Gå til innhold
Hundesonen.no

vom og hundemat.


Arielle

Recommended Posts

Hei.

Har helfort hundene på vom og hundemat i noen måneder nå og fått litt erfaring. Vi har hatt 20kg blokker i starten men denne gangen ble det 1kg pølser av ulike grunner, men det var jo betydelig dyrere. Hvis jeg handler det her i byen så betaler jeg 26kr per 2 kg pølse eller 24kr hvis jeg kjøper 10 eller flere. Blokka betaler jeg 260kr for eller 230kr hvis jeg kjøper 5 eller flere. Det er en privat forhandler, men hvis jeg skal kjøre til den nærmeste vom og hundemat butikken så koster blokka 300kr.

Siden jeg nå flytter ut sammen med mannfolket så prøver vi så godt vi kan og tenke over hva vi kjøper og spare mest mulig penger for å spare de til vi kan kjøpe hus/leilighet og da prøver jeg å tenke gjennom utgiftene til hundeholdet. Synes jeg leste her en plass at noen fikk 10stykk blokkerer for 170kr per blokk? hvor får dere tak i det så billig? Ser for meg at det blir blokker på oss og at vi bestiller en god del om gangen. Hundene spiser ca 20kg på 1 mnd. Hvor får dere tak i det billigs mulig og hvordan gjøre dere det med oppdeling? Når det blir så mange blokker på en gang så ser jeg ikke heeelt for meg at jeg skal tine alle sammen i dusjen for så å dele de opp og fryse de igjen. Kan være jeg kan få de som selger meg blokkene til å dele de opp? tror de delte de opp i 6 eller 8 deler og jeg trenger ikke flere deler tror jeg.

Så var det oppbevaring. Jeg har ting blokken i dusjen og delt de opp i en del deler og fryst det ned igjen, men synes det blir så mye graps og blod når jeg tiner de igjen og skal gi det til hundene. Hvordan gjøre dere det og hva oppbevarer dere foret i, eventuelt hva fryser dere det ned i? Har fått et tips om å bruke en spagetti boks, sånne en med en boks der det er en ny boks med hull i sånn at blodet renner ned og legger seg i bunnen så kanskje vi skal prøve det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 90
  • Created
  • Siste svar

Hei.

Har helfort hundene på vom og hundemat i noen måneder nå og fått litt erfaring. Vi har hatt 20kg blokker i starten men denne gangen ble det 1kg pølser av ulike grunner, men det var jo betydelig dyrere. Hvis jeg handler det her i byen så betaler jeg 26kr per 2 kg pølse eller 24kr hvis jeg kjøper 10 eller flere. Blokka betaler jeg 260kr for eller 230kr hvis jeg kjøper 5 eller flere. Det er en privat forhandler, men hvis jeg skal kjøre til den nærmeste vom og hundemat butikken så koster blokka 300kr.

Siden jeg nå flytter ut sammen med mannfolket så prøver vi så godt vi kan og tenke over hva vi kjøper og spare mest mulig penger for å spare de til vi kan kjøpe hus/leilighet og da prøver jeg å tenke gjennom utgiftene til hundeholdet. Synes jeg leste her en plass at noen fikk 10stykk blogger for 170kr? hvor får dere tak i det så billig? Ser for meg at det blir blokker på oss og at vi bestiller en god del om gangen. Hundene spiser ca 20kg på 1 mnd. Hvor får dere tak i det billigs mulig og hvordan gjøre dere det med oppdeling? Når det blir så mange blokker på en gang så ser jeg ikke heeelt for meg at jeg skal tine alle sammen i dusjen for så å dele de opp og fryse de igjen. Kan være jeg kan få de som selger meg blokkene til å dele de opp? tror de delte de opp i 6 eller 8 deler og jeg trenger ikke flere deler tror jeg.

Så var det oppbevaring. Jeg har ting blokken i dusjen og delt de opp i en del deler og fryst det ned igjen, men synes det blir så mye graps og blod når jeg tiner de igjen og skal gi det til hundene. Hvordan gjøre dere det og hva oppbevarer dere foret i, eventuelt hva fryser dere det ned i? Har fått et tips om å bruke en spagetti boks, sånne en med en boks der det er en ny boks med hull i sånn at blodet renner ned og legger seg i bunnen så kanskje vi skal prøve det.

