Gå til innhold
Hundesonen.no

Vil dere anbefale å la en valp sove i bur om natten?


Timian

Recommended Posts

Du synes altså det er helt OK å skaffe seg hund selv om den må ligge i bur for å ikke bli skamfert av familiens andre medlemmer når du ikke er tilstede?

I min verden er det så enkelt at om man ikke kan sikre hundens trygghet i heimen, så lar man være å skaffe seg hund.

Nå vet man vel ikke hvordan det blir før man skaffer seg dyrene da. Det er da katter og hunder som koser og leker sammen også. Jeg sikrer hunden som sagt.

Alternativet til bur er ikke sure og sinte eiere, det er kompetente eiere som har planlagt valpekjøpet og har plass, kunnskap og vilje til å legge til rette for at hunden skal ha det bra UTEN bur.

Tror du må komme deg ut fra hundesonen og det miljøet du er i og se på 'the real world' - de færreste er særlig kompetente av vanlig hundefolk. Ideelt sett burde det være slik du sier, men dette er vanskelig å gjenomføre for de fleste og det blir ikke prioritert - mye pga de har et annet syn på dette med bur og at dette ikke er til skade for hunden i noen timer. (noen syns til og med hele natta, liten tissetur for så i bur i 8-9 timer igjen er greit .... dessverre)

Du ser at det er forskjell på en helg i ny og ne, og det å ha bikkja i bur hver natt og hver dag når man er på jobb?

Selvfølgelig, og det kommer da frem av hva jeg har skrevet også. Men i ny og ned er unødig hvis man tilpasser seg at man har hund - man kan alltid finne alternativer hvis man vil, så man velger det i ny og ned fordi det er lettvint og praktisk - ikke for at man tenker på hunden.

Rekk opp hånda alle her som bor i hus som er 101x66x67 cm.

Så du syns det er verre for hunden å ligge noen korte perioder i bur og få være med på der det skjer, leke med andre hunder osv, enn å være hjemme i huset alene hele tiden istedet?

OK, så kattene er livsfarlige for hunden om natta, men om dagen er det ingen fare?

Livsfarlige er vel å ta i? Kattenes domene er i 2 etasje og der sover vi på natta. På dagen er hunden nede og han går aldri opp hvis det ikke er noen mennesker der. Det er altså en etasje mellom de og kattene sover mest på dagen, det er natta de er aktive. Som eier ser jeg jo samspillet/mangel på mellom dyrene - og tar avgjørelser deretter.

Ja, bur er hensiktsmessig for mange eiere, dessverre - bare i ytterst få tilfeller er det best for hunden.

Som å bli med på aktiviteter - sitte i buret innimellom og få oppleve, leke osv istedet for å sitte i huset hele dagen alene er etter min mening en av disse som er bedre for hunden.

Hvorfor er det sånn enten eller? Var det ikke du som snakket om svart/hvitt??? Det må da være mye mye bedre at hunden får gå løs så mye som mulig av døgnet, uavhengig av om eier er hjemme eller ikke?

Selvfølgelig er det bedre - det kommer jo fram av hva jeg allerede har skrevet. Dårlig forsøk på å fokusere på at hunden ikke nødvendigvis har det så mye bedre i huset bare for at bur ikke brukes.

Ehhhhhh... du svarer vel på problemstillingen selv her vel? En hund som er i bur har ikke den muligheten til å flytte seg, finne nytt underlag, finne et kaldere sted, et varmere sted etc etc. Hvorfor tror du hunden hopper ned fra senga til mor og far og finner et annet sovested? Kanskje fordi det blir for varmt i senga? DEN muligheten vil ikke hunden ha om den er innestengt i et bur.

