Gå til innhold
Hundesonen.no

Døv hund


Carro92

Recommended Posts

Jeg så en annonse på finn, om en døv valp som skulle gis bort.

Hva tenker dere om trening av en døv hund? Er det noe vanskeligere enn med en normalt hørende hund?

Jeg skal si det rett ut at jeg vurderer litt å hente den hunden, men vil først høre om andres meninger ang døv hund og veldig fint om noen har noen erfaringer? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Jeg så en annonse på finn, om en døv valp som skulle gis bort.

Hva tenker dere om trening av en døv hund? Er det noe vanskeligere enn med en normalt hørende hund?

Jeg skal si det rett ut at jeg vurderer litt å hente den hunden, men vil først høre om andres meninger ang døv hund og veldig fint om noen har noen erfaringer? :)

Oppfyller den alle dine ønsker og krav til hund? Men det er bare at den er døv (for å forklare meg litt dumt)? Og oppdretter er seriøs og hele pakka er ok? :) I såfall skulle vel det gå greit? Naboen sin Rotweilertispe er 8 år gammel, stokk døv, men det fungerer strålende det.

Edit: Kanskje Gråtass har noe lurt å komme med i og med at hun driver oppdrett av Bordercollie. Bare et forslag i kassa. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som har fått døve hunder til å fungere veldig bra, men det krever selvsagt at man tenker annerledes i oppdragelse og dressur enn med en hørende hund..

Jeg tror det var på NRK-programmet Dyrisk de hadde en reportasje om en som hadde to døve tisper en gang..

Det virket til å fungere veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener jeg så den annonsen jeg også, og det var enten border collie eller iallefall en B.C. blanding, ikke sant?

Den er gløgg nok tipper jeg, men det er for deg treningen vil bli veldig krevende, og du må nesten regne med å måtte finne eksperthjelp til det.

Det kan altså bli mer enn "bare litt" krevende, du må lære hunden tegn (med hender og armer) istedenfor muntlige kommandoer, og du må trene den til å alltid ha blikk-kontakt med deg uansett. Den vil f.eks. aldri høre at du roper på den... har du tenkt hvordan det vil arte seg for en vilter og hyperaktiv border collie? Det vil sannsynligvis ikke være mulig å ha den springende løs, siden den ikke kan høre deg, og den må alltid gå i bånd utenom inngjerdet, egen tomt. Har dere ikke gjerde, må det skaffes. Det koster penger.

Å ta på seg ansvaret for en døv hund tror jeg bør være noe for en erfaren og viderekommen hundevant person, som er beredt til å ofre store mengder tid på hunden og spesialtrening. Tenk alvorlig på det. Den vil ikke kunne høre deg om den sliter seg løs og løper i fullt firsprang over bilveien og du roper skrekkslagen etter den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig ikke ute etter noe mer enn en hund jeg kan trene og kose meg med. Og egentlig kanskje kunne bruke i agility, for det vil vel funke det, hvis bikkja kan kontakt og skjønner peking eller no? :) hadde egentlig tenkt på en litt mer korthåra rase, men den valpen syns jeg bare var utrolig skjønn, og jeg har alltid hatt en svakhet for border collie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener jeg så den annonsen jeg også, og det var enten border collie eller iallefall en B.C. blanding, ikke sant?

Den er gløgg nok tipper jeg, men det er for deg treningen vil bli veldig krevende, og du må nesten regne med å måtte finne eksperthjelp til det.

Det kan altså bli mer enn "bare litt" krevende, du må lære hunden tegn (med hender og armer) istedenfor muntlige kommandoer, og du må trene den til å alltid ha blikk-kontakt med deg uansett. Den vil f.eks. aldri høre at du roper på den... har du tenkt hvordan det vil arte seg for en vilter og hyperaktiv border collie? Det vil sannsynligvis ikke være mulig å ha den springende løs, siden den ikke kan høre deg, og den må alltid gå i bånd utenom inngjerdet, egen tomt. Har dere ikke gjerde, må det skaffes. Det koster penger.

Å ta på seg ansvaret for en døv hund tror jeg bør være noe for en erfaren og viderekommen hundevant person, som er beredt til å ofre store mengder tid på hunden og spesialtrening. Tenk alvorlig på det. Den vil ikke kunne høre deg om den sliter seg løs og løper i fullt firsprang over bilveien og du roper skrekkslagen etter den...

Eller så må en være forberedt på å ha hunden i bånd alltid utendørs. Men det fungerer det også, kan late som det er en polarhund, da vøtt. :ahappy:

Som skrevet - naboens Rotweilertispe osv. Det forholdet fungerer helt strålende, han går alltid med hunden i bånd. :)

Edit: naboen min er ingen kløpper med hund og hundetrening. Han er bare innmari glad i Rottisberta si! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener jeg så den annonsen jeg også, og det var enten border collie eller iallefall en B.C. blanding, ikke sant?

