Gå til innhold
Hundesonen.no

Vil dere anbefale å la en valp sove i bur om natten?


Timian

Recommended Posts

Guest Gråtass

Gråtass: Så at du ikke bryter norsk lov er grunn god nok? Det forundrer meg at du til stadighet må trekke frem burbruken din..

Det forundrer meg også at du som er hundetrener må ty til burbruk fordi det er så praktisk. Selv er jeg ikke i nærheten av å kunne kalle meg en dyktig hundetrener, men jeg klarer da å få hundene til å oppføre seg såpass i heimen at de ikke trenger å ligge i bur i alle fall. Og det med en hund som har lett separasjonsangst. Når jeg tenker meg om så har jeg ikke engang trent på det..

Tja på en 19 siders diskusjon hvor jeg har to innlegg vil jeg vel ikke akkurat si at jeg til stadighet trekker fram mitt burbruk. Det hadde forøvrig blitt en utrolig kjedelig tråd om alle dere burmotstandere skulle sitte å skrive innlegg etter innlegg om hvor forferdelig burhunder har det, uten andre synspunkt.

Jeg har hunder som oppfører seg hjemme jeg, hvorfor i all verden tror du at de ikke kan det?

Noen ganger er ikke "så godt du kan" godt nok! Synd men sant. Det utsagnet er desverre kun gyldig i Kardemommeby.

Det er ikke naturlig for en hund å være i bur. Det er noe vi mennesker i de senere år har funnet på. Folk kan godt bruke bur, men jeg synes de skal være bevisst hvorfor de bruker bur. Det er sjeldent det er til hundens beste - unntakene er bilbur, skadet hund, hund som må beskyttes for omverden. Ellers er det fordi hunde-eier er fersk og uerfaren og/eller fordi det er praktisk for hunde-eier. Å forsøke å si at bur er så bra for hunder, har jeg ikke noe sans for. Kall en spade en spade.

Da jeg begynte med hund (i 1973 fikk jeg min første hund.. *hører det knirker i tenner og ledd her*), da var bur helt ukjent. Samme i slutten av 80-tallet da jeg fikk de neste hundene, ingen bur. Jeg kjøpte det første bilburet mitt i 2000 jeg.. 23 år etter første hund. Og deretter har dette med bur simpelthen tatt av.

Å legge hunden i bur for å beskytte et redd barn feks, er forsåvidt OK - men det er ikke til hundens beste! Det er det som gjør meg så gal av burdiskusjoner - at det menes at burbruk er så bra for hunden!

(Men også jeg synes synd på hunder som må være masse alene, enten det er i eller utenfor bur. Derfor man har mer enn en hund.. og i mitt tilfelle, alltid har krevd å ha hjemmekontor et par dager i uken av arbeidsgiver for i det hele tatt å jobbe der. Nå er jeg heldig som har et tilfeldigvis ettersøkt yrke med mangel på folk og som praktiseres alene sammen med en PC!)

Takk TonjeM for ett godt innlegg i en ellers usaklig debatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 508
  • Created
  • Siste svar

Jo, det har det - særtillfeller er der det er nødvendig med bur - som et verktøy i behandling f.eks.

Nattlig bruk for bare en periode kommer altså ikke under særtillfeller i din oppfatning? Men bur både til og fra stevner og under stevnet og i flere år er altså særtilfelle?

Jeg gjentar:

Bur er OK under transport, ved behandling av skade/sykdom på veterinærens ordre om fullstendig ro, på stevner / utstillinger.

Ja, jeg mener HELT klart, (og skjønner ikke at det er veldig vanskelig å forstå) at det er vesens forskjell på å bruke bur en og annen helg på en samling, og det å bruke bur for å slippe å stå opp med valpen om natta. Det siste er ren og skjær latskap, det første er utelukkende til bikkjas beste.

Det største de hadde i butikken, vet ikke målene og gidder ikke å sjekke - men kan lime inn det jeg editerte inn i forrige post:

Ha, ha, ha! Nå ble jeg SKIKKELIG overraska! :lol: Tenk, du "gidder ikke å sjekke" :lol: - nei, det ser kanskje ikke så fint ut på skjermen, når tallene står der svart på hvitt. :lol:

Edit: Forøvrig ser jeg du er opptatt på størrelsen ettersom du spør om rase og mål på bur. Som sagt tidligere - vår hund har en god stund vært i bur (som seng med dør åpen) og den velger å ligge der selv og den er så å si aldri ut av buret på natta - den skifter bare stilling inne i buret/senga - skal du bestemme at han har for liten plass da eller? Kan ikke det få være opp til hunden selv? DEN syns tydeligvis det er nok plass, ellers hadde den vel flyttet seg til en annen plass?