Sant det, men det snedige er at om han ligger i buret med døra åpen, så ligger han der hele natta og selv når vi står opp, så må vi snakke litt med han og høre om han vil bli med ned. Han er oppe og rører på seg flere ganger i løpet av natta, men holder seg i buret. Skjønner at han kan flytte seg til andre plasser, underlag osv, men det er nå veldig merksnodig at han bare holder seg i buret hvis dette hadde vært det store behovet da. Så jeg kan ikke si jeg har noe dårlig samvittighet hvis jeg har igjen døra. Om morgenen bryr han seg ikke om at døra åpnes heller - ligger der og ser dum ut og vi må snakke litt om vi skal rusle ned da også. Sånn var det forøvrig med vår forrige hund også - syns det er merkelig at burmotstandere har hunder med større behov for å flytte seg enn hva andre erfarer (i dette mener jeg egen erfaring jeg(vi) har her i huset på det)

Forøvrig regner jeg med det var skit-lukta til far han ville bort fra :icon_redface::x

Orker ikke quote når multisitat ikke funker

Først trykker man multisitat på de innleggene man vil svare på, så er det viktig å ikke trykke Sitèr på siste innlegg man vil svare på, men også der trykke multisitat - når man har merket de man vil svare på, så gå helt nederst eller øverst på siden og trykk Svar (gjort den tabben med sitèr knappen selv flere ganger)

Hvis det ikke virker, så pass på at du ikke har scriptblocking aktivert via f.eks Firefox og addonen NoScript.

1. Det er bedre å sitte i bur enn å bli tent fyr på liksom, men det er ikke relevant for denne diskusjonen. Om det var en direkte sammenheng mellom at hunder som ikke sitter i bur automatisk får mindre tur, kontakt og aktivitet, så kunne det kanskje brukes som et argument. Men slik er det jo åpenbart ikke. Helt vanlige hundeiere klarer å gi hunder tilstrekkelig med mosjon og stimuli helt uten å putte hunden i bur i 15 timer om dagen. Vi er mange beviser på det her inne.

De fleste her er vel litt mer interessert i hund enn den jevne mann og kvinne i gata tror jeg. Det er ingen automatikk i det nei, men nevnte det for å poengtere at det er mange ting hunden har behov for og som kanskje enkelte glemmer. Kjenner både de som har hund i bur om natt og arbeidstid som gir hunden mye stimuli og turer, kjenner også noen der hunden er løs hele tiden og kun får lufting i en liten hage - hunden går for lut og kaldt vann egentlig (men han ser ikke ut til å plages) Så har man alle variantene av dette igjen da.

2. Nei, det skal ikke være opp til den enkelte hva som er akseptabel burbruk!

ai ai ... hadde blitt morsomt å se på utstillinger osv uten bur ^^

3. Karpeskrotum, ville du satt kattene dine i bur 8 timer om dagen? Et bur stort nok til at de kan strekke seg ut og ha plass til en vannskål ca. Hva med 16 timer om dagen? Du sier jo at de mest aktive på kvelden, så de kan vel likså godt ligge i bur resten av døgnet? Eller er du som meg, at du kjenner det stikker litt i deg bare ved tanken?

generelt: De sover så og si hele dagen, så bur tror jeg ikke hadde påvirket søvnen deres i nevneverdig grad nei. Hadde de ødelagt huset eller en annen grunn jeg har ment det hadde vært hensiktsmessig, så hadde jeg brukt bur til de, men har ingen slik grunn og da bruker jeg det heller ikke.

Konkret: Blir litt spesielt med kattene vi har nå, for de hater bur og protesterer vilt når vi må bruke bur - i bil f.eks.(men når de er der, så ligger de rolig) Så hadde nok brukt et rom elns når de missliker det så tydelig - samme ville jeg gjort på hund også hvis så har vært tilfelle.

Jeg tror mange undervurderer hundene sine jeg. Tilegner dem egenskaper og svakheter de kanskje ikke har. Definerer hva det er de tåler og ikke, helt uten å ha gitt dem en sjanse til å bevise seg til og med.