Den er gløgg nok tipper jeg, men det er for deg treningen vil bli veldig krevende, og du må nesten regne med å måtte finne eksperthjelp til det.

Det kan altså bli mer enn "bare litt" krevende, du må lære hunden tegn (med hender og armer) istedenfor muntlige kommandoer, og du må trene den til å alltid ha blikk-kontakt med deg uansett. Den vil f.eks. aldri høre at du roper på den... har du tenkt hvordan det vil arte seg for en vilter og hyperaktiv border collie? Det vil sannsynligvis ikke være mulig å ha den springende løs, siden den ikke kan høre deg, og den må alltid gå i bånd utenom inngjerdet, egen tomt. Har dere ikke gjerde, må det skaffes. Det koster penger.

Å ta på seg ansvaret for en døv hund tror jeg bør være noe for en erfaren og viderekommen hundevant person, som er beredt til å ofre store mengder tid på hunden og spesialtrening. Tenk alvorlig på det. Den vil ikke kunne høre deg om den sliter seg løs og løper i fullt firsprang over bilveien og du roper skrekkslagen etter den...

egentlig det jeg tenker mye på, bor i byen, så ikke noen inngjerda tomt, kun når vi besøker pappa. Bruker egentlig bare langline, fordi jeg er usikker på å ha hunden løs. Jeg har hatt hund hele livet, og har faren min som kan hjelpe meg om jeg står fast. Har alltid trent med tegn, så tror ikke det blir så vanskelig. Jeg har ingenting annet enn litt lesing endel år fremover, da jeg er hjemmeværende, så har masser av tid. Vet hvordan det er å ha en krevende rase :)

Men som sagt, jeg er usikker på døv hund, så derfor jeg spør rundt. så takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

egentlig det jeg tenker mye på, bor i byen, så ikke noen inngjerda tomt, kun når vi besøker pappa. Bruker egentlig bare langline, fordi jeg er usikker på å ha hunden løs. Jeg har hatt hund hele livet, og har faren min som kan hjelpe meg om jeg står fast. Har alltid trent med tegn, så tror ikke det blir så vanskelig. Jeg har ingenting annet enn litt lesing endel år fremover, da jeg er hjemmeværende, så har masser av tid. Vet hvordan det er å ha en krevende rase :)

Men som sagt, jeg er usikker på døv hund, så derfor jeg spør rundt. så takk for svar :)

Nå høres det ut som du har bestemt deg for den hunden og da er det egentlig ikke så mye å kommentere for andre. Bc er en aktiv rase som lærer fort. Det finnes døvhet på enkelte linjer av både rottweiler, bc og sikkert andre raser, men kun de to jeg har personlig kjennskap til. For mange år siden var det en fyr på Grünerløkka som hadde en døv bc. Han fortalte meg at han ville ikke gjort det igjen om han visste omfanget av hundeholdet da han fikk hunden. Det var en velfungerende trivelig hund, som var stokk døv og hadde mange hundre treningstimer bak seg for å bli det den var.

Hvis målet ditt er å trene agility ville jeg definitivt valgt en hund med alle sansene i behold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, du får starte sykehjem for handicappede hunder du! Hvis du ender opp med en trebent hund, og en døv en! :lol:

Jeg ville bare si at vær sikker på at dette er en hund du faktisk kunne tenke deg å ha i hus, selv om den ikke var døv, eller om du "bare" blir tiltrukket av hunden pga. mangelen. Ellers så tror jeg at det kan gå bra å ha døv hund jeg. Hvis du først og fremst ønsker deg selskapshund og turkamerat. Det er i hvert fall mange av oss som har selektivt døve hunder. :lol: Men det blir jo en del utfordringer da. Vanskelig å rope på en hund som ikke kan høre deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, du får starte sykehjem for handicappede hunder du! Hvis du ender opp med en trebent hund, og en døv en! :lol:

Jeg ville bare si at vær sikker på at dette er en hund du faktisk kunne tenke deg å ha i hus, selv om den ikke var døv, eller om du "bare" blir tiltrukket av hunden pga. mangelen. Ellers så tror jeg at det kan gå bra å ha døv hund jeg. Det er i hvert fall mange av oss som har selektivt døve hunder. :lol: Men det blir jo en del utfordringer da. Vanskelig å rope på en hund som ikke kan høre deg!

Ja, det har jeg merket med mine også som visstnok skal ha hørselen intakt. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener jeg så den annonsen jeg også, og det var enten border collie eller iallefall en B.C. blanding, ikke sant?