Forøvrig hadde han jo bedre plass der når han ble 'stengt' inn som valp enn han har nå den stoooore gutten :)

A) Burdør åpen = ingen problem

B) Hvordan i huleste vet du at bikkja ikke er ute av buret en eneste gang i løpet av natta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjentar:

Bur er OK under transport, ved behandling av skade/sykdom på veterinærens ordre om fullstendig ro, på stevner / utstillinger.

Ja, jeg mener HELT klart, (og skjønner ikke at det er veldig vanskelig å forstå) at det er vesens forskjell på å bruke bur en og annen helg på en samling, og det å bruke bur for å slippe å stå opp med valpen om natta. Det siste er ren og skjær latskap, det første er utelukkende til bikkjas beste.

Hvis man bruker bur på natt kun når den er valp og kutter deretter ut, så kan det bli mindre total tid i bur enn hva de som aktivt drar på stevner. De bruker bur til og fra stevner - av og til ganske mange timer(hunden sitter i bur kun for å komme til/fra stevnet og må regnes med i total burtid, selv om dette er pga sikkerhet), samt under stevne. Bruk av bur på natt under valpetiden er for valpens sikkerhet som sagt og ikke eiers egeninteresse - stevner er kun for eiers interesser og ikke en døyt for hundens skyld. Så sikkerheten for valpen er mindre grunn enn for at eier bare har lyst - snodig argumentasjon for særtilfeller.

Ofte har de ikke tilsyn engang til buret når de er på stevne og kan ikke ha tilsyn hvis noe skjer. På natta er ikke latskap, det er for å sikre at hunden ikke skader seg med å falle ned trapp mellom sprinkler, tygge på ledninger osv ... Man har tilsyn så godt som mulig når man sover, for man våkner når noe skjer og reagerer deretter. Om den vil ut å pisse, spyr osv .... noe man ikke har samme sjansen til hvis den er løs en etasje under f.eks - hva har det med latskap å gjøre? Å sette den i bur under stevne for å kunne ha full oppmerksomhet på stevnet istedet for hunden er vel mer latskap.

Ha, ha, ha! Nå ble jeg SKIKKELIG overraska! Tenk, du "gidder ikke å sjekke" :lol: - nei, det ser kanskje ikke så fint ut på skjermen, når tallene står der svart på hvitt.

Tror du virkelig hunden bryr seg om tall ser fine eller ikke ut? Det er vel bare for at i ditt hode så er det ille - hunden syns jo tydeligvis ikke det. Er det hunden eller oss og vår synsing som skal bestemme om det er nok plass? Om det er 0.1 kvm eller 20 kvm er vel likegyldig hvis hunden velger å ligge der.

Jeg har noen kjente som bor og trives på litt over 20kvm - det er ille det, jeg(vi) har mange ganger så stor plass. Skal jeg legge fram tallene til de og vise de hvor ille de har det? Forøvrig har de snakket om å heller kjøpe seg et slikt miljø-hus på 9 kvm - full beboelig med dusj og det hele - DET er ille det? De kan jo ikke være helt rett, for tallene høres ikke så fine ut. Tror du virkelig de bryr seg? Tror du de har det ille?

A) Burdør åpen = ingen problem

B) Hvordan i huleste vet du at bikkja ikke er ute av buret en eneste gang i løpet av natta?

Som jeg har nevnt tidligere - vi våkner lett(spesielt madammen) og han har vært 2 turer ut av buret. Ene gangen kun utenfor og rett inn igjen, den andre gangen la han hode oppå sengen vår og spurte med det om å få komme oppi (som han gjør der og for soffa) - han fikk komme oppi og lå der 1/2 time før han tuslet inn i buret igjen selv.

Kan jo være at han har vært utenfor uten at vi har våknet, men både jeg og madammen våkner endel gjennom natta og sjekker alltid gutten vår da - da ligger han alltid der. Så mye uoppdaget vandring tror jeg ikke det er. Nevnte forøvrig at han aldri har drukket av vannet vi har der heller.

