Gå til innhold
Hundesonen.no

Vil dere anbefale å la en valp sove i bur om natten?


Timian

Recommended Posts

Neinei, nå vrir du om. Det var slettes ikke det jeg skrev...

Jeg har lest i en bok at hunder som kjeder seg, blir destruktive. En hundebok, så det er en sikker kilde...

Hehe, ja, det stemmer det. Løsningen for de med destruktive hunder blir da gjerne å stappe dem i bur - hvor de passiviseres. Da er de jo såååå rolige, sover bare og er så trygge og fine. Best den har hulen sin :ahappy:

Må skille på hva som skjer hvor - løsningen er dermed også som regel forskjellig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 508
  • Created
  • Siste svar

Jeg har lest i en bok at hunder som kjeder seg, blir destruktive. En hundebok, så det er en sikker kilde...

Hvorfor i alle dager leste du ikke resten da? Begrunnelsen!

Hva tror du hovedjobben som hundeeier består i?

Å gi hunden et aktivt og mentalt utfordrende liv, slik at når det er hjemmetid, så er den god og sliten og benytter tiden til å være rolig eller sove.

En hund som mangler utfordringer av sin eier i dennes fritid, vil ofte bli destruktiv på et eller annet tidspunkt, ja, for på et eller annet vis må hunden få ut energi og bruke hodet mentalt.

Hvis din grunn for å ha hund i bur er at du har en hund som setter i gang og ødelegger ting når den ikke er i bur hjemme, så har du et klinkende klart svar; du har ikke gjort jobben din som hundeeier. Da gir du den altfor lite stimuli, både fysisk og psykisk. Du har heller ikke trent den grunnleggende riktig.

Jeg syns det er direkte skremmende å lese hvilke sprø argumenter mange har for å bruke bur på hunden sin. Det er rett og slett bare påfunn for å forsvare sin trang til å stenge et dyr som ikke hører til der, inne i bur.

Jeg mangler ord!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver mye fornuftig, men akkurat dette både reagerte jeg på og er uenig i. Nettopp slikt er med på å gjøre buret til noe ferske hundeeiere tror er en livsnødvendighet i heimen.

Dersom du leste neste setning skriver jeg buret bør være åpent, ellers mister det jo sin hensikt... Dette er en vesentlig, viktig forskjell ! Jeg mener også at et bur er livsnødvendig for hunden, men da som ett bur i en bil.. Er ingen tilhenger av bur, men i bil trengs det. Vi sikrer oss selv, og våre barn, og da bør også våre dyrebare husdyr være godt sikret i bilen for ett eventuelt sammenstøt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig morsomt å lese altså..

De mot bur ser som regel ingen mellomting når man FORTELLER folk at man IKKE har hunden i bur 16 timer i døgnet.. Det hjelper såklart ikke, for de har bikkja i bur uansett hva de sier her.. Ifølge motstanderne.. Og selvfølgelig er det like morsomt at man kan bruke bur mange timer på utstilling, for hallo, det er jo ikke hver dag liksom!... :rolleyes2: Det finnes mange som ikke bruker bur på utstilling, hvorfor kan ikke alle lavære å bruke bur der da? Er det så vanskelig? Dere er late altså som må ha bur på utstilling! :whistle: Nemlig, det blir litt teit ikke sant?

Så da har vi avklart da at hunder som er normale klarer å være alene hjemme uten problemer. Det vil si at alle hundene som tilbringer noen timer i bur er alle unormale hunder. Hunder som kjeder seg, hunder som vokter/vakter, hunder som ikke kan være med katter alene eller andre hunder, hunder som sover på ett sted hele dagen - alle disse er visst unormale hunder som ikke er rett skrudd i hodet... Eh ja.. Nå finnes det rase og individforskjeller også.

Kan motstanderne fortelle hvilke situasjoner det er greit å ha bikkja i bur? Utenom som sikkerhet i bil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan motstanderne fortelle hvilke situasjoner det er greit å ha bikkja i bur? Utenom som sikkerhet i bil?

Jeg kommer på kun en ting som gjør det nødvendig å ha hunden i bur, vi snakker normale hunder, og det er ved sykdom og hunden skal holdes i ro.

edit: Når det kommer til burbruk på konk/utstilling, så er det ikke så himla vanskelig. Mine kan godt ligge løse de, men siden det er nok av idioter med andre hunder som lar sine bare vase rundt og oppi mine så stenger jeg dem inne, og ja, selvfølgelig fordi jeg finner det innmari lettvint ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig morsomt å lese altså..

