Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp nå? Snart..

pippin

Recommended Posts

Yessda.. Jeg er i en posisjon som er litt frustrerende akkurat nå kjenner jeg! :P

Jeg flytter jo snart ned til Oslo, iløpet av juli/august.

Vi kommer til å ha hund igjen etterhvert, kanskje ganske kjapt. Jeg skal jo gå skole, bare skole i første omgang. På skolen er det ofte fri MINST en dag i uka. Varierer fra 1-3 dager fri. Dagene er som regel fra 2,5 timer - 6 timer på det meste. Mye hjemmejobbing. Satser på jobb etterhvert, ikke med en gang.

Typen skal jo jobbe en del, men han har hjemmedager innimellom han også. Uansett så er det helt klart jeg som skal ta på meg det meste av ansvaret når vi får hund igjen. Jeg begynner på skolen rundt 22. august.

Så har det seg slik at det er et kull som blir leveringsklare i juli, som jeg er meget interessert i. Siste kull med disse linjene osv. Så jeg har ikke noe lyst til å la denne sjansen gå ifra meg. Oppdretter har sagt h*n kan ha valpen hjemme hos seg en liten stund hvis det trengs. Jeg får også møtt valpen ofte fra de blir født fordi jeg ikke bor så langt unna. Er det noe vits i å faktisk skaffe valp nå? Jeg har jo så innmari lyst og VET jeg kan få det til, selv om det blir litt slitsom. Dette er DEN sjansen liksom!

Noen som har input? Som har skaffet seg valp, selv om det ikke er på det BESTE tidspunktet?

Jeg får jo vært med valpen en stund før jeg begynner på skolen. Avhengig av om vi får leilighet fra juli eller fra august. Jo tidligere jo bedre for min del og valpens del såklart. Og om jeg får ha valpen hjemme før jeg drar nedover til Oslo. Hos mamma går nok det bra. Jeg har helt fri og jobber ikke i hele juli så har masse tid med valpis da.

Værste timinga ever... Input?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 100
  • Created
  • Siste svar
Guest Michellus

Jeg synes du skal slå til jeg :) Jeg og min samboer er i akkurat samma posisjon mtp at vi flytter innen to uker og at vi begge studerer, men jeg synes timingen er perfekt sånn tidmessig :)

SLÅ TIL DA :D

Hvordan valp da forresten..? *Nysgjerrigper*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi! Ja det fristeeeer....! Må bare få overtalt typen på at dette går bra! :innocent: Jeg kommer til å være mye hjemme alene, fordi typen driver å starter bedrift så det blir nok mye 9-9 jobbing på han.. Kjekt med valp man kan trene da vel? :whistle:

Samtidig blir jeg usikker, for jeg vil jo ikke "ødelegge" valpen heller... :P

Er husky jeg vurderer igjen :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal dere kjøpe eller leie leilighet? Ville ikke satset på å få leilighet med lov til å ha hund sånn umiddelbart...

Husk at så lenge hunden er valp så blir du da veldig bundet hjemme om typen jobber lange dager (noe han garantert kommer til å gjøre hvis han starter opp selv). En ting er å ikke kunne gå ut å feste i helgene, men å ikke komme seg noen steder (kjøpe pensum, handle mat, innom legen?) er slitsomt. Har dere familie eller venner i Oslo som stiller opp?

Hvis dere skal kjøpe, og du kjenner noen som kan hjelpe litt, så burde det jo gå bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ikke kjøpe, men har lagt ut annonse på finn og har allerede fått masse svar! :D Så det tror jeg går bra.. Nå skal vi prøve å få visning på en 70kvm leilighet RETT ved østmarka, så det passer perfekt.

For min del så går det heeelt fint å være alene hjemme. Jeg har ikke det store behovet for å feste eller no i helgene heller, men heller bruke tiden på tur, trening og hjemmekosing. Etterhvert når valpen blir større så blir det kanskje en tur ut på byen max 1 gang i mnd. Typen starter bedrift med flere, så det blir ca 50/50 med dager med jobbing og dager med fri. Han jobber mye hjemme på grunn av yrket.