Forøvrig: Hvorfor er bare stevner/utstillinger med i dine 'godkjente' grunner for bur? Eierne velger kun av egen interesse og lyst at de vil være med på slikt. Enkelte kjører land og strand rundt og er med på nesten alt - også til utland.

Hvorfor er ikke også 'godkjent' for deg at folk setter sine hunder i bur for at de har lyst - så lenge at dette ikke overstiger stevne/utstillings tid.

Om det er litt mer eller mindre tid også, for hvorfor er stevner/utstillinger i ditt hode satt som 'mal' på hva som er godkjent tid eller ei.

Hva er det som er så spesielt med stevner/utstilling som gir grunnlag til at folk selv kan velge for at de har lyst, men ikke ellers? Skal du bestemme hva folk skal få lov til å ha som interesse for at bur skal være 'godtatt'. Blir ikke bur et bur for en hund uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde egentlig avsluttet denne debatten for min del, men kom på èn ting til :D

Jeg venner alle valpene mine til å ligge i bur når de er små, slik at de har erfart hvordan det er...på den måten slipper jeg å venne dem til det den dagen et bur evt. MÅ brukes...

En bekjent av meg er fanatisk burmotstander, og vi har hatt MANGE diskusjoner rundt det...men da BC'en hennes rev over en sene og måtte opereres, MÅTTE den holdes i bur en periode (den lille aktiviteten den hadde inne var nok til å rive de innvendige stingene) - og for denne hunden ble det veldig traumatisk; i tillegg til å være nyoperert med store smerter, opplevde den det veldig stressende med å ligge i et bur, selv om det ikke var hele døgnet...

Om man bare bruker buret i settinger hunden kan oppfatte som negative, f.eks. bilkjøring, utstilling, sykdom, eller enda verre; som en straff hvis hunden ikke oppfører seg...da kan aldri buret fungere som et positivt sted for hunden! Når jeg får en ny valp i huset, gir jeg den alltid en godbit i buret når den kommer hjem fra luftetur (med ÅPEN dør) og vanligvis sovner den der inne...og som voksne er alltid buret det første de sjekker når de kommer hjem :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja på en 19 siders diskusjon hvor jeg har to innlegg vil jeg vel ikke akkurat si at jeg til stadighet trekker fram mitt burbruk. Det hadde forøvrig blitt en utrolig kjedelig tråd om alle dere burmotstandere skulle sitte å skrive innlegg etter innlegg om hvor forferdelig burhunder har det, uten andre synspunkt.

Jeg har hunder som oppfører seg hjemme jeg, hvorfor i all verden tror du at de ikke kan det?

Vel, det er jo ikke bare her i denne tråden du har trukket det frem ;)

Men hvis de er uproblematiske hjemme, hvorfor ha de i bur da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, så leit at vi ikke kan ha en saklig diskusjon om dette her. Det sklir alltid ut til å bli misforståelser, skittkasting og tullball. Det er da ingen her som ser på et bur med åpen dør som noe annet enn en stygg hundeseng. Det er ingen her som ser på kortvarig (og midlertidig) isolasjon av hunden som noe grusomt, uansett om det er for å beskytte hunden for omgivelsene eller omvendt.

Det er hverdagsliggjøringen av burbruk vi vil til livs. Det at det er aldeles stuerent å putte hunden i bur hele natten og arbeidsdagen med og i det hele tatt bruke bur som hundens primære oppholdssted innedørs. Se, det er dèt som er ille. Ikke tillegg oss (meg) holdninger og synspunkter jeg ikke har for å latterligjøre og fordumme det jeg sier og står for. Dette er et viktig tema og når noen gidder å bruke tid og energi på å engasjere seg, kan det være greit prøve å forstå hva de mener, før man går i forsvar som en fjortis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du virkelig hunden bryr seg om tall ser fine eller ikke ut? Det er vel bare for at i ditt hode så er det ille - hunden syns jo tydeligvis ikke det. Er det hunden eller oss og vår synsing som skal bestemme om det er nok plass? Om det er 0.1 kvm eller 20 kvm er vel likegyldig hvis hunden velger å ligge der.

Jeg noterer meg at du ikke våger å skrive målene på buret du bruker her inne - ikke fordi bikkja di hverken kan lese eller skrive, men fordi at dersom du putter tallene på skjermen så vil det bli umulig selv for deg å bortforklare i hvor stor grad hundens bevegelsesfriehet er hemmet.

