Gå til innhold
Hundesonen.no

Å klippe hunden halvkort


Zitka

Recommended Posts

Hjemme på gården er det en border collie som er skikkelig langhåret. Den pelsen har titt og stadig vært et mareritt i mine øyne, og grusom jobb, for et korthårsmenneske som jeg er, å børste og ordne pelsen. Samt det er jo veldig varmt for guten å jobbe me den pelsen.

Så mitt spørsmål; er det dumt å halvere pelslengden? Og hvordan gjør jeg dette enklest mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Siden det allerede er en tråd om dette, så slenger jeg inn et spørsmål :) Er det ikke like greit å barbere mage og bein? Og stusse litt på manken og sideskjørt? Eller der det veldig dumt? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beskytter ikke pelsen hans noe mot varmen og? Det gjør det på mine hunder ihvertfall, kunne ikke falle meg inn å barbere dem helt ned- Da hadde de krepert i solen.

jo, det vil jeg tro.. Men jeg tenker å bare stusse pelsen litt jeg altså, slik at det skal bli litt luftigere til han =) Men kan jo ikke dette, så derfor jeg spør på forum før jeg klipper liksom :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo, det vil jeg tro.. Men jeg tenker å bare stusse pelsen litt jeg altså, slik at det skal bli litt luftigere til han =) Men kan jo ikke dette, så derfor jeg spør på forum før jeg klipper liksom :P

Ja, jeg ville også ha bare stusset, som Anette&amiga sier, bruk en effileringsaks for å stusse han litt ned for å få pelstell jobben lettere enn å klippe ned hele hunden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ville også ha bare stusset, som Anette&amiga sier, bruk en effileringsaks for å stusse han litt ned for å få pelstell jobben lettere enn å klippe ned hele hunden :)

Ja, det jeg også lurer på lønner seg. Klippe bra bak på rompa og slikt i alle fall, fordi det ser jo ut som bikkja er jo myyye lengre enn han egentlig er pga pelsen :P Og håpløst å få børsta rent og børsta opp alt det.. Og så synes jeg det er mye morsommere å klippe enn børste :P Særlig når bikkja egentlig ikke gidder å stå når han får "kos", mener han :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for det er jo ikke noe jobb å klippe halvparten av pelsen på ei bikkje, i forhold til å børste liksom? Meg ikke forstå :icon_confused:

Må ærlig innrømme at jeg har sett for meg at det ble både enklere for meg å børste han opp skikkelig, og bedre for vovven ved klipping..

Og når han røyter bak på rompa, så mister han liksom ikke pelsen som noen andre hunder, det bare blir hengende der.. Så jeg føler jeg børster og børster osv.

Så da spør jeg dere som har slike ulldotter, hvilken børste er best å bruke da? For jeg kjenner jeg blir gal :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøken er klippet ;) Ble floker overralt omtrent hvis jeg ikke børstet hver eneste pokkers dag, hun har en veldig myk, litt bølgete pels samtidig som den er veldig tjukk, uten underull. Dro med seg masse skit gjorde den også! Så jeg fikk nok av møkkapelsen og brukte kjøkkensaksa på henne :whistle:

040.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ærlig innrømme at jeg har sett for meg at det ble både enklere for meg å børste han opp skikkelig, og bedre for vovven ved klipping..

Og når han røyter bak på rompa, så mister han liksom ikke pelsen som noen andre hunder, det bare blir hengende der.. Så jeg føler jeg børster og børster osv.

Så da spør jeg dere som har slike ulldotter, hvilken børste er best å bruke da? For jeg kjenner jeg blir gal :P

Jeg har klippet en og annen hund før, og om du bare skal ta halvparten av lengden, så er det mer jobb enn å bare børste skikkelig igjennom hunden med jevne mellomrom. Hvis du skal ha bare en børste, ville jeg anbefalt denne:

DOGMANborsteMetall.jpg?osCsid=355355c7b641f6ec5a14f3efe2376239

Med lange tenner. Den når helt inn til huden på groenendael-tispa mi, og hun er både tettpelset og halvlanghåret :)

Om du spanderer på deg en schäferkarde i tillegg:

500186s.jpg

Så fjerner den løs underull rimelig effektivt.

Hvis ikke så har vi furminator:

275555.jpg

Som er forholdsvis effektiv på røytende pels, men den koster litt mer enn de andre to, og er strengt tatt ikke effektiv nok til å forsvare prisforskjellen syns jeg.

