Gå til innhold
Hundesonen.no

Vil dere anbefale å la en valp sove i bur om natten?


Timian

Recommended Posts

Det er grunnene dere som er imot bur rett og slett dikter opp, dere er ikke mottakelige for hva andre sier.

Jeg er verken lat, bryr meg om at hunden tisser på teppet, eller lever i huset.

Enda bruker jeg bur ved behov.

Det er skummelt når man blir så fanatisk at man ikke klarer å se lengre enn sin egen oppfatning, og dermed selv lager seg forklaringer som man dytter på de andre.

La folk snakke for seg selv, og ikke legg tanker og meninger i andres handlinger.

Altså, jeg synes ikke du virker så veldig mottakelig for hva de som er uenig med deg sier heller. Stein i glasshus, osv.

Ei heller blir jeg veldig glad når du prater om at vi som misliker bur "dikter" opp grunner, og er fanatisk. Vi kan vel holde oss litt mer saklig enn dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 508
  • Created
  • Siste svar

Det kan vi dessverre ikke gjøre, da huset har innbruddsalarm. Er kun dette ene rommet vi har tilgjengelig som er lagt opp til ikke å utløse alarm ved bevegelse.

Så inntil forholdet mellom dem er til å stole på, så må det bli slik...

Vi har innbrudsalarm forøvrig, beregnet på husdyr. Den kan vi fint sette på når vi drar på jobb uten at det noensinne har gått av. Hatt alarm i 8 år vi... aldri noe problem.... Ikke kostet det noe mer å få for hund heller.

Når begynte man med innbruddsalarm i Lofoten, når i Vesterålen låste man knapt døra :whistle:

Som regel gidder jeg ikke ha på alarm om hundene er hjemme for de varsler nok så alle rundt og over og utenfor hører. Men vi har hatt den på flere ganger med hundene hjemme uten problemer.

Så det syntes jeg var en dårlig unnskyldning når man får alarm som er beregnet til husdyr også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg kan ikke gi deg noen eksakt svar hverken den ene eller den andre vegen. Jeg har selv brukt bur om natta fordi at hundene lokte opp døra og gikk og la seg i senga mi uten at ejg merket det. Jeg sov da utrolig dårlig og fikk ikke gitt dem det optimale på dagen. Puttet den verste i buret og da ble den andre liggende på plassen og jeg fikk den sårt tiltrengte søvnene og hundene fikk mer fra meg på dagtid. Nå så er det en som ligger i stua og en som ligger på teppet ved senga om natta Og jeg oppi senga. Den som ligger i stua kommer på morgensiden og vil kose/soove sammen med meg og det er greit. Det ene buret er nå en forlangelse av kjøkkenbenken og i grunnen det minste buret men det er den største hunden som bruker det.

Med bur så er det noen som har lett for å sette hunden i buret fordi den er masete og hunden blir pasivisert der men det er en løsning som ikke er god for da er det fare for at burbruken øker. Altså det som kan være godt kan gjerne også gjøre noe som i sin helhet ikke er godt.

Så du får trekke fram det som er negativt og det som er positivt med burbruken og se hva du ender ut med. For meg så er kompostgrinder og bur samme sak i grunnen. Men med kompostgrinder får du lettere og billigere et større område til valpen som det er lett å løfte oppi og ut av. Og noen valper lærer seg å komme ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har innbrudsalarm forøvrig, beregnet på husdyr. Den kan vi fint sette på når vi drar på jobb uten at det noensinne har gått av. Hatt alarm i 8 år vi... aldri noe problem.... Ikke kostet det noe mer å få for hund heller.

Når begynte man med innbruddsalarm i Lofoten, når i Vesterålen låste man knapt døra :whistle:

Som regel gidder jeg ikke ha på alarm om hundene er hjemme for de varsler nok så alle rundt og over og utenfor hører. Men vi har hatt den på flere ganger med hundene hjemme uten problemer.

Så det syntes jeg var en dårlig unnskyldning når man får alarm som er beregnet til husdyr også :)

For omtrent 6 mnd siden startet vi med salg av Altibox Alarm, jeg er ansvarlig for dette, så jeg vet hva som vil fungere og ikke for våre enheter. Plassering og trapper har mye å si for hvordan de vil reagere på hunder, det er også forskjellig på pet-detektor til pet-detektor. Oftest så er pet-detektorene satt opp slik at de bare fanger opp bevegelse fra et vist nivå fra bakken, andre igjen etter hvor mye IR de mottar.