Den er gløgg nok tipper jeg, men det er for deg treningen vil bli veldig krevende, og du må nesten regne med å måtte finne eksperthjelp til det.

Det kan altså bli mer enn "bare litt" krevende, du må lære hunden tegn (med hender og armer) istedenfor muntlige kommandoer, og du må trene den til å alltid ha blikk-kontakt med deg uansett. Den vil f.eks. aldri høre at du roper på den... har du tenkt hvordan det vil arte seg for en vilter og hyperaktiv border collie? Det vil sannsynligvis ikke være mulig å ha den springende løs, siden den ikke kan høre deg, og den må alltid gå i bånd utenom inngjerdet, egen tomt. Har dere ikke gjerde, må det skaffes. Det koster penger.

Å ta på seg ansvaret for en døv hund tror jeg bør være noe for en erfaren og viderekommen hundevant person, som er beredt til å ofre store mengder tid på hunden og spesialtrening. Tenk alvorlig på det. Den vil ikke kunne høre deg om den sliter seg løs og løper i fullt firsprang over bilveien og du roper skrekkslagen etter den...

Bare en liten ting: Har du oppskrift på hvordan du får hunden til å bråvende når du roper skrekkslagen på den i settingen over? Send den oppskriften over til meg! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den vill nok ikke fungere i agility, etter min mening. Annet en helt enkelt, hoppe over hinder, gjennom tunnel og slikt. I agility ser ikke hunden på deg hele tiden, den skal ha framdrift, og mange fører roper mye til hundene sine i agility.

Jeg ville tenkt meg et par ganger om før jeg hentet den valpen ja.. aktiv rase +døv = utrolig krevende, og trenger MYE trening og oppfølging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg er egentlig ikke ute etter noe mer enn en hund jeg kan trene og kose meg med. Og egentlig kanskje kunne bruke i agility, for det vil vel funke det, hvis bikkja kan kontakt og skjønner peking eller no? :) hadde egentlig tenkt på en litt mer korthåra rase, men den valpen syns jeg bare var utrolig skjønn, og jeg har alltid hatt en svakhet for border collie :)

Du kan IKKE starte agility med døv hund. Det vet jeg helt sikkert faktisk - det er ikke lov å starte med døv hund i noen hundesport. Om du drømmer om agilityhund så bør du nok skaffe deg en som både ser, hører og ellers er frisk.

I forhold til at du drømmer om å starte agility med den trebente sjarmøren også så ville jeg hørt med NKK - jeg mener fortsatt at det ikke vil være mulig å starte med en trebent hund.

Sjekket reglene nå, det står ikke spesifisert at de trenger fire ben så det er kanskje åpning for den trebente :) - men du har IKKE lov til å starte med døv eller blind hund - det står spesifisert å både LP og agility reglementet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang den trebeinte i agility har tilogmed hundeskolen sagt at det er lov(de undersøkte for meg) ;)

Jeg kjenner jeg er litt usikker, mest lyst til å bare trene, for jeg kommer nok aldri til startstreken i noen gren, da jeg rett og slett er litt for feig på det å drite meg ut foran store folkemengder :P Hm.. jeg må nok gruble litt til, hadde egentlig tenkt til å vente til etter sommern, og nei, det var ikke mangelen som slo meg, siden jeg alltid har syns border er så fine og lettlærte :P og det at den var døv, følte jeg liksom som et lite pluss, for jeg liker de litt anderledes egentlig, har problemer med hørselen sjøl så :) men jeg må nok gruble litt, for det krever jo mye av meg, men ellers tenker jeg fordeler som; at den ikke får noen vokterinstinkt, på den måten at den bjeffer på alt av lyder osv :P

takk for mange innspill, tror jeg må gruble litt mer på den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt dumt og si at du vill bare trene noe "for morro skyld", plutselig er bitt av basillen, og vill gjerne komme deg lengere, og til og med konkurrere. Men det kan du ikke, fordi du kjøpte en hund som kun kan trenes "for morro skyld". Da er det bedre og kjøpe en renraset (f.eks) BC, der du kan trene agility for morro skyld, men vill du videre, har du muligheten til det. Skjønner du?

