Gå til innhold
Hundesonen.no

X'en har fått valper

SFX

Recommended Posts

• Svar 791
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

yeah yaeh. Samme virkning om man gjør det selv også skriver vel (Når jeg ikke fant smileyen måtte jeg jo gjøre det selv istedenfor, liksom)? Da får man jaggu litt trening også :P

:frantics:

Skrevet

Tusen, tusen takk til alle som har krysset fingre, tær og øyne, som har vært med å danse fruktbarhetsdans, som har vært sterke i trua for oss, og som har holdt pusten - håper ingen lunger ble sprengt!

Dette er ***** surrealistisk, jeg har litt panikk, jeg har brått fryktelig mye å gjøre de neste ukene, og jeg kjenner en lykkefølelse jeg ikke har ant jeg kunne kjenne igjen, jeg er så innmari lettet over at jeg trodde rett - og jeg er bare sååååå glad - X'en er bekreftet drektig!

:banana: :banana: :banana::frantics: :frantics: :frantics::punk: :punk: :punk::hyper: :hyper: :hyper::jump: :jump: :jump::rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Etter alle tegn som X'en har vist, var jeg ett hundre prosent sikker på drektighet i dag, og dermed forventet jeg nesten at hun skulle vise seg å være tom - hvorfor skulle noe gå min vei, liksom?

Men X'en var knapt oppå undersøkelsebordet, før veterinær sa at denne er drektig. Så da var jo resten av undersøkelsen bare kos og undervisning (PhD-student til stede som skulle lære seg dette, så det ble en grundig forklart undersøkelse - moro for eieren også, det).

Først studerte vi pupper, som avslørte henne som drektig.

Deretter palpering, hvor studenten ikke fant noe som helst, men veterinær bare svarte at "joda, han ligger der" (ikke visste jeg at en kunne kjønnsbestemme valpene med ren palpering :lol: )

En titt i bakre ende viste også de rette tegnene.

Så var det tid for ultralyd, jeg har jo forsøkt å lære X'en å legge seg på rygg når hun får beskjed om det, så hun skulle være klar for ultralyd - men så tok de den stående... :icon_redface:

Studenten fikk forsøke først, og fant noen fosterblærer - selv jeg skjønte til slutt hva på skjermen som var fosterblære, urinblære og bare annen kropp.

Veterinær dobbeltsjekket til slutt, og identifiserte lett fem-seks fosterblærer. Muligens kan det ligge noen gjemt bak ribbeina også, men det ser vi ikke før på røntgen. Enkelte steder lå fosterblærene veldig tett, så der var det litt vanskelig å telle.

Så, det blir valper her til St. Hans, om ikke noe veldig trist og leit skjer framover!

Jeg er ikke så opptatt av antallet nå, det får komme det som komme vil, jeg er bare lettet over at hun er drektig, og håper selvfølgelig på en grei kullstørrelse, fire eller flere. Også håper jeg en av dem er en pen tispe til meg og en annen en pen hannhund til Toril. Men ellers har jeg ingen flere krav, og er veldig, veldig lettet og glad nå. Jeg har grini i hele dag, lettelse og glede og overveldet og jeg vet ikke hva.

Drømmer KAN gå i oppfyllelse!

Skrevet

Gratulerer og lykke til fremover! :thumbs: Blir spennende å følge med videre her på sonen. Så er det bare å begynne og krysse fingre igjen for at alt går bra, at det er rett antall, kjønnsfordeling osv. :lol:

Skrevet

Hurra! Dette var rørende, og veldig, veldig fortjent! :D

Du får hilse til X'en og si at hun må tviholde på fostrene - de blærene skal bli valper!

Skrevet

:banana: *klemmepå emma og danse rundt*

Jeg kan godt komme og sitte helt rolig og se på små nøster som trenger litt sosialisering altså :whistle:

Guest Dratini
Skrevet
:banana: Nå skal vi vente spent på hvor mange det blir og fordeling av kjønn! Igjen; Gratulerer så mye! :thumbs:
Skrevet

Gratulerer så mye !! Men vi alle visste jo at hun var drektig daa :whistle: Moren til *Marie* har jo sagt det :lol:

Men, hvor mye går berner valper for? Så nettopp en annonsen på finn.no på 15.500 kr, og lurte på om det var vanlig (stiv?) valpepris for berner valper?

