Gå til innhold
Hundesonen.no

X'en har fått valper

SFX

Recommended Posts

• Svar 791
  • Created
  • Siste svar
  • 4 weeks later...

Oj, det ble en hektisk innspurt og lite internettid for dette valpekullet, ser jeg.

Her er åtteukersbilder av valpene:

8ukermontasje_Ersti.jpg

8ukermontasje_Ringgi.jpg

8ukersmontasje_Burgdorf.jpg

Han som her het Burgdorf heter nå Miko og bor i Sandefjord. Der bor han hos en familie på fire, og kommer til å få det superbra. Jeg skal få låne ham til et par utstillinger, men han blir neppe vist så mye. Han heter på stamtavla Latrudas Fingers Crossed.

Ringgi har ikke fått et endelig hverdagsnavn enda, men på stamtavla er han Latrudas Four Leaf Clover, og han bor enda hos meg. Han blir her til cirka midten av oktober, og da blir han hentet av sin eier og tatt med til Australia. Det er selvfølgelig et kjempekompliment for meg at en annen oppdretter har så tro på min kombinasjon og mitt arbeid at hun ønsker å importere. Jeg håper bare Ringgi kan bli noe av det hun ønsker seg som både utstillingshund og avlshund. En har ingen garantier, og hun kjenner dette gamet, men det blir spennende framover! Vi har snakket om dette lenge, og hun har hele tiden hatt sansen for Ringgi. Jeg har også en god magefølelse på ham. Men da vi skulle få helseattest på valpene hadde han bare en stein på plass, og da ble det litt krise her. Hun valgte likevel å la Miko med to steiner flytte til Sandefjord, også krysset vi fingrene for at Ringgi fikk sitt på plass. Og nå har han hatt begge nede i over fjorten dager, så da bekymrer vi oss ikke lenger for det, og papirmølla med importtillatelse og alt det styret er i gang. Det blir helt ****** å sende ham så langt fra seg, men det er virkelig en fjær i oppdretterhatten min - og hvem vet, kanskje henter jeg meg en aussie tilbake en dag?

Tispa blir som kjent her, og har nå fått sin egen tråd på sonen. Foenix synes det er fantastisk å ha en bror å herje med, og jeg må passe meg så de ikke blir for pøblete og rampeduo, det er viktig at de får individuell sosialisering og oppmerksomhet nå.

X'en har vært en fin mamma - hun ammer dem faktisk enda. Ikke mye, men et kvarter nå og da. Hun leker med dem, oppdrar dem, går i mellom når de får for heftige raptuser innendørs, viser de verden og er et fint forbilde, synes jeg. Hun synes dog det er helt greit at valpepermisjonen er avblåst, og at hun får lov til å bruke hodet på lydighetsbanen og i skogssporet igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bare for å oppklarer for oss blonde:

Ersti heter nå føniks???

Grattis med den som skal ti Australia- det er jo kjempespennende.

Jupp, Ersti heter nå Foenix. Jeg visste at valpen jeg skulle beholde skulle hete Foenix, men jeg visste jo ikke hvilken valp det var med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

En liten oppdatering på valpekullet:

Han som har vært kjent som Ringgi hos meg, har fått navnet Hudson av sine eiere, og han begynner å fatte at det har noe med ham - eller mat - å gjøre :D

Hudson skal som kjent til Australia, men det er ikke bare-bare.

Det kreves per i dag et sett med vaksiner for å kunne dra til Australia fra rabiesfritt land - om noen ønsker spesifisert hvilke vaksiner det er, kan de spørre på PM, jeg skriver uten papirene foran meg og vil ikke skrive noe feil.

Deretter må han gjennom et sett med blodprøver (se over om hvem), og disse kan ikke være mer enn 30 dager gamle. Men de kan ta opptil fire uker å få analysert. Så det er en tight kabal her.

Dagen før jeg skulle til veterinær for å ta blodprøvene av Hudson, kom det mail fra hans eier om at australske myndigheter ikke ville gi ham innførselstillatelse på grunn av funnet av rabiesbefengte dyr på Svalbard!

Dette kan du si ga litt panikk og frustrasjon, men i stedet for blodprøve fikk han dagen etter rabiesvaksine. Om han fikk innførselstillatelse som om han kom fra et rabiesland, ville det kreve rabiesvaksine, blodprøve etter 28 dager, og deretter måtte han være her i minst 90 dager før han kunne dra til Australia, og det måtte gå minst 180 dager til sammen før han kunne komme ut av karantenestasjon, og han måtte ha minst 30 dager i karantenestasjon. Dermed ville han ha blitt her i 150 dager etter blodprøve, for å slippe så lang tid i karantenestasjon - både fordi han vil få bedre pregning og sosialisering i min hverdag, og fordi tre måneder med karantenestasjon er ganske så dyrt. Så jeg begynte å belage meg på å ha ham her til april neste år - og det er ingen ideell alder å sende hund på, i verste spøkelsesalder og ti måneder gammel.

