Gå til innhold
Hundesonen.no

Fisk som hundefor.


Hampus

Recommended Posts

Nå er det snart 2 år siden vi mista gammelmonsen vår Zerrick.

Og noen ny katt kommer det nok ikke i hus med 4 hunder.

Sommerstid savner jeg å fiske, noe vi gjorde mye før da vi hadde katter.

Synes liksom det blir for dumt å fiske, og kaste fisken.

Og jeg kjenner faktisk ikke en sjel som har katt lengre.

Vet at hundene mine opp gjennom årene har likt fisk veldig godt, når de har fått en smakebit av kattens mat.

Men kan man gi fisk som en del av foret?

Det er da snakk om sei, og selvfølgelig ferdig renska og da uten bein.

Ikke som eneste næringskilde, mer som avveksling en gang i blandt iblanda tørrfor eller V&H.

Hundene går ellers på halvt om halvt av V&H og RC tørrfor, og de fores 3 ganger daglig.

Minsten er 8 mnd, neste er 14 mnd og de siste to er drøye 5 år begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trudde fisk var helt fint å servere, jeg? :)

Mine spiser i alle fall mye fisk, da mest laks, men også kveite, torsk og annet snæcks fra fryseskapet på Kiwi. De er (selvsagt) usedvanlig vakre i pels og annet, og aldri sjuke heller. Jeg serverer det så rått som mulig.

Kos deg på fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også at fisk må jo være sunt, i stede for å tilsette alskens oljer og ting.

Og så lenge man gir tørrfor av god kvalitet, og dermed tilfører vitaminer og fiber, kan man kanskje bytte ut V&H i den perioden av året da man kan skaffe fisk i stede liksom.

Når man er en sånn "godværsfisker" som meg, så blir det ikke uante mengder heller da... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går spiste mine hver sin torsk til middag. Mads hadde fiska og han hovet inn ett par stk på minst 5 kg hver seg (fiskeskrøne), han rensket og fikset og ga dem til dyrene som satt vakkert og ventet. De fikk ikke noe ekstra på kvelden da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er snakk om småsei fiska med stang, så jeg tror de skal være rimelig rie for tungmetall.

Og av fare for å høres veldig fisefin ut nå.

Men jeg kommer nok ikke til å slenge en hel fisk til hver.

Skal jo ha dyra i hus etterpå... :lol:

Synes jeg ser og lukter de etter å ha inntatt rå fisk helt på egenhånd.

Er nok bare shibaen som er hushavende og sannsyneligvis fortsatt sulten etter en sånn greie.

Så de må nok pent få de stykkevis og delt, men gjerne rå om de liker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset er det gledesstund når gubben har fått fisk! De elsker stekt ørret!! (som vi renser for bein, selvfølgelig)

Det er vel det eneste matvegrende Eikou aldri har sagt nei til...

Den eneste som "sørger" er jeg, som sitter og lukter den gode fisken, men ikke kan spise den pga alleri/intoleranse.... :(

Advarsel! Ikke les hvis du lett får ekle bilder i hodet av ting som man helst ikke vil se i mat...

De hadde sikkert spist den rå også... Men siden sommerfisket stort sett foregår i en elv der det kan være mark i fisken, fortrekker gubben å gjøre opp og steke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine sluker fisken nesten før den er kommet av kroken :lol:

Vår første akita var med på fjelltur og han kastet seg over fisken med en gang jeg svingte den inn over land.... Heldigvis fikk jeg han til å slippe før han spiste kroken også...

Så det tok altså ett napp før hunden ble mer ivirg enn meg på å følge med duppen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk vel som forventa da vi serverte rå, nytrukket småsei.

Hampus sa ja takk, nam, samme gjorde vel Gåttfred men i et litt lavere tempo.

Dina var avventende, meeen spiste opp sin posjon.

Mens Linus sa et stort ÆSJ!

Så han må nok ha den kokt stakkar lille pysemusa mi.

Akkurat som han ikke spiser rå lammebog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var noen her nettopp som skrev om en hund som var så glad i fisk at den satt og fulgte ivrig med når h*n fisket, og var like skuffa hver gang det ikke hang fisk på kroken. Var det Toril? Det synes jeg var så søtt! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var noen her nettopp som skrev om en hund som var så glad i fisk at den satt og fulgte ivrig med når h*n fisket, og var like skuffa hver gang det ikke hang fisk på kroken. Var det Toril? Det synes jeg var så søtt! :lol:

Det er Garm det, som er fisker'n. :lol:

Han får alltid hodene, og vet veldig godt at hvis det ikke kommer noe opp på snøret så blir det heller ingen godis! Så han ser kjempeskuffa ut når vi har fisket en stund uten å få noe.

Nå om sommeren er vi ute og fisker stadig vekk og drar opp både torsk, makrell og sei (med mer). Stor fisk spiser vi selv, men mindre fisk, hoder og avkapp blir hundemat. Argyr synes ikke rå fisk er mat i det hele tatt (ei heller større stykker rå fugl), mens de to andre gumler det i seg. Akkurat hoder er nok litt kraftig kost, for det hender det kommer noe i retur ( :x ), men direkte syke har de aldri blitt.

Fisk er finfin hundemat det! Min erfaring er at fet fisk er mest populært (og er vel mer "nyttig" for dem også), og de kresne foretrekker at den er varmebehandlet fremfor rå (men da blir det knot med bein, så greit om det er større fisk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...