Jeg brukte bare den øverste børsten her når jeg fjerna dette av tispa mi sist:

225699_10150244584186327_701416326_9251429_2591507_n.jpg

Da ble hun seende sånn ut:

229121_10150244748941327_701416326_9252627_4409352_n.jpg

Veit ikke hvordan pelsen til BC'en din er i forhold til hennes, men hennes isolerer også mot varmen. Jeg brukte vel et par timer (fordi jeg er et skippertaks-menneske.. hehe) på å børste av henne pelsen på bildet over her, jeg ville vel brukt minst det samme på å klippe henne ned, men nå ser hun ikke skamklipt ut :P På tervtispa, som har litt kortere pels og litt mindre underull, så bruker jeg et kvarter på å børste over henne, om jeg føler meg skikkelig flink, så gjør jeg det kanskje to ganger i uka..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde ei slik børste som øverst, uten at jeg ble direkte imponert. Schäferkarden har jeg ikke, men furminator har jeg, så den har jeg planer om å prøve =)

har et halvdårlig bilde her av han, så får dere se pelsen.. Og det er ikke av at han er feit :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klipper gamlingen på vårparten, den laaange tynne pelsen under magen frar inn MYE skit, strøsand osv. så den tar jeg med ujevne mellomrom hele året, men nøyere på våren. Pluss at jeg tynner litt i akterspeilet + poteklipp.

Resten av ham klipper jeg ikke, om sommeren er det viktig å bevare den solskjermingen pelsen faktisk gir tenker jeg, og i og med at han er svart også, tenker jeg at det blir mer viktig at dekkpelsen er der og reflekterer noe av varmen (mulig jeg er helt på jordet, men det er nå sånn jeg tenker + at huden hans sjelden er så varm som oppå pelsen når sola skinner)

Børsting er viktig for å få vekk underulla, og i år fikk jeg meg furminator, den fungerte bra, tok ikke så mye dekkhår, og gjorde jobben kjappere enn børsten klarer!

Så etter min erfaring vil jeg vel heller si bruk tiden på å børste/furminate bikkja enn å klippe ham jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klipper gamlingen på vårparten, den laaange tynne pelsen under magen frar inn MYE skit, strøsand osv. så den tar jeg med ujevne mellomrom hele året, men nøyere på våren. Pluss at jeg tynner litt i akterspeilet + poteklipp.

Resten av ham klipper jeg ikke, om sommeren er det viktig å bevare den solskjermingen pelsen faktisk gir tenker jeg, og i og med at han er svart også, tenker jeg at det blir mer viktig at dekkpelsen er der og reflekterer noe av varmen (mulig jeg er helt på jordet, men det er nå sånn jeg tenker + at huden hans sjelden er så varm som oppå pelsen når sola skinner)

Børsting er viktig for å få vekk underulla, og i år fikk jeg meg furminator, den fungerte bra, tok ikke så mye dekkhår, og gjorde jobben kjappere enn børsten klarer!

Så etter min erfaring vil jeg vel heller si bruk tiden på å børste/furminate bikkja enn å klippe ham jeg ;)

Nå er ikke min svarte hund SÅ fullpelset som trådstarters hund, men hun har tykk pels når hun ikke er nedrøytet, og hun ser MYE større ut enn hun er pga pelsen. Nesten så det er flaut iblant :icon_redface:

Jeg kunne ikke klipt ned pelsen på min hund, fordi jeg merker så godt at den beskytter mot varmen akkurat som den beskytter mot kulde. Pga pelsfargen blir hun "rødglødende" i sola men om man kjenner på huden hennes så er hun veeeldig mye kaldere der, så pelsen gjør helt klart nytte for seg i sola. :)

Forøvrig bruker jeg en slik børste som 2ne har avbildet øverst i sitt innlegg + en furminator, og det funker ihvertfall veldig veldig bra her. Når hunden røyter børster jeg først ut så mye floker jeg får med den vanlige børsten og en hundekam og deretter går jeg grundig over henne med furminatoren.