Jeg tror dette er riktig begge 'veiene' jeg. De som ikke tror at hunden tåler å ligge litt i bur og de som tror hunden ikke kan lære seg å være alene hjemme i hele huset uten å gjøre noe 'gæli'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 508
  • Created
  • Siste svar

Er det et angrep å mene at hunder som ikke kan være hjemme alene uten bur ikke er helt normal? Din, slik du fremstiller den, er like unormal som min som ikke kan være alene hjemme i bur. Jeg mener at friske, stabile, normale voksne hunder uten fobier, angster og diverse nevroser (helt uten at jeg har puttet flere slike diagnoser på din hund) faktisk takler å være alene hjemme, både uten bur og i bur. Hunder er tilpassningsdyktige, og med bittelitt tilrettelegging og trening vil de aller fleste normale hunder takler en alenetilværelse henholdsvis i eller uten bur. Uten å styre og stresse eller makulere. Forutsatt at den er riktig trent til å være alene og har fått tilstrekkelig med mental og fysisk stimuli.

Så da henger hele burdiskusjonen på at eierne til disse normale hundene må velge selv om de vil ha bur i sitt hundehold eller ikke - det er der sakens kjerne er. Eierne til disse normale hundene som velger bur på daglig basis, er i strid med det mange, inkludert meg, mener er uvettig og unødvendig burbruk.

Helt enig med deg. Knott går ikke under kategorien "normal" i mitt hode iallefall - for normale, friske og sunne hunder trenger ikke bur annet enn i bilen. Punktum. En del eiere føler vel de trenger det kanskje ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det finnes langt flere hunder enn det finnes kompetente hundeeiere, men å sette noe likhetstegn mellom inkompetent eier og burhund synes jeg er for enkelt og unyansert.

I min verden er det ikke innen rimelighetens grense, men så hadde jeg vel kanskje også avlivet en hund som etter gjentatte forsøk var nødt til å bures inne 16 timer i døgnet.

Jeg føler meg alldeles ikke dum. Hva du anser som skadelig er ikke nødvendigvis det samme som andre.

Et barn på landsbygda i Serbia (for å ta et sted jeg har vært) vil aldri savne det siste FIFA-spillet simpelten fordi han ikke kjenner til det. For en svært fotballinteressert norsk gutt med vennegjeng som har spillet vil "behovet" være større. Sammenligningen er brukt for å gi et bilde av hva jeg mener, ikke fordi jeg mener at FIFA-spill kan sammenlignes med å bevege seg fritt. Hvis ønsker ser du poenget mitt.

Du kan godt spare deg hersketeknikker altså.

Med bakgrunn i den undersøkelsen jeg sikter til, så ønsker jeg ikke at hunden har altfor store rom å vokte. Her hos meg er det mye åpne løsninger og store flater. Det er også en del lave vinduer som for enkelte hunder vil kunne føre til at de skal følge med på hva som skjer på veien hele tiden (jeg har hatt besøk av hunder som har voktet veldig ved vinduene). Dessuten er det engang slik at jeg ikke ønsker en hund inn på alle rom her i huset, deriblant vaskerommet. Jeg ser på mulighetene for å lage avsperringer i huset. Min forrige hund lærte seg at deler av huset var off limits for han, og han vandret heller ikke rundt i de når han var alene (ikke gidd å kveruler på at jeg ikke vet hva han gjør når jeg ikke er der, jeg VET).

Forøvrig et utrolig interessant tema det der, fysisk avstraffelse og psykiske senvirkninger. Særlig sett opp i mot miljø/tid.

Jeg må si at jeg ikke har støtt på det problemet egentlig? Jeg synes vel ikke det er feil å anbefale alle å ha et bur tilgjengelig for hunden. Det er kjekt ved transport blant annet. For at hunden skal finne det ok å transporteres i det så synes jeg også at det er lurt at den vennes til å være i bur utenom transportering.

