Gå til innhold
Hundesonen.no

Vil dere anbefale å la en valp sove i bur om natten?


Timian

Recommended Posts

Ang. bilbur.

Dere som vil bruke dette for å rettferdiggjøre jevnlig burbruk ellers.. Hva da med små barn? Disse sikres med sele i bil, ikke sant? D

a er det vel greit å binde dem fast i sofaen også, da - sånn utover kvelden, når de likevel skal sitte stille, liksom... :icon_confused: LOL

Og de færreste er så mye på utstilling/stevne/på reise at dette blir en særlig mange timer i løpet av et helt liv for hunden.. Daglig bruk gir helt annen statistikk.

OG så blir det litt spesielt å bli beskylt for å være burmotstander - jeg har langt flere bur enn hunder hjemme, jeg.

Har også et stoffbur stående oppslått på soverommet - med Moxy's tre saueskinnsfeller i. Moxy ligger der på natten, hun - men kan selvsagt gå ut på kjøkkenet å drikke, legge seg på stua eller bare ta med seg et av pleddene sine ut av buret og ligge på utsiden (noe hun ofte gjør).

Kan ikke for mitt liv fatte og begripe hvilken "fordel" det vil være for henne om jeg lukker døren - selv om hun hadde vært helt okey med det...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 508
  • Created
  • Siste svar
Seriøst? Jeg siterer fra en burmotstander alleredre fra side tre i denne tråden:

Jaha? Jeg svarte vel Lotta og ikke deg :ahappy:

Ang. bilbur.

Dere som vil bruke dette for å rettferdiggjøre jevnlig burbruk ellers.. Hva da med små barn? Disse sikres med sele i bil, ikke sant? D

Er en liten digresjon dette da, men det er da vanlig å 'stenge' unger inne i barne-grind av og til. Når far/mor stryker klær og ungen er overalt, så er barne-grind et fint verktøy for å ha kontroll og sikkert for barnet - samtidig lærer det seg å leke litt alene.

Og de færreste er så mye på utstilling/stevne/på reise at dette blir en særlig mange timer i løpet av et helt liv for hunden.. Daglig bruk gir helt annen statistikk.

Det blir ikke særlig mange timer totalt for de som bruker bur kun i valpetiden på natt og litt om dagen heller, og deretter faser det ut når bitetiden og den værste 'herje' tiden er over. De som drar på endel utstillinger osv bruker sikkert totalt mer tid med hunden i bur - både til/fra i bil (ekstra burtid blir det uansett for hunden selv om det er nødvendig i bil ved kjøring) og under utstillingene osv ... Så det blir litt på hvordan man ser tingene dette tror jeg - hele dager i bur er vel de fleste her imot slik jeg har forstått det.

OG så blir det litt spesielt å bli beskylt for å være burmotstander - jeg har langt flere bur enn hunder hjemme, jeg.

Når man bruker de som seng, så er det ikke bur. Det er først et bur i praktisk bruk hvis man lukker døren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en liten digresjon dette da, men det er da vanlig å 'stenge' unger inne i barne-grind av og til. Når far/mor stryker klær og ungen er overalt, så er barne-grind et fint verktøy for å ha kontroll og sikkert for barnet - samtidig lærer det seg å leke litt alene.

Jepp, men en unge i lekegrind har som regel mye større plass enn en hund i bur. Valpebinge er nok mer sammenlignbart - det som har blitt trukket frem som et alternativ til bur her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De færreste foreldre setter neppe ungen(e) fastspent i en bilstol hjemme for å slippe å passe på den, håper jeg..

Lekegrind er lekegrind (bur er noe annet - kunne du se for deg baby-bur?). Den har ingen av oss særlig problemer med verken når det gjelder valper eller unger. Men begge de to må vel få lov til å vokse UT av den på et eller annet tidspunkt?

