er å ikke ha fristelser i hus i det hele tatt, men søtsuget forsvinner etterhvert. Da blir det mye enklere å holde seg unna.

Signeres!

Her i huset har mannen ofret colaen sin, nå drikker han kun i helgene. Mye, mye enklere å si "nei" til seg selv da :)

Jupp, er enige med dere. Gubben har fått streng beskjed om at om han absolutt MÅ ha brus, så for all del IKKE kjøp til meg. Nå skal det sies at det var en spesiell dag i går også (to-års dagen vår :wub: ) og da ble det ekstra god lavkarbomat med en flaske cola til :aww: Det rare er at for to dager synes jeg cola var sååååå godt. Når jeg drakk det i dag ble det plutselig for søtt og smaken var bare rar :blink: Jeg gleder meg dog til lørdag som er en fast fridag hvor jeg kan gjøre så og si hva jeg vil i matveien, men jeg koser meg også på denne livsstilsendringen :ahappy:

Veide meg i sta. Gått ned to kilo på to dager. I are happy furr that :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres fryktelig forførende ut dette altså.. dette med velvære og mer energi, frister veldig! Men jeg lurer på en del..

1)ketose. Såvidt jeg har forstått så går man over til annen type stoffskifte og man danner ketoner ved fett-spaltningen. Nå er det slik at ketoner er giftige (gammel kjemiker jeg..) så det jeg lurte på er om noen har noen peil på bivirkninger? Ketoner er fettløselige så jeg regner med at det er ikke nyrene som eventuelt blir belastet men lever, vet noen om hvordan det går med feks lever over lenger tid på lavkarbo-diett? Og hva med kolesterol? (Jeg har en gubbe som har sykelig forhøyet kolesterol, dårlig type kolesterol, og en slekt som stortsett dør av kloggede blodårer..) Jeg vet at man sier dette er dietten til "steinalderfolk" men det må jo påpekes at steinalder-folk ikke ble gamle.. for alt det jeg vet så døde de av bivirkninger av kostholdet (finner ikke noe info om slikt på nettet, bare ekstatisk skryt av dietten og hvor naturlig den er, blir skeptisk av sånt)

2) Hva med total kalori-inntak, man lærer jo at vekt er gitt av inntak av kalorier vs inntak av kalorier. Og maten må jo sies å være svært så kaloriholdig. HVordan kan det ha seg at folk går ned i vekt?

3) Og dette at man får mere energi (som jeg synes høres mest tiltalende ut..). Jeg hadde en spiseforstyrrelse i yngre år, og ødela en del av stoffskiftet mitt på det. Min kropp går i shutdown ved dietter - forbrenner ingenting omtrent, blir akutt anemisk etc - i praksis kommer jeg ikke opp av sofaen. Nå har jeg ikke prøvd noe slikt som denne dietten hvor kalori-inntaket forblir høyt, men jeg lurte på om noen med liknende "shutdown"-problemer har forsøkt lavkarbo og gikk det bra? (Noen som har drevet jojo-slanking og etterhvert fått lært kroppen å reagere med lav forbrenning)

4) Så var det maten da. Frukt går jeg utifra inneholder for mye sukker i form av fruktose, glukose etc, men hva med erter, bønner? Mais er vel som poteter fy fy pga høyt innhold av stivelse. Dog har jeg sett gulrot oppført som nei-mat hvilket jeg synes er rart. Kalori-innholdet til en matvare sier noe om fett/karbohydrat-innhold og gulrot har jo svært lavt kalorinnhold, så det kan simpelthen ikke være rart med karbohydrater der?

5) Hva skjer hvis man bytter ut de mest fettholdige produktene med lett-variantene? (Feks rømme, fløte etc. Gubben min kan ikke fordøye animalsk fett uten å drikke alkohol til, men han kan jo ikke pjalle seg gjennom hverdagen heller..)

Var dette jeg lurte på i første omgang. Imorgen skal jeg prøvekjøre en lavkarbo middag på gubben (blir lunsjkakene med kylling kjøttdeig samt den der oste-blomkålen LineSk ga oppskrift på her..) for å se hvordan han håndterer en middag uten ris, potet eller pasta til! (Blir sjokk for han det! Nå må det også sies at han kommer fra et hjem som mente at makaroni, ris, spaghetti etc var grønnsaker som ble servert sammen med poteter og gjerne på bekostning av andre grønnsaker - da jeg traff han i sin tid, sa gubben at den beste grønnsaken han visste om var makaroni :lol: Har altså et lite stykke å gå der i gården ja!)

Jaja, var dette jeg lurte på i første omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres fryktelig forførende ut dette altså.. dette med velvære og mer energi, frister veldig! Men jeg lurer på en del..

Jeg skal prøve å svare så godt jeg kan. :) Men jeg kan bekrefte godfølelsen iallfall. Det er for mange en helt drastisk endring. Hva synes du, Line?