Det er jeg forsåvidt enig i, i hvertfall hvis jeg får tillegge at det hender at menneskene har behov for en periode der hunden sitter i bur fordi det er den beste løsningen for de, men at det i mange tilfeller kan begrenses eller unngåes.

Edit: Jeg skal lære meg å multiquote og dele opp sitater korrekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del eiere føler vel de trenger det kanskje ...

Så enkelte kan bestemme hva som er 100% riktig for hunden. Om hunden sover en time i eller uten bur skal altså du med flere bestemme er best for hunden - Når jeg er på tur/aktivitet med hunden, så kan vi være mange timer og nesten hele dagen. Vår hund legger seg sjeldent ned og sover for han vil følge med - i bilen og buret derimot så sovner han fort. (i dette tilfellet parkert)

At da noen tørr å påstå at dette kun er for eierne og ikke hundens beste (i alle fall ikke negativt) og tror de sitter med fasit på hundehold blir litt fanatisk spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så enkelte kan bestemme hva som er 100% riktig for hunden. Om hunden sover en time i eller uten bur skal altså du med flere bestemme er best for hunden - Når jeg er på tur/aktivitet med hunden, så kan vi være mange timer og nesten hele dagen. Vår hund legger seg sjeldent ned og sover for han vil følge med - i bilen og buret derimot så sovner han fort. (i dette tilfellet parkert)

At da noen tørr å påstå at dette kun er for eierne og ikke hundens beste (i alle fall ikke negativt) og tror de sitter med fasit på hundehold blir litt fanatisk spør du meg.

Missforstår jeg deg nå? Legger du hunden i bur for at den skal få sove og slappe av? Fordi eller sovner den ikke fordi den ligger og følger med på alt som skjer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så enkelte kan bestemme hva som er 100% riktig for hunden. Om hunden sover en time i eller uten bur skal altså du med flere bestemme er best for hunden - Når jeg er på tur/aktivitet med hunden, så kan vi være mange timer og nesten hele dagen. Vår hund legger seg sjeldent ned og sover for han vil følge med - i bilen og buret derimot så sovner han fort. (i dette tilfellet parkert)

At da noen tørr å påstå at dette kun er for eierne og ikke hundens beste (i alle fall ikke negativt) og tror de sitter med fasit på hundehold blir litt fanatisk spør du meg.

Hehe, jeg sitter med all tydelighet IKKE på fasiten på et perfekt hundehold, i og med at jeg har en hund som tilbringer altfor mye tid i bur - dessverre. Men jeg mener helt ærlig at en normalt sammenskrudd hund ikke har bruk for bur. Jeg mener at majoriteten av alle hunder som ligger i bur, gjør det fordi det er enklere for eieren, og ikke fordi det er til det beste for hunden. Egentlig mener jeg det er hundene selv som sitter på fasiten for hva som er et godt liv for dem selv - men siden de har problemer med å uttale seg, får vi privilegiet det er å bestemme på deres vegne ... Og dersom man da velger å ha hunden i bur, så får man stå for det. Særlig hvis det er pga manglende oppdragelse eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner hunden såpass at jeg vet når den trenger en liten dupp. Så ja, da setter jeg den i bilen hvis vi er i en slik situasjon. Den kan følge med fra bilen også, for den er ikke lengre unna enn at jeg følger med den - står aldri ubevoktet med hunden der. Når den er der, så velger den selv å duppe kontra å følge med - bakluken åpen - det er jo helt opp til den hva den vil gjøre. Også utenfor bilen/buret velger den dette selv. Men han legger seg nesten med en gang å sove i bilen, motsatt av hvis han sitter utenfor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Karpe - det er jo naturlig. Det er ikke så mye mer å finne på i et bur enn å legge seg og sove liksom.