Heisann. Dersom du skal fortsette og kjøpe blokker vil eg anbefale deg og gå til anskaffelse av ein kjøttsag (båndsag) koster ca 1000,- på mekk,biltema osv. Desse fungerer supert til og kappe vom også i fryst tilstand. Og drive og tine vom for og så fryse den igjen synst eg er nokså bortkastet. Du har ikkje vurdert og kjøpe vom i 5kg pølser da? desse er ganske kurante og dele opp med nevnte sag eventuelt med ved kappsag.Eg bruker dette og kapper dem i ca 2cm tykke skiver som utgjør 200g. som igjen er halve dags rasjon på hunden. Veldig rent og enkelt og håndtere er det også. Ta opp 1 om kvelden og legg i matskåla så er den tint til morningen, Ta opp ein ny og klask i matskåla så er kvelden tint og klar når sålangt kommer.

Eg vil anbefale deg at hunden også får "blodet" som renner av vommen da endel av næringstoffene som nettopp hunden trenger også ligger i dette. Ikea selger fine plastbokser med lokk på noen liter. desse er ganske fine og ha i kjøleskapet vertfall dersom du skal tine for noen dager på ein gang.

Når du skal fryse den ville eg nokk egentlig bare pakka det i plastposer eller lignende. Skal se om eg får tatt noen bilder senere av frysen her så kan du se hvordan det ser ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du kjøper f.eks 10 blokker, så tiner/deler du bare opp en og en i slengen ;) Hele blokker tar mye mindre plass i fryseboksen, samt at du bruker mindre strøm da de fungerer som fryseelementer.

Om du synes det er mye søl/blod når du tiner opp, gi de maten halvfrossen istedet, da blir det minimalt med væskeslipp. Og som bisQuit sier, de skal ha blodvannet også, mye av vitaminene og mineralene ligger der. Nå er jo is sesongen her for fullt, hva med å få familie og venner til å ta vare på isbokser med lokk til dere, de er kjempefine å pakke i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann. Dersom du skal fortsette og kjøpe blokker vil eg anbefale deg og gå til anskaffelse av ein kjøttsag (båndsag) koster ca 1000,- på mekk,biltema osv. Desse fungerer supert til og kappe vom også i fryst tilstand. Og drive og tine vom for og så fryse den igjen synst eg er nokså bortkastet. Du har ikkje vurdert og kjøpe vom i 5kg pølser da? desse er ganske kurante og dele opp med nevnte sag eventuelt med ved kappsag.Eg bruker dette og kapper dem i ca 2cm tykke skiver som utgjør 200g. som igjen er halve dags rasjon på hunden. Veldig rent og enkelt og håndtere er det også. Ta opp 1 om kvelden og legg i matskåla så er den tint til morningen, Ta opp ein ny og klask i matskåla så er kvelden tint og klar når sålangt kommer.

Eg vil anbefale deg at hunden også får "blodet" som renner av vommen da endel av næringstoffene som nettopp hunden trenger også ligger i dette. Ikea selger fine plastbokser med lokk på noen liter. desse er ganske fine og ha i kjøleskapet vertfall dersom du skal tine for noen dager på ein gang.

Når du skal fryse den ville eg nokk egentlig bare pakka det i plastposer eller lignende. Skal se om eg får tatt noen bilder senere av frysen her så kan du se hvordan det ser ut.

da får jeg skaffe meg noen litt større bokser en det jeg har til å legge i kjøleskapet. :)hadde kjøpt noen men så fort at de ble alt for små. De pølsene på 5kg har jeg ikke tenkt på men skal høre meg hun jeg kjøper det av. Jeg håper på å gjøre det billigs mulig så det kommer an på prisforskjellen. Det va 11kr forskjell på kiloen på 1kg pølser og blokk så synes det var litt mye og unødvendig og kaste bort. Vil spare mest mulig penger på det jeg kan spare på og siden de har blokker som er en god del billigere så har jeg ikke problemer med å bruke litt tid på å dele de opp og skaffe meg en sag. :) hunder skal jeg ha så lenge jeg klarer og ta vare på en hund og vil fore med vom og hunde mat så lenge jeg har hunder så då er det bare til å kjøpe en sag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 blokker for 170 kroner høres veeeldig lite ut. Jeg betaler ca. 130-150 kroner pr. blokk, eller 45 kroner pr. 5 kilo pølse. Jeg har merket på meg at jeg er veldig mye gladere i blokkene da jeg deler opp. I det siste har jeg hatt pølser, og jeg er mer fornøyd med å ta blokken og ha den i tjue dager ferdig, enn 5 dager, ny pølse and so on. Mer blokker neste gang, merker jeg! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 blokker for 170 kroner høres veeeldig lite ut. Jeg betaler ca. 130-150 kroner pr. blokk, eller 45 kroner pr. 5 kilo pølse. Jeg har merket på meg at jeg er veldig mye gladere i blokkene da jeg deler opp. I det siste har jeg hatt pølser, og jeg er mer fornøyd med å ta blokken og ha den i tjue dager ferdig, enn 5 dager, ny pølse and so on. Mer blokker neste gang, merker jeg! ;)

jeg mente 170kr per blokk ved kjøp av 10 blokker :icon_redface:

Hvor kjøper du blokkene siden du får de så billig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper de privat eller hos V&H. Men vi bestiller ofte over 500 kg, og da blir det kjapt billigere om man er flere som bestiller sammen.

hvordan fungerer det for meg så bor så langt bort? Må dere hente det selv eller kan du hente det der de leverer for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får vi gå til innkjøp av noen store bokser, eventuelt sammle sammen isbokser sånn at pelsen får blodgørre også. :D

Så tror jeg vi deler opp en og en blokk, eventuelt 2 om gangen og så har vi sendt en mail til vom og hundemat om det går ann å kjøpe 10 stykk blokker og få hente de når de levere til forhandler i Sandnes, 1 time fra meg. Hvis de vil at vi skal kjøpe mer så får jeg prøve å høre med andre om de vil være med. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker stikksag til å kutte opp blokken. fryser i kilos klumper i poser i frysa. Og har de i en isboks i kjøleskapet. Blodet som tiner putter jeg i maten, det er sunt! :)

Kutter du opp uten å tine da? Og det blir ikke søl?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutter du opp uten å tine da? Og det blir ikke søl?

jah, slengern i garasjen og lar den bare bli litt myk. så stikk sag og vroooom vrooom kutte kutte.

når vi sto med vanlig sag og noe andre redskaper måtte vi la det tine nesten helt før vi fikk delt. Sånn sag som er elektrisk fungerte supert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå fått tilbud fra vom og hundemat og Pro Pet. Det er 20kr i forskjell på blokka, og da er Pro Pet dyrest, men er det ikke lettere å dele disse opp? Tar gjerne Pro Pet sin hvis de er lettest å dele og ikke noe dårligere en vom og hundemat. Hva er best av 2 de forene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pro Pet sine pølser/blokker er varmebehandlet og med ris. Ergo ikke råfôr, men ferskmat/hermetikk. Mer likt Norwegian Polar altså.

Uh, da var det NP jeg tenkte på. Men det er vel frysetørket og IKKE varmebehandlet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uh, da var det NP jeg tenkte på. Men det er vel frysetørket og IKKE varmebehandlet?

NP er dampet, PP er kokt tror jeg. Og PP har frysetørket vom ja, det er vel det mest kjente produktet deres. :) Men de har hundematpølser (og nå tydeligvis blokker) også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 blokker for 170 kroner høres veeeldig lite ut. Jeg betaler ca. 130-150 kroner pr. blokk, eller 45 kroner pr. 5 kilo pølse.

Hvor har du kjøpt V&H til 130 kroner blokka? Så billig har aldri fått det rett fra produsent engang, og jeg har kjøpt opptil et tonn om ikke mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, 5 kg pølsen din var billig, anebanana. Jeg betaler 85 kr, og vet det er mindre enn endel tar for det og, iallefall oppi nord, der er det vissnok svindyrt enkelte steder.

Synst det var vanvittig billig eg og :P eg betaler 75,- pr stk for dem ut fra trøgstad. og eg kjøper sånn 500kg om gangen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg sendte en mail til vom og hundemat direkte og skrev noe så enkelt som at jeg ville ha 10 stykk 20kg blokker og hadde hørt at det gikk ann å handle direkte fra dem hvis jeg bestillt mye og da få gode priser. Fikk svar fra en som hadde annsvar for mitt området at siden jeg bestiller over 200kg så går jeg under storforbruker avtalen og kunne hente direkte på fryselageret i Rogaland som ligger på Brusand. Fikk en liste over priser som gjalt men det er kun for de som bestiller over 200kg om gangen.

