Gå til innhold
Hundesonen.no

Kløv


Recommended Posts

Har tenkt en stund at jeg skulle kjøpe kløv til Anya, hun er nå i så god form etter skaden sin at vi fint kan begynne å køve med henne.

Problemet er at jeg er litt forvirra over hvilke kløver som er bra osv. Ser det er fryktelig mane ute på markedet. Har selv erfaring med kennel/breeders7gresshoppa sine, dvs de som har den brede reimen på brystet med borrelås. Jeg synes at den kanskje kan bli litt tett og bred for de litt mindre hundene. Har sett kløver med mindre reim men har ingen erfaring selv på dem.

Noen som kan fortelle meg hva som er bra eller dårlig med de forskjellig kløvene?

Anya er jo ikke så stor, dvs hun er ca 46-47cm høy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med kløv fra Finnmarkskollektivet til min lille tøtte på 48cm. Den ligger godt, har to bukstropper og er god justerbar. Har samme type kløv til min eldste og har hatt samme type før og de har gått igjennom mye juling i løpet av veldig mange år. Jeg er fornøyd.

Den ser litt baktung ut her, men det er den ikke egentlig.

p4300837.jpg?w=500&h=369

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De så jo veldig fine ut begge to :D

Det ser ut til at de har forskjellig stykker på brystet, noen meninger for eller mot det ene eller andre?

Mailin-Det blir ikke stivt med et bredt bryststykke på en så liten hund når den skal bevege seg? (nå var det litt vanskelig å se på bilde, men jeg tolker det slik at den er bred forran slik som breeders kløven?)

Hvor mye koster de forskjellige kløvene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kløv fra Seleverkstedet og den er jeg veldig fornøyd med.

Mine hunder er ca 50cm høye.

Sitter bra på, solid, ordentlige fester til kobbel.

Koster litt, men er verdt det

Har også kløv fra Seleverkstedet og er veldig fornøyd med den også. Jeg kan jo si at den fra Seleverkstedet og fra Finnmarkskollektivet er bygget på samme malen, med noen små finesser som er forskjellige. Blant annet har den fra Finnmark skinn i ryggen og "flatt" skinn på veskene, den har lokket festet i bakkant, også har den en del som går over toppen som man kan feste liggeunderlag, jakke m.m. i slik at det ligger stødig (se bilde her). Også kan en velge frontstykke (kan man sikkert hos seleverkstedet også). Seleverkstedets kløv har "kraftigere" topplokk, med feste forran, i nakken. De har også "semsket" skinn på sideveskene, noe som gjør at en får mindre smårifter i skinnet. Den har også litt bredere vesker enn den fra Finnmarkskollektivet.

Edit: Jeg ville ha en litt bred front, men den er ikke for bred for Lira. Den er også myk og fin og trekt med skinn på innsiden. Den andre jeg har har smalere front (slik som den Monica har fra seleverkstedet). Du kan spørre om de kan lage en smalere front til deg om du ønsker det. Betalte i underkant av 2000kr for den til Lira.

Edit 2: Seleverkstedets kløv har glidende hanefot, dvs ingen ring men bare et rundt tau du fester båndet i. Finnmarkskollektivets kløv har ikke glidende hanefot, men har hanefot med klips slik at man lett kan ta av hanefoten og evt skifte den ut med en annen. Begge kløvene har et bra laget feste slik at draget fra hanefoten kommer fram igjennom veskene og trykket blir på frontstykket og ikke på selve kløven/stoffet.

Edit 3: Seleverkstedet har også klips på sin kløv på veskene, mens den fra Finnmarkskollektivet har sånne som man stikker stoffet igjennom og klemmer igjen.. eh, om du skjønner hva jeg mener.

Jeg synes begge kløvene er veldig veldig gode, og den ene er ikke bedre enn den andre, det er litt mer hva en foretrekker (og om en kjenner til Finnmarkskollektivet).

