Gå til innhold
Hundesonen.no

Lavkarbo


Marthe
 Share

Recommended Posts

Lag til osteknekkiser da vel, så kan du ta det om morningen til frokost. Eller du kan lage lavkarbobrød, rundstykker eller knekkis. Osteknekkis med smør og skinke er supergodt synes jeg. Og enkelt: Ta taffelost (kommer i mange smaksvarianter) legg skivene på matpapir og kjør på full guffe i microen til de har sluttet boble, la dem så tørke. Sprøtt og godt :-)

Og restemat er kjekt som frokost, og som flere nevner: cottage cheese. Ellers er Tyrkisk Yoghurt (billigst i Sverige) veldig godt, med litt stevia og nøtter i, skal man ha det som dessert kan man ta litt finhakket sjokolade i også (Rema1000 har Sukkerfri Mørk sjokolade).

Overalt enn her :lol:

Kan også bestilles her :)http://www.sukkerfritt.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 311
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Og da skjønner ikke jeg helt dette styret, jeg, for akkurat dette greier man vel med helt normalt kosthold også? Jeg tror de aller aller fleste hadde oppnådd de samme resultatene ved bare å droppe all

Det er mulig, men for min egen del (som jeg jo kun kan snakke for) så har det gjort en vesentlig forskjell å kutte ut brød, pasta, ris og poteter. Jeg har mye mer energi, er ikke oppblåst, og vekta gå

Jeg hopper masse innlegg, men tenkte bare å informere (mest TonjeM) om at kolesterolverdiene mine har gått ned fra ganske så høye til innenfor referanseområdene. Det med masse mettet fett i kosten og

Salte nøtter, usalta nøtter, spekemat og pølse (feks ølpølse, mmmm!) er skikkelig vill-og-gærn og spiser potetgull, eller bær når det er sommer og sol!

Hovedpoenget er vel ikke å være superflink til å fullstendig unngå alt som kanskje har en karbohydrat i seg, men å finne et "karbohydratnivå" som er fint å leve med? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva spiser man som snacks da? :icon_redface:

Bacongull :) Fra tid til annen så lager jeg "muffins" med bittelitt hakkede sjokolade, og hjemmelagd bounty (revet kokos, det tykke som skiller seg i kokosmelk koker det sammen med litt stevia og olje. koker det biiittelitt, så setter jeg plastfolie i en brødform, trykker massen ut der, skjærer opp med en kniv i passe store biter så de blir lett å brekke fra hverandre senere og setter det i fryseren :) smelter så sukkerfri sjokolade i en liten bolle, og dypper hver liten bit oppi sjokoladen med to gafler og setter det i kjøleskapet :)

Kan jo ikke spises hele tiden, men er godt når søtsuget blir altfor ille og det er noe spesielt eller noe :) Jeg deler de opp i veldig små biter så karbo innholde ikke vipper meg ut av ketosen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til snacks kan man spise så innmari masse. Jeg er veldig glad i Landlord sitt baconcrisp, og er jeg et sted hvor de har skikkelig baconsvor hamstrer jeg det. Her i Norge er det veldig dyrt. Så er det sjokolade da - sukkerfri, usalta nøtter som det nevnes her - på torget her selger de paranøtter til 10 kr/hg, DET er billig, og paranøtter har minst karber. Man kan lage egen sjokolade også. Og kladdekake med krem, hjemmelaget iskrem, sjokolade med nøtter og maldonsalt (det er godt det, og enkelt: cocosa, sukkerfri mørk sjokolade, nøtter og maldonsalt). Om du sjekker ut bloggen til Cecilie har hun mye forslag til snacks. Og Tyrkisk yoghurt med stevia, nøtter og sjokolade, litt gojibær om man har det. Mange muligheter. Og kyllingnuggets! DET er godt, og enkelt, og sunnere enn de man kjøper ferdiglaget: kyllingfilet, egg som man rører sammen og tilsetter det krydder man måtte ønske og knust baconcrisp (husk å sjekke innholdsfortegnelsen i baconcrispen, f.eks Kim og Maarud sin har fler karber enn landlord sin, også er dem dyrere. Landlord får man på Rimi). Kutt kyllingfilet i passe biter, dypp i egg og så i knust bc, i panna og stek i masse smør. Lag en dip til om du vil ha det. Godt til midda og til snack.

iHerb får man cocosa way billigere enn i helsekosten forresten. Ved første gangs bestilling der får du 5 dollar i rabatt på bestillingen om du bruker denne koden: AHE726

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ikke ødelegge "Akkurat nå" tråden, så spør jeg heller her. Har du prøvd lavkarbo diett? Fikk du mer energi? Gikk ned i vekt? Hva ble resultatet?