Forskringsseskapet kommer ikke til godta "hunders varsling" ved et evt innbrudd, om det viser seg at du ikke aktiverer alarmen. Man får fratrekk på forsikringen ved bruk at dette, men da må den også brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan gjerne skrive det igjen, for det forsvinner tydeligvis..

Vi har to hunder, en voksen dalmishanne og en ccpp-valp.

Hundene våre har badet/vaskerommet som sin oppholdsplass når vi ikke er hjemme, og på natterstid. Vår voksne dalmis ligger ikke i bur, men det gjør valpen.

Grunnen er at jeg ikke kan stole helt på forholdet mellom dem enda, og dermed er det ikke ansvarlig å ha dem løse sammen uten oppsyn.

Så, er jeg da lat eller bryr meg om hvor det tisses?

My point exactely. Du har anskaffet deg en liten valp uten å ha plass / fasiliteter til å ha denne i hus uten å bruke bur. Jeg mener at det ikke er en menneskerett å ha hund, og jeg mener sterkt at det er en hundeeiers plikt å tenke gjennom hva som skal til for å få hverdagen til å gå i hop FØR man anskaffer seg hunden. Bur er en enkel løsning for EIEREN, ikke for hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om flere her inne lever i en rosa fløffy verden, jeg blir rett og slett sjokkert!

Dessverre virker det som de andre (altså dere som IKKE lever i denne rosa fløffy verden) har en total mangel på emtapti og forståelse for hva det vil si å ha hund.

Ja, da var hunden bare i bur på natta. Jeg ser ingen ting galt i det.

Og det er skremmende å lese at man faktisk IKKE SER NOE GALT i å stappe en liten valp i bur...

Nøyaktig derfor: at det er mange her som tror at hunden har det fælt om den må ligge i et bur når den skal sove... :blink: kom ned på jorden sier bare jeg!

Ville du synes det var stas å være lenket til senga di hele natta - hver natt - og kanskje også på dagtid - minst 8 timer hver dag? Ikke kunne du gå på do, ikke finne et sted som var kaldere... men hey - du kan jo snu deg, ta av deg dyna og stå i senga selvsagt.

Det at noen har hatt hunder i mange år er ikke en målestokk for hvor realistisk man er i tankegangen.

Nei, men det hjelper tydeligvis veldig :whistle:

Det er mange som har mange grunner til det, noe som er kommet frem tidligere.

Jada, folk har uhorvelig mange grunner for å ha hund i bur. Det betyr ikke at det er gode grunner for hunden.

Det er grunnene dere som er imot bur rett og slett dikter opp, dere er ikke mottakelige for hva andre sier.

Look who's talking!!

Apache: Jeg skjønner liksom ikke det der. Du har brukt masse tid på å venne en valp til å bruke bur - tid du like gjerne kunne anvendt på å lære valpen det den trenger UTEN bur. Hva når du skal begynne å la valpen være alene hjemme UTEN bur? Da må du antakelig gjennom samme mølla igjen - lære valpen hva som forventes. Irriterende selvsagt, når man like gjerne kunne lært valpen dette fra første stund, sant?

Blir en valp fortere husrein ved burbruk? Hvem vet? Det er vel ingen som har forsøkt begge deler på en og samme valp, er det vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

My point exactely. Du har anskaffet deg en liten valp uten å ha plass / fasiliteter til å ha denne i hus uten å bruke bur. Jeg mener at det ikke er en menneskerett å ha hund, og jeg mener sterkt at det er en hundeeiers plikt å tenke gjennom hva som skal til for å få hverdagen til å gå i hop FØR man anskaffer seg hunden. Bur er en enkel løsning for EIEREN, ikke for hunden.

hjelpes..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg har ikke sjekket alarmer nå men tidligere d jeg hadde en hund på 32 kg så kunne jeg ikke bruke alarm fordi hu8nden var for stor da måtte jeg ha instalert skall alarm eller puttet hundeni bur. Det ble det ikke noe av siden skall alarm var fryktelig dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Det er det flere som prøver på her. Å hjelpe bikkjene dine, altså.