Og nå ligger det link til bilde under "(se bilde her)". For å sammenligne kan du se festet til liggeunderlag på seleverkstedets kløv her (ja, den ligger for langt bak på henne der, brystreima ble byttet ut med en mindre en etter turen).

Edit "ørten": Hanefot-festinga er ikke lenger slik den er på bildet av huskyen. De er nå festet med bgb-krok (er skinn under slik at det ikke blir gnag på hunden). Kløven huskyen har på seg er 7år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også kløv fra Seleverkstedet og er veldig fornøyd med den også. Jeg kan jo si at den fra Seleverkstedet og fra Finnmarkskollektivet er bygget på samme malen, med noen små finesser som er forskjellige. Blant annet har den fra Finnmark skinn i ryggen og "flatt" skinn på veskene, den har lokket festet i bakkant, også har den en del som går over toppen som man kan feste liggeunderlag, jakke m.m. i slik at det ligger stødig (se bilde her). Også kan en velge frontstykke (kan man sikkert hos seleverkstedet også). Seleverkstedets kløv har "kraftigere" topplokk, med feste forran, i nakken. De har også "semsket" skinn på sideveskene, noe som gjør at en får mindre smårifter i skinnet. Den har også litt bredere vesker enn den fra Finnmarkskollektivet.

Edit: Jeg ville ha en litt bred front, men den er ikke for bred for Lira. Den er også myk og fin og trekt med skinn på innsiden. Den andre jeg har har smalere front (slik som den Monica har fra seleverkstedet). Du kan spørre om de kan lage en smalere front til deg om du ønsker det. Betalte i underkant av 2000kr for den til Lira.

Jeg synes begge kløvene er veldig veldig gode, og den ene er ikke bedre enn den andre, det er litt mer hva en foretrekker (og om en kjenner til Finnmarkskollektivet).

Hvorfor ville du ha bred front? Noen grunner til å velge det fremfor smal? Jeg har bare tenkt at det ser litt stivt ut med den brede, men har egentlig ingen erfaring å vise til på det område.

Likte godt den kløven som Lira hadde på seg. Har de noen nettside der de selger kløvene eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ville du ha bred front? Noen grunner til å velge det fremfor smal? Jeg har bare tenkt at det ser litt stivt ut med den brede, men har egentlig ingen erfaring å vise til på det område.

Likte godt den kløven som Lira hadde på seg. Har de noen nettside der de selger kløvene eller hva?

Etter prøving med flere kløver så syntes jeg den lå mer stabilt på Lira og hennes bevegelsesmønster med bred front enn med smal front. Fronten er ikke så polstret og stiv som kennelkløven jeg hadde var, denne er mykere og legger seg fint i fronten på min hund. Den er godt justerbar. Men smal vs bred er litt smaksak og etter hva som passer din hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da må jeg nesten bare velge en da...

har du noe informasjon om hvem jeg skal kontakte om jeg vil ha samme som Lira sin? hjemmeside eller noe?

Er sledeverkstede det samme som Nes sledeverksted?

Seleverkstedet er ikke det samme som Nes sledeverksted nei. Nes har også gode kløver, men der savner jeg muligheten til å kunne heise opp veskene ut fra hunden.

Finnmarkskollektivet har ei dårlig side, men det står kontakt info der. Sender du de mail svarer de på mail og/eller telefon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kløv til Casper fra ruffwear. Er veldig fornøyd med den, den sitter stort sett stabilt, går an å stille mye på den, virker ikke som den gnager (ikke sett noe på Casper iallefall), og i det hele tatt er den kjempefin til vårt bruk. Den er ikke så stor (noe som kan være både en fordel og en ulempe, ettersom hva man skal bruke den til), men får plass til litt av hvert likevel, vannflaske, ekstra genser, matpakke osv, eller 5 dager med tørrfôr. Jeg personlig har ikke lyst til å nedlesse hunden når vi skal på fjelltur, så jeg synes det er best med en kløv som ikke henger ned til bakken omtrent. Ikke er den av de dyresste heller :-)

sommertur-2010-del1-070.jpg

(Helt ny og tom, derfor ser den så liten ut)

dsc_00971.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

img_2128.jpg?w=640&h=457

quote name='Lola Pagola' timestamp='1307530103' post='1078530']

