Gå til innhold
Hundesonen.no

Vil dere anbefale å la en valp sove i bur om natten?


Timian

Recommended Posts

Det virker som om flere her inne lever i en rosa fløffy verden, jeg blir rett og slett sjokkert!

Du er klar over at de fleste her inne på rosa skyer har hatt hund i mange mange år? Og vet nokså godt hva de babler om ;)

Forøvrig har jeg aldri brukt bur til noen av hundene mine. Det inkludert lille ******* jeg passet ett halvt år som valp, krevende liten huskyblanding, som overlevde på sin skjønnhet og god personlighet uten bur ;) Når jeg hadde henne fantes ikke det kompostgrinder en gang, så hun gikk løs på min lille hybel på 30 kvm. I følge enkelte her, så skal det jo ikke gå det der :icon_confused:

Nøyaktig derfor: at det er mange her som tror at hunden har det fælt om den må ligge i et bur når den skal sove... :blink: kom ned på jorden sier bare jeg!

Søte deg, hvorfor må den ligge i bur når den likevel sover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 508
  • Created
  • Siste svar

Ja, da var hunden bare i bur på natta. Jeg ser ingen ting galt i det. Hun sover uansett hele natta og buret hennes er kjempestort. Hun hadde nok av plass. Nå vet hun at bur=å sove/slappe av og det er utrolig deilig. Nå er hun i buret når hun er alene hjemme. 6 timer hver dag ( sover Ikke i bur på natta lenger). Når hun er på at lite rom eller får hele huset stresser hun seg opp alene hjemme, men når hun ligger i buret sover hun hele tiden. Hun er mye tryggere da. Jeg vil heller ha en trygg hund som er rolig i buret alene hjemme enn en uberstressa hund som har hatt hele huset eller et rom.

Nå er jeg nysgjerrig: Hva slags gæernskap og farligheter var det hunden fant på siden du følte at døra måtte lukkes igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er klar over at de fleste her inne på rosa skyer har hatt hund i mange mange år? Og vet nokså godt hva de babler om ;)

Forøvrig har jeg aldri brukt bur til noen av hundene mine. Det inkludert lille ******* jeg passet ett halvt år som valp, krevende liten huskyblanding, som overlevde på sin skjønnhet og god personlighet uten bur ;) Når jeg hadde henne fantes ikke det kompostgrinder en gang, så hun gikk løs på min lille hybel på 30 kvm. I følge enkelte her, så skal det jo ikke gå det der :icon_confused:

Søte deg, hvorfor må den ligge i bur når den likevel sover?

Det er mange som har mange grunner til det, noe som er kommet frem tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøyaktig derfor: at det er mange her som tror at hunden har det fælt om den må ligge i et bur når den skal sove... :blink: kom ned på jorden sier bare jeg!

hunder liker å flytte på seg iløpet av natten, de liker temperatur forandringer på underlaget de ligger på. De fleste bur tilbyr ikke dette, selv de største..

Men du bor kanskje i en fluffy rosa sky som tror at hunden har det så godt av å sove i bur og bare simpelthen elsker det.

Jeg er så uhorvelig glad for at min hund jeg nettop tok over at jeg har vent av henne denne usunne burbruken med å være der på jobb og være der om natta og gjerne ligge der ellers også. Jeg fikk vondt av å se hvor avhengig hun var av buret, og dere synes det er helt ok å ha hunden deres slik? virkelig?!

Nei takke meg til at hundene mine går løse her og er snille og søte og sover overalt, har tilgang til vann, flere forskjellige gulv, noen tyggeben og egentlig det de ønsker og trenger. Når jeg først skal være borte fra de så mange timer av dagen liker jeg at de har det godt og ikke innesperret i et bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at noen har hatt hunder i mange år er ikke en målestokk for hvor realistisk man er i tankegangen.

Vel - jeg refererer ikke til "tankegangen" - men til PRAKSIS. Det er to vidt forskjellige ting, det.

(Men hvis man aldri engang har klart å tenke seg at man skal ta det ekstra arbeidet som følger med en liten valp når man allerede har en voksen, aktiv hund, så skjønner jeg selvsagt at det er vanskelig å skille mellom teori og praksis.)

Hundebur er ganske enkelt skapt for late folk eller dem som ikke har den tiden, plassen og ressursene som kreves til å klare seg uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at noen har hatt hunder i mange år er ikke en målestokk for hvor realistisk man er i tankegangen.

