Gå til innhold
Hundesonen.no

En gammel bruker titter innom! :)

Ina

Recommended Posts

Skrevet

I går kveld satt jeg å kjeda meg foran pcn, plutselig så klikka jeg meg inn på hundesonen! DET er lenge siden sist det! Og jammen meg så kjenner jeg igjen mange av brukerne som var her den gangen jeg var aktiv! Så utrolig morro! :)

Ikke sikkert det er så mange som husker meg, men jeg eier ihvertfall den brune BC'en Eso! Han har nå passert 6 år, og lever fortsatt i beste velgående :) Han har status som en skikkelig familiehund, og lever sine late dager med turer og sofakos :ahappy:

Noen som kjenner meg igjen her inne? Hvordan står det til med "dere gamle" da?

Var faktisk litt morro å klikke litt rundt om på forumet igjen, så hvem vet om jeg tar turen innom litt oftere fremover! :)

Skrevet

Hei og hå Ina!

Klart jeg husker deg. Tidligere kaninhopper! :D

Hvordan går det med Eso og småbarn da?

Koselig å "se" deg også igjen! :D

Eso og småbarn er rett og slett en fryd. Jeg har en hund som er, og alltid har vært, tvers igjennom snill! De kan gjøre hva de vil med ham (selv om såklart minstemann på snart 2 år ikke FÅR dra han i pelsen, så kan han finne på å gjøre det, men Eso løfter ikke på hodet engang, hehe..)

Størstejenta på snart 4 pleier ofte å "gå tur" med ham, altså holde båndet helt selv, og hunden hører faktisk etter henne :D

Så det at det kom småbarn inn i familien var virkelig ikke noe stress. Men siden tiden innimellom ikke strekker til, så har vi en ordning med mine foreldre (som bor et langt steinkast unna oss), om "delt foreldreansvar". Eso er der ganske mye, og han elsker det! Jeg bodde jo fortsatt hjemme når jeg fikk han, så det er jo hjemmet han vokste opp i :)

Merker at jeg får bedre og bedre tid til å presse inn hund nå som ungene begynner å bli større, og minstemann går for egen maskin! (Var nok litt av et syn for to år siden, når frøkna løp i alle retning, jeg hadde bilstol til baby i den ene hånda og handleposer og en stk hund som trekker i motsatt retning i den andre :lol:)

Skrevet

Awh, så koselig å se alle dere kjente her da! :wub::)

Du får sørge for å titte innom litt oftere da. :D

Kjekt å høre at det går bra med Eso og de små. :)

Skrevet

Awh, så koselig å se alle dere kjente her da! :wub::)

Ja, har ikke kommet meg vekk herfra enda jeg ... :lol: Eldstebarnet ditt er jo straks gammel nok til å begynne med kaninhopping!

Skrevet

Nå var vel du ikke så aktiv når jeg begynnte her, men husker deg ja :) ooog du gikk vel på øya også, så om jeg ikke husker feil så har vi noen felles bekente :)

Skrevet

Nå var vel du ikke så aktiv når jeg begynnte her, men husker deg ja :) ooog du gikk vel på øya også, så om jeg ikke husker feil så har vi noen felles bekente :)

Jeg ble medlem i mai 05, men husker ikke hvor lenge jeg var veldig aktiv her inne :)

Nei jeg gikk nok ikke på Øya. Men hadde ei venninne som gikk der (Mari). Så var der innimellom på besøk :)

Neimen heisann! Koselig å se deg her, da. :) Og herlig å høre om både Eso og ungene. :ahappy:

Koselig å se deg også! Har du fortsatt Tinka? :)

Skrevet

Koselig å se deg også! Har du fortsatt Tinka? :)

Tja, hva skal jeg svare på det, da? :P Tinka bor sammen med foreldrene mine, som forøvrig snart flytter fra Trondheim til en gård på Stjørdal. Jeg studerer i Oslo nå, men skal flytte til Ås i sommer og begynne å studere der. Planen er at jeg skal ha Tinka en del hos meg i høst/vinter, også kjøper jeg forhåpentligvis egen hund i løpet av neste vår, og da får vi se om ikke Tinka heller vil være gårdshund hos mamma og pappa enn å bo sammen med meg og en liten valp på en bitteliten hybel. :P Hun trives veldig godt hos foreldrene mine, så jeg har ingen problemer med å la de ha ansvaret for henne, akkurat.

Skrevet

Hei Ina :D Var ikke på sonen når du var der, men jeg husker deg jo fra kaninhoppingen! Hint: Ante! :D

Tror det er mange x kaninhoppere her jeg!

Skrevet

Hei! Jeg kan ikke komme på og ha sett deg her inn før. Jeg ble vell medlem her januar 08. Men, gjeerne legg ut et bilde av den omtalte Eso :ahappy:

Jeg også er eks kaninhopper/oppdretter!

Skrevet

Eso husker man vettu!

Er ikke like aktiv som jeg var før her selv. Er innom å leser mest. Poster innimellom.

Men man husker jo de tidene man satt her hele dagen :whistle:

Koselig å høre at alt går bra med deg og Eso!

Husker jo å jeg synes Eso var så nydelig BC ;)

Skrevet

Hei Ina :D Var ikke på sonen når du var der, men jeg husker deg jo fra kaninhoppingen! Hint: Ante! :D

Tror det er mange x kaninhoppere her jeg!