1)ketose. Såvidt jeg har forstått så går man over til annen type stoffskifte og man danner ketoner ved fett-spaltningen. Nå er det slik at ketoner er giftige (gammel kjemiker jeg..) så det jeg lurte på er om noen har noen peil på bivirkninger? Ketoner er fettløselige så jeg regner med at det er ikke nyrene som eventuelt blir belastet men lever, vet noen om hvordan det går med feks lever over lenger tid på lavkarbo-diett? Og hva med kolesterol? (Jeg har en gubbe som har sykelig forhøyet kolesterol, dårlig type kolesterol, og en slekt som stortsett dør av kloggede blodårer..) Jeg vet at man sier dette er dietten til "steinalderfolk" men det må jo påpekes at steinalder-folk ikke ble gamle.. for alt det jeg vet så døde de av bivirkninger av kostholdet (finner ikke noe info om slikt på nettet, bare ekstatisk skryt av dietten og hvor naturlig den er, blir skeptisk av sånt)

Ketoner er ikke giftige? Hvordan da mener du? Blander du sammen ketose og ketoacidose nå? Ketose er en helt naturlig tilstand, sannsynligvis er vi alle i ketose i deler av livet vårt. Selv folk som spiser mye karbohydrater kan havne i ketose jevnlig. Ketoner blir dannet av leveren i mangel på glukose, og brukes som drivstoff i hjernen. Det er ingen kjente bivirkninger av å være i ketose, heller ikke på sikt. (Såvidt jeg har funnet iallfall)

Om man er bekymret for leveren ville jeg jevnlig tatt blodprøver og fått sjekket verdier for å være på den sikre siden. Om det nå skulle gå galt så gjør man ingen uopprettelig skade, heldigvis er vi utstyrt slik at kroppen vår er flink til å hele seg selv.

Når det kommer til kolesterol er jeg heller ikke den beste å spørre, men jeg fant dette (skrevet av lege) som forklarer hvordan vi ikke bare kan se på det dårlige kolesterolet uten å se på kolesterol-helheten. Den forklarer at karbohydrater har dårlig innvirkning på "blodfettene", mens fett har god innvirkning. Den viser også til kilder.

Jeg forstår veldig godt at det føles skummelt å være kjerringa mot strømmen når det er snakk om sykdom med så alvorlige konsekvenser, jeg vil her også råde deg til å få gubben til å ta blodprøver ofte. Helst av en lege som er åpen til lavkarbo og forstår hvordan det fungerer.

Alt det sagt, jeg kjenner ingen personlig så det er bare anekdoter, men det finnes flust av mennesker som har sluttet på sine kolesterol regulerende medisiner etter å ha skiftet kosthold. Jeg sier ikke at det er løsningen - selv om det er det for mange - bare at det ikke er umiddelbart livsfarlig liksom.

2) Hva med total kalori-inntak, man lærer jo at vekt er gitt av inntak av kalorier vs inntak av kalorier. Og maten må jo sies å være svært så kaloriholdig. HVordan kan det ha seg at folk går ned i vekt?

Fordi forbrenningen din forandrer seg. Å benytte ketoner og fett som brensel er en energikrevende prosess, du får rett og slett høyere forbrenning.

En kalori er ikke en kalori, forbrenningen vår er mer sammensatt enn som så. Den defineres mye av sammensetningen av det vi spiser, ikke minst er den ikke statisk. Når man spiser lavkarbo tenker man ikke på kalorier i det hele tatt. Mange kan øke kalori-inntaket og alikevel gå ned i vekt.

3) Og dette at man får mere energi (som jeg synes høres mest tiltalende ut..). Jeg hadde en spiseforstyrrelse i yngre år, og ødela en del av stoffskiftet mitt på det. Min kropp går i shutdown ved dietter - forbrenner ingenting omtrent, blir akutt anemisk etc - i praksis kommer jeg ikke opp av sofaen. Nå har jeg ikke prøvd noe slikt som denne dietten hvor kalori-inntaket forblir høyt, men jeg lurte på om noen med liknende "shutdown"-problemer har forsøkt lavkarbo og gikk det bra? (Noen som har drevet jojo-slanking og etterhvert fått lært kroppen å reagere med lav forbrenning)

Dette har jeg ingen erfaring med, så personlig blir ikke dette. Men jeg tenker sånn at du har ingenting å tape. Teoretisk (jo og praktisk for den del) så stimulerer et høyt fettinntak god fettforbrenning, mens karbohydrater stimulerer høy fettlagring. Dette er selvsagt ikke et kosthold som passer for alle, forlk er forskjellige

4) Så var det maten da. Frukt går jeg utifra inneholder for mye sukker i form av fruktose, glukose etc, men hva med erter, bønner? Mais er vel som poteter fy fy pga høyt innhold av stivelse. Dog har jeg sett gulrot oppført som nei-mat hvilket jeg synes er rart. Kalori-innholdet til en matvare sier noe om fett/karbohydrat-innhold og gulrot har jo svært lavt kalorinnhold, så det kan simpelthen ikke være rart med karbohydrater der?