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hvis han spiser og drikker som normalt og alt ellers er normalt ville jeg sett det an en dag til, og så evt. tatt en telefon til dyrlegen i morra hvis det ikke endrer seg. Kanskje det bare er for kaldt? Det kan også være urinveisinfeksjon. Men generelt hvis du er usikker på helsespørsmål så er det ofte bedre å ta en telefon til dyrlegen heller enn å spørre på et forum.
    • Hei, første gang inne på hundeforum men trenger virkelig råd. Jeg har nylig fått en tibetansk spaniel valp på 9 mnd. han har vært så frisk og rask, spiser og drikker masse, har både bæsje og tissa og leker som bare det helt siden vi fikk han. Men onsdag morgen så tissa han ikke… nå har det gått et døgn og han har enda ikke tissa😰 hva kan være galt?? 
    • Det endte med at hunden måtte til dyrlegen for den haltet. Jeg ringte dyrlegen, og ba de være obs.  Det viser seg at den har knekt håndledde i frembenet, og prognosen er usikker. Hvordan det er skjedd er også usikkert. 
    • 🐾 Hva du kan gjøre nå 1. Start helt på nytt i bittesmå steg Gå ut av rommet i 1–5 sekunder, kom tilbake før valpen rekker å pipe. Øk tiden sakte. Målet er at valpen aldri kommer over terskelen sin. 2. Tren “alene, men ikke alene” La valpen være bak en grind, i et annet rom, eller på en seng litt unna mens hun fortsatt er hjemme. Dette bygger trygghet uten at valpen føler seg forlatt. 3. Lag et fast “nå skjer det ingenting”-rituale Rolig stemning, tyggeleke, litt kos → så legger hun fra seg valpen og gjør noe annet i huset. Rutiner skaper trygghet. 🧠 IQ-leker som passer for 15 uker •     Snusematte (super for å roe ned og gi mestring) •     Kong med litt valpevennlig fyll (f.eks. våtfôr eller litt leverpostei tynnet ut) •     Enkle aktivitetsleker der valpen må dytte eller løfte en klaff •     Tyggeleker som varer litt (tygging gir ro) Poenget er ikke at leken skal “holde valpen opptatt alene”, men at den skal gi positive assosiasjoner til ro og selvstendighet. 4: du kan også `gni`deg selv inn med noe valpen din kan ligge på  for da vil han føle og lukte at du er i nærheten av deg enda du er borte. 🐶 Når valpen din piper med angan du går ut Det betyr at du har gått for fort frem. Da må man tilbake til nivået der valpen fortsatt er trygg selv om det bare er 2 sekunder. Det er ikke et nederlag, det er helt vanlig. du kan også lage en plass der som er *hjemmet* til valpen din. sånn at du øver når du går ut skal han slappe av der. men husk dette kan gå en stund, det går ann også at valpen din aldri kan være alene heller. alle hunder er forskjellige og ikke like enkel. 💛 Litt oppmuntring Valper er som små barn: noen sover gjennom natten tidlig, andre bruker litt tid. Det betyr ikke at du gjør noe feil det betyr bare at valpen din trenger litt mer støtte akkurat nå. Hvis du vil prate mer, få flere tips eller bare ha litt støtte underveis, kan du gjerne ta kontakt med meg på Instagram. nordicquietland 🐶
    • Alenetrening tar den tiden det tar, det er umulig å si noe på forhånd om hvor lang tid det tar før akkurat din valp er klar for å være alene hjemme en hel arbeidsdag. Det er individuelt. Og en oppdretter som påstår at en 12 uker gammel valp kan være alene hjemme i mange timer høres virkelig ikke seriøs ut. Det er jo en baby. En ting som i hvert fall er sikkert, er at jo mer erfaring valpen får med å føle at det er ubehagelig å være alene, jo større er sjansen for at du ender oppmed en hund med separasjonsangst.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...