Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund påkjørt


pippin

Recommended Posts

VG

Skikkelig fælt å måtte oppleve dette da.. =/ Håper det ordner seg..

Men så kan man ikke annet enn å lure på hva som har skjedd. Var hunden uten tilsyn, løs et eller annet sted da den ble påkjørt? Eller var den hos omplasseringsenteret (tror ikke det)?

Hvis det var et senter som måtte si fra til henne at hunden hennes hadde blitt påkjørt spekulerer jeg virkelig på hvorfor hunden var uten eier... :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han var visst i en inngjerdet hage, men fant et lite hull han klarte å komme seg ut.

Og så lurer jeg på hvorfor man alltid må dra inn alle som er fattige hver gang det er snakk om å bruke penger på et dyr (kommentarer fra VG)....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Tja, jeg blir litt provosert av sånne saker jeg.. Tigge om penger for å behandle hunden sin. Har man ikke lyst til å avlive bikkja så får man ta opp ett (forbruks)lån da som dekker det forsikringen ikke dekker. Eller man får sørge for å ha bedre dekning på forsikringen sin. Ja kjipt at sjåføren stakk av, men det er dårlig gjort å gå ut i avisa med sånn " han dør om dere ikke donerer penger" holdning. Hvor skal grensene gå neste gang: "Jeg avliver hunden min om dere ikke donerer penger, fordi jeg ikke har råd til hundemat" :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg blir litt provosert av sånne saker jeg.. Tigge om penger for å behandle hunden sin. Har man ikke lyst til å avlive bikkja så får man ta opp ett (forbruks)lån da som dekker det forsikringen ikke dekker. Eller man får sørge for å ha bedre dekning på forsikringen sin. Ja kjipt at sjåføren stakk av, men det er dårlig gjort å gå ut i avisa med sånn " han dør om dere ikke donerer penger" holdning. Hvor skal grensene gå neste gang: "Jeg avliver hunden min om dere ikke donerer penger, fordi jeg ikke har råd til hundemat" :icon_confused:

Signerer denne veldig.

Og er det bare jeg som tenker på alt den stakkars hunden må igjennom nå med smerter osv? Og er så kynisk og tenker at det beste hadde faktisk for hunden vært avlivning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer denne veldig.

Og er det bare jeg som tenker på alt den stakkars hunden må igjennom nå med smerter osv? Og er så kynisk og tenker at det beste hadde faktisk for hunden vært avlivning?

Jeg tenkte at det beste hadde vært å avlive også! Knuste forlabber liksom.. Og så må hunden gå med det til denne dama får nok penger fra ukjente folk? Nei huff..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvorfor ikke folk forsikrer hundene sine jeg.. Har man ikke mulighet til å punge ut når ulykken er ute, da burde man i det minste ha en grei forsikring. - eller ikke ha hund i det hele tatt.

Forsikringen dekket bare 11.000 visstnok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsikringen dekket bare 11.000 visstnok.

Skremmende lite egentlig !.. Eller, skremmende dyr veterinær !?

Lurer på hvilket selskap de bruker... Synes det hørtes litt rart ut at de bare dekket 11.000 ?. Kan jo ta eksempel fra meg selv. Da Jatzy var 3 mnd spiste hu plast, som satt seg fast i magen. Operasjonen kom på nærmere 20.000 og forskikrings selskapet dekket 16.000 kr. Resten ble egenandel. Men så var vetten vi brukte den gang ubegripelig dyr (vært mye i media pga syke priser).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Gråtass her! Jeg fordrar ikke disse presseoppslagene hvor folk skal gi penger, ellers dør stakkaren. Minner om annonser hvor kattunger/valper trues med avliving , hvis ingen kjøper dem. Lurer på hva som får folk til å fornedre seg slik, ved å tigge penger i full offentlighet? En helt annen sak er jo om denne hunden har noen fremtid, hvis skadene er sp store som det sies?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Gråtass her! Jeg fordrar ikke disse presseoppslagene hvor folk skal gi penger, ellers dør stakkaren. Minner om annonser hvor kattunger/valper trues med avliving , hvis ingen kjøper dem.

Lurer på hva som får folk til å fornedre seg slik, ved å tigge penger i full offentlighet? En helt annen sak er jo om denne hunden har noen fremtid, hvis skadene er sp store som det sies?

Jeg synes det er en "lur" måte å få dekket kostnadene på jeg :lol: Alltid noen som finner lommeboka si! Og hvis damen får penger til utgiftene.. - Bra !

