Gå til innhold
Hundesonen.no

Vil dere anbefale å la en valp sove i bur om natten?


Timian

Recommended Posts

Jeg må tydeligvis ha utrolige hunder, som ikke trenger bur tilvenning(De lærer på null og niks at om jeg plasserer de i et bur, så skal de være der...) , som ikke trenger bur som "trygg hule" og som finner roen på natten uten å måtte bli stengt inne i et fengsel.

Så nei, absolutt ikke valpen i bur om natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 508
  • Created
  • Siste svar

Jeg må tydeligvis ha utrolige hunder, som ikke trenger bur tilvenning(De lærer på null og niks at om jeg plasserer de i et bur, så skal de være der...) , som ikke trenger bur som "trygg hule" og som finner roen på natten uten å måtte bli stengt inne i et fengsel.

Ja tenke seg til at hundene dine som er av én rase og som er av egenartede individer med ditt hjem og husrom har en tendens som kanskje ikke alle verdens hunder har? Wow. Det var virkelig en groundbreaking tanke gitt. Det er nesten så at ironien i det du skriver looper rundt seg selv og blir berettiget til at det faktisk ER ironisk, hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har lagt merke til det så har vi som prøver å finne andre løsninger mange forskjellige raser og husholdninger tilsammen.

Ja tenke seg til, er visst ikke bare utstoppede ikeahunder her, finnes tilogmed aktive konkuransehunder av diverse krevende raser som ikke trenger bur. :blink:

Og nei, jeg tenker ikke på mine her, dog tror riesen defineres som en krevende rase? Men hun er langt i fra noe konkuransehund, aldri satt sine bein på en konkuranse. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må tydeligvis ha utrolige hunder, som ikke trenger bur tilvenning(De lærer på null og niks at om jeg plasserer de i et bur, så skal de være der...) , som ikke trenger bur som "trygg hule" og som finner roen på natten uten å måtte bli stengt inne i et fengsel.

Så nei, absolutt ikke valpen i bur om natten.

Samme her du.. Vi har 9 hunder, 3 ulike raser (som alle har til felles at de regnes som godt over middels aktive) og ikke et eneste bur inne. Alle er løse, og rolige, både natt og dag.

Vi må ha bra speseille hunder...! :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle dager... En normal hund uansett rase vil kunne leve fint uten å daglig settes i bur. Jeg tør påstå at hunder som er avhengige av bur for å ha det bra har atferdsvansker. Det er ikke rasespesifikt.

Som Lotta skrev har vi mennesker delt livene våre med hunder i mange tusen år, det er først i de siste årene vi plutselig har sett behovet for å stappe de i bur i timesvis hver enda dag. Burbruk er ikke et behov fra hundens side, men fra menneskets.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som kanskje kan være verdt å merke seg at flertallet her faktisk klarer å ha flere hunder i hus uten å bruke bur som oppbevaringsplass. Flertallet klarer å ha voksne hunder og valper være sammen uten å bruke bur. De tidligere nevnte valpene overlever faktisk også valpetiden uten å bli drept av andre hunder i husholdningen, bli drept av strømledninger, og også unngå å falle ned flere etasjer og brekke nakken.

Det er ingen som påstår at man ikke i enkelttilfeller kan bruke bur, men det tilhører unntakene og ikke regelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på trådstarters spørsmål: NEI.

Utover det gidder jeg rett og slett ikke å diskutere - bur er helt og fullstendig unødvendig i hjemmet, og det synspunktet har andre utbrodert på en veldig god måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.... er ikke ute etter debatten men evt nytteverdien for eier og hund.

Nytteverdien av burbruk for hunden eksisterer ikke. Burbruken er ene og alene fordi eier skal vite at hans eller hennes dyrebare gjenstander i huset, som de er for late til å rydde bort mens valpen er liten, ikke skal bli ødelagt av tenner eller tisset på. De foretrekker at valpen ligger i sitt eget tiss om nødvendig. For gulvene må for all del ikke merke at det er kommet valp i hus.