Men, du er jo i "godt" selskap - ingen av dem som lukker burdøra bak hunden sin hver natt og hele arbeidsdagen vil fortelle hvordan det egentlig står til... Dessverre kan jeg ikke si at jeg er særlig overrasket. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg noterer meg at du ikke våger å skrive målene på buret du bruker her inne - ikke fordi bikkja di hverken kan lese eller skrive, men fordi at dersom du putter tallene på skjermen så vil det bli umulig selv for deg å bortforklare i hvor stor grad hundens bevegelsesfriehet er hemmet.

Men, du er jo i "godt" selskap - ingen av dem som lukker burdøra bak hunden sin hver natt og hele arbeidsdagen vil fortelle hvordan det egentlig står til... Dessverre kan jeg ikke si at jeg er særlig overrasket. :whistle:

Det er jo du Lotta som i ditt hode har bestemt at Karpeskrotums hund ligger 16 timer + i døgn innesperret i ett bur. Selv om han selv flere ganger skrevet at det ikke er tilfelle.

At du ikke leser det folk skriver men bare lager deg en virkelighet som passer din agenda er jo ikke noe han kan forholde seg til, eller ta seriøst.

Ditt spørmål var rettet til "lukker burdøra bak hunden sin hver natt og hele arbeidsdagen"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, så leit at vi ikke kan ha en saklig diskusjon om dette her. Det sklir alltid ut til å bli misforståelser, skittkasting og tullball. Det er da ingen her som ser på et bur med åpen dør som noe annet enn en stygg hundeseng. Det er ingen her som ser på kortvarig (og midlertidig) isolasjon av hunden som noe grusomt, uansett om det er for å beskytte hunden for omgivelsene eller omvendt.

Det er hverdagsliggjøringen av burbruk vi vil til livs. Det at det er aldeles stuerent å putte hunden i bur hele natten og arbeidsdagen med og i det hele tatt bruke bur som hundens primære oppholdssted innedørs. Se, det er dèt som er ille. Ikke tillegg oss (meg) holdninger og synspunkter jeg ikke har for å latterligjøre og fordumme det jeg sier og står for. Dette er et viktig tema og når noen gidder å bruke tid og energi på å engasjere seg, kan det være greit prøve å forstå hva de mener, før man går i forsvar som en fjortis.

Jeg har en ting å gjøre her: :thumbs: Veldig bra Ida!

Også vil jeg si at jeg støtter OlavEmil her, dette er ingenting vi er stolte av her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg noterer meg at du ikke våger å skrive målene på buret du bruker her inne - ikke fordi bikkja di hverken kan lese eller skrive, men fordi at dersom du putter tallene på skjermen så vil det bli umulig selv for deg å bortforklare i hvor stor grad hundens bevegelsesfriehet er hemmet.

Bortforklare at hunden bruker buret som seng med åpen dør - hvordan blir da bevegelsen hemmet? Det er jo hunden som velger å legge seg der. I natt f.eks lå den først i senga til minste sønnen og kom inn til oss og la seg selv i buret tidlig på natta og sov der til vi stod opp. Ja, vi brukte det MED døra lukket når den var valp, men da hadde den altså større plass grunnet størrelsen på'n var mindre. Hvordan går det an å få buret til å bli trangere til en liten valp enn en nå ganske så utviklet hund?

Det er så og si umulig å diskutere når folk ikke leser og prøver å forstå hva andre skriver og istedet kun er opptatt av at de skal ha rett samme f .... - du får tro og mene hva du vil om saken, men for undertegnede blir dette for dumt.