Hvorfor skulle andre reagere på det? På denne måten kan noen mennesker få lov til å føle seg "kjempebra" fordi de får hjelpe noen som trenger det - og andre kan få beholde dyra sine som kanskje betyr mye mer for dom enn for mange av oss andre !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg synes det er en "lur" måte å få dekket kostnadene på jeg :lol: Alltid noen som finner lommeboka si! Og hvis damen får penger til utgiftene.. - Bra !

Hvorfor skulle andre reagere på det? På denne måten kan noen mennesker få lov til å føle seg "kjempebra" fordi de får hjelpe noen som trenger det - og andre kan få beholde dyra sine som kanskje betyr mye mer for dom enn for mange av oss andre !

Seriøst?

Tror du virkelig at den lille terrieren betyr mer for den damen enn det mine hunder betyr for meg? Eller andres hunder betyr for dem?

Jeg vet om folk som har tatt opp lån for å redde hunden sin jeg, folk som i utgangspunktet har det veldig trangt økonomisk. Jeg vet om folk som ikke har spist annet enn makaroni i mange uker fordi de har brukt pengene de har på å fikse hunden sin. Så slutt å tull - gidder du?

Jeg synes dama er sleip, hun kunne gjort som andre - tatt opp forbrukslån og betalt for operasjon selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dama er sleip, hun kunne gjort som andre - tatt opp forbrukslån og betalt for operasjon selv.

Advarsel, nå er jeg skikkelig teit:

Men hun har sikkert så mange betalingsanmerkninger på andre manglende betalinger at hun ikke får lån!

Neida, men man sørger for at man kan betale uforutsette utgifter på hunden sin. Men man må jo ikke på død og liv reparere hunden, kan jo hende avlivning faktisk er det beste, og det vil vel fremdeles forsikringen dekke? (om veterinær skriver at det er det beste)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst?

Tror du virkelig at den lille terrieren betyr mer for den damen enn det mine hunder betyr for meg? Eller andres hunder betyr for dem?

Jeg vet om folk som har tatt opp lån for å redde hunden sin jeg, folk som i utgangspunktet har det veldig trangt økonomisk. Jeg vet om folk som ikke har spist annet enn makaroni i mange uker fordi de har brukt pengene de har på å fikse hunden sin. Så slutt å tull - gidder du?

Jeg synes dama er sleip, hun kunne gjort som andre - tatt opp forbrukslån og betalt for operasjon selv.

Forstår ikke hvorfor dette skal være noe greie, jeg! Det er vel opp til hver enkelt om dom vil gi noe eller ikke. Eller er det kanskje ett snev av missunnelse ? Noen får ting enklere enn andre ?? :banana:

Hadde avisen gått ut med at stakkars dyret hadde blitt avlivet fordi eier ikke kunne betale regningen - så hadde nok denne tråden vært ganske så anderledes !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde antagelig avlivet denne hunden uavhengig av penger. Knust begge frembena og det ser ut på artikkelen som at de må amputere det ene benet.

Han må uansett inn senere og opereres på nytt for å bli helt frisk. Han må ha tre ben for å fungere. De sa at hvis han hadde vært en stor hund, måtte de ha avlivet ham med en gang, sier Eltvik.

Med det sagt så er jeg enig med gråtass her.

Tja, jeg blir litt provosert av sånne saker jeg.. Tigge om penger for å behandle hunden sin. Har man ikke lyst til å avlive bikkja så får man ta opp ett (forbruks)lån da som dekker det forsikringen ikke dekker. Eller man får sørge for å ha bedre dekning på forsikringen sin. Ja kjipt at sjåføren stakk av, men det er dårlig gjort å gå ut i avisa med sånn " han dør om dere ikke donerer penger" holdning. Hvor skal grensene gå neste gang: "Jeg avliver hunden min om dere ikke donerer penger, fordi jeg ikke har råd til hundemat"
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg synes det er en "lur" måte å få dekket kostnadene på jeg :lol: Alltid noen som finner lommeboka si! Og hvis damen får penger til utgiftene.. - Bra !

Hvorfor skulle andre reagere på det? På denne måten kan noen mennesker få lov til å føle seg "kjempebra" fordi de får hjelpe noen som trenger det - og andre kan få beholde dyra sine som kanskje betyr mye mer for dom enn for mange av oss andre !

Da vet jeg det at det er en lur måte å få penger på.. Gidder du å betale mine veterinærregninger på ca 8000kr etter at valpekullet mitt var sykt eller? Så slipper jeg å tape så innmari mye på oppdrettet mitt? Det betyr så mye for meg serru..