Men kjære deg: nå er det mange forskjellige individer som har hatt mange forskjellige hunder i mange forskjellige husholdninger som sier dette. Dere som holder på buret er i vesentlig mindretall her. Er det ikke en mulighet for at det fint lar seg gjøre å holde hunder og valper uten å måtte bruke bur? Er det ikke en mulighet for at du kan finne en annen løsning? Eller går det prestisje i det slik at du gjør det bare på trass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg bruker bur fordi det er enkelt for meg. Jeg gidder ikke ta diskusjonen om hvorvidt jeg er en kunnskapsløs eller idiotisk hundeeier fordet. Men våre valper ligger i senga de første månedene for å bygge opp en sosial tilknytning til oss mennesker. Det er en svært viktig og vesentlig del av hundeholdet syns jeg. Jeg vil at hunder som bor i vår husstand med en flokk, må knytte seg til menneskene, ikke bare mot de andre hundene. I en ideell verden så ville ingen hundeeiere hverken ha brukt bur, vært borte fra hunden eller hatt begrensede midler, men slik er det ikke i virkeligheten. Akkurat som verden MÅ ikke være så svart/hvit som enkelte skisserer her. Men mitt råd til TS i denne saken er at ; nei du må ikke ha bur, ha valpen i senga de første 3-4 ukene i hvertfall for å gi ett solid grunnfundament for videre samarbeid. Hva du gjør seinere er en sak i ditt hundehold, som du finner ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at noen har hatt hunder i mange år er ikke en målestokk for hvor realistisk man er i tankegangen.

Det er mange som har mange grunner til det, noe som er kommet frem tidligere.

Ja, at folk er late, vil ikke at hunden skal tisse på teppet eller gå rundt eller generelt leve i huset. Man vil gjerne stue bort hunden når den ikke skal brukes så den ikke er til besvær.

Og ikke kom med antall år man har hatt hund, jeg vil anta jeg er yngre enn deg, men jeg har hatt 4 hunder og ingen har bodd i bur, vi prøvde i starten med bcen men vi så ikke grunnen, vi simpelthen klarte ikke SE grunnen til at hun måtte sove i BUR om natten. Hun SOV jo uansett som Margrete sier! Ingen andre hunder har vi hatt i bur om natt og dag, borderen sov vel 3 netter i bur før vi kjøpte hundeseng og teppe til den og hun var mye mer fornøyd når hun kunne sove på gulv og i senga.

Noenganger kunne jeg ønske de svenske lovene plutselig tredde i kraft i Norge så folk kan se hvor gærnt dette burbruken egentlig er..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott for mange at de bare ser verden i sort/hvitt, da slipper de å forholde seg til nyansene :rolleyes2:

Hvilke nyanser? At det er arbeid med å ha valp? At det krever tilrettelegging?

Du har fått tips om valpebinge, men ikke pokker om du vil se på den muligheten. Det skal være bur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, at folk er late, vil ikke at hunden skal tisse på teppet eller gå rundt eller generelt leve i huset. Man vil gjerne stue bort hunden når den ikke skal brukes så den ikke er til besvær.

Det er grunnene dere som er imot bur rett og slett dikter opp, dere er ikke mottakelige for hva andre sier.

Jeg er verken lat, bryr meg om at hunden tisser på teppet, eller lever i huset.

Enda bruker jeg bur ved behov.

Det er skummelt når man blir så fanatisk at man ikke klarer å se lengre enn sin egen oppfatning, og dermed selv lager seg forklaringer som man dytter på de andre.

La folk snakke for seg selv, og ikke legg tanker og meninger i andres handlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke nyanser? At det er arbeid med å ha valp? At det krever tilrettelegging?

Du har fått tips om valpebinge, men ikke pokker om du vil se på den muligheten. Det skal være bur!

Jeg har fått tips? Jeg har da ikke bedt om noe tips på hva jeg skal bruke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er grunnene dere som er imot bur rett og slett dikter opp, dere er ikke mottakelige for hva andre sier.

Jeg er verken lat, bryr meg om at hunden tisser på teppet, eller lever i huset.

Enda bruker jeg bur ved behov.

Det er skummelt når man blir så fanatisk at man ikke klarer å se lengre enn sin egen oppfatning, og dermed selv lager seg forklaringer som man dytter på de andre.

La folk snakke for seg selv, og ikke legg tanker og meninger i andres handlinger.

Så snakk for deg selv da, du kommer med det meste 1 linje setninger inni mellom postene her.. Et diskusjonsforum er ikke for å slenge ut sure one linere altså.

Hva er behovet ditt for å ha hunden i bur?

Jeg er ikke fanatisk, jeg bare synes det er forkastelig at valper blir solgt med matchende bur når det ikke er noe man egentlig trenger for å ha en hund. Mange andre løsninger som blir nevnt stadig er bedre for hunden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vil anbefale bur, eller for å si det på en annen måte: jeg ser ikke noen grunn til å anbefale å IKKE bruke bur.

Vi har akkurat fått en valp, og han sover i bur om natten. Det har han gjort fra dag 1. Den andre hunden vår ligger ikke i bur, men ved siden av på sin plass.

Valpen holder seg i buret sitt, og venter med å tisse og bæsje til han blir sluppet ut.

Han sover også hele natten (ikke vår fortjeneste da, han bare gjør det).

Når vi er på jobb, så er det liten fare for at han skal skade seg ved å velte ting over seg, eller tygge på ledninger etc.I buret har jeg vann og tyggeleke.

Det er grunnene dere som er imot bur rett og slett dikter opp, dere er ikke mottakelige for hva andre sier.

Jeg er verken lat, bryr meg om at hunden tisser på teppet, eller lever i huset.Enda bruker jeg bur ved behov.