men og jeg vil kalle meg selv for storforbruker vil jeg ikke si for jeg kommer nåkk ikke til å hente mer en 2 ganger i året, men det spurte de ikke om og da sier ikke jeg noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg sendte en mail til vom og hundemat direkte og skrev noe så enkelt som at jeg ville ha 10 stykk 20kg blokker og hadde hørt at det gikk ann å handle direkte fra dem hvis jeg bestillt mye og da få gode priser. Fikk svar fra en som hadde annsvar for mitt området at siden jeg bestiller over 200kg så går jeg under storforbruker avtalen og kunne hente direkte på fryselageret i Rogaland som ligger på Brusand. Fikk en liste over priser som gjalt men det er kun for de som bestiller over 200kg om gangen.

men og jeg vil kalle meg selv for storforbruker vil jeg ikke si for jeg kommer nåkk ikke til å hente mer en 2 ganger i året, men det spurte de ikke om og da sier ikke jeg noe

13 kr for 1 kg? Hvor selger de disse? Jeg har kjøpt fra dyrebutikken på Klepp, der har det vært veldig billig. Men 13 kr for 1 kg pølser høres sykt ut... :) Da hadde det svart seg for meg å kjørt ned å kjøpt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det virker jo som at de det er snakk om i artikkelen tar godt hensyn til valpenes behov og utøver god dyrevelferd, og det er vel og bra. Uansett synes jeg det er skummelt med slike trender som involverer dyr, spesielt fordi man aldri vet hvordan det kan utvikle seg. Med en såpass stor etterspørsel, kan vi liksom ikke se bort ifra at det kan skapes mange useriøse aktører som ikke setter valpenes velferd i absolutt første rekke. Forholdene man har sett i utlandet som blir beskrevet i artikkelen er jo ren tortur…
    • Hvis han gjør fra seg rimelig raskt om morgenen så tenker jeg at han faktisk må ut da. Du sier ikke hvor ung, men det kan ta litt tid før de lærer seg å sove hele natta. Men det kan være at han også bare har behov for å røre litt på seg eller bytte liggested, så jeg ville prøvd uten bur.
    • Kast buret på søppeldynga der det hører hjemme.  Her er det ingen som står opp ‘før tiden’ med mindre det er snakk om dårlig mage eller lignende . De sover da også i sengen eller i kurver på gulvet for de som ønsker det.
    • https://www.nrk.no/stor-oslo/valpeyoga-har-kommet-til-norge-_-dyrebeskyttelsen-vil-ha-forbud-1.16816919 Pengegriske ‘grundere’ utnytter små hvalper til inntjening. Tragisk å se at over 40 % svarer at de vil benytte seg av tilbudet. Kanskje ikke overraskende når man ser hvor mange som stadig anskaffer seg vandrende lidelseshistorier på fire ben ..  Håper Dyrebeskyttelsen får gjennomslag her. 
    • Et lite problem, men kanskje noen har et tips eller to?  Har en unghund som våkner litt tidligere enn jeg ønsker på morgenen. Han våkner opp mellom 05.30 og 06.30. Før jeg fikk hunden våknet jeg av meg selv og sto opp en gang mellom 06.30 og 07.00. Tidsmessig er ikke dette noe stort problem, jeg får sove nok selv om jeg står opp 05.30. Jeg ønsker imidlertid ikke å stå opp før jeg må. Vil heller ha den timen på kvelden. Han pleier å sovne av seg selv på kvelden og vi legger oss rundt kl 22. Luftetur umiddelbart før han legger seg for natta. Har prøvd å ha han våken lenger, men det hjelper lite, det er bare jeg som får mindre søvn da. Hunden våkner og starter med å bevege seg litt i buret, strekke seg, og etter litt tid blir det piping/klynking. Jeg pleier å våkne da og han slutter med lyder når han vet at han har greid å vekke meg. Hvis ikke jeg våkner(svært sjeldent) så begynner han å bjeffe. Jeg er ganske sikker på at dette er noe jeg kunne løst ganske lett med ignorering og at jeg venta han ut. Utfordringen min er at jeg bor i blokk og har naboer jeg ikke ønsker å forstyrre med lengre bjefferunder på morgenen. Han lager nok lyd ellers. Vi pleier å ta en rask tur ut når han våkner, og da både tisser og bæsjer han ganske raskt. Rett inn igjen. Jeg er heller ikke helt sikker på om han da våkner fordi han må på do, eller om det er et potensiale for litt mer sammenhengende søvn. Han har fint greid å dressere meg til å stå opp litt før jeg vil, men jeg har latt det skje da det er viktigere for meg å ta hensyn til naboenes velferd.  Er det noen som har noen tips til hvordan man kan få hunden til å sove litt lengre på morgenen?   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...