Ellers har vi ikke så mye familie i Oslo. Men jeg håper det skal gå greit uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du misforsto meg. Det er ikke festingen det er noe problem å gå glipp av, men daglige gjøremål som er vanskelige å få gjort fordi man er stuck hjemme alene med en valp. ;) Men hvis han jobber mye hjemmefra er det jo enklere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres greit ut jeg. Men gjerne lettere å vite når man faktisk har flyttet og kommet i gang med skole osv. Kan regne med at det blir nok å gjøre i forbindelse med flytting og skolestart.

Men er du sikker på fremtiden nå? Så sikker som man kan bli mener jeg. ;) Og at rasen er den rette? Du omplasserte vel en hund tidligere fordi du flyttet og det ikke egnet seg så godt å ha hund/den type hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe :) Neida, jeg bare glemte å nevne det andre.. :P For små turer til butikken er jo ikke noe problem osv. Valpen blir jo eventuelt med, mens en av oss står utenfor butikken med valpen. Pensum slipper jeg å kjøpe, har det jeg trenger og finner resten på nett. Må jeg ha legetime så får jeg finne en dag det passer på. Skal begynne tidlig med alenetrening. Oppdretter skal såvidt begynne å gjøre valpene litt mer uavhengige før de er leveringsklare.

Jeg tror alt i alt at jeg skal klare det, men det er den lille frykten for at jeg IKKE skal det som setter en stopper... Og da klarer jeg ikke å bestemme meg.. Så da må jeg ha input :P Men får litt mot når det er flere her i samme situasjon som meg da, og som tror det skal gå fint.. :ahappy:

Jeg synes det høres greit ut jeg. Men gjerne lettere å vite når man faktisk har flyttet og kommet i gang med skole osv. Kan regne med at det blir nok å gjøre i forbindelse med flytting og skolestart.

Men er du sikker på fremtiden nå? Så sikker som man kan bli mener jeg. ;) Og at rasen er den rette? Du omplasserte vel en hund tidligere fordi du flyttet og det ikke egnet seg så godt å ha hund/den type hund?

Ja det er det jeg tenker. Jeg tenker jo på flyttinga osv, men jeg tror vi blir ferdige med det innen valpen blir klar. Vi flytter jo inn i løpet av juli uansett, før valpen er klar for å hentes. Det hadde jo vært lettere å ha valp etter at man var kommet inn i rutinene osv. Men her kunne oppdretter ha valpen en liten stund hvis det skulle bli et problem, for så å levere den i Oslo etterhvert.

Om jeg er sikker på fremtiden? Nei det tror jeg ikke at jeg noen gang kommer til å bli.. Men at jeg vil leve med hund er det ingen tvil om. Jeg er jo ferdigutdannet om ett år og etter det blir det fastjobb en eller annen plass. Og jobben innebærer en del hjemmejobbing. Jeg har også tenkt på ett yrke som innebærer dyr, men det får vi se på..

Vi har planer om å slå oss til ro nå i Oslo. Vi fikk jo erfaringen med hund og det å bo sammen med hund for 2 år siden. Og da var alt perfekt. Jeg er jo klar over at jeg må ofre en del for å ha hund. Og jeg føler jeg er villig til å ofre. Herregud jeg er dårlig på å forklare :P

Ang. rasen så tror jeg husky er rasen for meg. Jeg har falt pladask for rasen. Selvfølgelig er det andre raser jeg kunne prøvd, men det tror jeg ikke jeg vil.. Jeg omplasserte sist fordi det ville vært urettferdig ovenfor Tila å ha henne. Mest fordi jeg var usikker på hvordan skolen var lagt opp. Deltidsjobb skal jeg ha uansett. Jeg ser jo nå hvor korte og få dager skolen har, og hadde jeg visst det på forhånd så hadde jeg nok hatt Tila enda.