Ikke mye mer enn å stå i kort bånd utenfor. Begge tilfellene kan den lukte og se hva som foregår - ikke så mye annet. (btw: den som sover synder ikke/lider ikke ^^)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner hunden såpass at jeg vet når den trenger en liten dupp. Så ja, da setter jeg den i bilen hvis vi er i en slik situasjon. Den kan følge med fra bilen også, for den er ikke lengre unna enn at jeg følger med den - står aldri ubevoktet med hunden der. Når den er der, så velger den selv å duppe kontra å følge med - bakluken åpen - det er jo helt opp til den hva den vil gjøre. Også utenfor bilen/buret velger den dette selv. Men han legger seg nesten med en gang å sove i bilen, motsatt av hvis han sitter utenfor

Er det kurssituasjon du snakker om? Eller om man er ute og reiser? Klart det kan være greit å få hunden til å slappe av litt om det blir mye, men sånt er vel ikke nødvendig hjemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det kurssituasjon du snakker om? Eller om man er ute og reiser? Klart det kan være greit å få hunden til å slappe av litt om det blir mye, men sånt er vel ikke nødvendig hjemme?

Snakket om når man er ute i lengre perioder ja. Hjemme bør det ikke til vanlig være nødvendig nei. Men man har situasjoner der også der det er kan være lurt. Vår forrige hund f.eks klarte ikke å roe seg ned, det holdt ikke å feste han fast, for han bet på alt og fikk ikke roet seg ned, han girte seg bare mer og mer opp - der fungerte buret flott og han fikk roen han trengte. Der ble det faset ut etterhvert som han klarte å få denne roen selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket om når man er ute i lengre perioder ja. Hjemme bør det ikke til vanlig være nødvendig nei. Men man har situasjoner der også der det er kan være lurt. Vår forrige hund f.eks klarte ikke å roe seg ned, det holdt ikke å feste han fast, for han bet på alt og fikk ikke roet seg ned, han girte seg bare mer og mer opp - der fungerte buret flott og han fikk roen han trengte. Der ble det faset ut etterhvert som han klarte å få denne roen selv.

Da tror jeg ikke vi er så uenige gitt, hjemme er det, på normale friske hunder unødvendig med bur. Du viser også til at du brukte det, med suksess, som et verktøy på den tidligere hunden din, og lyktes med å fase det ut også. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også hende at de som ikke finner på noen bedre løsninger enn "bur" ikke burde hatt hund.

Regner med at det hadde vært lite hunder igjen i Norges land da, omtrent bare en håndfull i forhold til hva det er nå, indikerer det noe?

Men Karpe - det er jo naturlig. Det er ikke så mye mer å finne på i et bur enn å legge seg og sove liksom.

Meeeeen, vår voksne hund sover også hele dagen, og han er ikke i bur.

Han sover også på den samme puten sin, og ingenting annet.

Selv om noen er hjemme, så er det soving som står høyest på listen.

En hund som kjeder seg, sover ikke (trodde det var allmenn kunnskap). Den hunden som kjeder seg, vil prøve å ødelegge det som ødelegges kan, samt bryte seg ut. En hund som kjeder seg, er stresset. En stresset hund sover ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men jeg mener det er ok også på normalt friske hunder i perioder. Som f.eks under biteperioden i valpetiden - selvfølgelig minst mulig og fases ut så raskt som mulig. Helst bør større kompostbinge brukes istedet for bur.

Har man en hund som blir krakilsk av bur, så bør man gjøre mer - å legge til rette i et rom f.eks, men ellers ser ikke jeg at det er særlig til skade i korte perioder selv hjemme for normalt friske(med utfasing så raskt som mulig) hunder. Jeg mener man ikke bør tåle at hunden ødelegger ting bare for at man er ute en liten tur - her er vel endel uenig med meg ^^

Forøvrig fint med slike diskusjoner og at enkelte blir litt mer bevist på bruken av bur og ser de kanskje missbruker det. Bare så synd 99% av hundefolket ikke leser her og ikke søker kunnskap og læring om hund ellers heller :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet man vel ikke hvordan det blir før man skaffer seg dyrene da. Det er da katter og hunder som koser og leker sammen også. Jeg sikrer hunden som sagt.