Gulerøtter kan ha noe med GI å gjøre, jeg vet ikke helt. De har 4,2 karbo pr hundre gram, altså ikke all verden. Men her spørs det jo helt hvor du legger lista. Du kan kjøre Fedon og spise lavkarbo, ete bønner og linser til du stuper. Tenke GI, og spise opp til 100 karbo om dagen, men man må da også redusere fettinntaket. Eller du kan velge noe strengere, LCHF har en generell innleding av energi inntaket (% av kalorier fra) på 75-80% fett, 15-20% protein og 5% karbohydrater. Det siste er det som min kropp fungerer best på, men det er viktig at du velger et type kosthold som du liker og kan leve med over tid. Lavkarbo handler, som alle andre "dietter", om en livstilsendring. Det er et kosthold for livet.

5) Hva skjer hvis man bytter ut de mest fettholdige produktene med lett-variantene? (Feks rømme, fløte etc. Gubben min kan ikke fordøye animalsk fett uten å drikke alkohol til, men han kan jo ikke pjalle seg gjennom hverdagen heller..)

Ingen lett-produkter. Prinsippet er hel, naturlig og uprosessert mat som er naturlig rik på fett og fattig på karbohydrater. Litt må nok gubben din ofre for et sunt kosthold, eller snakker du om fysiske begrensninger her? Uansett finnes det gode fett kilder som ikke er animalske.

Var dette jeg lurte på i første omgang. Imorgen skal jeg prøvekjøre en lavkarbo middag på gubben (blir lunsjkakene med kylling kjøttdeig samt den der oste-blomkålen LineSk ga oppskrift på her..) for å se hvordan han håndterer en middag uten ris, potet eller pasta til! (Blir sjokk for han det! Nå må det også sies at han kommer fra et hjem som mente at makaroni, ris, spaghetti etc var grønnsaker som ble servert sammen med poteter og gjerne på bekostning av andre grønnsaker - da jeg traff han i sin tid, sa gubben at den beste grønnsaken han visste om var makaroni :lol: Har altså et lite stykke å gå der i gården ja!)

Hehe! Du får fortelle hvordan det går. :) Klarer du å motivere ham til å lese en bok tror du? Det er lettere å motivere seg til en ny måte å spise på om man skjønner prinsippene bak det og forstår hvordan og hvorfor det er sunt. Vi er blitt innprentet med en fettfobi liksom, det er en omveltning å skulle meske seg i fett uten dårlig samvittighet, kanskje litt kunnskap hadde gjort det lettere for både deg og gubben. Isåfall kan du sjekke ut Bedre Uten Brød av Wolfgang Lutz. Han har forskning til å backe opp det han sier og forklarer godt. Han går også i detaljer om hjertesykdom i et eget kapittel bl.a.

Jeg vil egentlig anbefale alle som vurderer lavkarbo til å gjøre litt undersøkelser først. Det virker helt på trynet i begynnelsen å skulle bryte alle kostholdslover man har blitt fôret med (pun intended), det er naturlig å begynne å tvile. Derfor synes jeg det er viktig å ha litt kunnskap i bunn, slik at man tør å stole på det kroppen forteller deg.

Mulig jeg høres nyreligiøs ut, det er isåfall ikke meningen. Jeg forstår at det ikke passer for alle, for mange er det i tillegg veldig upraktisk og for mange ofre til at de klarer det å sikt. Men det er en sunn måte å spise på, det mener jeg bestemt, men det er ikke den eneste sunne måten å spise på. Det er kanskje det en el glemmer.

Lykke til iallfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dobbelposter jeg villig vekk for å fortelle om gårsdagens aldeles fortreffelige middag, nemlig laksepakker.

På folien la jeg grønn paprika, purreløk, fennikel og aubergine og drysset raust med olivenolje. Laksefilet oppå der igjen, en bred stripe smøreost med bacon, en tykk skive sitron, nytt dynk av olivenolje og pakket folien rundt. Inn i ovnen på 200 grader i 20 min. Som tilbehør hadde vi smørstekt brokkoli og blomkål. Det var helt vilt godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal prøve å svare så godt jeg kan. :) Men jeg kan bekrefte godfølelsen iallfall. Det er for mange en helt drastisk endring. Hva synes du, Line?

Signed, sealed, delivered, I'm yours! Dro med meg en kollega på trening på mandag, og hun kommenterte også hvor mye mer opplagt jeg virket å være :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signed, sealed, delivered, I'm yours! Dro med meg en kollega på trening på mandag, og hun kommenterte også hvor mye mer opplagt jeg virket å være :D

lol! Men det er helt revolusjonerende å finne mat som bare funker altså. Å kjenne at yes, det er sånn det skal være! Utrolig deilig rett og slett. Jeg er glad på dine vegne! (og mine :D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...