Har du gode og enkle oppskrifter på diverse mat? Gjerne med ingredienser som man lett får tak i :)

Jeg gikk på ganske nazi lavkarbodiett i et drøyt halvår, deretter har jeg holdt det sånn halvveis i et år.

Jeg har fått mer energi, gått ned i vekt (10kg+), og er i langt bedre form enn da jeg startet i januar 2010.

En oppskrift som jeg selv digger:

Lag et snitt i en kyllingfilet, legg et stykke cheddarost i den.

Surr bacon rundt

Stek den inntil den er ca ferdig

Hell på matfløte

La det surre noen minutter mens du gjør klart salat eller annet som tilbehør

Vips, så har du god mat med en slags saus som smaker helt knall.

Det er enkelt og genialt!

Ja, i 6 mnd. Jeg gikk ikke ned i vekt pga. jeg ikke klarte å spise nok, fikk dermed heller ikke mer energi eller andre fordeler, så jeg droppa det helt. For meg funker det bedre å spise normalt og kutte ned på snopet, hehe.

Man går ikke ned fordi man spiser så mye, man går ned fordi kroppen forbrenner fettet i kroppen fremfor karbohydratene vi ellers forsyner den med.

Det er ellers lurt å spise hyppige måltider uansett hva slags kosthold man har.

Men hva spiser man som snacks da? :icon_redface:

Maarud Bacongull er ok, ellers er Maarud Baconsvor å foretrekke.. Det smaker langt bedre men har en MYE høyere kilospris..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Kan fotelle at jeg lever på en ekstrem lavkarbo fordi jeg har matintolleranse mot gluten, melk, fruktsukker, sukker og kunstige søtstoffer. Har gjort det i snart tre år og har gått fra å sette dato for å omplassere hunden og kunne gå femti meter uten store smerter og bruke en hel dag på å støvsuge huset på seksti kvm. til å være i full jobb og komme i gang med fysisk trening.

Så for meg har det vært gull å gjøre det, jeg er i ferd med å ta livet tilbake men blir litt matlei noen ganger fordi jeg lever såpass begrenset i matvegen som jeg gjør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan fotelle at jeg lever på en ekstrem lavkarbo fordi jeg har matintolleranse mot gluten, melk, fruktsukker, sukker og kunstige søtstoffer. Har gjort det i snart tre år og har gått fra å sette dato for å omplassere hunden og kunne gå femti meter uten store smerter og bruke en hel dag på å støvsuge huset på seksti kvm. til å være i full jobb og komme i gang med fysisk trening.

Så for meg har det vært gull å gjøre det, jeg er i ferd med å ta livet tilbake men blir litt matlei noen ganger fordi jeg lever såpass begrenset i matvegen som jeg gjør

Det er jo kjempe bra at du har blitt så mye bedre da :-)

Hvor mye gram karbo tar du inn pr dag, og hva består den av? Om du ikke skal gå ned i vekt kan du jo få i deg mye karber av det sunne slaget og ikke leve på ekstrem lavkarbo. Ekstreme lavkarbere har gjerne inntak på 10 gram pr dag. De som lever på et lavkarbokosthold ligger som regel på 50 gram i snitt. Da får de i seg karber fra mye grønnsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg har ikke regnet på hvor mye karbo jeg får. Henter karbo fra sant som noen grønne grønsaker som stangselleri brokkolie, squash, agurk, isbersalat og andre salater så ja det blir lite med karb. I tilleg så lager jeg meg noen vafler på bokhvete, teff og flere frøsorter. Det er den største karb kilden jeg har i løpet av dagen når jeg har vafler da.