Og kjempefint at flere her inne nå bekrefter at det ikke er for evig og alltid buret skal brukes! Like lite som babystol til 17åringen, håper jeg.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tar jeg og pudder'n natten. Første natt siden han kom der han skal sove med åpent bur. Jeg sover dårlig og våkner ekstremt ofte, så får vi se om han velger å sove utenfor eller innenfor buret. Han har allerede tasset inn på soverommet og lagt seg i det istedenfor å ligge med meg i stua der han har to senger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn for å fortsette litt i denne vidunderlig utartete tråden, der TS nok har lagt inn årene for lengst :D . Mine barn har aldri hatt noen lekegrind. Undulaten har mulighet til å fly fritt i rommet. Hundene har aldri vært til noen fare for verken hverandre eller barna. Små barn har man under konstant tilsyn, uansett. Valpesikring av hus hadde jeg aldri hørt om før disse diskusjonene her. Barnesikring med propper i stikkontakter etc, var jo en selvfølge med smårollinger i huset, men valpesikring?? Det har jo gått med noen doruller og truser, men det er neggu ikke bare valpene som leker seg med slikt. Lurer litt på hvordan hunder folk har, jeg. Mine er da ikke noen englehunder, men jeg trenger da ikke å bygge et fort rundt dem av den grunn. Slapp litt av og la hunden vokse opp i harmoni med dere og livet i heimen. Hundelhold er en livsstil og skal man ha det så fisefint rundt seg, så la vær å ha hund, da. Har ikke visst at hunder blir stressa av å ha mer enn en kvadratmeter til disposisjon når de er alene heller, jeg. Heldigvis vet ikke hundene det, heller. Ja, jeg har hatt hund i hundre år. Små hunder, store hunder, valper og unghunder. Nå har våre hunder det med å bli hauggamle, så noe riktig må jeg da ha gjort. Kanskje jeg skulle skrive en bok :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, men en unge i lekegrind har som regel mye større plass enn en hund i bur. Valpebinge er nok mer sammenlignbart - det som har blitt trukket frem som et alternativ til bur her.

Jo, men det var bare som et eksempel på at man også begrenser barns 'boltreplass', når dette føles fornuftig/vettugt.

Lekegrind er lekegrind (bur er noe annet - kunne du se for deg baby-bur?). Den har ingen av oss særlig problemer med verken når det gjelder valper eller unger. Men begge de to må vel få lov til å vokse UT av den på et eller annet tidspunkt?

Det er det samme, for du må tenke på hva hensikten er og ikke hva du syns ser mest ille ut. Hele poenget er å begrense hunden/barnets bevegelsesfrihet - av forskjellige grunner og for noen uvitenhet.

Eksempel: Når vi brukte en stor kompostbinge, så fikset jeg tak på den også, for jeg ville være sikker på at hunden ikke skulle prøve å komme seg over når han var alene - ene og alene for at jeg var redd den skulle skade seg hvis han prøvde og at ingen kunne hjelpe han. Hadde jeg brukt grind til barn og skulle vært ute uten å følge med det, så hadde jeg gjort samme med lekegrinden - lagd den høy nok og med tak for barnets sikkerhet når ingen hadde fulgt med. (man forlater selvfølgelig ikke små barn uten tilsyn, men det var eksempel)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var noen som nevnte at 99% av hundefolket ikke er på forum, og det har jeg også forstått.

De som er erfarne og seriøse, sier alltid: "Ikke les på forum, er helt utrolig hvor mange dumme meninger som er der inne". Og ja, burmotstand er blant annet den ene tingen som hundefolket IRL rister på hodet for..

Eh, jeg håper du kødder nå...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lekegrind har blitt trukket litt inn i tråden her og da må jeg bare glise litt.... :D

Det finnes mange lekegrindmotstandere der ute som er sterkt i mot å putte barn i lekegrind fordi barn som tilbringer mye tid i lekegrind passiviseres og dette kan i verste fall føre til at barnets utvikling hemmes..De samme folkene er neppe mot at barn sikres i bil...

Sorry folkens, jeg har akkurat gått ut i fødselsperm og alt relateres til barn for tiden. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg brukt grind til barn og skulle vært ute uten å følge med det, så hadde jeg gjort samme med lekegrinden - lagd den høy nok og med tak for barnets sikkerhet når ingen hadde fulgt med. (man forlater selvfølgelig ikke små barn uten tilsyn, men det var eksempel)

Lekegrind har blitt trukket litt inn i tråden her og da må jeg bare glise litt.... :D

Det finnes mange lekegrindmotstandere der ute som er sterkt i mot å putte barn i lekegrind fordi barn som tilbringer mye tid i lekegrind passiviseres og dette kan i verste fall føre til at barnets utvikling hemmes..De samme folkene er neppe mot at barn sikres i bil...

He he - ser for meg når butikkene starter med barnebur som man kan låse ungene inn i - fremfor lekerom på kjøpesentere...