Pussig nok så har jeg alltid trodd man kom lengre med gulerot enn med pisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skremmende å se hvor lett folk tar på det å stenge hunder inne i bur. Jeg blir nesten redd. Hva i allverden er i veien med dagens hundeeiere egentlig? Finnes det virkelig så mange folk som mangler empati med hundene, og ikke ser noe galt i å sperre dem inne i en boks?

Jeg klarer ikke tanken engang!

Jeg er søvnløs i perioder, og ligger ofte bare og hviler. Da merker jeg veldig godt hvor mange ganger en hund bytter liggeplass og liggestilling i løpet av en natt! Noe de blir fullstendig frarøvet muligheten for i bur. En så enkel ting som å skifte soveplass blir tatt fra dem i et bur...! Hunden min ligger i alt fra 20 min. til et par timer på samme sted, så byttes det, hun går fra hundeseng til gulv, fra gulv til hundeseng, fra varmt til kaldt gulv ved å flytte seg en meter eller to osv.

Vi har aldri hatt henne i bur, og jeg tør påstå at hundehold fint kan fungere uten!

Bur er for eiere uten empati og fantasi til å finne på andre løsninger.

Vi andre gir hunden frihet og belønnes med lykkelige dyr.

Mulig jeg kaster bensin på bålet med disse ytringene, men dette er virkelig noe som står mitt hjerte nær og som jeg er opptatt av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så himla saklig når andre sitter her å påtvinger meninger og handlinger på hvorfor man bruker bur? Eller går sakligheten bare én vei?

Det har du helt rett i, skal gå begge veier. Beklager, hoppa desverre litt på deg fordi jeg selv ikke bruker bur inne og dermed følte meg truffet - sleivete og ufine kommentarer er selvfølgelig kjipt uansett hva slags meninger de som kommer med dem har. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du helt rett i, skal gå begge veier. Beklager, hoppa desverre litt på deg fordi jeg selv ikke bruker bur inne og dermed følte meg truffet - sleivete og ufine kommentarer er selvfølgelig kjipt uansett hva slags meninger de som kommer med dem har. :)

:) No hard feelings

Men nå skal jeg ikke skrive så mye mer her.

Enig om å være uenig er vel det nærmeste man kommer i slike saker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da var hunden bare i bur på natta. Jeg ser ingen ting galt i det. Hun sover uansett hele natta og buret hennes er kjempestort. Hun hadde nok av plass. Nå vet hun at bur=å sove/slappe av og det er utrolig deilig. Nå er hun i buret når hun er alene hjemme. 6 timer hver dag ( sover Ikke i bur på natta lenger). Når hun er på at lite rom eller får hele huset stresser hun seg opp alene hjemme, men når hun ligger i buret sover hun hele tiden. Hun er mye tryggere da. Jeg vil heller ha en trygg hund som er rolig i buret alene hjemme enn en uberstressa hund som har hatt hele huset eller et rom.

Du har ikke tenkt over at uten all denne "burtreningen" så hadde du mest sannsynlig hatt en hund som fungerer alldeles utmerket i store rom?

Jeg får vondt av å lese flere av innleggene her. For meg er tanken på å skulle stenge noen av hundene mine inne i små bur flere timer av gangen utenkelig og det vrenger seg innvendig av dårlig samvittighet bare ved tanken.

Jeg har en valp nå på straks 10 uker. Han sover hvor han vil og han flytter seg flere ganger i løpet av natta, er oppe å drikker, leker litt og så sovner igjen. Min voksne hund bytter soveunderlag flere ganger og drikker gjerne litt iløpet av natta han også. Hvorfor i alle dager ønsker noen å frata hundene sine denne friheten?