Hvis hunden har mye og store floker kan det være lurt å kjøpe en sånn floke-kutter som kan kutte av flokene så langt inn til huden som mulig og som man kan bruke til å "løse opp" harde floker. Jeg har aldri hatt bruk for en slik men ser for meg at jeg nok ville hatt det dersom frøken sort/hvit hadde hatt enda litt mer pels enn hun allerede har og den hadde vært vanskeligere å holde styr på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tia blir nok naken til sommeren. Jeg klipper ikke helt ned til huden for å ha litt pels for å beskytte mot solen, men mye pels stenger også inne mye varme. Og jeg orker ikke enda en sommer med en hund som ligger og peser hele dagen og natten fordi jeg ikke får det kjølig nok hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøken er klippet ;) Ble floker overralt omtrent hvis jeg ikke børstet hver eneste pokkers dag, hun har en veldig myk, litt bølgete pels samtidig som den er veldig tjukk, uten underull. Dro med seg masse skit gjorde den også! Så jeg fikk nok av møkkapelsen og brukte kjøkkensaksa på henne :whistle:

040.JPG

Nei, og nei! Stakkars Frøken! :lol: Mistet all den fine pelsen :P Haha. Nå vet jeg ikke om hennes pels er noe annerledes fra Blondie sin, men for meg fungerer det helt fint å børste henne en gang i uken. Da blir det minimalt med floker. De få som kommer tar jeg etterhvert som jeg ser de. Men ja, de drar med seg MYE inn! Vi kaller henne mosehunden :lol: Det ligger fult i små busker inne som hun har dratt med seg inn og mistet på gulvet :P Men om jeg skal klippe henne, så tar jeg kun baken på henne. Det er det verste med alt tisset og bæsjen som havner der. :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler virkelig schæferkarde, den tar godt! Brukt den med stort hell på aussiene våre. Men en advarsel angående å barbere/klippe ned hunden, gjorde det med ene aussien vår ett år og det ble RAMASKRIK i raseklubben (var så dum at jeg la det ut på bloggen og på forumet der). Året etter var det en annen som gjorde det sammen med sin aussie, hun derimot fikk ikke noe kjeft :rolleyes2: Så noe så enkelt som nedklipp/barbering av hund kan visst skape en del følelser hos enkelte...

Barberte ham tidlig på våren og han virket ikke å ta noe skade av det på noe som helst vis, han regulerte varmen like fint som før. Ikke fikk han mer myggstikk heller. Og pelsen ble like fin etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snusern blir kortklippet til sommern igjen, ikke så lenge siden hun ble tatt, men for henne er det best å være kortest mulig når det er varmt.

Rakk aldri å vurdere seriøst å lage kortis av collien jeg hadde, men han sleit noe innmari i varmen, så er vel ikke umulig at jeg hadde prøvd det. Men viktigste er vel å få av underull, ikke nødvendigvis korte ned på selve pelslengden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler virkelig schæferkarde, den tar godt! Brukt den med stort hell på aussiene våre. Men en advarsel angående å barbere/klippe ned hunden, gjorde det med ene aussien vår ett år og det ble RAMASKRIK i raseklubben (var så dum at jeg la det ut på bloggen og på forumet der).

Nå har raseklubben til Aussie aldri hatt noe forum tilknyttet seg, så please ikke "heng ut" selve klubben :whistle:

rase MILJØET fikk kanskje fnatt da :lol:

Klippet selv ned min Aussie nå med maskin, står vel igjen litt over 6 mm. Og jeg gjorde det vel mest for moro, og fordi hun har dustete underull som filtrer seg i brystet- ellers var hun jo rimelig nedrøytet uansett. Har tro på at pelsen isolerer mot varmen jeg, men hun ble jo litt søt da ;)

Makeover.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har raseklubben til Aussie aldri hatt noe forum tilknyttet seg, så please ikke "heng ut" selve klubben :whistle:

rase MILJØET fikk kanskje fnatt da :lol:

Flisespikkeri ;) Uansett var det absolutt ikke ment som noen uthengning og ja, miljøet fikk fnatt -men ikke året etterpå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har raseklubben til Aussie aldri hatt noe forum tilknyttet seg, så please ikke "heng ut" selve klubben :whistle:

rase MILJØET fikk kanskje fnatt da :lol:

Klippet selv ned min Aussie nå med maskin, står vel igjen litt over 6 mm. Og jeg gjorde det vel mest for moro, og fordi hun har dustete underull som filtrer seg i brystet- ellers var hun jo rimelig nedrøytet uansett. Har tro på at pelsen isolerer mot varmen jeg, men hun ble jo litt søt da ;)

Makeover.jpg

Haha, hun lignet iværtfall ikke på noe aussie noe mer :lol: :lol: Dunker ellerno kanskje? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg barberte hunden min i fjor sommer og hun taklet varmen myyye bedre etter at jeg fikk av pelsen, før jeg tok pelsen lå hun bare rett ut HELE dagen og peste, på tur luffet hun så vidt med, men etter at pelsen ble borte ble hun mere villig til å være med på ting iløpet av dagen. :) Ser ikke noe galt å ta pelsen på en hund, den vokser da ut igjen.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...