Vi forsøkte selvfølgelig å forklare australske myndigheter om de geografiske forholdene, og at det allerede er krav til rabiesvaksine for å komme til og fra Svalbard med hund. Men som de sa, de tar ikke regionale hensyn.

Heldigvis ble situasjonen avdramatisert for dem, så fredag forrige uke våknet jeg til mail fra hans eier om at han har fått innførselstillatelse likevel, som om han kommer fra rabiesfritt land.

Hans eier hadde allerede bestilt flybilletter for å hente ham, og får ikke flyttet dem, så hun kommer til avtalt tid - han skulle etter planen ha reist 25. oktober. Vi kunne ha rukket å få ham reiseklar, da en kan få mast til seg svar på blodprøvene på 14 dager. Men da eier skulle søke om plass på karantenestasjonen - som ikke kan gjøres uten innførselstillatelse - viste det seg at det er smekkfullt der nå, og de tok ikke imot nye dyr før 21. november. Fryktelig ergerlig, for da flybillettene hennes ble bestilt sjekket vi samtidig karantenestasjonen, og da var det ledig plass til de kom ned i slutten av oktober - men rabiesutbruddet forsinket hele prosessen vår.

Egentlig fikk ikke eier booke plass på karantenestasjonen nå, fordi de trenger bekreftet flight i bestillingen - altså måtte vi bestille plass på fly til ham først.

Men firmaet som håndterer transport av dyr til utlandet tar av en eller annen grunn ikke imot bookinger tidligere enn 30 dager før avreise! Så jeg kan ikke bestille flyfrakt til ham før 21. oktober.

Heldigvis gjorde karantenestasjonen et unntak og lot eier booke plass nå, også må vi bare krysse fingrene for at det er plass til ham på fly så han kommer til Australia så fort som mulig etter 21. november, og eier ikke må betale for mange ubrukte dager.

Så slik har det gått med denne eksporten så langt. Fredag neste uke kan jeg booke plass til ham på flyet, og da vet jeg hvilken dato han lander i Australia - og kan telle meg fram til 30 dager før denne datoen for å få tatt blodprøver.

I løpet av denne 30-dagersperioden er det også en del andre krav som skal oppfylles, for eksempel helsesjekker og utøybehandling, men det kan jeg jo heller oppdatere dere med senere.

Først og fremst må jeg nå forsøke å kalkulere høyde og vekt på en valp i voldsom vekst ved avreise, slik at vi kjøper stort nok bur og transportselskapet får korrekte mål for å regne ut rett pris - for en betaler per kilo. Jeg estimerte vekta til 25 kilo om han hadde reist nå i oktober, og da kom frakten på 17.000 kroner...

Jeg håper Hudson blir vel verdt pengene, og kan oppfylle noen av eierens drømmer for avl og utstilling... Men hun har importert før, en tispe som viste seg å bli syk, så hun kjenner gamet og vet en ikke har noen garantier. Det synes jeg er beroligende.

Her er bilde av alle tre 14 uker gamle:

red_14uker02.jpg

red_14uker01.jpg

red_14uker03.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er bilde av alle tre 14 dager gamle:

red_14uker02.jpg

Jeg er skrekkelig imponert over hvor raskt en berner utvikler seg, altså :P

Også er jeg imponert over hvor mye arbeid noen kan legge ned i kjøp og salg av valp. Godt at det ser ut til å ordne seg da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at det kjem seg litt, iallefall :D . Håpar alt går heilt etter planen frå no av, og som du seier, vi får verkeleg håpe at Hudson kan oppfylle alle kjøparens draumar, og litt til :) .

Elles reknar eg med at kvalpane er 14 veker på biletet... Nydelege bilete, er det! Og Foenix har ein brun fot, det var sjarmerande :wub: (om enn kanskje ikkje heilt etter standarden?). Eg merkar meg forresten at Foenix verkar heilt avslappa til seansen, ser nesten ut som ho keiar seg, medan mannfolka pustar og pesar :lol: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for fine og oppmuntrende ord, både om de konkrete valpene og denne eksportprosessen.