De mot bur ser som regel ingen mellomting når man FORTELLER folk at man IKKE har hunden i bur 16 timer i døgnet.. Det hjelper såklart ikke, for de har bikkja i bur uansett hva de sier her.. Ifølge motstanderne.. Og selvfølgelig er det like morsomt at man kan bruke bur mange timer på utstilling, for hallo, det er jo ikke hver dag liksom!... :rolleyes2: Det finnes mange som ikke bruker bur på utstilling, hvorfor kan ikke alle lavære å bruke bur der da? Er det så vanskelig? Dere er late altså som må ha bur på utstilling! :whistle: Nemlig, det blir litt teit ikke sant?

Så da har vi avklart da at hunder som er normale klarer å være alene hjemme uten problemer. Det vil si at alle hundene som tilbringer noen timer i bur er alle unormale hunder. Hunder som kjeder seg, hunder som vokter/vakter, hunder som ikke kan være med katter alene eller andre hunder, hunder som sover på ett sted hele dagen - alle disse er visst unormale hunder som ikke er rett skrudd i hodet... Eh ja.. Nå finnes det rase og individforskjeller også.

Jeg har lest det i en bok - en hundebok, at det er sånn, så det er en sikker kilde. :lol:

Kan motstanderne fortelle hvilke situasjoner det er greit å ha bikkja i bur? Utenom som sikkerhet i bil?

Med den største glede:

a) under transport (bil, tog, fly, etc)

b) på "doctor´s orders, når hunden må holdes helt i ro pga sykdom/skade

c) på stevner/utstillinger, ol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes egentlig det er facinerende at alle blir dratt under èn kam jeg.. Er det virkelig noen her inne som har bikkja i bur 24/7 ? :blink:

Alle blir ikke dratt under én kam, men det er faktisk noen her som syns det er greit at folk har hunden i bur om natten (8 timer) pluss i arbeidstiden (8 timer + reisetid dit og hjem), og at dette må da være opp til den enkelte hundeeier å gjøre med/mot hunden sin.

Det er ikke burbruk under transport, eller i treningssammenheng, eller i perioden man evt. bruker på å hjelpe en stresset eller angstfyllt hund med å leve et godt liv det er så høyt snakk om egentlig, det er de som stenger en normal, frisk og sunn hund inne, på minimal plass, i opptil 2/3 av livet dens!

Gir det mening nå at folk reagerer heftig på dette temaet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da har vi avklart da at hunder som er normale klarer å være alene hjemme uten problemer. Det vil si at alle hundene som tilbringer noen timer i bur er alle unormale hunder. Hunder som kjeder seg, hunder som vokter/vakter, hunder som ikke kan være med katter alene eller andre hunder, hunder som sover på ett sted hele dagen - alle disse er visst unormale hunder som ikke er rett skrudd i hodet... Eh ja.. Nå finnes det rase og individforskjeller også.

Nei, er ikke sagt at alle hunder som tilbringer noen timer i bur hver dag er unormale hunder med issues, det er sagt at eierne av disse hundene sansynligvis kunne løst det hele uten bur, men ikke gidder(?) av diverse årsaker. Stor forskjell.

Synes egentlig det er facinerende at alle blir dratt under èn kam jeg.. Er det virkelig noen her inne som har bikkja i bur 24/7 ? :blink:

Jammen godt du ikke gjør det samme da. :blink: For er jo iiiiiiingen her som differensierer på forskjell på burbruk som et verktøy for å løse situasjoner, og på å ha bikkja i bur 16 timer i døgnet. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er direkte skremmende å lese hvilke sprø argumenter mange har for å bruke bur på hunden sin. Det er rett og slett bare påfunn for å forsvare sin trang til å stenge et dyr som ikke hører til der, inne i bur.

Det er vel lik deg selv, du også begrunner ting du gjør med hunden. Hvorfor stenger du hunden inne i huset f.eks - hunden hører ikke hjemme der heller - den vil være fri. Hvorfor har du ikke ordne det slik at din hund har det slik hele tiden?

Med den største glede:

c) på stevner/utstillinger, ol

Da er du ikke burmotstander - du er akkurat lik alle som mener bur kan brukes vettugt. Altså til en viss grad og som man selv føler er akseptabelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i alle dager leste du ikke resten da? Begrunnelsen!

Hva tror du hovedjobben som hundeeier består i?

Å gi hunden et aktivt og mentalt utfordrende liv, slik at når det er hjemmetid, så er den god og sliten og benytter tiden til å være rolig eller sove.

En hund som mangler utfordringer av sin eier i dennes fritid, vil ofte bli destruktiv på et eller annet tidspunkt, ja, for på et eller annet vis må hunden få ut energi og bruke hodet mentalt.

Hvis din grunn for å ha hund i bur er at du har en hund som setter i gang og ødelegger ting når den ikke er i bur hjemme, så har du et klinkende klart svar; du har ikke gjort jobben din som hundeeier. Da gir du den altfor lite stimuli, både fysisk og psykisk. Du har heller ikke trent den grunnleggende riktig.

