Gå til innhold
Hundesonen.no

Vil dere anbefale å la en valp sove i bur om natten?

Timian

Recommended Posts

• Svar 508
  • Created
  • Siste svar
Selvsagt er burbruk på stevner også "bare lettvint for eier", men jeg anser deg for å være en normalt oppegående mann, så jeg antar at du også ser forskjellen på 6-8 timer i bur hver natt, og bur kanskje 8 timer nå og da på stevner?

Selvfølgelig er det forskjell, men det er da også mer vanlig at hundene sover på natta da og ikke har samme behovet som på dagtid til å røre på seg. Som nevnt sover vår med døren opp og rører seg ikke utenfor dette i løpet av natta så og si aldri - kun oppe og endrer stilling og dette skjer inne i selve buret(senga) Vi er vel enige i at begge deler velges for at eier vil ha det enkelt.

Men det har vel egentlig ikke så veldig med burbruk i hjemmet å gjøre?

Eller jo - det kan vel sidestilles med alle dere som bare bruker bur en gang i blant, ved ekstremtilfeller, en gang i måneden eller så.. Og jeg kan ikke se at noen har kritisert noen for dèn type bruk av bur, eller tar jeg feil?

Poenget er vel at man er inne på det med enkelte mener er 'vettugt' bruk og at dette egentlig er litt opp til hver enkelt uansett om man mener dette er fornuftig eller ei - For det kan virke som disse velger å 'glemme' stevner og slikt når de mener folk ikke skal få lov å velge selv. Da snakker de egentlig litt imot seg selv.

Er det ikke forskjell på mennesker og dyr lenger?

Hund er hund, menneske er menneske. Selvsagt skal man behandle hundene sine med respekt, og gi de et rikt og godt liv. Men å sammenlikne de med mennesker på den måten, er bare teit. :icon_confused:

Er det? Et barn i sprinkelseng har vel ikke mye mer plass enn en hund i stort bur og der begge er buret inn hele natta. Det er bare sååå ille for en hund(valp/unghund), men helt ok for et barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er forskjell på mennesker og dyr. Man skal derfor ikke ukritisk sammenligne mennesker og dyr, og man skal heller ikke menneskliggjøre dyr. Samtidig finnes det likheter og da klarer jeg ikke gjøre noe annet enn å trekke paraleller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var noen som nevnte at 99% av hundefolket ikke er på forum, og det har jeg også forstått.

De som er erfarne og seriøse, sier alltid: "Ikke les på forum, er helt utrolig hvor mange dumme meninger som er der inne". Og ja, burmotstand er blant annet den ene tingen som hundefolket IRL rister på hodet for..

:lol:

De kan riste så mye de vil på de kloke hodene sine, så skal jeg fortsette med de dumme meningene mine ang burbruk her inne sånn at kanskje enda en hundeeier eller tre revurderer burbruken sin og gir hunden sitt et bedre liv.

Forøvrig er det ganske få på hundeforum som mener det er greit å putte hunden i bur dag og natt, men jeg har møtt mange av de kloke hodene i real life som mener det er helt greit og veldig normalt. En lurte bla på hvorfor jeg ikke hadde bur? Jeg trenger det ikke svarte jeg. Da så han litt rart på meg for i hans hode var bur noe alle i hans krets brukte jevnlig.

Hvorfor er det greit på stevner/utstillinger? Hvorfor kan man ikke skaffe seg folk eller noe som kan passe på hunder? Det er bare latskap å putte hundene i bur fordi det er enkelt for utstiller, slik h*n slipper å passe på bikkjene hvis personen er borte, inne i ringen med en av hundene osv. Det er ikke noen annen grunn. Hva skulle det ha verdt? Å skjerme hunden fra andre hunder? Man kan da passe på å si ifra hvis noen kommer bort med hunden sin eller noe?

Ja, det er latskap og som tidligere nevnt litt pga at andre hunder ikke skal hilse på. Å hvis du mener det bare er å si fra på en ustilling med haugevis av hunder så har du ikke vært på mange utstillinger.. I teorien så kan det jo funke, men du kan jo prøve og så se hvor mye av selve utstillingen du får med deg når du må følge med alle hundene som går forbi i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det? Et barn i sprinkelseng har vel ikke mye mer plass enn en hund i stort bur og der begge er buret inn hele natta. Det er bare sååå ille for en hund(valp/unghund), men helt ok for et barn?