Vanlig oppegående folk har hørt uttrykket "som hund og katt" - og vanlig, oppegående folk skjønner at dersom de har tenkt å ha hund og katt sammen så vil det medføre en del ARBEID (oops, et forhatt uttrykk, og ingen quick fix) å få forholdet til å fungere. Da kan man, i beste fall, finne katter og hunder som "koser seg og leker sammen". Det er tilnærmet ubegripelig naivt å tro at slikt kommer "rekende på ei fjøl av seg selv mens bikkja bor i bur".

Tror du må komme deg ut fra hundesonen og det miljøet du er i og se på 'the real world' - de færreste er særlig kompetente av vanlig hundefolk. Ideelt sett burde det være slik du sier, men dette er vanskelig å gjenomføre for de fleste og det blir ikke prioritert - mye pga de har et annet syn på dette med bur og at dette ikke er til skade for hunden i noen timer. (noen syns til og med hele natta, liten tissetur for så i bur i 8-9 timer igjen er greit .... dessverre)

Øhhh - jeg har levd "in the real world" med hund i over 20 år før "bur" ble bibelen, fasiten, svaret og løsningen på enhver liten utfordring i en hundeeiers verden. Enten er folk blitt betydelig mye mindre intelligente i løpet av få år, eller så har det faktisk sin misjon med debatter som dette - nemlig ved å fortelle "hvermansen" som tror bur er ok til enhver anledning at det ER DET IKKE.

Så du syns det er verre for hunden å ligge noen korte perioder i bur og få være med på der det skjer, leke med andre hunder osv, enn å være hjemme i huset alene hele tiden istedet?

Jeg synes det er verre at hundeeieren tror at bikkja har det bedre i bur enn av å lære seg å være alene i heimen i perioder.

Livsfarlige er vel å ta i? Kattenes domene er i 2 etasje og der sover vi på natta. På dagen er hunden nede og han går aldri opp hvis det ikke er noen mennesker der. Det er altså en etasje mellom de og kattene sover mest på dagen, det er natta de er aktive. Som eier ser jeg jo samspillet/mangel på mellom dyrene - og tar avgjørelser deretter.

Hvis kattene ikke er farlige for hunden, hvorfor må da hunden ligge i bur?

generelt: De sover så og si hele dagen, så bur tror jeg ikke hadde påvirket søvnen deres i nevneverdig grad nei. Hadde de ødelagt huset eller en annen grunn jeg har ment det hadde vært hensiktsmessig, så hadde jeg brukt bur til de, men har ingen slik grunn og da bruker jeg det heller ikke.

Konkret: Blir litt spesielt med kattene vi har nå, for de hater bur og protesterer vilt når vi må bruke bur - i bil f.eks.(men når de er der, så ligger de rolig) Så hadde nok brukt et rom elns når de missliker det så tydelig - samme ville jeg gjort på hund også hvis så har vært tilfelle.

Nettopp - bikkja havner i bur fordi den er lettere å få til å resignere enn kattene.

Regner med at det hadde vært lite hunder igjen i Norges land da, omtrent bare en håndfull i forhold til hva det er nå, indikerer det noe?

Tja, dersom du hadde sagt noe om hvor mange hunder det er i Norge i dag (hvor mange håndfuller, f eks), så hadde det indikert hva du tror vi ville hatt etterpå, forholdsvis. :lol:

Forøvrig indikerer det bare at du ikke levde for 25 år siden da hele den vestlige verdens befolkning klarte seg uten hundebur hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan ikke spå hvordan valpen kommer til å reagere i nytt hjem, derfor anbefaler jeg likevel å la valpene sove i bur de første nettene dit de kommer, men ved siden av seng ol. Men som sagt er valpene her vant til at buret ikke er ett bur, men en hundeseng. Som regel er ikke ett soverom særlig valpevennlig dersom ny eier ikke har fikset på dette, og i noen tilfeller kan valpen føle ett stort,fremmed rom for mer skremmende enn å ligge "åpent". de første nettene.