Jeg syns det er direkte skremmende å lese hvilke sprø argumenter mange har for å bruke bur på hunden sin. Det er rett og slett bare påfunn for å forsvare sin trang til å stenge et dyr som ikke hører til der, inne i bur.

Jeg mangler ord!

Tror ingen her inne forstod ironien og budskapet i denne...

Det jeg prøvde å si, er at ting blir ikke korrekt bare fordi dere sier det.

Jeg har i mitt liv både lest og hørt (fra veeeldig erfarne hundefolk) nøyaktig det motsatte av det burmotstanderne her sier. Så hva er korrekt? Det majoriteten hevder, eller det burmotstanderne her hevder?

Var noen som nevnte at 99% av hundefolket ikke er på forum, og det har jeg også forstått.

De som er erfarne og seriøse, sier alltid: "Ikke les på forum, er helt utrolig hvor mange dumme meninger som er der inne". Og ja, burmotstand er blant annet den ene tingen som hundefolket IRL rister på hodet for..

Virker som om det er enten/eller, og slik ER det ikke i live, det er kun på forum det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er du ikke burmotstander - du er akkurat lik alle som mener bur kan brukes vettugt. Altså til en viss grad og som man selv føler er akseptabelt.

Amiga trenger ikke bur på utstilling heller hun om jeg glemmer å ha det med:

IMAG0149.jpg

På nkk drammen satt hun i fanget til Thorstein hele dagen også. Hadde ergo ingen behov for å stappe hundene i bur. De lå helt fint og sov på plenen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ingen her inne forstod ironien og budskapet i denne...

Joda, noen gjorde nok det :)

Var noen som nevnte at 99% av hundefolket ikke er på forum, og det har jeg også forstått.

De som er erfarne og seriøse, sier alltid: "Ikke les på forum, er helt utrolig hvor mange dumme meninger som er der inne". Og ja, burmotstand er blant annet den ene tingen som hundefolket IRL rister på hodet for..

Jeg nevnte vel at de fleste ikke leser forum, men er ikke helt enig med deg her. Det fins mange på forum og fora rundt omkring med ganske så mye kunnskap - det kan virke som det er mange av disse som har lært de nyeste metodene også og ikke henger igjen i gammel og avleggs kunnskap. Som dessverre det fins mye av 'der ute' utenfor forum. Det er mer de som ikke oppdaterer seg og det er vel ikke positivt - om det gjelder hund eller andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burmotstandere; er noen av dere også motstander av bur i bil?

Hvorfor skulle vi det? Bur i bil er det samme som sikkerhetsbelte for deg og meg, + at det beskytter andre i bilen mot stor skade om hunden skulle være løs i tilfelle kollisjon. Løs hund kan også forårsake forstyrrelse av fører slik at denne kjører uaktsomt. Så ja til bur i bil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

c) på stevner/utstillinger, ol

Hvorfor er det greit på stevner/utstillinger? Hvorfor kan man ikke skaffe seg folk eller noe som kan passe på hunder? Det er bare latskap å putte hundene i bur fordi det er enkelt for utstiller, slik h*n slipper å passe på bikkjene hvis personen er borte, inne i ringen med en av hundene osv. Det er ikke noen annen grunn. Hva skulle det ha verdt? Å skjerme hunden fra andre hunder? Man kan da passe på å si ifra hvis noen kommer bort med hunden sin eller noe?

At alle her er imot at hunden blir puttet i bur 16 timer i døgnet har vi jo oppklart nå. Eller? Hvem er for her? Hvis vi er enige i at det er galt å gjør det, hva er det vi diskuterer da? Man synes jo det er greit å bruke det periodevis osv tydeligvis, da er det greit. Så lenge målet er et burfritt hundehold.

Kan ikke alle skrive hva de synes er greit og ikke så vi får en oversikt da? :P

Jeg synes ihvertfall det er greit med bur i disse sammenheng: Som trening (passifisering) hvis hunden er stresset av å være løs (hvis man ikke har rom). Periodevis til man har oppnådd det man vil, slik at man ikke trenger bur lengre. Mål om et burfritt hundehold. Hvis en hund er destruktiv og man ikke har mulighet til å ha et rom ryddet/sikret osv. Burde man ikke ha hund da kanskje...? Stevner/utstilling osv. Ro osv ved sykdom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er du ikke burmotstander - du er akkurat lik alle som mener bur kan brukes vettugt. Altså til en viss grad og som man selv føler er akseptabelt.