Jeg har kløv til Casper fra ruffwear. Er veldig fornøyd med den, den sitter stort sett stabilt, går an å stille mye på den, virker ikke som den gnager (ikke sett noe på Casper iallefall), og i det hele tatt er den kjempefin til vårt bruk. Den er ikke så stor (noe som kan være både en fordel og en ulempe, ettersom hva man skal bruke den til), men får plass til litt av hvert likevel, vannflaske, ekstra genser, matpakke osv, eller 5 dager med tørrfôr. Jeg personlig har ikke lyst til å nedlesse hunden når vi skal på fjelltur, så jeg synes det er best med en kløv som ikke henger ned til bakken omtrent. Ikke er den av de dyresste heller :-)

sommertur-2010-del1-070.jpg

(Helt ny og tom, derfor ser den så liten ut)

dsc_00971.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

img_21851.jpg?w=640&h=702

Her er et bedre bilde av Laikakløven

Takk for enda et innspill.

Ang brystreima blir jeg ikke helt klok, sikkert fordi jeg ikke har noen erfaring med bruk av kløv. På en bokser så er det sikkert en god bredde på den, men til min som bare er en halv bokser så blir det litt bredt med samme bredde.

Men har sendt mail til Sledeverkstede ang pris,så ser jeg hav som skjer.

Likte også kløven til Mailin(Bilde av Lira), den så veldig god ut, også liket jeg at den var så sprek i fargen;)

Men kunne tenkt meg skikkelige klips på veskene, ikke den "vippe klipsen"

Får kanskje sende de også en mail ang pris...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

img_2133.jpg?w=640&h=469

Her er salukitispa mi med en Laika lettkløv som jeg har lånt. Mobilbilde så kanskje ikke så lett å se. Ryggstykket er like bredt som på boxerens kløv, men veskene er mindre. Salukien er vel ca halve bredden av boxeren, men følte ikke at den ble for bred.

Lettkløven til Laika er lik den originale, men har kun en brystreim og har ikke semsket skinn på innsiden.

Prismesslig ligger original Laika på 1800 ca og lettutgaven på 1300.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

img_2133.jpg?w=640&h=469

Her er salukitispa mi med en Laika lettkløv som jeg har lånt. Mobilbilde så kanskje ikke så lett å se. Ryggstykket er like bredt som på boxerens kløv, men veskene er mindre. Salukien er vel ca halve bredden av boxeren, men følte ikke at den ble for bred.

Lettkløven til Laika er lik den originale, men har kun en brystreim og har ikke semsket skinn på innsiden.

Prismesslig ligger original Laika på 1800 ca og lettutgaven på 1300.

Takk.Den så fin ut den også

Jeg tenkte ikke bredde på selve klæven, kun på brystremmen. En mudi veier fortvekk bare halvparten av en boxer og er jo bare på str med en liten BC, så samme bredde på brystremmen på brystet til en mudi her vil jo dekke hele brystkassa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Hvilke størrelse har dere i ruffwear-kløvene/selene?

Tror dere Kiter bør ha L, M eller S? Han er en 20 kg tung BC hanne. På XXL her hadde de bare str L inne og jeg tror den var litt stor...

Jeg pakker alltid de små, tunge tingene i hundekløven, så da tror jeg ruffwear vil passe bra. Den ser veldig stabil ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Ruffwear Approach pack til Aiko, str XXS. Det er den varianten som sitter fast i selen, mens Palisades kan man fjerne veskene på. Hun veier ca 11 kg og er 39 cm høy. Den ligger HELT stabilt på ryggen hennes, og hun er veldig fornøyd med den. Hun gallopperer lystig forbi de andre hundene og gjør ertende bakutsprang for å vise at hun er løs (ellers er det nemlig umulig å røre på seg, nemlig :rolleyes2: ) og later til å mene at den er akkurat som en litt tyngre sele.