EDIT: Å at noen synes at en alarm som ikke kan tilpasses kjæledyr i huset er mere verdt enn hundens bevegelsesfrihet synes jeg er meget trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Debatter som denne gir meg alltid en litt vond smak i munnen. Jeg er nemlig imot burbruk, av alle de nevnte grunnene som har kommet frem i denne tråden. Samtidig har jeg en hund som ligger i bur når hun er alene (selvsagt ikke på natten). Jeg synes ikke det er noe morro, men det er dessverre en nødvendighet for oss. Jeg prøver å gjøre det beste ut av det. Buret hennes er så stort at hun kan stå, sitte og ligge strak ut. Jeg har henne med i bilen på jobb, begge to faktisk, sånn at det begrenser tiden hun må ligge i bur uten lufting og selskap, men det er allikevel en evig dårlig samvittighet for meg. Grunnen til at Knott ligger i bur er fordi hun lærte seg å både åpne og låse opp dører etter forrige flytting, hvor hun nok utviklet et snev av seperasjonsangst. Jeg prøvde å ha henne på et rom hvor jeg kunne låse med nøkkel, og ikke vanlig utgangsdørlås, men nå som hun har lært seg at holder hun på lenge nok, så får hun åpnet døren, er hun ikke rolig et sekund. Hun stresser vanvittig, og prøver hele tiden å åpne døren ved å bruke tenner og labber. Hun er desperat etter å følge etter, og som en god BC gir hun aldri opp ... Vi trener på det da - fem minutter her og fem minutter der, og det går fremover. Men enn så lenge ligger hun som sagt i bur når hun er alene over lengere tid. Hun ligger og sover, slapper tilsynelatende av, men jeg er ikke sikker på om hun bare har gitt opp (ref. innlegg skrevet av meg som ble sitert tidligere i tråden), eller om hun faktisk slapper av. Hun virker ikke stresset, men hva vet vel jeg.

Anyway, det jeg skulle si med dette evig lange innlegget, er at jeg synes det er oppriktig leit at hunden min ligger så mye i bur som hun gjør. Det er fryktelig langt fra det beste for hunden. Jeg skjønner derfor ikke hvordan noen av dere kan forsvare det å ha trygge, fine hunder i bur store deler av hverdagen deres, når det faktisk ikke er nødvendig en gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil heller ha en trygg hund som er rolig i buret alene hjemme enn en uberstressa hund som har hatt hele huset eller et rom.

Skjønner ikke hvorfor ikke alle streber etter en trygg hund som er rolig i HELE huset, jeg.. Med noen tusen treningstimer er jeg overbevist om at de fleste burde kunne få til det også.

Så flott for mange at de bare ser verden i sort/hvitt, da slipper de å forholde seg til nyansene :rolleyes2:

Tror ikke noen ser på det slik.

Men det ser ikke så lyst ut for valper i fremtiden hvis normalen blir å leve som en hamster - men med en 50'ende del av plassen...

Det er grunnene dere som er imot bur rett og slett dikter opp, dere er ikke mottakelige for hva andre sier.

Jeg er verken lat, bryr meg om at hunden tisser på teppet, eller lever i huset.

Enda bruker jeg bur ved behov.

Det er skummelt når man blir så fanatisk at man ikke klarer å se lengre enn sin egen oppfatning, og dermed selv lager seg forklaringer som man dytter på de andre.

La folk snakke for seg selv, og ikke legg tanker og meninger i andres handlinger.

Veldig enig. Det er skummelt når folk blir så trassige og sta at de ikke skjønner at det finnes andre løsninger enn den ene man har satt seg fast i selv...

Vel, egentlig ikke skummelt, bare veldig, veldig trist...

Så du får trekke fram det som er negativt og det som er positivt med burbruken og se hva du ender ut med. For meg så er kompostgrinder og bur samme sak i grunnen. Men med kompostgrinder får du lettere og billigere et større område til valpen som det er lett å løfte oppi og ut av. Og noen valper lærer seg å komme ut av.

Forskjellen er såklart KUN størrelsen. En binge kan man gjøre akkurat så stor man vil.

Men nei, hvis man lager bingen så liten man bare kan er det ikke noen forskjell, selvsagt. Hvis man derimot bruker bingen langs veggen, rundt møbler og ting hunden kan skade seg på, etc - så er det store muligheter for at hunden får mer enn en halv kv.meter å leve på...

Det politisk korrekte er jo såklart å si at folk får gjøre som de vil. Men dessverre vil det alltid være folk som vil prøve å forklare hvorfor det kanskje IKKE er en god idè å fortsette i samme sporet.

Men er det ikke akkurat derfor vi er på en diskusjonsgruppe, da? Lære noe nytt, kanskje oppdage nye og revolusjonerende metoder å gjøre hundelivet morsommere og hyggeligere for både hund og eier?