Burbruk hver eneste dag og hver eneste natt er altfor mange timer i døgnet tilsammen, det ender opp som rene dyreplageriet! Hunder er IKKE burdyr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tenke seg til at hundene dine som er av én rase og som er av egenartede individer med ditt hjem og husrom har en tendens som kanskje ikke alle verdens hunder har? Wow. Det var virkelig en groundbreaking tanke gitt. Det er nesten så at ironien i det du skriver looper rundt seg selv og blir berettiget til at det faktisk ER ironisk, hehe :)

Oisann! Så rart at jeg har hatt... La meg seg, 9 forskjellig raser boende sammen med meg- Alle med forskjellig oppvekst vilkår og forskjellige "hjem", men ingen har trengt bur!

Så der røyk den teorien.

Samme her du.. Vi har 9 hunder, 3 ulike raser (som alle har til felles at de regnes som godt over middels aktive) og ikke et eneste bur inne. Alle er løse, og rolige, både natt og dag.

Vi må ha bra speseille hunder...! :whistle:

Ja virkelig! :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oisann! Så rart at jeg har hatt... La meg seg, 9 forskjellig raser boende sammen med meg- Alle med forskjellig oppvekst vilkår og forskjellige "hjem", men ingen har trengt bur!

Så enkelt er det vel faktisk? At friske, normale hunder (jeg ser herved bort fra enkelte seperasjonsangsthunder som kan ha hjelp av burbruk, skriver kan fordi veldig mange blir bare verre av bur men det funker for noen) aldri trenger bur, det er eiern som trenger det. :aww:

Satser på at TS tar til seg rådene og bruker pengene på et ordentlig bilbur istede for et unødvendig bur hjemme. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også en av dem som har brukt bur tidligere etter anbefaling fra oppdretter. Jeg hadde i hovedsak bodd på en kennel hvor størsteparten bodde ute, og var uvant med å ha kun en hund, som i tillegg skulle bo inne, så jeg fulgte rådet fra oppdretteren.

Det varte ikke så veldig lenge, det. :rolleyes2:

I tillegg til at hunden blir liggende samme sted i alt for mange timer, så merker jeg en forskjell i hvor raskt jeg lærer å lese valpen samt hvor god kontakt jeg får med henne når hun får ligge løst kontra bur. Dette er så klart høyst personlig, men for meg er det en vesentlig forskjell i hvor raskt kontakt mellom hund og eier utvikler seg, og en fin bonus.

En annen ting som kan være verdt å tenke på: mange trener opp bur-bruk uten å oppleve at dette gir store problemer, men vi opplevde en liten vorsteh-valp som slet med å finne roen med mindre han lå i ett bur - noe som ble slitsomt for han når vi dro til en hytte hvor buret ikke passet inn, telt-turer, osv. Det tok ikke lange stunden å fikse dette, for all del, men det var trasig å se en valp som ikke hadde lært seg å sove uten å være innestengt først.

Dette er noe de færreste opplever (regner jeg med - iallefall hører man sjeldent om det fra burentusiaster), men det var en sideeffekt av burbruk vi ikke hadde i bakhodet da vi begynte treningen. (Mao: skulle du velge å bruke bur, pass på småting som det så du unngår en hund som blir avhengig av buret.)

(Det kan også nevnes at vorstehren kom som en kanonkule ut av buret om morgenen, og roa seg ikke før vi hadde vært ute en tur. Når vi la burbruken på hylla var han adskillig roligere om morgenen, noe som veide opp for de "praktiske" delene med å ha han i bur om natta. Vet ikke om andre har opplevd det samme, men vi så det på huskiene våre også - om de måtte sove i hundebilen var de veldig mye mer energiske enn om de fikk sove i husene sine hjemme. Det er noe i det mange sier om behovet for å strekke på beina, skifte underlag osv.)

I forhold til min nåværende valp, Delta (3 mnd) så har hun hatt to ulykker på soverommet siden vi fikk henne, og i begge tilfellene tisset hun på seg mens hun sov. Ellers vekker hun meg når hun må ut, og etter litt tabasco-saus her og der har vi ikke opplevd noen problemer med ødelegging av ledninger etc. :ahappy:

Vi bruker bur i bilen, og skulle vi plutselig være i en situasjon hvor burbruk er nødvendig (medisinsk etc) så er det ikke værre enn at vi tar inn bilburet til henne - men med mindre dette skjer så har hun en hundeseng inne på soverommet mitt, og vi trives med løsninga der begge to.