Et barn vokser av seg sprinkelsengen, hunder vokser ikke av seg buret. Sprinkelsengen starter ikke som et fengsel mot babyer som et bur er mot valper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er latskap og som tidligere nevnt litt pga at andre hunder ikke skal hilse på. Å hvis du mener det bare er å si fra på en ustilling med haugevis av hunder så har du ikke vært på mange utstillinger.. I teorien så kan det jo funke, men du kan jo prøve og så se hvor mye av selve utstillingen du får med deg når du må følge med alle hundene som går forbi i tillegg.

Utstilling er kun til for eiernes skyld og ikke hundene, så de 'må' stå i bur for eiernes interesser og at det er mest praktisk å gjøre det slik. Her blir altså hundens 'behov' for ikke å være i bur undergravd, mens samme personer mener det at det å sette hunden i bur hjemme ikke skal være opp til eier og at forhindring fra å bite sund ting når den er alene mens man er på butikken er en uting. Hunden merker ikke store forskjellen på selve burbruken - den har det like trangt. Så noen snakker litt mot seg selv - de skal liksom bestemme at i deres tilfelle er det ok, mens andres avgjørelser er feil - det blir jo litt latterlig egentlig, når ingen av delene egentlig er helt nødvendig hvis man ser isolert på det - det er mest praktisk.

Enkelte ser seg blind og kritiserer andres 'unødig' bruk, og enser ikke sitt eget bruk. Hvordan mener de da at andre bør åpne øynene og se på sitt burbruk, når de ikke er villig til å se på seg selv. Er vel det som kalles dobbelmoral. Mener de fortsatt bur er greit på stevner, så må de også mene bur hjemme er praktisk i enkelte tilfeller - DE kan ikke bestemme hva andre syns er praktisk - ei heller kan andre bestemme om deres bruk ikke er praktisk på stevner. Det er opp til hver enkelt og det er det enkelte som nekter å se - de ser bare på 24/7 brukerne og dermed mener at det ikke skal være opp til den enkelte. De ser ikke forskjellen på grensen til dyremisshandling (som mye burbruk grenser til) og praktisk bruk i korte perioder.

Et barn vokser av seg sprinkelsengen, hunder vokser ikke av seg buret. Sprinkelsengen starter ikke som et fengsel mot babyer som et bur er mot valper.

Joda, den gjør det. Når valpe bite tiden og den værste hyper ungdomstiden er over, så er det i de fleste tilfeller ingen grunn til å ha en hund i bur hjemme. Samme med barn som modnes og går vekk fra sprinkelsengen. Sprinkelseng er like mye et 'fengsel' som et bur - de kommer ikke seg ut. Det er hele intensjonen med en sprinkelseng da, ha kontroll og begrense bevegelsesfriheten - ellers hadde man brukt en vanlig seng :) (kun når de blir større de kommer seg ut og da har uansett sengen gjort sin misjon, på lik linje med buret fases ut) (kun ved missbruk hunden ikke vokser seg ut fra buret)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har akkurat fått en valp, og han sover i bur om natten. Det har han gjort fra dag 1. Den andre hunden vår ligger ikke i bur, men ved siden av på sin plass.

Valpen holder seg i buret sitt, og venter med å tisse og bæsje til han blir sluppet ut. Han sover også hele natten (ikke vår fortjeneste da, han bare gjør det). Når vi er på jobb, så er det liten fare for at han skal skade seg ved å velte ting over seg, eller tygge på ledninger etc.

I buret har jeg vann og tyggeleke.

Valpen trives godt i buret, og faller raskt til ro for natten (eller når vi er på jobb). På arbeidsdager er vi hjemme 1-2 ggr for å slippe han ut for å gjøre fra seg, samt for å få løpt og lekt litt. Når han da må i bur igjen, så er det ingen protester, og han legger seg ned for å sove.

Syns ikke bur høres spesielt nødvendig ut slik du beskriver det. Sikkert "enkelt og greit", men nødvendig? Hvordan er valpen inne når den ikke er i bur da? Har den lært å ikke tygge ledninger av å bli stengt inne? Har den lært å finne roen på plassen sin uten å bli stengt inne?

