Gå til innhold
Hundesonen.no

Å klippe hunden halvkort


Zitka

Recommended Posts

Jeg ser mange her mener at lang, tykk pels beskytter mot varme.

Hvorfor har så dyr i varme strøk kortere og tynnere pels enn sine motsvarelser i kaldere strøk?

Afrikansk vs. eurasisk ulv

African+wolf.jpg

wolf01.jpeg

Eller har kortere pels på sommeren enn på vinteren?

Fjellrev i sommerdrakt vs vinterdrakt

Fjellrev.jpgNone.full.jpg

Naturarkivet-KA_460_1_0159.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Created
  • Siste svar

Nei, og nei! Stakkars Frøken! :lol: Mistet all den fine pelsen :P Haha. Nå vet jeg ikke om hennes pels er noe annerledes fra Blondie sin, men for meg fungerer det helt fint å børste henne en gang i uken. Da blir det minimalt med floker. De få som kommer tar jeg etterhvert som jeg ser de. Men ja, de drar med seg MYE inn! Vi kaller henne mosehunden :lol: Det ligger fult i små busker inne som hun har dratt med seg inn og mistet på gulvet :P Men om jeg skal klippe henne, så tar jeg kun baken på henne. Det er det verste med alt tisset og bæsjen som havner der. :getlost:

Hehe :P Frøken har jo ikke korrekt pels da, pelsen hennes er veldig tett og ullete med nesten - krøller. Arva det etter mamman sin :blink: Har sett andre papilloner med helt annerledes pels enn Frøken og de får ikke floker.

Klipp Blondie, hahah :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser mange her mener at lang, tykk pels beskytter mot varme.

Hvorfor har så dyr i varme strøk kortere og tynnere pels enn sine motsvarelser i kaldere strøk?

Afrikansk vs. eurasisk ulv

African+wolf.jpg

wolf01.jpeg

Eller har kortere pels på sommeren enn på vinteren?

Fjellrev i sommerdrakt vs vinterdrakt

Fjellrev.jpgNone.full.jpg

Naturarkivet-KA_460_1_0159.jpg

Det er da forskjell på pels også? Og en grunn til at noen hunder har "sommerpels" vs "vinterpels" ?? Mine hunder har mindre underull om sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere klipt hundene selv eller tatt de til hundefrisør? Jeg har ikke klipper og vil ikke at Tia skal se helt skabbete ut, men det er kanskje veldig dyrt å dra til hundefrisør?

Jeg barberte mira selv.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei jeg kjenner har en aussiehannhund som får vanvittig tykk pels på sommeren, den sliter virkelig i varmen stakkars. Eieren klipper ham ned, og sier han er en helt annen hund når pelsen er av. Han blir mye sprekere, mer konsentrert og glad. I motsetning til å bli pesete og sliten, så er han aktiv og arbeidsgald. Han er 13 år gammel. bilde av Taylor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere klipt hundene selv eller tatt de til hundefrisør? Jeg har ikke klipper og vil ikke at Tia skal se helt skabbete ut, men det er kanskje veldig dyrt å dra til hundefrisør?

Jeg kjøper klippemaskin og barberer henne selv, ikke vanskelig. Antar at jeg bruker 6 eller 7 mm skjær. Koster fort 1500 kr for en klippemaskin, men et "frisørbesøk" koster 500 - 700 kr.

Hunder som skal jobbe og prestere over tid har det mye bedre uten den varme pelsen, de blir raskere nedkjølt og man forhindrer heteslag. Gleder meg til sommerstuss på begge mine :)!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden tema om sommerklipp allerede var oppe her så hiver eg med et spørsmål :) Er det noen her som har klippet sin golden retriever kort?

Eg har veldig lyst å gjøre det på min golden, men får så mange kommentarer om så fælt det kommer til å bli og stakkars Amina(hunden min).

Men det er så varmt for henne og så drar hun med seg så mye rusk og rask i pelsen. I tillegg så er vi mye på tur i skog og fjell og da er det lettere å oppdage evt flått eller bittskader hvis hun har kortere pels.

Men så veldig ille trenger det vel ikke se ut med ein kortklipt golden? Hun har operert bak, så rumpa er ganske bar og da er det bare fint å jevne det litt ut er det ikke? :D Det vokser jo ut igjen med tid og stunder :)

Noen her med erfaringer med kortklipt golden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff...hvis man først skal klippe ned hunden, hvorfor ikke gjøre det pent eller få hjelp av noen som kan gjøre det skikkelig?