Men ja jeg er usikker, samtidig som jeg er sikker.. :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville hvertfall ha forsikret meg om at du finner sted å bo med hund før du sier noe. Dra og se på leilighet, skriv kontrakt og deretter kan du takke ja til valp.

Det er ikke barebare å finne leilighet i Oslo med hund, det vet jeg alt om. Jeg har også fått mange henvendelser på mine annonser, men en del må også lukes bort. Og det er ofte konkurranse på disse leilighetene, og da blir man dessverre ofte prioritert bort som hundeeier. Dere leter jo etter leilighet å flytte inn i ved studiestart, og det er da markedet er tøffest.

Ellers høres jo alt veldig fornuftig ut :) MEN skal du gå et krevende studie vil jeg ikke anbefale at du har valp helt i starten når fadderukene er. Jeg er sjeleglad for at Ikke var leveringsklar etter denne tiden, slik at jeg kunne være med på alle arrangementene og skape et sosialt nettverk på skolen som ville vært vanskelig å skaffe uten. Og på mange studier er man nærmest avhengig av et godt sosialt nettverk for å kunne prestere optimalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville hvertfall ha forsikret meg om at du finner sted å bo med hund før du sier noe. Dra og se på leilighet, skriv kontrakt og deretter kan du takke ja til valp.

Det er ikke barebare å finne leilighet i Oslo med hund, det vet jeg alt om. Jeg har også fått mange henvendelser på mine annonser, men en del må også lukes bort. Og det er ofte konkurranse på disse leilighetene, og da blir man dessverre ofte prioritert bort som hundeeier. Dere leter jo etter leilighet å flytte inn i ved studiestart, og det er da markedet er tøffest.

Ellers høres jo alt veldig fornuftig ut :) MEN skal du gå et krevende studie vil jeg ikke anbefale at du har valp helt i starten når fadderukene er. Jeg er sjeleglad for at Ikke var leveringsklar etter denne tiden, slik at jeg kunne være med på alle arrangementene og skape et sosialt nettverk på skolen som ville vært vanskelig å skaffe uten. Og på mange studier er man nærmest avhengig av et godt sosialt nettverk for å kunne prestere optimalt.

Ja veldig viktig og å finne et sted å bo først. Jeg har en veldig god følelse på leiligheten vi har fått mail fra. Jeg har jo vært litt kresen mtp på bosted tidligere, men jeg må nesten sette ned disse krava hvis jeg skal ha hund.. Husleien er grei også, og de virket veldig interessert i å ha oss som leietakere. Men kommer jo ikke til å takke ja til valpen FØR vi har funnet et sted å bo..

Studiet er jo krevende på en måte, fordi man må jo jobbe en del hjemme og innimellom mye. Jeg har jo snart fullført 1.året på dette studiet, og helt ærlig trodde jeg det skulle være mye hardere. Håper det er litt bedre i Oslo enn i Trondheim. Fadderuka har jeg ikke tenkt så mye på. Jeg var omtrent ikke med på fadderukene når jeg startet på studie.. Jeg kjenner at når det eneste det handler om, er å drikke seg dritinge hele tiden, så gidder jeg ikke å være med.. :P Jeg kommer nok til å bli kjent med folk i klassen uansett, tenker jeg. De har jo allerede kjent hverandre i ett helt år, før jeg kommer inn i miljøet. Og som regel er det flere nye som skifter skole til 2.året så jeg blir ikke alene. Andre aktiviteter som ikke innebærer alkohol gidder jeg kanskje å være med på. Blir det turer eller noe så kan jo valpen sikkert være med. Fin sosialiseringsmulighet for valpen, så lenge folka er ok.