Men det funker jo faktisk på disse stakkars barnehjemsbarna i Romania (de skrekkbildene man ser derifra med jevne mellomrom). En haug med unger sittende i sine lekegrinder/sprinkelsenger og stirrer ut med digre øyne.

De maser ikke så voldsomt de heller, liksom. Trives de? Eller tror vi at de bare har resignert og akseptert sin sjebne?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og kjempefint at flere her inne nå bekrefter at det ikke er for evig og alltid buret skal brukes! Like lite som babystol til 17åringen, håper jeg.

Jeg har en 17 åring OG en fjortis i huset, jeg stemmer for å få lov til å spenne de fast i stoler/senger sånn at de ikke får gjort noe destruktivt! Bare sånn frem til de har kommet over den verste perioden selvsagt, for deres egen sikkerhets skyld! :D

Men det funker jo faktisk på disse stakkars barnehjemsbarna i Romania (de skrekkbildene man ser derifra med jevne mellomrom). En haug med unger sittende i sine lekegrinder/sprinkelsenger og stirrer ut med digre øyne.

De maser ikke så voldsomt de heller, liksom. Trives de? Eller tror vi at de bare har resignert og akseptert sin sjebne?

Selvsagt trives de, de protesterer jo ikke når man legger de der :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De maser ikke så voldsomt de heller, liksom. Trives de? Eller tror vi at de bare har resignert og akseptert sin sjebne?

Vi snakket om en leke-grind der det er 'vettugt' og fornuftig bruk. Det er vel det som er temaet når det gjelder hund og bur også. Ja, en unge resignerer og aksepterer at foreldre setter grenser - den oppdager at,- jo, det var egentlig ikke så ille å sitte her å leke alene... morsomt til og med, istedet for at foreldre hele tiden må aktivere og bære den. Utrolig nok er dette BRA for barnet og foreldre. Samme med unger som ligger i barneseng/sprinkelseng som også begrenser bevegelsesfriheten. Mange unger VIL være med mor og gjerne ved puppen hele tiden og ikke bare når det er behov for næring ... resultat er at de griner til mor(kanskje) gir etter og de får komme i senga deres istedet for den 'trange' barnesengen/sprinkelseng med 'gitter'.

Egen erfaring der er min bedre halvdel som var litt 'myk' og ga etter når hun egentlig viste at ungen tvinnet henne rundt fingeren. Naturlig nok var dette et styr hver natt, til jeg sa stopp, nå holder det. Jeg tok barnesenga ut på stua når den begynte hylingen og holdt fruen tilbake. Grining 1/2 time og samme neste natt, for deretter at ungen 'resignerte' og forstod det ikke hjalp i grine. Problem ute av verden. Barneseng/sprinkelseng fortsatt like 'trang', men ungen sover og har ikke vondt av det. Mener du virkelig bare for at ungen har godtatt/resignert, så er det noe negativt for den?

Det er slik det virker, man resignerer og godtar at grenser blir satt. Både unger og barn - samt vi voksne må også gjøre det. F.eks hunden må godta/resignere på at den vil være ute lengre, men eier syns det er nok og tar den med inn. Poenget er om disse grensene og betingelsene er gode/dårlige - trangt bur i 2/3 av døgnet er en slik dårlig betingelse syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 17 åring OG en fjortis i huset, jeg stemmer for å få lov til å spenne de fast i stoler/senger sånn at de ikke får gjort noe destruktivt! Bare sånn frem til de har kommet over den verste perioden selvsagt, for deres egen sikkerhets skyld! :D

Selvsagt trives de, de protesterer jo ikke når man legger de der :aww:

Hehe, det ville mamma gjøre med oss da vi var på den alderen også. Vi bare himlet med øynene, for hun var jo sååå teit :ahappy:

Edit: Hvorfor i all verden kom dette i burdiskusjonstråden? :icon_confused: Sorry..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det ville mamma gjøre med oss da vi var på den alderen også. Vi bare himlet med øynene, for hun var jo sååå teit :ahappy:

Det er mye enklere å oppdra hund enn menneske, ikke bare fordi at pubertetsperioden til en hund er betraktelig mye kortere enn det er for et menneske, men også fordi at det er lov til å putte hund i bur, det er lov til å kastrere den om den blir for hormonell, og føler man at problemet blir for stort kan man alltids omplassere, eller i verste fall avlive, uten at noen syns du er en dårlig hundeeier av den grunn. Ofte blir det til og med anbefalt av ekspertisen! :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes KarpeSkrotum forklarer bra her jeg.. Med en gang lekegrindproblematikken kom opp så ble man aggressiv og såklart må man sammenligne en time eller to med det å sitte i en barnegrind hele livet.. Hva er det for noe? Finnes det ikke en mellomting eller?? Å dra fram barnehjemsbarn i Romania bare for å sette det hele i et sterkt dårlig lys er bare dumt. Ingen her i Norge (finnes sikkert NOEN unntak) behandler barna sine på samme måte som på barnehjemmet nedi der! Herregud...

Samme gjelder hunder. Man kan dra inn de værste tilfellene som finnes, men hvermansen har faktisk ikke et så dårlig hundehold, selv om buret blir brukt innimellom. Ingen her inne sier det er GREIT å sette hunden i bur 16 timer i døgnet. Med mindre jeg har gått glipp av det da.. Hvem synes det er greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig har Pudder'n sovet med åpent bur i hele natt men ikke satt så mye som en labb utenfor. Sikkert noen som vil hevde at han allerede er så kuet og nedtrykt at han ikke tør annet, men de om det.

Men da har han iallefall valget mellom å være der eller å gå ut, han blir ikke lukket inn i buret med lås på døren, det er det de fleste skal frem til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har valget ja, og planen har hele tiden vært at han skal få være løs om natten. Imidlertid tar det litt lengre tid å venne han til å oppføre seg på dagtid og i stallen, så der er buret enda. Imidlertid er det ikke snakk om mer enn 2-3 timer i døgnet jeg er borte sånn som ting er nå (og bare tre dager i uka) og jeg tror ikke han lider. Litt tid til og fra i bil er det jo også da, men aktivitet på stallen veier opp for det synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes KarpeSkrotum forklarer bra her jeg.. Med en gang lekegrindproblematikken kom opp så ble man aggressiv og såklart må man sammenligne en time eller to med det å sitte i en barnegrind hele livet.. Hva er det for noe? Finnes det ikke en mellomting eller?? Å dra fram barnehjemsbarn i Romania bare for å sette det hele i et sterkt dårlig lys er bare dumt. Ingen her i Norge (finnes sikkert NOEN unntak) behandler barna sine på samme måte som på barnehjemmet nedi der! Herregud...

Samme gjelder hunder. Man kan dra inn de værste tilfellene som finnes, men hvermansen har faktisk ikke et så dårlig hundehold, selv om buret blir brukt innimellom. Ingen her inne sier det er GREIT å sette hunden i bur 16 timer i døgnet. Med mindre jeg har gått glipp av det da.. Hvem synes det er greit?

Alle burdiskusjoner ender sånn. Burmotstanderene som protesterer mot den omfattende burbruken som hele natta og hele arbeidsdagen faktisk er (og som slettes ikke er så uvanlig som en kunne håpe), og burforsvarerene som mener at folk evner å tenke selv (hadde ikke det vært fint om de kunne det? Da hadde man jo ikke trengt lover om at man ikke skal drepe, voldta eller svindle, hadde man vel? For det er jo strengt tatt sånt folk burde evnet å tenke seg selv at ikke var lov?).

Det er normaliseringen av bur man diskuterer, ikke bruk av bur i bil, i sykdomstilfeller eller på stevner. Det at man "må" ha bur i huset for å kunne eie en hund. At man må ha bur for at hunden skal bli husrein. At man må ha bur for at hunden skal ha en "egen hule" og "føle seg trygg". At hunden kan ligge i bur når den allikevel bare skal sove. Det at folk ukritisk både kjøper og bruker bur, uten å reflektere stort over hvor mye av hundens liv den faktisk tilbringer i bur.

Nei, ikke all burbruk er dyremishandling. Ikke alle som bruker bur er late og inkompetente hundeeiere. Men så utstrakt som burbruk har blitt de siste 15-20 årene, så er det faktisk grunn til å rope varsko. For folk evner faktisk ikke alltid å tenke selv, det er bare å åpne en avis det, så ser vi jo utallige beviser på det, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, jeg håper du kødder nå...?