Du gjør ikke det sant. Jeg nekter å tro at man kan måle opp hvem som er mest "glad i bikkjene sine" og som det betyr mere for enn andre. Det er kun i barnefordeling i skilsmissesaker man gjør det.

Forstår ikke hvorfor dette skal være noe greie, jeg! Det er vel opp til hver enkelt om dom vil gi noe eller ikke. Eller er det kanskje ett snev av missunnelse ? Noen får ting enklere enn andre ?? :banana:

Hadde avisen gått ut med at stakkars dyret hadde blitt avlivet fordi eier ikke kunne betale regningen - så hadde nok denne tråden vært ganske så anderledes !

Vet du, misunnelse er det ihvertfall ikke. Det det er fra min side er at jeg blir provosert, fordi det stiller hundeeiere generelt i et dårlig lys i media. Det er ikke slik at hundeeiere ikke klarer å gjøre opp for seg i hovedsak. Jeg og flere som BP refererer til, har måtte spise suppe og syltetøy i flere uker for å operere dyret mitt. Det kunne ikke ramle meg inn å gå ut i avisa og tigge om penger til det, selv om operasjonen kostet 26.000kr og sannsynligvis var et resultat av en veterinær- tabbe.

Hadde hunden blitt avlivet pga manglende penger så tror jeg ikke tråden hadde vært så anderledes jeg. Jeg tror fortsatt folk hadde lurt på hvorfor i alle dager ikke dama kunne tatt opp et lån sånn som de fleste andre må, når det skjer noe uforutsett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør ikke det sant. Jeg nekter å tro at man kan måle opp hvem som er mest "glad i bikkjene sine" og som det betyr mere for enn andre. Det er kun i barnefordeling i skilsmissesaker man gjør det.

Det er nå ikke til å stikke under en stol at noen er mer glad i bikkjene sine enn andre. Det viser jo bare flere dyrevernsaker og andre avisinnlegg.

Vet du, misunnelse er det ihvertfall ikke. Det det er fra min side er at jeg blir provosert, fordi det stiller hundeeiere generelt i et dårlig lys i media. Det er ikke slik at hundeeiere ikke klarer å gjøre opp for seg i hovedsak. Jeg og flere som BP refererer til, har måtte spise suppe og syltetøy i flere uker for å operere dyret mitt. Det kunne ikke ramle meg inn å gå ut i avisa og tigge om penger til det, selv om operasjonen kostet 26.000kr og sannsynligvis var et resultat av en veterinær- tabbe.

Det er jo en prioriterings-sak. Om man vil spise makaroni, suppe og syltetøy i ukevis eller la bikkja vandre -er jo helt opp til hver enkelt. Og hvis noen som verken vil spise makaroni, suppe og syltetøy eller la bikkja vandre, går til avisen, så gjerne for meg.

Personlig - hadde dette skjedd med en av mine bikkjer så hadde den endt sine dager hos vetten. Jeg hadde heller ikke gått ut i avisen - men jeg halshugger ikke dom som gjør det! :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iflg den private bloggen til dama som eier hunden, har hun fått inn over 40.000 kroner nå..!

hun hevder at "overskuddet" (hvis det blir noe etter at operasjonen er betalt) skal gå til Dyrebeskyttelsen. Pøh...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er greit, jeg. Hvis det er noen der ute som er villige til å hjelpe synes jeg det er fint at man kan hjelpe noen såpass direkte. Da slipper man har 50 % av det man donerer går til et kontor som skal administrere penger... (ikke det at jeg er MOT å donere til store veldedighetsfond altså!).

Jeg gidder ikke å gi penger til en av alle som havner i en knipe i blant, men synes det er fint at noen har lyst til å hjelpe.

Det lureste er vel å ha forsikring eller ha oppsparte penger som en buffer hvis noe skulle skje, men ikke alle er smarte hele veien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er greit, jeg. Hvis det er noen der ute som er villige til å hjelpe synes jeg det er fint at man kan hjelpe noen såpass direkte. Da slipper man har 50 % av det man donerer går til et kontor som skal administrere penger... (ikke det at jeg er MOT å donere til store veldedighetsfond altså!).

Jeg gidder ikke å gi penger til en av alle som havner i en knipe i blant, men synes det er fint at noen har lyst til å hjelpe.

Det lureste er vel å ha forsikring eller ha oppsparte penger som en buffer hvis noe skulle skje, men ikke alle er smarte hele veien...