Forøvrig sa Ida det ganske godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min kom akkurat hjem fra 4 timers fjelltur...og det ble et himla styr og masse jobb for ham fordi han ville dra dynene ut av buret...jeg trodde det var fordi han ville ligge på gulvet, men da han endelig hadde fått bakset dynene ut på gulvet, gikk han og la seg i det "nakne" buret - det var tydeligvis for varmt med dyner inni der :D

Men bamsen sin måtte han ha med :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min kom akkurat hjem fra 4 timers fjelltur...og det ble et himla styr og masse jobb for ham fordi han ville dra dynene ut av buret...jeg trodde det var fordi han ville ligge på gulvet, men da han endelig hadde fått bakset dynene ut på gulvet, gikk han og la seg i det "nakne" buret - det var tydeligvis for varmt med dyner inni der :D

Men bamsen sin måtte han ha med :D

Hunden(e) mine har hatt et stoffbur stående i stuen hele livet og ingen av de legger seg der uansett hvor mange timer tur vi har gått :D Og ingen av de har måtte ligge med stengt bur som valper så "trygge hulen" dems er heldigvis hele huset vårt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, så leit at vi ikke kan ha en saklig diskusjon om dette her. Det sklir alltid ut til å bli misforståelser, skittkasting og tullball. Det er da ingen her som ser på et bur med åpen dør som noe annet enn en stygg hundeseng. Det er ingen her som ser på kortvarig (og midlertidig) isolasjon av hunden som noe grusomt, uansett om det er for å beskytte hunden for omgivelsene eller omvendt.

Det er hverdagsliggjøringen av burbruk vi vil til livs. Det at det er aldeles stuerent å putte hunden i bur hele natten og arbeidsdagen med og i det hele tatt bruke bur som hundens primære oppholdssted innedørs. Se, det er dèt som er ille. Ikke tillegg oss (meg) holdninger og synspunkter jeg ikke har for å latterligjøre og fordumme det jeg sier og står for. Dette er et viktig tema og når noen gidder å bruke tid og energi på å engasjere seg, kan det være greit prøve å forstå hva de mener, før man går i forsvar som en fjortis.

Jeg er veldig enig! Samtidig så går det begge veier og ikke bare en vei. Når noen her inne innrømmer at de bruker bur (uten å ha sagt hvor mye) så blir man angrepet og får kastet etter seg at man har hunden i bur 16 timer i døgnet! Det er DET som plager meg.. Man kan heller spørre hvor mye hvis man lurer og ikke vet, istedet for å ANTA det værste med EN GANG.. Det er ikke morro å bli kalt dyremishandler når de som sier det ikke vet hvordan situasjonen er.

Jeg har enda ikke lest noen som synes det er greit å ha hunden i bur 16+ timer i døgnet hele hundens liv... Så da antar jeg at vi er enige i at DET er ille.. For RESTEN av livet til hunden..

Det man er dårlige på er å vente på svar og ikke anta det værste når noen nevner ordet bur. DET tror jeg er viktig her..! Ikke tro det værste om folk.. De som gjør det får bare gjøre det.... Det sier litt om dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og aldri har det vært mer fristende å bruke et bur aktivt...passer 3 hunder denne uken, og den ene lar overhodet ikke de andre (og da spesielt min egen hund) være i fred; det er leking, leking og atter leking :( Jeg er DRITTLEI av å mase på kreket; tror jeg kunne spilt inn et bånd med "GÅ og LEGG deg!" og hatt det på kontinuerlig...

Min egen hund var sliten etter lang fjelltur i går, og la seg i buret (der han vanligvis har fred), men den andre gikk inn i buret og startet lek flere ganger...og for første gang har jeg hørt hunden min knurre som advarsel på at "nå smeller det snart"...Til slutt stengte jeg døren, og da sukket han tungt og sovnet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og aldri har det vært mer fristende å bruke et bur aktivt...passer 3 hunder denne uken, og den ene lar overhodet ikke de andre (og da spesielt min egen hund) være i fred; det er leking, leking og atter leking :( Jeg er DRITTLEI av å mase på kreket; tror jeg kunne spilt inn et bånd med "GÅ og LEGG deg!" og hatt det på kontinuerlig...

Min egen hund var sliten etter lang fjelltur i går, og la seg i buret (der han vanligvis har fred), men den andre gikk inn i buret og startet lek flere ganger...og for første gang har jeg hørt hunden min knurre som advarsel på at "nå smeller det snart"...Til slutt stengte jeg døren, og da sukket han tungt og sovnet :D

Vet du hva, jeg synes det er en lettvint løsning. Jeg har en hund som konstant ypler og skal erte andre men dærsken hun gjør det ikke lenger, vi avleder henne eller ber henne gå vekk og roser.