Jeg liker ikke bur, men vi har måtte bruke det i en periode nå, da han etter skade/operasjon fikk litt for litt mosjon og lot sofaen få smake kjedsomheten. Han sover fint om natten, og da bruker vi ikke bur - han ligger i sofaen og i buret sitt som står åpent (veksler, og tar gjerne en tur innom kjøkkenet og drikke litt vann i løpet av natten). Målet er at buret aldri trenger å være lukket, men fortsatt står der som hans plass, og et alternativ når det ikke er plass til han i sofaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Lotta skrev har vi mennesker delt livene våre med hunder i mange tusen år, det er først i de siste årene vi plutselig har sett behovet for å stappe de i bur i timesvis hver enda dag. Burbruk er ikke et behov fra hundens side, men fra menneskets.

Jeg er helt enig, men nå skal det tas med at det kanskje bare er det siste 100 årene at hundene har bodde inne i hjemmene våre, og dette har selvsagt bydd på nye utfordringer. Det sier seg selv at hunder (eller noen dyr i dete hele tatt, egentlig) ikke er burdyr, men genetisk sett er de ikke leilighet- og hybeldyr heller, slik vi mennesker er.

Samtidig er det et paradoks - vi har mer og mer plass, større og større hjem, men samtidig har vi mindre og mindre plass, og skal helst bo helt alene (singellivet, jippi!), stenge dyrene våre i bur, og sende de gamle foreldrene våre på institusjon. Hurra for vår tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Ingen her inne sier det er GREIT å sette hunden i bur 16 timer i døgnet. Med mindre jeg har gått glipp av det da.. Hvem synes det er greit?

Det er mange som mener det er greit all den stund så mange faktisk gjør det i praksis! Alle de som setter hunden i bur når de reiser på jobb om morgenen, og blir borte i minst 8 timer, og som lukker burdøra for hunden hver kveld ved leggetid og lar den ligge i buret hele natten også. Sammenlagt kan det (natt + arbeidsdag) lett bli 16 timer i døgnet, ja.

Med mindre du jobber deltid og ikke sover en normal 8 timers nattesøvn heller. Da kan jo timene krympes noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det forskjell, men det er da også mer vanlig at hundene sover på natta da og ikke har samme behovet som på dagtid til å røre på seg. Som nevnt sover vår med døren opp og rører seg ikke utenfor dette i løpet av natta så og si aldri - kun oppe og endrer stilling og dette skjer inne i selve buret(senga) Vi er vel enige i at begge deler velges for at eier vil ha det enkelt.

Mine hunder sover hele dagen når det ikke skjer noe også de, enten jeg er hjemme eller ikke. Kan de ligge i bur hele døgnet bortsett fra når vi er på tur eller trening da, siden de allikevel bare sover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare legge til:

Våre barn brukte sprinkelseng for vi var redde for at de skulle skade seg uten tilsyn (med flere grunner, men primært dette). Samme gjorde vi egentlig for hunden - ikke lett å følge med om den tygger på ledninger f.eks når den er uten tilsyn. Joda, man kunne vel ha sikret soverommet og hatt igjen døren slik at den hadde få muligheter for å skade seg, det er sant. Men sånn sett kunne man vel ha gjort det samme for ungene og unngått 'fengselet' for både hund og barn.

Mulig jeg er litt for redd, men hadde jeg stått opp og barnet eller hunden hadde skadet seg i løpet av natten, så hadde jeg aldri tilgitt meg selv - så det er hovedgrunnen til at jeg velger sprinkelseng og bur for våre kjære i den tiden det er nødvendig - så får folk kalle det hva de vil.

Mine hunder sover hele dagen når det ikke skjer noe også de, enten jeg er hjemme eller ikke. Kan de ligge i bur hele døgnet bortsett fra når vi er på tur eller trening da, siden de allikevel bare sover?

Hva er praktisk og 'vettugt' med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva om valpen pisser på gulvet om den er i kompostbinger, og bruker 1 år på å bli husren - versus at den holder seg og piper når den vil på do om burdøra er igjen, og dermed lærer seg å bli husren på 1 uke?