Med tanke på hvor liten størrelse jeg må ha til henne, er det nok ikke feil at Kiter må ha medium, men kløv MÅ prøves på, for sjøl om størrelsen er riktig, kan jo passformen være helt feil. :)

Man kan lukte på blomstene med den også:

0_1-1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også ruffwear,og er tålig fornøyd. Den sitter godt, er enkel å ta av og på. Men: jeg synes veskene burde kunne heises.

når det går veldig vilt for seg, har veskene veldig lett for å daske,og falleover på feil side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivo hadde M og passet perfekt, var utgaven der du kunne ta kløven av selen, han er da en flat hannhund på nesten 40kg. Jeg ville gått for s hvis jeg var deg, problemet hvis de blir for store et at den bakerste rema gnager på tisseladden :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Om det er flere som har innspill med erfaringer eller fremgangsmåte er det bare å dele 🙂
    • Noen som har hund med Cushings sykdom? Får alle pelsløse flekker? 
    • Vell valpen, selvfølgelig. Kan du fortelle meg hvilken forskning som dette baseres på? For jeg kan bla opp med ganske så mange som beviser at valper skal sove mye og hvorfor dette er så viktig for en voksende valp. Hvorfor tror du babyer sover så mye? Bare for at foreldrene skal få litt pause? Så fint at du har fått minimale med skader, hjemme her er de på null. Å ha en grind er et viktig verktøy for mange for å beskytte valpen, ikke møblene sine. Veldig uheldig om en overtrøtt og overstimulert valp får i seg noe skummelt.  Ja friske valper har mye energi og det skal de få utløp for ila en dag, men det finnes en balanse. For heftig med turer og for mye aktivitet kan ha betydelige skader på både kropp og sinn for resten av livet. Og om vi skal leke med tanken din om at en valp har masse energi den må få ut og ikke burde stenges inne, tror du ikke en valp bare ville blitt destruktiv og sytete om den ble det? Men nei, de legger seg og sover fordi de er trøtt. Ro må hos mange valper læres og det er ikke alle som er like flink til det, og om man ikke lar de sove nokk går det over i uønsket atferd. Uansett ser ikke dette ut som noe vi blir enige om, så vi kan bare la det ligge  
    • Uenig har du selvsagt all rett til å være men hvem tror du det gagner mest at hvalpen sover mye? Eier eller hund? Jeg har en sterk mistanke om at det er førstnevnte som finner det praktisk at hvalpen skal sove mesteparten av døgnet.. For klart er det både praktisk og enkelt at hvalpen ‘sover’ mesteparten av døgnet ( denne ‘sovingen’ er gjerne et resultat av at hvalpen ikke har noe annet valg, innestengt som den er i bur eller binge).   Jeg har ennå tilgode å oppleve en valp som sover mesteparten av døgnet og jeg har hverken bur, binge eller andre stengsler i bruk. Skadene på innboet er etter overs 40 års hundehold aldeles minimale. Faktisk har kattene stått for mye mer ødeleggelser og de var aldri mer enn tre. (dette var katter som var frittgående). Friske hvalper har masse energi og da bør man som god eier  la de få utfolde energien på en for hvalpen god måte.ikke bruke ulike former for tvangsroing. Det gavner ikke hunden at man ‘elsker den helt ekstremt’ om man ikke omsetter denne ‘elskingen’ i for hvalpen/hunden meningsfylt tilværelse.. 
    • Jeg blir stadig overrasket over at så mange anbefaler hvalpekurs  til ‘alle’ uten å ha peiling på hva man egentlig sender valp/eier avgårde til.. Jeg nekter å tro at flesteparten av de som ivrer så for hvalpekurs, har fullstendig oversikt over alle disse ‘instruktørene’ fra Jæren   til Alta..og hva slags metoder de utsetter valp/eier for. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...