Mulig jeg er rar, men jeg har ikke helt det behovet for å knytte bånd før skolestart, sånnsett.. :huh::rofl:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenk 10-15 år frem i tid. Tror du at du fortsatt, og i løpet av alle disse årene, ønsker/kan ha en hund?

Hvis ja, så ser jeg ingen grunn til å vente. Bortsett fra at du går glipp av en del sosiale aktiviteter som student med hund. Jeg ventet til sisteåret (da jeg likevel skulle sitte hjemme å skrive masteroppgave) før jeg fikk meg egen hund (hadde uansett familiehunden som bodde 5 mil unna studiested når trangen til å drive med hund ble for stor). DET angrer jeg ikke på- studietiden er verdt å få med seg - den sosiale biten også. Hund kan man ha hele livet... :)

men DU vet hva du ønsker og hvordan du vil prioritere. Velg med hjerte OG hjerne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt det store problemet med å kunne være med på sosiale aktiviteter selvom man har hund? Jeg bor alene med hunden min i Oslo, og har null problem med dette. Såklart tar jeg med Taz der jeg kan ta han med, men han kan fint være hjemme alene et par timer også :)

Jeg ville gått for hund om det er det du vet du vil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klart hunden kan være hjemme et par timer alene også , men jeg hadde i hvertfall ikke samvittighet til å la hunden være alene føst på dagtid når man er på skolen, og så også på kveldstid om man er på sosiale sammenkomster. DET blir for mye alenetid, synes jeg.

ed: nå er jeg ikke student lenger, og har flere hunder og en annen type hundehold (utehunder), men fortsatt liker jeg ikke at de er "alene hjemme" alt for mange timer om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra dere kommer med innspill! :) Jeg vil jo reflektere nøye før jeg bestemmer meg. Leilighet i første omgang. Er en stund til jeg må bestemme meg helt.

Det er liksom denne kombinasjonen i tillegg som interesserer meg og som jeg ikke vil miste mulighet til å få avkom etter. Dette i tillegg til å ha vært uten hund ett år og det er så gruuusomt kjedelig merker jeg.. Innimellom kan jo typen også være hjemme med valpen hvis det er noe spesielt som skjer i forbindelse med skolen.

Få mer inspill! :D Hva gjorde dere når dere hadde valp og gikk skole samtidig, men ikke hadde mulighet til å ha med valpen i bil/på skolen? Er det noe jeg bør tenke på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvordan du ser for deg at en husky vil trives i en leilighet i Oslo, jeg. :aww: Du vet vel forsåvidt hva du går til siden du har hatt AH før, og nå må jeg ærlig innrømme at jeg ikke husker hvorfor du omplasserte Tila, men det er jo greit å være noenlunde sikker på at man har tatt riktig rasevalg også, særlig når det er snakk om en såpass krevende hund som skal passe inn i student- og byliv. :)

Men akkurat når det gjelder rutiner, ting man må ofre også videre når man skaffer seg valp, er dette ting som jeg har troen på at ordner seg hvis man virkelig er motivert for å ha hund. Jeg har vært hundeløs lenge nok nå til å være sikker på at jeg faktisk har lyst til å bruke så mye tid og penger på å ha hund. Nå har jeg all verdens mulighet til å være student og feste og drikke og være på farten fra morgen til kveld, uten å benytte meg særlig av det, rett og slett fordi det egentlig ikke interesserer meg. Klart, det er noen ganger at det er veldig praktisk ikke å ha hund (og særlig valp), men hadde jeg hatt hund, måtte jeg jo enkelt og greit tatt konsekvensene av det og gjort de nødvendige tilpasningene for å sørge for at hunden også har det bra. Det største jeg "ofrer" når jeg om et års tid skaffer meg hund, er muligheten til å kunne reise hvor jeg vil, når jeg vil. Men heller ikke storby- og sydenferier er umulig hvis man planlegger og får hundepass.