Jeg personlig hadde vært dø-flau om jeg skulle gå rundt med en hund som har hakk i hakk i hakk overalt...men det er nå meg :D:blink::innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff...hvis man først skal klippe ned hunden, hvorfor ikke gjøre det pent eller få hjelp av noen som kan gjøre det skikkelig?

Jeg personlig hadde vært dø-flau om jeg skulle gå rundt med en hund som har hakk i hakk i hakk overalt...men det er nå meg :D:blink::innocent:

Hehe, da passer man bare på gå steder der man ikke møter andre folk :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff...hvis man først skal klippe ned hunden, hvorfor ikke gjøre det pent eller få hjelp av noen som kan gjøre det skikkelig?

Jeg personlig hadde vært dø-flau om jeg skulle gå rundt med en hund som har hakk i hakk i hakk overalt...men det er nå meg :D:blink::innocent:

Hehe, da passer man bare på gå steder der man ikke møter andre folk :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Siden jeg har puddel har jeg maskin (Oster) med skjær som setter igjen 9mm, 3.5mm og ca 1.5mm. Det blir helt jevnt når det klippes med en skikkelig maskin. Om man ikke ønsker helt ribbet utseende kan man jo la det være igjen litt fane på beina og halen, som klippes til med saks (med hårene, det blir hakk når det klippes mothårs!).

Om noen vil ha ribbet hund kan jeg stille med klipper og 9mm skjær jeg! Har utekontakt og lang ledning, så vi kan stå ute :) (Pleier klippe min hund ute på sommeren, slipper all pels inne!)

Edit: Bor i Oslo

Mvh Cecilie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden tema om sommerklipp allerede var oppe her så hiver eg med et spørsmål :) Er det noen her som har klippet sin golden retriever kort?

Eg har veldig lyst å gjøre det på min golden, men får så mange kommentarer om så fælt det kommer til å bli og stakkars Amina(hunden min).

Men det er så varmt for henne og så drar hun med seg så mye rusk og rask i pelsen. I tillegg så er vi mye på tur i skog og fjell og da er det lettere å oppdage evt flått eller bittskader hvis hun har kortere pels.

Men så veldig ille trenger det vel ikke se ut med ein kortklipt golden? Hun har operert bak, så rumpa er ganske bar og da er det bare fint å jevne det litt ut er det ikke? :D Det vokser jo ut igjen med tid og stunder :)

Noen her med erfaringer med kortklipt golden?

Jeg klipte en golden for en kollega for noen år siden, med saks da, så det så egentlig ut som han bare hadde litt lite pels til å være golden, han var ikke helt bar. Han var kastrert og hadde ganske mye å ta av, for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen vil ha ribbet hund kan jeg stille med klipper og 9mm skjær jeg! Har utekontakt og lang ledning, så vi kan stå ute :) (Pleier klippe min hund ute på sommeren, slipper all pels inne!)

Jeg sier gjerne jatakk til det! Hvis du fortsatt kan i slutten av juni da, er da det begynner å bli varmt og Tia sliter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er skikkelig gøy å se langhårshunder som korthårede! Så jeg stemmer for at alle soniser med langhårede hunder finner frem saks og barbermaskin! Vil gjerne se kort groendael f.eks :D Så da er det bare å sette igang, for min skyld :aww:

Klipte en gordon setter ganske kort en gang, fikk litt rottis-følelse av det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke klippe hundene for å få pelsen av, det er bare å ha valper det :lol: Sheltier blir skikkelig lekre etter valpekull...

Saeta i 2008 (godt pelsen vokser fort):

Saetapels-april-mai-juni.jpg?t=1305486353

Det der er jo faktisk helt sykt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke klippe hundene for å få pelsen av, det er bare å ha valper det :lol: Sheltier blir skikkelig lekre etter valpekull...

Saeta i 2008 (godt pelsen vokser fort):

Saetapels-april-mai-juni.jpg?t=1305486353

oooooi :blink:

hun så litt ut som en rev med skabb eller noe på første bildet der :P

bra det ikke er sånn hun ser ut til vanlig :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe :P Frøken har jo ikke korrekt pels da, pelsen hennes er veldig tett og ullete med nesten - krøller. Arva det etter mamman sin :blink: Har sett andre papilloner med helt annerledes pels enn Frøken og de får ikke floker.

Klipp Blondie, hahah :lol:

Nei, ikke før hun er pensjonert fra utstilling :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...