Jeg hadde ikke stappet en hund i bur fordi en annen ertet og yplet, det er jo bare å gå rundt problemet som egentlig er der. Hva med å faktisk lage en konsekvens, Amiga fikk 2 ganger nå gir du deg før jeg tok tak og satte hun i gangen og lukket døren. Det at jeg skilte henne av fra resten gjorde at hun forstod beskjeden etter få ganger. Det å bli skilt av er verre enn du som sier kutt ut,kutt ut..

Men igjen, du valgte lettvint løsning, men nå er det jo bare for en uke og ikke hele livet så..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og aldri har det vært mer fristende å bruke et bur aktivt...passer 3 hunder denne uken, og den ene lar overhodet ikke de andre (og da spesielt min egen hund) være i fred; det er leking, leking og atter leking :( Jeg er DRITTLEI av å mase på kreket; tror jeg kunne spilt inn et bånd med "GÅ og LEGG deg!" og hatt det på kontinuerlig...

Min egen hund var sliten etter lang fjelltur i går, og la seg i buret (der han vanligvis har fred), men den andre gikk inn i buret og startet lek flere ganger...og for første gang har jeg hørt hunden min knurre som advarsel på at "nå smeller det snart"...Til slutt stengte jeg døren, og da sukket han tungt og sovnet :D

Her mener jeg at du straffer hunden som ligger i buret ved å stenge døra, når det ikke er dens feil at den andre kommer inn i buret og erger/leker på hans soveplass :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva, jeg synes det er en lettvint løsning. Jeg har en hund som konstant ypler og skal erte andre men dærsken hun gjør det ikke lenger, vi avleder henne eller ber henne gå vekk og roser.

Jeg hadde ikke stappet en hund i bur fordi en annen ertet og yplet, det er jo bare å gå rundt problemet som egentlig er der. Hva med å faktisk lage en konsekvens, Amiga fikk 2 ganger nå gir du deg før jeg tok tak og satte hun i gangen og lukket døren. Det at jeg skilte henne av fra resten gjorde at hun forstod beskjeden etter få ganger. Det å bli skilt av er verre enn du som sier kutt ut,kutt ut..

Men igjen, du valgte lettvint løsning, men nå er det jo bare for en uke og ikke hele livet så..

Ja, jeg valgte en "feig" og lettvint løsning, fordi jeg ikke ORKER å høre på en annens hund som hyler hysterisk (utestengt fra flokken) og skraper/biter på de nye dørene mine (siden du automatisk antok at jeg ikke hadde prøvd den løsningen)...

Jeg har ikke STAPPET min egen hund i bur; jeg valgte å lukke døren når han allerede lå der, sånn at han fikk hvile seg... Hadde dette vært min faste flokk, hadde jeg nok lagt mer energi ned i å oppdra den andre hunden, men det gidder jeg ikke! Den skal hjem igjen om *telle* 4 dager, og der får den gjøre akkurat som den vil ;)

Her mener jeg at du straffer hunden som ligger i buret ved å stenge døra, når det ikke er dens feil at den andre kommer inn i buret og erger/leker på hans soveplass :aww:

For at noe skal oppfattes som straff, må hunden føle at det ER straff; min hund fikk endelig slappet av når jeg lukket døren (og sovnet tvert), så i dette tilfellet oppfattet han nok det mer som en "belønning"....

Hadde jeg stengt den ANDRE hunden inne i buret, hadde nok denne oppfattet det som straff, fordi den er ikke vant til å ligge i bur... Ser du virkelig ikke forskjellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at noe skal oppfattes som straff, må hunden føle at det ER straff; min hund fikk endelig slappet av når jeg lukket døren (og sovnet tvert), så i dette tilfellet oppfattet han nok det mer som en "belønning"....

Hadde jeg stengt den ANDRE hunden inne i buret, hadde nok denne oppfattet det som straff, fordi den er ikke vant til å ligge i bur... Ser du virkelig ikke forskjellen?

Hadde jeg ikke vært vandt med bur, hadde jeg sikkert rasert det om du hadde stengt døra, men siden hunden din er vandt med bur; hva annet enn sove kan en gjøre i bur når døra er stengt? løpe litt rundt, leke osv selvfølgelig, det er jo så mye plass til sånt :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg ikke vært vandt med bur, hadde jeg sikkert rasert det om du hadde stengt døra, men siden hunden din er vandt med bur; hva annet enn sove kan en gjøre i bur når døra er stengt? løpe litt rundt, leke osv selvfølgelig, det er jo så mye plass til sånt :whistle:

Nå var det jo faktisk det å sove hunden ønsket da... Dessuten står det ingenting om hvor lenge den var lukket inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det jo faktisk det å sove hunden ønsket da... Dessuten står det ingenting om hvor lenge den var lukket inne.