En annen ting jeg tenker, vis du først skal ha en døv hund, mulig det er best at den er alene-hund? For at den skal få all oppmerksomheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Ang den trebeinte i agility har tilogmed hundeskolen sagt at det er lov(de undersøkte for meg) ;)

Jeg kjenner jeg er litt usikker, mest lyst til å bare trene, for jeg kommer nok aldri til startstreken i noen gren, da jeg rett og slett er litt for feig på det å drite meg ut foran store folkemengder :P Hm.. jeg må nok gruble litt til, hadde egentlig tenkt til å vente til etter sommern, og nei, det var ikke mangelen som slo meg, siden jeg alltid har syns border er så fine og lettlærte :P og det at den var døv, følte jeg liksom som et lite pluss, for jeg liker de litt anderledes egentlig, har problemer med hørselen sjøl så :) men jeg må nok gruble litt, for det krever jo mye av meg, men ellers tenker jeg fordeler som; at den ikke får noen vokterinstinkt, på den måten at den bjeffer på alt av lyder osv :P

takk for mange innspill, tror jeg må gruble litt mer på den :)

Det er ingen fare, for det finnes ikke noe "vokterinstinkt" i noen bc.

Det du sannsynligvis får er en hund som bjeffer på ganske mye fordi den er usikker. Naturlignok da den ikke hører. Så om du ikke vil ha en gnellebikkje burde du holde deg langt unna en døv hund uansett rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første hund var en døv springer spaniel. Han gikk ett helt ok bronsemerkeprogram, noe mer fikk jeg ikke til med han pga begrensningene hans. Være løs kunne han bare på steder jeg hadde full oversikt over og langt unna bilveier selv om han ble veldig flink til å ta kontakt med meg med jevne mellomrom for å se om jeg hadde noen beskjed til han.

De største problemene jeg hadde med han var i det daglige, han ble noe nervøs og usikker. Han fikk lettere angst som resulterte i mye bjeffing når naboen klippet plenen, han kjente vibrasjonene fra klipperen uten å forstå hva det var. Han skvatt av barna når han ikke så dem komme for han kunne jo ikke høre dem, dette resulterte også i at jeg måtte ha enda større kontroll på han da han kunne glefse om han skvatt.

Og som flere her skriver, ser ikke hunden på deg så får du rett og slett ikke gitt han noen som helst beskjeder. Dette var veldig frustrerende til tider.

Til slutt tok usikkerheten hans overhånd og det snilleste var å la han slippe.

Jeg ville ikke bevisst ha skaffet meg en døv hund igjen og jeg kunne ikke tenke meg hva slags liv eldste bc'en min ville fått om han hadde vært døv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har døvhet i vår rase. Og det er noen som har prøvd med døv hund, og de sier at det er utrolig mye arbeid. Og de blir ofte nervøse, redde pga at de ikke kan høre. De fleste som har prøvd vil ikke gjøre det igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten ting: Har du oppskrift på hvordan du får hunden til å bråvende når du roper skrekkslagen på den i settingen over? Send den oppskriften over til meg! :lol:

Nei, men det var ikke poenget.

For enhver normalt hørende hund er det iallefall en potensiell MULIGHET for å lære den å lystre på tilrop. Man har liksom en fair sjanse til å redde den fra å bli overkjørt...

Med en døv hund er det UMULIG, når den er på vei i retning vekk fra deg og ikke ser på deg. En døv hund lever et mye, mye farligere liv enn en hørende hund.

Det var det jeg mente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner du allerede har blitt litt "glad" i gutten, og gjerne kunne tenke deg å hentet han. Fant han selv på Finn, og han var jo nydelig! Men jeg tror du bør tenke på alle tingene som vil være mye vanskeligere med en døv hund.. Jeg kjenner meg kjempe godt igjen i "å vil gi den et hjem"! Og jeg kunne sikkert tenkt det samme som deg, men man kan ikke bare tenke med hjertet. Her er det viktig å tenke med både hjertet og hjernen, og du viser jo at du gjør det ved å spørre her inne. Jeg hadde vært redd for at man ville mer, og at hunden er den som "stopper" en i å gå konkurranse osv. Jeg liker å være på den siden at det står på meg, og ikke hunden. Håper du tenker deg godt om, og overveier "negative" sider mot de positive. En døv hun er nok mye mer vanskelig enn en normalt hørende hund..

Lykke til med valget! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

På flere av hundene jeg har hatt lærer jeg inn tegnespråk kommandoer i tillegg til verbale kommandoer. Er faktisk ikke så vanskelig :getlost:

Selvfølgelig er det ikke noe problem å lære en hund signaltegn, men det er jo ikke det som diskuteres heller.. Problemstillingen er jo hvorvidt TS skulle gått ut å kjøpt en hund av aktiv rase som var døv og hvilke utfordringer dette ville bli. Heldigvis lot TS hjernen styre dette valget og ikke hjertet, det tror jeg faktisk var en lur avgjørelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Vill var 12kg ved 17 uker/4mnd, og har endt opp på 19,5kg og rett over 50 cm😅 Roet seg betraktelig etter 5mnd😅
    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...