Du skriver mye fornuftig, men akkurat dette både reagerte jeg på og er uenig i. Nettopp slikt er med på å gjøre buret til noe ferske hundeeiere tror er en livsnødvendighet i heimen.

Meeeeen, vår voksne hund sover også hele dagen, og han er ikke i bur.

Han sover også på den samme puten sin, og ingenting annet.

Selv om noen er hjemme, så er det soving som står høyest på listen.

En hund som kjeder seg, sover ikke (trodde det var allmenn kunnskap). Den hunden som kjeder seg, vil prøve å ødelegge det som ødelegges kan, samt bryte seg ut. En hund som kjeder seg, er stresset. En stresset hund sover ikke..

Bur virker passiviserende. De lærer fort at det ikke er annet å gjøre der enn å sove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer faktisk ikke

Som jeg tidligere har skrevet, så er det gjort forsøk på hvor raskt dyr (og mennesker) blir passive ift sin egen situasjon, blant annet ved å påføre de smerte (les innlegget tidligere i tråden for utfyllende info). Det viser seg jo at hunder svært fort blir helt passive, selv når de blir påført smerte, så lenge de lærer seg at uansett hva de gjør så kan de ikke forandre situasjonen. Det du sier er faktisk helt feil.

(Jeg kan finne kilder om du vil, forsøket står beskrevet i en av mine pensumbøker fra i fjor, og kan dermed bli sett på som en relativt sikker kilde)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig oppegående folk har hørt uttrykket "som hund og katt" - og vanlig, oppegående folk skjønner at dersom de har tenkt å ha hund og katt sammen så vil det medføre en del ARBEID (oops, et forhatt uttrykk, og ingen quick fix) å få forholdet til å fungere. Da kan man, i beste fall, finne katter og hunder som "koser seg og leker sammen". Det er tilnærmet ubegripelig naivt å tro at slikt kommer "rekende på ei fjøl av seg selv mens bikkja bor i bur".

Tror du virkelig ikke man vil prøve å få de til å gå godt sammen fra starten av når hunden kommer i huset?

Vanlige oppadgående folk skjønner at ting som går for noen ikke nødvendigvis går for andre, selv om det JOBBES MYE med det - enkelte ser seg blind på ordet bur og tenker tydeligvis ikke lengre enn det.

Øhhh - jeg har levd "in the real world" med hund i over 20 år før "bur" ble bibelen, fasiten, svaret og løsningen på enhver liten utfordring i en hundeeiers verden. Enten er folk blitt betydelig mye mindre intelligente i løpet av få år, eller så har det faktisk sin misjon med debatter som dette - nemlig ved å fortelle "hvermansen" som tror bur er ok til enhver anledning at det ER DET IKKE.

Øhhh ... Jaha? - har ikke jeg også sagt nettopp det i et annet innlegg?. Problemet er at 'hvermansen' ikke leser her og heller ikke andre steder de kan lære litt om det å ha hund og hundens behov. Men fint for de få som 'omvendes' av de som leser og diskuterer og som tidligere har brukt mye bur.

Jeg synes det er verre at hundeeieren tror at bikkja har det bedre i bur enn av å lære seg å være alene i heimen i perioder.

Ok, så svarer jeg for deg. Du syns det er bedre at hunden ligger alene i et hus hele dagen enn at den er med på masse aktiviteter, lek, sosialt, løping osv - men da i bur innimellom disse aktivitetene. Kan ikke si jeg er enig, men men ...

Hvis kattene ikke er farlige for hunden, hvorfor må da hunden ligge i bur?