18 minutter (og noen sekunder) -ring hundepsykologen! :D

Nå er faktisk buret mitt så stort at to hunder klarer å leke inni der, og det var jo litt av problemet...den ene ville leke og den andre ville sove...;)

Det som er verre, er at vi har 40 minutter å kjøre til trening, hver vei...og da er altså burdøren LUKKET til sammen 80 minutter! Flere dager i uken! :D Prøvde å stappe ham opp på hattehyllen, men da streiket jaggu dyret ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter (og noen sekunder) -ring hundepsykologen! :D

Nå er faktisk buret mitt så stort at to hunder klarer å leke inni der, og det var jo litt av problemet...den ene ville leke og den andre ville sove...;)

Det som er verre, er at vi har 40 minutter å kjøre til trening, hver vei...og da er altså burdøren LUKKET til sammen 80 minutter! Flere dager i uken! :D Prøvde å stappe ham opp på hattehyllen, men da streiket jaggu dyret ;)

Jeg kan godt møte deg på halvveien når det kommer til bur i bilen, for det bruker nemmelig jeg også :ahappy: Det er jo for at bur i bilen er påbudt, enten det eller sånn bilsele til hund.

I bilen skal ikke akkurat vi mennesker bevege på oss heller, så der har ihvertfall ikke jeg noen formening om at hunder skal gjøre noe annet enn mennesker.

edit; la til litt ekstra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bilen skal ikke akkurat vi mennesker bevege på oss heller, så der har ihvertfall ikke jeg noen formening om at hunder skal gjøre noe annet enn mennesker.

Hehe, men buret er fortsatt en inne-stenging av hunden fordi om eier er innestengt med det samme. For hunden betyr det ingenting, den er stengt inn uansett. Eier velger det selv og kan gå ut når denne vil, hunden kan ikke.

Da syns jeg det heller kun er for sikkerhet og at man må se på behovet for turen - er den kun for eiers skyld, så kan det være en fordel at hunden blir hjemme istedet og slipper bur. Men hvis bilturen er i hundens interesse - han får bli med til sosialisering/miljøtrening, jakt eller andre ting som er en fordel/nytte for den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at noe skal oppfattes som straff, må hunden føle at det ER straff; min hund fikk endelig slappet av når jeg lukket døren (og sovnet tvert), så i dette tilfellet oppfattet han nok det mer som en "belønning"....

Hadde jeg stengt den ANDRE hunden inne i buret, hadde nok denne oppfattet det som straff, fordi den er ikke vant til å ligge i bur... Ser du virkelig ikke forskjellen?

Nei, for at noe skal være straff må det være definert som straff. Å slutte og forsterke tidligere forsterket atferd, er negativ straff. Å tilføre noen et aversiv er positiv straff. Du vet at atferden er utsatt for straff (eller straffeprosedyre, når det er planlagt og systematisk gjennomført straff) fordi den avtar i hyppighet og/eller intensitet. Du kan ikke vite hva andre individer føler. Du kan anta at du vet det, men atferden deres kan du vite noe om.

Edit: Siden jeg er så godt i gang: Negativ straff er det vi gjerne kaller ignorering, der intensjonen er at atferden skal slukke ut, altså ekstingvere.

Edit 2: Å legge hunden i et bur, er vel som regel negativ straff, siden det er lite forsterkere å hente deer inne. Derfor blir også en del hunder apatiske i bur. De har lært at det skjer ikke noe samma hva de gjør. Dette forveksles ofte med ro. En apatisk hun er jo rolig.

I det eksempelet ditt, tror jeg lukking av burdøra kan defineres som en negativ forsterker. Den andre hunden var et ubehag som ble fjernet og hunden din fikk sove, som var det den ville. Jeg ville ha fjernet den masete hunden i steden, for slik ville den ha fått klar melding om at drittoppførsel vil vi ikke ha der vi er og jeg hadde sluppet å kjøpe bur :D

Edit 3: Ved å lukke døra ble den andre hunden sin atferd negativt straffet. Tilgangen på din hund og lek med den(forsterkeren) ble fjernet.

Ferdig nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...