Vi hadde valpen i sengen de første ukene, og han holdt seg hele natten. Når han begynte å bevege seg på morgenen var det bare å stå opp og ta han med ut. Han var husren på et par uker. Med gode rutiner får man fort en husren valp, som vet hvor den skal gå når den må. Bur er på ingen måte nødvendig for å lære den dette. Noen kan selvsagt være senere enn andre, men da gjør nok ikke buret den store forskjellen. Hvis man først har et problem med dette, noe man kan ha med noen mindre raser, så kan man kanskje vurdere burtrening og andre metoder, men å ta problemer på forskudd er ikke for hundens skyld, men kun for din egen skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare legge til:

Våre barn brukte sprinkelseng for vi var redde for at de skulle skade seg uten tilsyn (med flere grunner, men primært dette). Samme gjorde vi egentlig for hunden - ikke lett å følge med om den tygger på ledninger f.eks når den er uten tilsyn. Joda, man kunne vel ha sikret soverommet og hatt igjen døren slik at den hadde få muligheter for å skade seg, det er sant. Men sånn sett kunne man vel ha gjort det samme for ungene og unngått 'fengselet' for både hund og barn.

Mulig jeg er litt for redd, men hadde jeg stått opp og barnet eller hunden hadde skadet seg i løpet av natten, så hadde jeg aldri tilgitt meg selv - så det er hovedgrunnen til at jeg velger sprinkelseng og bur for våre kjære i den tiden det er nødvendig - så får folk kalle det hva de vil.

Tja. Min datter skadet seg når hun prøvde å "bryte" seg ut av "buret" sitt, 11 mnd gammel. Min forrige groenendael-tispe satte fast tennene i burveggen når hun prøvde å bryte seg ut av det. At vi sperrer de inne, er ingen garanti for at de ikke blir skadd.

Hva er praktisk og 'vettugt' med det?

Det praktiske med det er at da får jeg ha sofaen min i fred, og jeg slipper å snuble i kjøtere som ligger i veien. Det vettuge med det? Vel, de skal jo bare sove allikevel, så hvorfor ikke i bur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Min datter skadet seg når hun prøvde å "bryte" seg ut av "buret" sitt, 11 mnd gammel. Min forrige groenendael-tispe satte fast tennene i burveggen når hun prøvde å bryte seg ut av det. At vi sperrer de inne, er ingen garanti for at de ikke blir skadd.

Sant nok det, men hvorfor brukte du 'fengsel' til de da? Kan det være for at man begrenser mulighetene for hva de kan skade seg på?

Det praktiske med det er at da får jeg ha sofaen min i fred, og jeg slipper å snuble i kjøtere som ligger i veien. Det vettuge med det? Vel, de skal jo bare sove allikevel, så hvorfor ikke i bur?

Jeg vil nå si at det er din egen skyld at du ikke har fått såpass dressur på de at de ikke ligger i soffa når du ikke vil og at de ikke har egnet soveplass slik at de ikke er til din irritasjon. Da har du ikke gjort jobben din som hundeeier og missbruker buret i så fall hvis du bruker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nå si at det er din egen skyld at du ikke har fått såpass dressur på de at de ikke ligger i soffa når du ikke vil og at de ikke har egnet soveplass slik at de ikke er til din irritasjon. Da har du ikke gjort jobben din som hundeeier og missbruker buret i så fall hvis du bruker det.

Les det du skriver her en gang til, og gjerne dette også:

Enkelte ser seg blind og kritiserer andres 'unødig' bruk, og enser ikke sitt eget bruk. Hvordan mener de da at andre bør åpne øynene og se på sitt burbruk, når de ikke er villig til å se på seg selv. Er vel det som kalles dobbelmoral. Mener de fortsatt bur er greit på stevner, så må de også mene bur hjemme er praktisk i enkelte tilfeller - DE kan ikke bestemme hva andre syns er praktisk - ei heller kan andre bestemme om deres bruk ikke er praktisk på stevner.

Skal vi begynne i feil ende, så kan vel ikke DU bestemme hva andre skal synes er praktisk, du som syns det er praktisk at din hund sover i bur? Hvis du mener at det er greit at hunder er i bur når de sover om natta, burde du også synes at det er greit å alltid ha hunder i bur når de sover. Eller er det det som kalles dobbeltmoral? For det kan jo ikke være det at det er antall TIMER i buret som er poenget her, sant? For det er jo opp til hver enkelt hva som er praktisk hjemme hos dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi begynne i feil ende, så kan vel ikke DU bestemme hva andre skal synes er praktisk, du som syns det er praktisk at din hund sover i bur? Hvis du mener at det er greit at hunder er i bur når de sover om natta, burde du også synes at det er greit å alltid ha hunder i bur når de sover. Eller er det det som kalles dobbeltmoral? For det kan jo ikke være det at det er antall TIMER i buret som er poenget her, sant? For det er jo opp til hver enkelt hva som er praktisk hjemme hos dem?