Og selv om jeg ikke har planlagt resten av livet mitt, er jeg såpass dedikert og interessert at jeg vet at hunden vil bli prioritert og tatt vare på uansett hva som måtte dukke opp av jobber, bosted, eventuell mann og barn også videre. Det ordner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvordan du ser for deg at en husky vil trives i en leilighet i Oslo, jeg. :aww: Du vet vel forsåvidt hva du går til siden du har hatt AH før, og nå må jeg ærlig innrømme at jeg ikke husker hvorfor du omplasserte Tila, men det er jo greit å være noenlunde sikker på at man har tatt riktig rasevalg også, særlig når det er snakk om en såpass krevende hund som skal passe inn i student- og byliv. :)

Pippin har skrevet tidligere her på sonen at det var pga. at de skulle flytte til byen og hun skulle begynne på skole og i jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og forskjellen på en leilighet i Oslo og et hus/rekkehus osv i Oslo er?

Det er heller ikke slik at huskyer bare kan trives ute på bygda, i en hundegård og bare drive med trekk. Huskyen er utrolig tilpasningsdyktig, og er stort sett fornøyd så lenge den får trimmen den trenger. Hvor den bor er ikke det viktigste.

Jeg har ingen planer om å bosette meg midt i Oslo sentrum uansett. Jeg trives ikke i sentrum så typen har fått beskjed om at det kommer ikke på tale.. :P Så det blir minimum ca 15 min fra Oslo sentrum og da er man som regel ikke langt unna marka. Hovedinteressen min når det gjelder hund er faktisk turgåing. Turer med trekkbelte, kløv osv. Så vil jeg i tillegg prøve lydighet. Det er store sjanser for at dette kullet blir en gjeng med lettlærte valper som i tillegg kan gå løse med trening. Men det er ikke et krav fra min side, jeg blir mer enn nok fornøyd med rasevalget føler jeg.

Jeg ville jo også prøvd andre raser, men jeg føler meg trygg på huskyen. Føler det er litt risky å velge f.eks terv eller noe i første omgang.

Ellers så tenker jeg som deg.. At jeg går glipp av festing osv.. Jeg er glad i det innimellom. Det er ikke noe jeg må gjøre hver helg.. Det hender kanskje en gang i mnd maks. Jeg føler jeg heller vil bruke tid på hund, tur og trening. Jeg har ikke så stor interesse av å feste, drikke utepils (liker ikke øl en gang), dra inn til sentrum hver dag osv. Jeg trives veldig godt i mitt eget selvskap.

Har man det slik at man føler at man ikke kan finne på noe på kveldstid uten hunden, fordi den da må være alene et par timer, så burde man vente med hund. Jeg tror ikke en hund tar skade av å være alene et par timer en kveld eller to i uka. Ikke at det er planen, men på generell basis.

Men igjen, ingenting er jo bestemt enda, så jeg vet jo ikke hvordan det blir. Det kan jo hende at jeg innser at det beste er å vente. Men det er kjempebra å få input slik at jeg kan tenke over ting jeg kanskje ikke har tenkt over fra før av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og forskjellen på en leilighet i Oslo og et hus/rekkehus osv i Oslo er?

*klippet*

Svært liten, bortsett fra at man bor tettere på andre folk og at bjeffing og andre hundelyder/hundehår/hundetiss utenfor huset kan være til større plage for andre, selvfølgelig. Jeg mener ikke at man må bo midt i skogen for å kunne eie en husky, men når man bosetter seg i Oslo eller andre større byer og kjøper husky, må man ha tenkt gjennom hvordan man skal aktivisere hunden, for det blir tross alt vanskeligere å tilby for eksempel trekking både på sommers- og vinterstid. Og selv om man bor relativt nært marka, er det ikke sikkert man ender opp med å benytte den hver eneste dag, særlig ikke om man tross alt må på buss/bane/trikk for å komme seg dit. Men så lenge du er motivert for det, er det selvfølgelig et fint rasevalg. Jeg spurte bare fordi jeg lurte på hvor mye du hadde reflektert over det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har input? Som har skaffet seg valp, selv om det ikke er på det BESTE tidspunktet?