Folk jeg møter på gaten som spør om råd forklarer jeg hvorfor det er bedre å ha de løs og de enkle ting som kan gjøres og de synes det låt kjempesmart ut og dropper å kjøpe bur. Kunnskap til massene fungerer vistnok!

ser jeg quotet feil men ja :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er normaliseringen av bur man diskuterer, ikke bruk av bur i bil, i sykdomstilfeller eller på stevner.

Joda, man snakker om på stevner også - man snakker nemlig om burbruk valgt av eier, ikke nødvendig bruk.

Kan virke som enkelte 'burmotstandere' ikke vil skjønne at dette også kommer innunder unødig bruk. Det er bare lettvint for eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, man snakker om på stevner også - man snakker nemlig om burbruk valgt av eier, ikke nødvendig bruk.

Kan virke som enkelte 'burmotstandere' ikke vil skjønne at dette også kommer innunder unødig bruk. Det er bare lettvint for eier.

Selvsagt er burbruk på stevner også "bare lettvint for eier", men jeg anser deg for å være en normalt oppegående mann, så jeg antar at du også ser forskjellen på 6-8 timer i bur hver natt, og bur kanskje 8 timer nå og da på stevner?

Og bare for å ta et eksempel. Jeg er forholdsvis mye på stevner eller lignende. Det er helger mine hunder ligger MYE i bilen (hvor burene deres står). Og ja, det er fordi det er lettere for meg å ha de med enn å skaffe hundepass når jeg skal være borte hele dagen. Men enkel logikk tilsier allikevel at 8 timer i bur hver eneste natt (2920 timer pr år), er langt mer enn 8 timer hver lørdag og søndag i året (832 timer pr år).

Nå er ikke jeg på stevner eller lignende hver helg hele året, og ikke varer alle stevner eller lignende 8 timer heller, så det vil ikke bli 832 timer i året, men for deres skyld så gjør vi det enkelt, sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, man snakker om på stevner også - man snakker nemlig om burbruk valgt av eier, ikke nødvendig bruk.

Kan virke som enkelte 'burmotstandere' ikke vil skjønne at dette også kommer innunder unødig bruk. Det er bare lettvint for eier.

Jeg tror ALLE skjønner at man har bur til hundene også på stevner for å begrense at de løper rundt omkring løse... Det er et alternativ til å binde dem fast i noe/noen. For å gjøre det mulig for folk å ha med mer enn èn hund på utstilling, etc.

Selvsagt er det for lettvinthetens skyld! (Og littegranne for å unngå at ikke gnager på dem, da..)

Men det har vel egentlig ikke så veldig med burbruk i hjemmet å gjøre?

Eller jo - det kan vel sidestilles med alle dere som bare bruker bur en gang i blant, ved ekstremtilfeller, en gang i måneden eller så.. Og jeg kan ikke se at noen har kritisert noen for dèn type bruk av bur, eller tar jeg feil?

Slike diskusjoner utspiller seg slik: Noen vil ha en valp i bur om natten, noen sier "gjør som du vil", noen sier "hvorfor ikke lære den å være løs istedenfor". Så hagler beskyldningene - dere sier at.. Dere hevder at vi... Bedre med bur enn juling, osv. Bla, bla, bla..

Også modererer man det til at folk må få tenke selv, uvettig bruk er en uting selv om ingen blir noen gang enig i hva uvettig bruk er. Folk kan ikke engang forklare det for sin egen del..

Alle er egentlig enige i at 1/3 av døgnet er for mye, og hvis man bruker det kun på natten står den selvsagt ikke i bur på dagtid.

Men like fullt setter man inn dyret i buret (og lukker døren) når man går og legger seg vel vitende om at valpen sover jo bare likevel..

Ang. Romania og barnehjemsbarna - jeg håper virkelig ikke at dette er noe som noen barn opplever i Norge. Men det er sannelig mange hunder som gjør det.

(Og nei - hunder er ikke barn, eller omvendt)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye enklere å oppdra hund enn menneske, ikke bare fordi at pubertetsperioden til en hund er betraktelig mye kortere enn det er for et menneske, men også fordi at det er lov til å putte hund i bur, det er lov til å kastrere den om den blir for hormonell, og føler man at problemet blir for stort kan man alltids omplassere, eller i verste fall avlive, uten at noen syns du er en dårlig hundeeier av den grunn. Ofte blir det til og med anbefalt av ekspertisen! :aww:

:( uff og uff sier jeg bare :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...