Er nok ikke enig i det. Ligger hunden og sover med tilsyn, så kan den ikke skade seg eller andre ting. På natta sover vanligvis eier. Det var også valper/unghunder jeg snakket om - FØR de har roet ned valpebiting og roet seg ned noe. FØR eier har hatt muligheten til å trene hunden og få den til å 'oppføre' seg. Som sagt faser man ut buret når det ikke er behov for det og i ditt eksempel er det rett og slett takket være en ansvarsløs eier som liksom skal være grunnen til bur og det blir ute på siden av hva praktisk egentlig betyr i den settingen det er nevnt.

Hvorfor 'buret' du inne hunden og barnet da? - det har du ikke svart på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, ikke 2 gram engang...

Jeg skjønner at det er snakk om å sette ting på spissen for å få fram poeng, for all del, men: kan du la være å komme med påstander på vegne av hele hundenorge som ikke er på nett?

Du snakker nemlig ikke på vegne av mitt hundemiljø, ikke snakker du for hundemiljøene jeg har vært i tidligere, og ikke snakker du for "IRL" hundefolka jeg kjenner som er både seriøse, erfarne og flinke - og da er det vel kanskje like greit å formulere seg annerledes?

(For å klargjøre: jeg kommenterer på din bastanthet ved bruk av ordet "alltid" og indikeringen av at alle offline hundefolk rister på hodet av burbruk. Noen vil kanskje kalle dette å henge seg opp i semantikk, men hey - jeg studerte juss - so sue me. Ordbruk er viktig. :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok det, men hvorfor brukte du 'fengsel' til de da? Kan det være for at man begrenser mulighetene for hva de kan skade seg på?

Jeg vil si at det er valpeeiers egen skyld at valpen ikke er ute hyppig nok og når det trengs slik at den tisser på gulvet.

Jeg vil si at det er hundeeiers skyld som ikke passer på at kattene ikke klorer ut øynene på valpen om natta.

Jeg vil si at det er hundeeiers skyld om det ligger ledninger framme som valpen kan tygge på og skade seg.

Jeg vil si at det at hundeeiers skyld om bikkja hopper på tante når hun kommer på besøk.

Ser du virkelig ikke selv KarpeSkrotum hvor uholdbar argumentasjonen din er?

Samme hvordan du snur og vender på det så er det ene og alene hundeeier som kan legge tilrette for at bikkja slipper å ligge i bur.

Det er da så fryktelig enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som mener det er greit all den stund så mange faktisk gjør det i praksis! Alle de som setter hunden i bur når de reiser på jobb om morgenen, og blir borte i minst 8 timer, og som lukker burdøra for hunden hver kveld ved leggetid og lar den ligge i buret hele natten også. Sammenlagt kan det (natt + arbeidsdag) lett bli 16 timer i døgnet, ja.

Med mindre du jobber deltid og ikke sover en normal 8 timers nattesøvn heller. Da kan jo timene krympes noe.

Mange HER INNE... Altså på forumet.. Her er det jo så mange vettuge folk at jeg tror de fleste av oss unngår slik burbruk... Ja såklart finnes det mange som mener at det er greit, men jeg snakket om folk på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at det er valpeeiers egen skyld at valpen ikke er ute hyppig nok og når det trengs slik at den tisser på gulvet.

enig

Jeg vil si at det er hundeeiers skyld som ikke passer på at kattene ikke klorer ut øynene på valpen om natta.

Enig, derfor bruker man bur f.eks.

Jeg vil si at det er hundeeiers skyld om det ligger ledninger framme som valpen kan tygge på og skade seg.

Uenig, da det så og si er umulig enkelte ganger å unngå ledninger f.eks ved lister.

Jeg vil si at det at hundeeiers skyld om bikkja hopper på tante når hun kommer på besøk.

Enig.

Ser du virkelig ikke selv KarpeSkrotum hvor uholdbar argumentasjonen din er?

Samme hvordan du snur og vender på det så er det ene og alene hundeeier som kan legge tilrette for at bikkja slipper å ligge i bur.

Det er da så fryktelig enkelt.

Jeg syns ikke den er det. Vi er da enige i at det er hundeeier som kan legge til rette for at hunden slipper å ligge i bur - da tror jeg du har missforstått hva jeg prøver å få fram og mener. Det er vel dette jeg har sagt hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig

Enig, derfor bruker man bur f.eks.