Det er skummelt når man blir så fanatisk at man ikke klarer å se lengre enn sin egen oppfatning, og dermed selv lager seg forklaringer som man dytter på de andre.

La folk snakke for seg selv, og ikke legg tanker og meninger i andres handlinger.

"Peer, du lyver"... :whistle:

Du bruker bur for å få valpen til å holde seg, og for å slippe å rydde bort ledninger, sko, etc.

Hvis ikke det er latskap, hva vil du kalle det for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bruker du bur om du ikke er lat, ikke bryr deg om den tisser eller lever i huset?

Kan gjerne skrive det igjen, for det forsvinner tydeligvis..

Vi har to hunder, en voksen dalmishanne og en ccpp-valp.

Hundene våre har badet/vaskerommet som sin oppholdsplass når vi ikke er hjemme, og på natterstid. Vår voksne dalmis ligger ikke i bur, men det gjør valpen.

Grunnen er at jeg ikke kan stole helt på forholdet mellom dem enda, og dermed er det ikke ansvarlig å ha dem løse sammen uten oppsyn.

Så, er jeg da lat eller bryr meg om hvor det tisses?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Peer, du lyver"... :whistle:

Du bruker bur for å få valpen til å holde seg, og for å slippe å rydde bort ledninger, sko, etc.

Hvis ikke det er latskap, hva vil du kalle det for?

Du må bare vri ting som du ønsker, jeg blir ikke overrasket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan gjerne skrive det igjen, for det forsvinner tydeligvis..

Vi har to hunder, en voksen dalmishanne og en ccpp-valp.

Hundene våre har badet/vaskerommet som sin oppholdsplass når vi ikke er hjemme, og på natterstid. Vår voksne dalmis ligger ikke i bur, men det gjør valpen.

Grunnen er at jeg ikke kan stole helt på forholdet mellom dem enda, og dermed er det ikke ansvarlig å ha dem løse sammen uten oppsyn.

Så, er jeg da lat eller bryr meg om hvor det tisses?

Når jeg ikke stolte på min eldste hund med valpen så lot jeg valpen få vaskerom og kjøkken og hun eldste lå på stua der hun alltid har ligget :rolleyes2:

En dør skilte dem av, woho, vi slapp bur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått tips? Jeg har da ikke bedt om noe tips på hva jeg skal bruke...

Nei, du har ikke bedt om det men du trenger det tydeligvis:

Kan gjerne skrive det igjen, for det forsvinner tydeligvis..

Vi har to hunder, en voksen dalmishanne og en ccpp-valp.

Hundene våre har badet/vaskerommet som sin oppholdsplass når vi ikke er hjemme, og på natterstid. Vår voksne dalmis ligger ikke i bur, men det gjør valpen.

Grunnen er at jeg ikke kan stole helt på forholdet mellom dem enda, og dermed er det ikke ansvarlig å ha dem løse sammen uten oppsyn.

Istedenfor bur kan du da skille dem med å bruke valpebinge :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ikke stolte på min eldste hund med valpen så lot jeg valpen få vaskerom og kjøkken og hun eldste lå på stua der hun alltid har ligget :rolleyes2:

En dør skilte dem av, woho, vi slapp bur :)

Det kan vi dessverre ikke gjøre, da huset har innbruddsalarm. Er kun dette ene rommet vi har tilgjengelig som er lagt opp til ikke å utløse alarm ved bevegelse.

Så inntil forholdet mellom dem er til å stole på, så må det bli slik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøyaktig derfor: at det er mange her som tror at hunden har det fælt om den må ligge i et bur når den skal sove... :blink: kom ned på jorden sier bare jeg!

Herregud menneske, slutt nå å sutre og klage over andre brukere og start å argumenter for synspunktene dine istedet. Det tar seg dårlig ut når eneste ammunisjon man har er å komme med personangrep, og fortelle alle andre hvor tåpelige de er bare fordi de er uenige med deg.

Fortell heller om hvorfor bur er så himla nødvendig for sunne og friske hunder, slik at man faktisk kan utveksle meninger.

For øvrig, det er nettopp dyresynet som er et av ankepunktene mitt mot denne utstrakte burbruken. Det vitner om et dyresyn med mangel på empati, omtanke og innsikt i hundens artstypiske atferd og behov.

Det er ikke rosa, eller menneskliggjøring. Tvert imot, det er basert på kunnskap om hundens natur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ikke stolte på min eldste hund med valpen så lot jeg valpen få vaskerom og kjøkken og hun eldste lå på stua der hun alltid har ligget :rolleyes2:

En dør skilte dem av, woho, vi slapp bur :)

Samme her, da blir de skilt rett og slett. Her har jeg en unghund og en eldre tispe, og jeg har ikke brukt bur. De bor hver for seg om natten, en på hunderom og den andre løs i huset.

Edit: Til alarm problemet. Vi har fått installert en type alarm som ikke lar seg utløse ved bevegelse, kun om dører blir åpnet. vi kan velge om den vil ta bevegelse eller om det kun handler om dører som åpner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Heeey folkens det er greit at man er uenige og har forskjellige synspunkter, men må man bli ufine og latterliggjøre folk i sine innlegg fordet?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...