Vet du ikke forskjell på farlig og livsfarlig nei. Livsfarlig = da er det fare for livet. Farlig er det å miste synet f.eks - hunden kan få et godt liv, men livskvaliteten blir unødvendig mindre. Igjen,- på natta er vi alle oppe i 2 etasje. Det er kattenes domene og de er/var hissige i enkelte tilfeller og kunne stenge han inne i et hjørne og gå på også. Heldigvis er det roet seg litt og derfor har vi da buret åpent for det meste - kattene roligere mot han og han går så og si ikke ut av buret selv om det er åpent - som jeg har sagt, faser ut. Vettugt bruk og hunden tror jeg ikke bryr seg mye om det.

Nettopp - bikkja havner i bur fordi den er lettere å få til å resignere enn kattene.

Tull. Hunden har fra han kom i huset ruslet selv inn i buret den. Hadde den hatet buret, så hadde jeg aldri brukt det - kun hvis jeg kunne trent han til å godta det. (som man f.eks kan gjøre hvis en hund får panikk og er skikkelig redd noe - der er det mulig å trene den positivt og der han velger det selv. Brukte dette på vår forrige hund når det gjaldt halskrage han måtte bruke - fra panikk til mestring)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg tidligere har skrevet, så er det gjort forsøk på hvor raskt dyr (og mennesker) blir passive ift sin egen situasjon, blant annet ved å påføre de smerte (les innlegget tidligere i tråden for utfyllende info). Det viser seg jo at hunder svært fort blir helt passive, selv når de blir påført smerte, så lenge de lærer seg at uansett hva de gjør så kan de ikke forandre situasjonen. Det du sier er faktisk helt feil.

(Jeg kan finne kilder om du vil, forsøket står beskrevet i en av mine pensumbøker fra i fjor, og kan dermed bli sett på som en relativt sikker kilde)

Jeg har lest i en bok at hunder som kjeder seg, blir destruktive. En hundebok, så det er en sikker kilde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest i en bok at hunder som kjeder seg, blir destruktive. En hundebok, så det er en sikker kilde...

Hehe, ja, det stemmer det. Løsningen for de med destruktive hunder blir da gjerne å stappe dem i bur - hvor de passiviseres. Da er de jo såååå rolige, sover bare og er så trygge og fine. Best den har hulen sin :ahappy:

Må skille på hva som skjer hvor - løsningen er dermed også som regel forskjellig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er greit nok å ha en valp i et romslig bur om natta. Jeg vil gjerne ha med "passiv" valp som ligger på rygg og snorker hele natta uten å ha mulighet til å finne noe morsomt å leke med. De første uken fortrekker jeg likevel å ha valpen i senga for å bli godt kjent med den :wub:

Har også litt tro på at valpen piper når den må tisse hvis den har et mindre område. Dermed kan jeg ta ut valpen med en gang den piper. Det har aldri skjedd at valpene mine har måttet pipe lenger eller tisse i buret. Det er forøvrig svært sjeldent den rekker å pipe, for jeg våker med en gang den blir litt urolig og kan da ta ut valpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja, det stemmer det. Løsningen for de med destruktive hunder blir da gjerne å stappe dem i bur - hvor de passiviseres. Da er de jo såååå rolige, sover bare og er så trygge og fine. Best den har hulen sin :ahappy:

Må skille på hva som skjer hvor - løsningen er dermed også som regel forskjellig ;)

Neinei, nå vrir du om. Det var slettes ikke det jeg skrev...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest i en bok at hunder som kjeder seg, blir destruktive. En hundebok, så det er en sikker kilde...

Og da må jeg spørre deg, hvor destruktive kan de bli i ett bur? De er nødt til å sove der, pasifiseres med andre ord. Vil du ikke at bikkja skal kjede seg alene hjemme, så får man ta seg bryet det er å sørge for at dyret faktisk er vant til å være alene, har nok å drive med og at ting er sikret (min første schæfer bodde på tomt vaskerom fra han var ca9 mnd til han var ca 13 mnd mens jeg var på jobb, for han ødela ALT. Det var for så mange år siden at bur var det ikke snakk om :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...