Jeg prøver virkelig å tenke ut noen fordeler for hundene mine ved å ligge i bur, jeg - det er jo så "bra" iflg endel her. Men når de ligger strødd rundt i hele leiligheten, møter meg med "sovetryne" når jeg kommer hjem fra jobb (eller står opp på morgenen) skjønner jeg virkelig ikke vitsen..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til TS. Jeg ville hatt en liten valp i sengen min om natten. Den er nettopp skilt fra sin egen mor og søsken og det er min jobb å gjøre overgangen så myk og lite traumatisk som mulig. Her har for øvrig hundene tilgang på senga mi når de måtte ønske hele livet, men jeg har ingen problemer med å forstå at det kan være vrient å få plass til tre svære bernere, to unger og fire kaniner i senga til mor og far, liksom :D Bare ikke stapp dem i bur. Det er grusomt og helt meningsløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har skrevet tidligere så er planen min å la han ligge i sengen sin på soverommet vårt, og at jeg ligger ved siden av ham på madrass. Dette både for at jeg skal merke fort dersom han blir urolig og for at han skal få krype inntill meg dersom han vil det :wub:

Vi har ikke helt bestemt oss for om han skal få lov til å være i sengen enda..

Vi har allerede 3 katter og en bærbar pc oppi der til vanlig. Og dessuten er han så bitteliten at jeg er redd for at han skal bli klyst eller falle ut av sengen dersom han sover der :icon_redface:

Vet ikke om det er reelt å bekymre seg for det, men det gjør jeg nå en gang :icon_confused:

Men...kjenner jeg meg selv rett så varer ikke sengeforbudet så lenge mtp plassen.. En til har vi alltids plass til! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke helt bestemt oss for om han skal få lov til å være i sengen enda..

Vi har allerede 3 katter og en bærbar pc oppi der til vanlig. Og dessuten er han så bitteliten at jeg er redd for at han skal bli klyst eller falle ut av sengen dersom han sover der :icon_redface:

Vet ikke om det er reelt å bekymre seg for det, men det gjør jeg nå en gang :icon_confused:

Du... den pc'n kan godt ligge i bur altså! *fnis*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min halvannetåring sover i bur nå. Har hatt han drøye uka, og jeg akter ikke å forandre noe foreløpig for jeg er tryggere på han og han tryggere på meg. Jeg har ikke hatt burhund tidligere, men ser absolutt fordelene. Dog tror jeg nok at han ganske snart skal sove løst og med tiden håper jeg å finne en løsning som fungerer når han er hjemme alene også. Så stort hus bør han ikke ha tilgang til alene synes jeg, men jeg har heller ikke så gode løsninger i forhold til å stenge av. Mulig jeg må kjøpe barnegrind, da kan jeg i hvertfall halvere plassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVA er fordelene?

Valpen kan ikke ødelegge når den er i bur.

Vel, hva med å lage valpegrind av kompostgrinder, eventuelt stenge av rom med barnegrinder?

Valpen kan tisse på gulvet.

Vel, er det bedre at den sover i tisset sitt?

Valpen vil føle seg trygg i hula si.

Ja godt mulig det, men så kjedelig da, å ha en hund som ikke kan slappe av overalt.

Jeg skjønner hvorfor folk har bur, det gjør jo livet mye enklere! Ikke må man vaske så mye tiss, ikke blir noe ødelagt, man kan jo bare hive valpen i buret når man er lei av å ha den gående rundt i stua.

Latskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig så er jeg grønn av misunnelse - grønn sier jeg! På dere som har hunder som enkelt lar seg stoppe av kompostbinger, enkle barnegrinder eller lukkede dører - I wish! :getlost:

Her i huset må det sterkere lut til, med en riesendame med sterke meninger, en basenji med like sterker meninger, og en saluki som havner midt i mellom har man innimellom behov for å skille hunder, så da gjør man det slik, her i huset. Funker på både folk og fe. *fnis*

5445025348_8774b6c473.jpg

Forøvrig så er det festet kompostbingeelement på nederste grinda siden minsten kom seg under. :aww:

Alcatraz avd. Rena, værsågod. :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...