...og så er det jo veeeldig koselig når hun hopper opp i senga, og krøller seg sammen med snuten i halsgropa mi, da. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest de andres innlegg her, men skriver litt fordet.

Hunden vår fikk "velge" i starten. Vi hadde et bur stående og ved siden av buret hadde vi masse tepper ogsånn, sånn at det ble mykt. Dette var plassert i en stor valpegrind. Vi sov rett ved siden av teppene men uttafor valpegrinda. Da fikk valpen trygghet, men ikke komme og sove under dyna vår heller. I starten valgte hun å sove på teppet ved siden av oss. Det gjorde hun kanskje en uke. På dagen heiv vi masse leker og godbiter inn i buret så hun skjønte at det ikke var skummelt der inne. Etterhvert puttet vi teppet hennes inn i buret uten å lukke igjen. Da la hun seg automatisk inn der på natten. Vi lukka fortsatt ikke igjen buret på natta. Når hun var vandt til det, hadde vi korte økter på dagen hvor hun var i buret mens det var lukka igjen. Dette holdt på med helt til hun var helt trygg i buret på dagen. Etterhvert begynte vi så smått og lukke den på natta også. Valpen hadde ikke noen ting imot det. Til slutt sov hun alene i buret hele natta. :)

Nå sover hun i senga vår etter skillsmissen. Vi ser at det er veldig deilig å ha en hund som kan sove i bur på natta f.eks. når vi reiser bort og angrer ikke på at hun tilbrakte 3/4 år i buret. Hun hadde ingen ting imot det. Når hun søker ro, trekker hun seg som regel inn der selv :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sover hun i senga vår etter skillsmissen. Vi ser at det er veldig deilig å ha en hund som kan sove i bur på natta f.eks. når vi reiser bort og angrer ikke på at hun tilbrakte 3/4 år i buret. Hun hadde ingen ting imot det. Når hun søker ro, trekker hun seg som regel inn der selv :rolleyes2:

Men altså - de aller fleste, normalt skrudd sammen, hunder takler fint å sove en natt i bur helt uten å være trent til det. Tilogmed seperasjonsangstsnusern min kan sove i bur om natta om hun må, og det er hund som freaker om jeg går fra henne i bur. Begge gutta kan også det, og ingen av dem er trent til det - og nei, mine er ikke noen mirakelhunder. Så antakeligvis kunne dere spart dere mye av "treningen" og tiden hunden har brukt i buret, og fremdeles ikke hatt noe problem om dere måååå legge den i bur en natt eller to når dere er borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden vår fikk "velge" i starten. Vi hadde et bur stående og ved siden av buret hadde vi masse tepper ogsånn, sånn at det ble mykt. Dette var plassert i en stor valpegrind. Vi sov rett ved siden av teppene men uttafor valpegrinda. Da fikk valpen trygghet, men ikke komme og sove under dyna vår heller. I starten valgte hun å sove på teppet ved siden av oss. Det gjorde hun kanskje en uke. På dagen heiv vi masse leker og godbiter inn i buret så hun skjønte at det ikke var skummelt der inne. Etterhvert puttet vi teppet hennes inn i buret uten å lukke igjen. Da la hun seg automatisk inn der på natten. Vi lukka fortsatt ikke igjen buret på natta. Når hun var vandt til det, hadde vi korte økter på dagen hvor hun var i buret mens det var lukka igjen. Dette holdt på med helt til hun var helt trygg i buret på dagen. Etterhvert begynte vi så smått og lukke den på natta også. Valpen hadde ikke noen ting imot det. Til slutt sov hun alene i buret hele natta. :)

Og dette er noe av det jeg stusser mest over. Her har du en hund som fra dag en fungerer helt fint utenfor buret. Den sover fint på natta uten å være stengt inne i buret, og den kan være løs på dagtid uten å sette sitt eget liv i fare. Dere hadde en god løsning med åpen bur og stor valpegrind rundt slik at hunden fikk både liggeplass og bevegelsesfrihet, samtidig som dere begrenset hvor mye skade hun kunne gjøre. Det er virkelig en ypperlig løsning for en valp det! Og alikevel følte dere at dere måtte nærme dere en tilværelse hvor hunden skulle tilbringe timesvis i buret på daglig basis? Målet fra starten av var å skulle lukke burdøra, og ikke engang en velfungerende hund med åpen dør stoppet dere? Det er jo helt bakvendt.