Ellers kan jeg legge til at jeg har gått ned 25 kg på den kosten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Skal prøve å gjøre det senere i kveld. Teff er et mel som kommer fra gressfamilien . Du kan lese mer her http://www.holmen-crisp.no/index.php?option=com_content&task=view&id=11&Itemid=16

Vaffel opskriften er endel på øyemål men jeg skal lage en seinere i kveld og da kan jeg legge inn mer nøyaktig hva og hvor mye san ca som ejg bruker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke veldig dyrt å kjøpe sånne "spesielle" produkter?

Nja, litt dyrere er det jo men jeg har ikke merket noe særlig utslag på nå enn før. Sparer jo penger på å ikke kjøpe halvfabrikata, ikke noe poteter, ikke noe ris, ikke noe brød eller pasta osv :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, litt dyrere er det jo men jeg har ikke merket noe særlig utslag på nå enn før. Sparer jo penger på å ikke kjøpe halvfabrikata, ikke noe poteter, ikke noe ris, ikke noe brød eller pasta osv :P

Ikke minst at man sparer på å ikke kjøpe sjokolade, brus og chips. Det er dyrt, det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg har begynt å lage lavkarbobrød, ettersom jeg skal unngå mest mulig gluten.

Oppskriften fikk jeg i en helsekostbutikk.

Er positivt overrasket, brødet smaker godt, det holder seg lenge og metthetsfølelsen varer! :D

4 egg

1/2 boks kesam

3 ss cocosa

2 ss bakepulver

45 gr sesamfrø

55 gr kruskakli

50 gr solsikkefrø

4 ss linfrø

1/2 ts salt

Eggene piskes lett deretter blandes alt i en bolle.

"Deigen" helles i en papirkledd brødform, og stekes midt i ovnen.

160 gr. i 1 time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen av dere prøvd denne oppskriften på knekkebrød?

Lagde en annen oppskrift i går, men den falt ikke helt i smak :P

Edit: ellers har jeg tittet litt i nettbutikken til Kinsavik, og prisene var igunnen ikke så ille som jeg hadde trodd. Noen tips til hva som er lurt å ha i skapet? :)

Endret av *mokken*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lever på et generelt lavkarbo kosthold, la om for alle skrøyt sånn om mer energi.

Har gått ned 5-6 kg som en bonus :ahappy: Mer energi har det absolutt blitt.

Bruker lavkarbo.no, lchf-bloggen.blogspot.com, og andre blogger jeg havner innpå via via.

Jeg teller ikke karber, jeg nekter å få et hysterisk forhold til mat, der jeg veier og teller. Og er jeg et sted der det blir servert mat, spiser jeg det som blir servert.

Det funker bra for min del, og plusset er at nå kan ene venninen min spise alt jeg lager for hun er tvunget over på lavkarbo pga allergier. Så vinn-vinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Jeg spiser litt halvhjertet LCHF-kosthold. Jeg er ikke det spor redd fett, også animalsk, og spiser gjerne mye fett, derfor velger jeg denne fremfor lavkarbo med lavt inntak av fett (Fedon osv). For meg er forskjellen i energi og tiltakslyst enorm mellom perioder jeg er flink med kosten og perioder jeg "synder".

Ang. frokost og dette med å ikke ville lage mat: Jeg har funnet ut at lavkarbomuffins er noe av det smarteste som finnes! De kan lages "søte" med tørket frukt (aprikos f.eks) eller smakfulle og salte med soltørket tomat/fetaost eller ost/skinke :) Tar ca halvtime å lage og puttes i fryseren! Bare å ta opp og varme lett i micro eller brødrister, og vips! har man frokost! Gode er de også :)

Grunnoppskriften har 80g smør (smeltes), 120g ost (rives), 4 egg (vispes lett), 240g nøtter (mandler, valnøtter el.l etter smak, hakkes) og 1ts bakepulver. Så kan man variere med rømme (seterrømme selvsagt!) i stedenfor 2 av eggene, linfrø, kli el.l i stedenfor noe av nøttene, alternativer til osten etter smak osv. Hovedsaken er at røra har grøttykkelse og blir fast i ovnen. Alt blandes sammen og fylles i muffinsformer/muffinsbrett, stekes på 180 grader i ca 15-20min.

Disse gir masse energi (pga høyt fettinnhold) og metter godt og lenge. Lavkarbokosthold ble mye enklere da jeg fant disse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...