Kjør på, det finnes ikke noe "beste" tidspunkt!

Selv bodde jeg i Paris da vi bestemte oss for å få hund. Vi visste for eksempel at vi måtte leie leilighet når vi kom hjem til Bergen, og det er ikke alltid like lett å leie med hund. Vi bestemte oss likevel for å få hund før vi hadde leilighet i orden, mens vi enda befant oss i Frankrike, da vi forelsket oss i det kullet vi hadde sett oss ut (selvsagt gjorde vi det). Vi bodde hos mine foreldre en måned med valpen før vi flyttet inn i egen leiligheten (foreldrene mine var riktig nok på ferie hele tiden, og vi visste på det tidspunktet at vi hadde en leilighet å flytte til). Kort fortalt, det var det dummeste tidspunktet til å skaffe seg hund på (foreldre og besteforeldre lurte på hva den alltid så fornuftige Christian hadde funnet på nå).

Vil man, så vil man. Og det ordner seg alltid, selv om litt planlegging (utifra situasjonen) selvsagt ikke er dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du misforsto meg. Det er ikke festingen det er noe problem å gå glipp av, men daglige gjøremål som er vanskelige å få gjort fordi man er stuck hjemme alene med en valp. ;) Men hvis han jobber mye hjemmefra er det jo enklere.

Selvsagt blir man mer bundet. Det er jo litt av greien med å ha hund uansett.

Er man to skal uansett disse hverdagslige tingene gå helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært liten, bortsett fra at man bor tettere på andre folk og at bjeffing og andre hundelyder/hundehår/hundetiss utenfor huset kan være til større plage for andre, selvfølgelig. Jeg mener ikke at man må bo midt i skogen for å kunne eie en husky, men når man bosetter seg i Oslo eller andre større byer og kjøper husky, må man ha tenkt gjennom hvordan man skal aktivisere hunden, for det blir tross alt vanskeligere å tilby for eksempel trekking både på sommers- og vinterstid. Og selv om man bor relativt nært marka, er det ikke sikkert man ender opp med å benytte den hver eneste dag, særlig ikke om man tross alt må på buss/bane/trikk for å komme seg dit. Men så lenge du er motivert for det, er det selvfølgelig et fint rasevalg. Jeg spurte bare fordi jeg lurte på hvor mye du hadde reflektert over det. :)

Enig.. :) Det er litt derfor vi har annonsert på finn såpass tidlig, for å finne noen som godtar hund. Samt at vi har mulighet til å sjekke ut stedet før vi eventuelt flytter inn. Godtar de hund så vet de gjerne hva som følger med hunden. Vi vil jo selvsagt rydde alt vi kan etter hunden, samt å sikre leiligheten for minst mulig slitasje osv. Vi skriver jo detaljert ang. hund i annonsen, så folk som tar kontakt har forhåpentligvis lest det før de tar kontakt.

Uansett så tror jeg ikke jeg kommer til å benytte meg av marka hver eneste dag. Men er vi heldige å får denne leiligheten blir det mst sannsynlig det da. Nå tror jeg ikke noen husky tar skade av å ikke få mulighet til å trekke hver dag, så lenge den får oppleve ting og være aktiv på andre måter.

Jeg har lagt fra meg andre rase litt fordi jeg vet at jeg er glad i å gå tur, og det gjør huskyen også. Jeg er redd for at hvis jeg velger en annen rase jeg har lyst på, som krever mye mental stimuli f.eks. så kan det gå skeis. Ved en AH så vet jeg hva jeg går til.

Spinoza: Jeg også tenkte at det finnes ikke noe "beste" tidspunkt. Det vil alltid komme uforutsigbare ting i livet, samme hvor mye man planlegger. Selvfølgelig er det bra med planer og da, er ikke det jeg sier ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...