Jeg klarer bare ikke å fatte hvorfor, når hunden deres så åpenbart hadde gjort seg fortjent til litt frihet.

Hvorfor er det ikke slik at målet er å ha en hund løs hele tiden, og at de tilfellene hvor det blir for vanskelig er buret et nødvendig onde fram til man finner en løsning? Jeg vet at jeg virker streng nå, og det er jeg sikker og, men det er en oppriktig nysgjerrighet her også. Hvorfor legger man så mye jobb i at en velfungerende, sunn og normal hund skal tåle å sitte i timesvis i bur hver eneste dag, når man med like mye jobb får en hund som kan være løs?

Vi ser at det er veldig deilig å ha en hund som kan sove i bur på natta f.eks. når vi reiser bort og angrer ikke på at hun tilbrakte 3/4 år i buret.

Dette er da helt uproblematisk å få til uten å stenge inn hunden hver eneste natt i mangfoldige måneder. Hunden min kan fint sitte i bur en natt eller når det skulle være hun, men vi har ikke trengt å bruke over et og et halvt tusen* timer med burligging for å få til dét liksom. Jeg tror ikke jeg hadde trengt mer enn et par for å være helt ærlig. Igjen, jeg er ingen überhundeeier, jeg er helt gjennomsnittlig.

* Og da regner jeg kun at hunden din lå i bur i 6 timer hver natt og ingenting annet, jeg tipper det er konservativt. Var hun i bur på dagen mens dere var på jobb også? 8 timer 5 dager i uka? Da er vi opp i tre tusen timer liggende i et bur i det 3/4 dels året. How's them apples...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså - de aller fleste, normalt skrudd sammen, hunder takler fint å sove en natt i bur helt uten å være trent til det.

Jepp. 6 timer hver natt i 3/4 dels år = 1620 timer. Da må man ha drevet verdens minst effektive hundetrening da. For hva da? At hunden skal kunne ligge noen timer i bur noen få ganger i året resten av livet? Nei, den er for dårlig synes jeg.

Altså, hunder er veldig takknemlige dyr. De aksepterer mye rar behandling fra oss mennesker. (Steike, de må tro vi er helt koko noen ganger. lol) Det er en ufattelig god egenskap de har. Men vi får ikke lov til å utnytte den. Heller ikke ved å stenge de inne i bittesmå rom i store deler av livet deres bare fordi de ikke protesterer høylydt. Vi skylder dem mer enn som så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. 6 timer hver natt i 3/4 dels år = 1620 timer. Da må man ha drevet verdens minst effektive hundetrening da. For hva da? At hunden skal kunne ligge noen timer i bur noen få ganger i året resten av livet? Nei, den er for dårlig synes jeg.

Altså, hunder er veldig takknemlige dyr. De aksepterer mye rar behandling fra oss mennesker. (Steike, de må tro vi er helt koko noen ganger. lol) Det er en ufattelig god egenskap de har. Men vi får ikke lov til å utnytte den. Heller ikke ved å stenge de inne i bittesmå rom i store deler av livet deres bare fordi de ikke protesterer høylydt. Vi skylder dem mer enn som så.

Å Mari, du har så veldig veldig rett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tenke seg til at hundene dine som er av én rase og som er av egenartede individer med ditt hjem og husrom har en tendens som kanskje ikke alle verdens hunder har? Wow. Det var virkelig en groundbreaking tanke gitt. Det er nesten så at ironien i det du skriver looper rundt seg selv og blir berettiget til at det faktisk ER ironisk, hehe :)

Revolusjonerende tanker:

Det er ikke en menneskerett å ha hund.

Det er ikke særlig smart å anskaffe seg flere hunder enn man kan ha "frittgående" hjemme uten å stappe i bur.

Det er ikke snilt å oppbevare en liten valp i bur i timesvis hvert døgn fordi man selv har så lyst på en liten valp, og vil kjøpe den, selv om man ikke har tid og plass til å passe på den når man allerede har en stor, aktiv annen hund.