Seriøst? Jeg siterer fra en burmotstander alleredre fra side tre i denne tråden:

Jeg mener heller ikke at bur er "tortur". (Slike begreper bruker man bare for å distansere seg og fiendtliggjøre oss burmotstandere. Klassisk forsvarteknikk det der.) Jeg tror ikke engang at hunder lider av å være i bur i ny og ne. Det er den utstrakte daglige burkbruken som er i strid med dyrevelferden. Burbruken hvor timene stadig plusses på og blir flere. "Se så fint den har det, den sover og slapper av." På natten, på dagen, mens den er alene, i bilen, under arrangementer og aktiviteter... Tick tock tick tock. Det er blitt allment akseptert at hundens nye seng er bur med lukket dør, og det er ganske skummelt. Til sammen blir det en stor del av hundens liv, og da må man stoppe opp og tenke seg om.

Det lille bildet handler om hunden og dens individuelle hverdag. Det større bildet handler om dyresynet. Begge deler er like viktig.

Og jeg sier igjen, burmotstanderne er ikke så unyanserte som dere vil ha oss til. Vi klarer helt fint se at bur kan ha en funksjon. Men ikke i timesvis hver enda dag.

At du nå modererer deg til å bli mer og mer enig i det vi har sagt siden den spede begynnelsen av denne tråden, for så å legge skylda på oss ved å sette oss i overdrevent polariserte bokser vi slettes ikke hører hjemme i, må du nesten stå for selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle hundene i min oppvekst har aldri sett et bur og jeg så ingen grunn til å ha bur til Chicka heller da vi fikk hun (fikk hun da hun var 13mnd, hadde hatt flere hjem).

Chicka var vant med å være i et bur i det ene hjemmet hun hadde vært i og hun var oppstallet i større "bur-rom" der hun stod til omplassering.

Vi kjøpte bur til å ha i bilen og hunden var løs i hele leiligheten fra dag 1.

Det gikk en slippers, holdt på å rive ned fugleburet en gang og et par ganger så var badehåndklærne myye morsommere leker enn hennes egne.

Dette ga seg når hun fikk "nei" et par ganger og jeg husket å sette skoene mine inn i skapet hvor skoene egentlig skulle stå (holde det litt ryddig har aldri skadet...), fugleburet fikk en annen plass og var ikke i fare etter den ene gangen :whistle:

Da jeg hadde praksis-hunder til massasjeutdannelsen min så fikk jeg kjøpt et tøybur til en veldig billig penge av den ene eieren av to av praksishundene mine.

Det stod oppe i den andre leiligheten jeg bodde i og hun brukte det som en "hule", var aldri stengt.

Nå som jeg flyttet inn i huset så har jeg ikke pakket opp tøyburet, hun ligger jo egentlig mest under bordet, i sofaen sammen meg, ute på trappen eller i hagen (bor på gård) eller på soverommet.

Jeg hadde hatt konstant dårlig samvittighet dersom jeg hadde hatt Chicka i et bur, enten på natten eller når jeg var på jobb.

Jeg jobber ikke nå pga kroniske sykdommer og relativt ny operert, men da jeg jobbet så hadde jeg nok med den dårlige samvittigheten for at hun var alene hjemme i over 8timer, samvittigheten hadde revet meg i stykker hadde hun itillegg vært i et bur :icon_cry:

Tror uerfarene hundeeiere som er usikre på burbruk bør først starte med å ha hunden i feks et eller to rom i huset, også evt åpne flere rom etterhvert som man føler seg mer sikker på hunden.

Vi har alltid hatt med hunden på soverommet om natten da den var valp og den har hatt tilgang til gangen og kjøkkenet når vi var borte (da den var valp), etterhvert etter ca 1-2mnd så fikk den hele huset, null problemer med ledninger, planter osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i mitt liv både lest og hørt (fra veeeldig erfarne hundefolk) nøyaktig det motsatte av det burmotstanderne her sier. Så hva er korrekt? Det majoriteten hevder, eller det burmotstanderne her hevder?

Tja, du kan høre på din egne sunne fornuft? Føler du innerst inne at hunder bør oppbevares i bur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle blir ikke dratt under én kam, men det er faktisk noen her som syns det er greit at folk har hunden i bur om natten (8 timer) pluss i arbeidstiden (8 timer + reisetid dit og hjem), og at dette må da være opp til den enkelte hundeeier å gjøre med/mot hunden sin.

Det er ikke burbruk under transport, eller i treningssammenheng, eller i perioden man evt. bruker på å hjelpe en stresset eller angstfyllt hund med å leve et godt liv det er så høyt snakk om egentlig, det er de som stenger en normal, frisk og sunn hund inne, på minimal plass, i opptil 2/3 av livet dens!

Gir det mening nå at folk reagerer heftig på dette temaet??

Denne ga litt mer mening for en sosalt misfit som meg ja :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...