Hei Kristin! :D

Skrevet

Hei! Jeg kan ikke komme på og ha sett deg her inn før. Jeg ble vell medlem her januar 08. Men, gjeerne legg ut et bilde av den omtalte Eso :ahappy:

Jeg også er eks kaninhopper/oppdretter!

Så morro da! Bor du i Trondheim eller? :)

Fant deg på fb, ser vi har en felles venn også (E.D - Gauldal Hundeklubb) :)

Skrevet

Så morro da! Bor du i Trondheim eller? :)

Fant deg på fb, ser vi har en felles venn også (E.D - Gauldal Hundeklubb) :)

Bor nok i Trondheim ja :)

Hehe, så morro da. Er venn med henne ja, trener i gauldal jeg også :)

Skrevet

Næmmen så koslig å se deg her Ina. :)

Mitt gamle brukernavn er Cavalita, men har ikke cavalierer lenger. Har staff og grand danois nå. :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ikke et dumt spørsmål i det hele tatt! Det er faktisk veldig lurt å tenke på både helse, mengde og hva slags belønning man bruker. Til valp ville jeg brukt små, myke godbiter som er lette å spise raskt. Poenget er at bitene skal være bittesmå, spesielt når du belønner ofte. Bruker du mye godbiter i trening, kan du gjerne ta litt av dagsrasjonen og bruke den som treningsmat. I starten belønner man ofte, fordi valpen skal forstå hva som lønner seg. Etter hvert som atferden blir mer stabil, kan du begynne å belønne mer variert: noen ganger godbit, noen ganger ros, noen ganger lek, noen ganger å få snuse, hilse eller løpe videre. Lek kan også være en veldig god belønning, særlig for valper som synes drakamp, jaktlek eller leke sammen med deg er gøy. Du trenger ikke ha alle lommer fulle for alltid, men i valpeperioden er det smart å ha belønning lett tilgjengelig. Etter hvert faser du ikke belønningen helt ut, men du belønner sjeldnere og mer strategisk. Jeg har skrevet mer om ulike typer belønning her: Belønning – hvordan og med hva belønner jeg hunden min?
    • Jeg har en venninne som har to hunder mad navn Emmy og Lilly, så det var litt morsomt! Jeg synes Emmy er finest av de tre
    • Ja, det kan absolutt virke som om en hund har “null sosiale ferdigheter”, spesielt hvis hun har hatt lite gode erfaringer med andre hunder, dårlig sosialisering, mye stress eller har lært at konflikt er den tryggeste strategien. Men ofte handler det ikke om at hunden “ikke gidder å forstå”, men at hun blir så stresset, usikker eller gira at hun ikke klarer å lese signalene godt nok. Da kan hun enten bli for intens, gå for tett på, overse dempende signaler eller reagere kraftig når andre hunder sier ifra. Jeg ville ikke latt henne “finne ut av det selv” med andre hunder hvis det stadig ender i konflikt. Da får hun bare mer trening i feil strategi, og de andre hundene får en dårlig opplevelse. I stedet ville jeg jobbet med veldig kontrollerte møter: god avstand, rolige hunder, korte økter, parallelle turer og pauser før det bikker over. Målet er ikke nødvendigvis at hun skal bli sosial med alle hunder, men at hun lærer å være rolig rundt andre hunder uten å måtte bort, mase, kjefte eller skape konflikt.
    • Hei! Jeg ville vært litt forsiktig med å tolke dette som “bølling”, selv om det kan se sånn ut. Hos usikre hunder kan bjeffing fort bli en strategi som fungerer: “jeg bjeffer, og da får jeg mer kontroll / den andre hunden holder avstand”. Selv om nabohunden er snill, betyr ikke det nødvendigvis at Lilje opplever situasjonen som trygg. Jeg ville derfor ikke latt henne være tett på ham når hun kjefter, men heller bruke ham som en trygg treningshund på større avstand. Gå parallelle turer der hun slipper direkte kontakt, blikk og press. Belønn rolig atferd, snusing, kontakt med deg og det å kunne se ham uten å reagere. Hvis hun begynner å kjefte, er dere sannsynligvis for nærme eller situasjonen varer for lenge. Målet er ikke at hun skal “skjerpe seg”, men at hun lærer en annen strategi enn å skremme bort. Og for nabohundens skyld er det helt fair å skjerme ham fra å bli kjeftet på tett oppi. Jeg ville fortsatt brukt snille hunder i treningen, men med mer avstand, kortere økter og mindre direkte samhandling. Jeg har skrevet mer om dette her: Hunden bjeffer på andre hunder – hva kan du gjøre?
    • Hei! Dette høres ut som en hund som allerede går med ganske høyt stressnivå, og da kan bilkjøring fort bli veldig overveldende. Særlig for en omplasseringshund som fortsatt er i en ny situasjon. Jeg ville forsøkt å dele biltreningen opp i veldig små steg, og ikke bare “kjøre mer” for at hun skal venne seg til det. Start gjerne med bilen helt i ro: gå bort til bilen, belønn, gå vekk igjen. Etter hvert kan hun være inni bilen uten at dere kjører, så med motoren på, og til slutt veldig korte kjøreturer. Målet er at bilen gradvis blir forutsigbar og trygg, ikke noe hun må “holde ut”. At hun ikke takler å være alene i bilen, ville jeg trent på separat og på samme måte: så korte avstander/sekunder at hun ikke rekker å få panikk. Jeg har skrevet en mer konkret steg-for-steg-guide her: Biltrening for redde hunder
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...