Det er ikke OK å bruke bur til valpen fordi man er for la til å vaske gulvet når valpen har hatt et uhell.

Valpen blir ikke fortere husren selv om den ligger i bur.

Det går an å rydde bort ledninger, mobiler, potteplanter og middagsrester fra salongbordet.

Det er mulig å vaske hundeben og -mager etter en tur i drittvær - bikkjer tåler vann og håndkle.

Det er lov å bruke hodet.

Hunden vår fikk "velge" i starten. Vi hadde et bur stående og ved siden av buret hadde vi masse tepper ogsånn, sånn at det ble mykt. Dette var plassert i en stor valpegrind. Vi sov rett ved siden av teppene men uttafor valpegrinda. Da fikk valpen trygghet, men ikke komme og sove under dyna vår heller. I starten valgte hun å sove på teppet ved siden av oss. Det gjorde hun kanskje en uke. På dagen heiv vi masse leker og godbiter inn i buret så hun skjønte at det ikke var skummelt der inne. Etterhvert puttet vi teppet hennes inn i buret uten å lukke igjen. Da la hun seg automatisk inn der på natten. Vi lukka fortsatt ikke igjen buret på natta. Når hun var vandt til det, hadde vi korte økter på dagen hvor hun var i buret mens det var lukka igjen. Dette holdt på med helt til hun var helt trygg i buret på dagen. Etterhvert begynte vi så smått og lukke den på natta også. Valpen hadde ikke noen ting imot det. Til slutt sov hun alene i buret hele natta. :)

Noen ganger er det vanskelig å tro sine egne øyne. Målet med treningen av en harmonisk, vennligsinnet liten valp var å kunne lukke burdøra? Seriøst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da var hunden bare i bur på natta. Jeg ser ingen ting galt i det. Hun sover uansett hele natta og buret hennes er kjempestort. Hun hadde nok av plass. Nå vet hun at bur=å sove/slappe av og det er utrolig deilig. Nå er hun i buret når hun er alene hjemme. 6 timer hver dag ( sover Ikke i bur på natta lenger). Når hun er på at lite rom eller får hele huset stresser hun seg opp alene hjemme, men når hun ligger i buret sover hun hele tiden. Hun er mye tryggere da. Jeg vil heller ha en trygg hund som er rolig i buret alene hjemme enn en uberstressa hund som har hatt hele huset eller et rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om flere her inne lever i en rosa fløffy verden, jeg blir rett og slett sjokkert!

Eh, fordi? Det er så enkelt som dette:De fleste av oss mener at skaffer man seg hund, får man ta konsekvensene av det og gi bikkja et så godt liv som mulig. Å bli putta i bur i timevis hver eneste dag/natt samsvarer ikke med et godt liv. I vårt naboland er det forbudt og det er vel en lov det dessverre ser ut til at vi trenger her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om flere her inne lever i en rosa fløffy verden, jeg blir rett og slett sjokkert!

Javel. Det var interessant.

(I min rosa, fluffy verden har det bodd 15 hunder, (i tillegg til noen valpekull) fordelt på 6 raser over 30 år - tror du muligens jeg har nok ballast til å uttale meg om behovet for burbruk i heimen?)

Ja, da var hunden bare i bur på natta. Jeg ser ingen ting galt i det. Hun sover uansett hele natta og buret hennes er kjempestort. Hun hadde nok av plass. Nå vet hun at bur=å sove/slappe av og det er utrolig deilig. Nå er hun i buret når hun er alene hjemme. 6 timer hver dag ( sover Ikke i bur på natta lenger). Når hun er på at lite rom eller får hele huset stresser hun seg opp alene hjemme, men når hun ligger i buret sover hun hele tiden. Hun er mye tryggere da. Jeg vil heller ha en trygg hund som er rolig i buret alene hjemme enn en uberstressa hund som har hatt hele huset eller et rom.

Poenget er at du ikke ser noe galt i det. Dere var godt i gang med fornuftig og fin trening av en valp - trening som ga resultater, FØR du lukket burdøra. Hva annet skulle bikkja gjøre enn å være "rolig" i buret? Spille slagverk og lese bøker? Kan det være at det hadde vært en mellomting mellom "et lite rom" og "hele huset"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...