Uenig, da det så og si er umulig enkelte ganger å unngå ledninger f.eks ved lister.

Enig.

Jeg syns ikke den er det. Vi er da enige i at det er hundeeier som kan legge til rette for at hunden slipper å ligge i bur - da tror jeg du har missforstått hva jeg prøver å få fram og mener. Det er vel dette jeg har sagt hele tiden.

Poenget er at det er nøyaktig like dårlige argumenter å bruke bur for å slippe å tørke piss eller å smøre tabasco på ledninger, som det er å legge bikkja i bur fordi den ikke skal hoppe i sofaen. Vanskelig det der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at det er nøyaktig like dårlige argumenter å bruke bur for å slippe å tørke piss eller å smøre tabasco på ledninger, som det er å legge bikkja i bur fordi den ikke skal hoppe i sofaen. Vanskelig det der...

Jeg syns dog ikke det, for når hunden er uten tilsyn så kan det finne på mye rart i valpetiden/unghund tiden og når man da erfarer at den spiser på f.eks ledninger festet fast i vegg, så gjør den det. Er man hjemme(våken), så kan man trene den og fjerne den fra faren - noe som er umulig når man ikke har tilsyn.

Når den da blir litt eldre så er ikke noe av dette problem for de aller fleste uansett og burbruk hjemme er unødvendig ... de som er på stevner bruker dog for det meste å bruke bur i mange år på disse stevnene. Samme 'elendige' unnskyldninger der og det pågår i mange år som sagt ... men der er det de færreste som reagerer ser det ut som - rart det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Herlig fine bilder av glad og superfin hund i farta 
    • Gøy at han gikk fra å være reservert til å løpe til alt og alle ! Virkelig søt! 
    • Trist å se sånne innlegg uten ett eneste svar.  Selv planlegger jeg ikke så veldig. Etter sosialisering/miljøtrening av valp, som planlegges så detaljert som råd er - resten av verden er jo ikke under min kontroll - for å legge grunnlaget for en trygg og veloppdragen hund, så tar jeg ting mer på sparket som det passer seg. Ikke setter jeg tidsfrister for mestring av bestemte øvelser, starter eller opprykk, og ikke planlegger jeg mer detaljert enn noen løse skisser i tankene rett i forkant av hver økt.  På bakgrunn av trenerkurs og praktisk erfaring med barneidrett, så tenker jeg du er på veldig riktig spor med morsomme øvelser. Jeg har sett hvordan en kan kvele idrettsglede ved å sette fokus på teknikk og fremtidige mål, med krav og forventninger. Uten å ha fokus på glede i treningen her og nå kan en bare glemme å sette seg mål med barn og dyr. Om du mente hvordan gjøre LP-øvelser morsomme er jeg ikke mye til hjelp, for jeg synes LP har blitt ganske kjedelig. Om du mente overraskende innimellom-øvelser for å skape forventninger som holder motivasjonen oppe, så er det vel individuelt hva hundene liker å gjøre. De beste øvelsene er de hunden selv opplever stor mestring i og er stolt av pga den genuine begeistringen det utløser i deg. For noen er det å mestre "sitt", for andre er det å hoppe kanin baklengs i åttetall.  Jeg husker en episode hvor min hund ble gjenstand for et utbrudd fra en annen hund på trening. Vi var bare der for rekreasjon, ikke noen ambisjoner utover quality time sammen. Vi hadde hatt enorme utfordringer med andre hunder i hverdagslige situasjoner, og banen var en arena hvor han ikke fryktet de andre hundene, jeg fryktet ikke hans fryktaggessive utfall, vi opplevde begge senkede skuldre, gjensidig glede, mestring og stolthet der - ikke fordi vi var en feilfri ekvipasje, men fordi han i mine øyne var veldig flink, så min respons til hunden var som om alt han gjorde stod til 10'ere, og han struttet accordingly, som om han eide stedet. Vi begge elsket det, uten noen mål utover å ha det fint sammen her og nå. Øvelser var aldri noen issue å mestre, så jeg stilte aldri noen krav han ikke opplevde å innfri. Ekvipasjen som gikk bak oss den dagen var en annen type. Uten å ha mer innblikk enn kjappe, overfladiske observasjoner, så virket det som krav og forventinger var høye, og hunden struttet ikke av glede og selvtillit, hans egen