Da tror jeg kanskje at jeg bare skal kalle meg selv dum, droppe forsikring på bikkjene mine, for det er jo bare å gå til avisen hvis jeg skulle få noen uforutsette utgifter sant?

Da sparer jeg jo flere tusen kroner i året, og skulle uhellet være ute, så finnes det sikkert mange som vil hjelpe meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg kanskje at jeg bare skal kalle meg selv dum, droppe forsikring på bikkjene mine, for det er jo bare å gå til avisen hvis jeg skulle få noen uforutsette utgifter sant?

Da sparer jeg jo flere tusen kroner i året, og skulle uhellet være ute, så finnes det sikkert mange som vil hjelpe meg :)

Man er jo ikke garantert å få noe da. I lengden er det ganske risikabelt å basere økonomien på vilt fremmede.

Synes uansett det er greit at folk spør om hjelp - så de som VIL hjelpe gjøre det. Jeg vil ikke hjelpe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er jo ikke garantert å få noe da. I lengden er det ganske risikabelt å basere økonomien på vilt fremmede.

Synes uansett det er greit at folk spør om hjelp - så de som VIL hjelpe gjøre det. Jeg vil ikke hjelpe :P

Om man går til de rette instansene kan man jo være så heldig å få mer enn man trenger tilogmed!

Men jeg har nå ihvertfall sagt min mening, og jeg syntes faktisk at man bør være forberedt på slike situasjoner, og det er jo fryktelig uansvarlig å be om hjelp om man faktisk kan løse ting selv ved å ta opp et forbrukslån. Og selvfølgelig, i media hører man jo da om henne, ikke om alle de som tar ansvar og sørger selv for at evt. operasjoner blir betalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo hende hun har en grunn til at hun ikke vil/kan ta opp forbrukslån, men det blir jo bare spekulasjoner.

Nå var jo hunden forsikret, forsikringen dekket dessverre ikke nok.

Hadde folk stilt seg annerledes til å hjelpe om det var et medlem av forumet som satt med samme problemstilling? Ville vi skrevet "du får skylde deg selv at du ikke har annerledes forsikrig" osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
    • F1 og F2 minst vil jo være i ett x register ala lundehund prosjektet. Det var vel først i år de mønstra inn noen hunder som fikk fullverdig vanlig nkk stamtavle og en av dem er vel allerede blitt utst champion. Dog usikker på hvilken generasjon de er.  Vet ikke om offentligheten har innsyn i x registeret? Isåfall burde det jo være mulig å sjekke der om noen har fått noe der. 🤔 Ev er nok den sikreste løsningen å sende en mail til NKK direkte å høre med dem. 
    • Skal sjekke litt rundt dette. Høre med hundehotellet som vi har brukt. De er flinke og driver med med kurs.  Tilbakemeldingen der ifjor ( like etter han ble kjemisk kastrert) var at han hadde godt hundespråk. De satte han sammen i et stor område med endel hunder, også hanhunder. Da hunder som var veldig trygge på seg selv. Vår hund "gjemte" seg og ville ikke ha kontakt med hannene, men lekte med tispene.  Det "positive" var at hundespråket var tydlig, og at de andre hundene respekterte dette. Men at han gjemte seg litt og var redd kan også være sammenheng med at den kjemiske kastreringen kanskje virket så han ikke var så "tøff"  Uansett er det bare tanker jeg har rundt dette.  Men det er iallefall en jobb som må gjøres.     
    • Haha, åå det er lenge å vente til da 🤣 Jeg tenker og håper at nå er verst. Nå kan de ikke gjøre så mye, som du sier @Stjerneskinn. Men de kan jo gjøre mer og mer jo eldre de blir. Da er det jo litt gøyere som du sier. De er søte den første tiden, små og med deilig fleece pels. Det er morsomt å se de oppdage verden. Men for hver dag som går tenker jeg at yes, han blir eldre 😂
    • Det er helt vanlig at hunden trigges når eier kommer fram til dem. Det mest sannsynlige er at eier tolkes som "backup" og hunden får mer mot av det. Hvis man er rimelig sikker på at hunden ikke vil skade den andre så er ofte en bedre løsning faktisk å gå motsatt vei og rope, men det kommer selvfølgelig helt an på situasjonen om det er trygt eller ikke. Det er mange gode instruktører i Innlandet, bare sjekk at de har formelle kurs innen adferd og språk hos hund, og gjerne innen passering, og ikke bare har "20 års erfaring med hunder". Det er noe med å forstå den teoretiske bakgrunnen for hvordan hunden oppfører seg slik den gjør.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...