fører stilte krav han ikke opplevde å innfri tilfredsstillende nok til å utløse begeistring, mens den lille dritten foran ham hadde en fører som bare var glad og fornøyd og så på ham med hjerter og stjerner i øynene i en tykk eim av: "Du er verdens flinkeste, jeg elsker alt du gjør!" hele tiden. Det endte med at den unge goldenhannen bak oss plutselig gjorde et dominansaggressivt bakholdsangrep på min - i ren misunnelse og frustrasjon, tror jeg, fordi hans egen fører var for kjip og stilte for høye krav til ham. ..for min var så liten, det virket rart at en så mye større golden bare ville informere min lille om hans plass i det sosiale hierarkiet. Jeg TROR han var ektefølt misunnelig og frustrert fra sin egen førers krav til seg. ... Om det ene eller andre var årsaken til angrepet, poenget med historien var: Husk å ha det gøy, fordi alvor og ambisjoner kan ødelegge for nettopp de ambisjonene.  "Set up for success, not failure," er en god regel. Bryt ned alle øvelser i enkle nok momenter å trene på til at hunden mestrer every step of the way, og ha samtidig så lave forventninger til hva den skal få til at du blir *genuint* og ektefølt glad og begeistret av alt den mestrer, så blir alle øvelsene straks mer morsomme   Edit: Selvsagt planlegger jeg også. Jeg starter med å se for meg det endelige resultatet jeg ønsker oppnå, analyser det for å vurdere om det er realistisk og gjennomførbart, og bryter det i den prosessen ned til så små delmomenter som jeg tror er nødvendige for å bygge opp til det endelige målet med. Progresjon kan jeg ikke forutse. Kanskje har jeg bommet på vanskelighetsgrad i delmomenter, hunden/barnet mister motivasjonen midt i en økt og vil bare dra derfra. Kanskje tar det et halvår istedenfor den uken jeg så for meg for å lære inn noe jeg tenkte skulle være utgangspunkt for å lære en hel masse annet, og hele planen om opprykk neste sesong går i vasken på den ene ferdigheten jeg ikke klarte lære hunden i tide. Det er da det gjelder som mest å ikke ødelegge hundens motivasjon og treningsglede med sin egen skuffelse over egen utilstrekkelighet ifht egne forventninger. 
    • Som uerfaren satte jeg hund på en kennel i Nord-Trøndelag i 12 dager, fordi jeg ikke fikk ha ham med på obligatorisk ekskursjon i studier. Han var fullstendig ødelagt da jeg hentet ham. Psykisk helt ute av seg, han var passiv, uttrykksløs, en slags robot uten noen hjemme, det var ingen uttrykk for gjensynsglede, ingen glede i å komme ut, ingen glede i å entre bilen han ellers var så glad i. Han var som i overlevelsesmodus. Spaced out. Sjokktilstand. Kom seg sakte og gradvis til hektene vel hjemme igjen. Jeg trodde det "bare" var det å plutselig bli forlatt på en glattcelle alene, på et vilt fremmed sted omgitt av bare fremmede som ikke ga nok oppmerksomhet eller aktiviserte nok og hysteriske, fremmede hunder i samme situasjon, men nå innser jeg at han kan ha blitt utsatt for strømming også.  HVOR i Nord-Trøndelag lå den kennelen hennes? ..ikke at jeg noen gang skal ha hund i kennel igjen, jeg lærte, men ble min egen hund også utsatt for det der i tillegg til den brutale opplevelsen et kennelopphold er i seg selv, selv uten strømming? Min var en sånn som selvsagt ville fått hysterisk panikkanfall om han ble strømmet for å bjeffe, og ville reagert med å bjeffe og bjeffe og bjeffe og bjeffe i panikk.    Kan dere forlate klubben i protest? Jeg ville fått med meg flere, og demonstrativt meldt oss ut av klubben om de ikke avlyser med hun der. 
    • En gjeterhund, eller jakthund som er avlet for tett samarbeid med fører (retrievere, spaniels, puddel), er nok det beste om du vil ha en hund som vil kunne gå løs og ikke har høyt jaktinstinkt for byttedyr. Lapsk vallhund har mye lyd, og trenger mye aktivitet, men det høres ikke ut som det er noe problem. Så lenge de får nok oppgaver tror jeg ikke ufrivillig gjeting vil bli et stort problem, men jeg ville snakket med oppdrettere om det. Kunne tervueren vært et alternativ? Eller korthårscollie?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...