Det ironiske er jo at jeg leker med tanken om å ta inn et barn eller barnebarn av Hudson en gang i framtiden om alt går som vi vil, og synes det er fint at det trolig blir lettere å importere fra og med årsskiftet - mens disse endringene gjør at australske myndigheter strammer inn og vil kreve full rabiesvaksineprosess fra og med neste år. Derfor har veldig mange importert hund nå, mens det er enklere og billigere, og en kan få inn valper, og derfor er karantenestasjonen smekkfull.

Men bilde av alle tre, 14 dager gamle? Var de ikke litt store på det bilde for å være 14 dager gamle?

Nei altså, mora er jo ganske stor, og linjene hennes har gitt store og grove bernere, så... :P

Jeg er skrekkelig imponert over hvor raskt en berner utvikler seg, altså :P

Ja, og tenk hvordan det er for meg å sitte her og se utviklingen! :rofl:

Elles reknar eg med at kvalpane er 14 veker på biletet... Nydelege bilete, er det! Og Foenix har ein brun fot, det var sjarmerande :wub: (om enn kanskje ikkje heilt etter standarden?). Eg merkar meg forresten at Foenix verkar heilt avslappa til seansen, ser nesten ut som ho keiar seg, medan mannfolka pustar og pesar :lol: .

Jeg burde kanskje sagt at bildene er tatt etter at søskenflokken var gjenforent og hadde hatt en særdeles heftig runde med lek, bryting, kappløp og aktivisering. Så de er fuktige i pelsen av duggress og bitespytt, og de er någet ekstatiske og oppildnet når vi forsøkte å få de til å sitte på toppen av trappa, når de egentlig bare ville fortsette leken.

Men Foenix er nok en mer avbalansert valp - hun er lett å gire opp, hun er energisk og aktiv, hun er leken og vilter. Men hun virker også noe lettere å få landet, mens Hudson girer seg opp og går litt i override-modus. Det går lettere an å snakke til Foenix, mens Hudson må ha timeout for å høre, for eksempel. Men han måtte jo også sitte mellom to spennende lekepartnere, klart det fristet. Også tror jeg faktisk også at tegningene i fjeset gir dem litt ulike uttrykk i forhold til ro, fokus, konsentrasjon og oppmerksomhet.

Og angående tegninger, så står dette i rasebeskrivelsen:

Dyp sort med rike tantegninger på kinn, over øynene, på alle fire ben og på brystet. Hvite tegninger som følger:

− Rene hvite symmetriske tegninger på hodet: Bliss går over mot snute på begge sider til et snutebånd, blisset skal ikke rekke til tantegningene over øynene, snutebåndet skal ikke dekke munnvikene

− Moderat store, ubrutte hvite tegninger på strupe og bryst

− Ønskelig: hvite poter, hvit haletipp

− Tolerert: Liten hvit nakkeflekk, liten hvit anal flekk.

Så, det er ingen feil at Foenix har en brun pote - og om du studerer henne live, er det faktisk et par millimeter med hvitt på noen av tærne på den poten :D

Om du ser på Hudson, er han på maks av hva som er greit av hvitt på potene, det er til mellomhånden, men ikke over. Jeg trodde da han ble født at han hadde for mye hvitt, men det ble lettere å se da han vokste og en fikk delt beinet opp i element.

Foenix' usymmetriske tegninger i snutepartiet er altså et større ankepunkt enn poten, og noen dommere vil kunne kicke på det. Jeg synes selv det er litt fremmed, og veldig mørke tisper virker ofte mer langneset enn de faktisk er. Jeg synes selv at hun har et litt fremmed uttrykk, men jaggu har jeg vendt meg til det også. Det er jo litt overgang å ha en så mørk utstillingsside på en hund, etter å ha hatt X'en som på samme side har hvitt bak munnviken - som jo ikke er ønsket. Men hittil er det så vidt jeg vet og husker bare en eneste dommer som har trukket for det. Et par har skrevet i kritikken at hun er rikelig tegnet i snutepartiet/hodet, men gitt CK lell.

Det var mye strengere før, mens nå er det blant dommerne et større fokus på type og konstruksjon, og tegninger er detaljer. Men selvfølgelig, et sted skal grensen gå og en skal ikke godkjenne hva som helst. Tegningen er jo også med på å gi rasens særprego g uttrykk, og historisk sett har tegningene en funksjon.

Av feil i tegningene er nevt blant annet dette:

Ethvert avvik fra foregående punkter skal betraktes som feil. Hvor alvorlig feilen er, skal graderes etter hvor stort avviket er

i relasjon til rasebeskrivelsen.

− Pels:

• Tydelig krøllet pels

• Manglende hvit tegning på hodet, blisset for stort og/eller snutebåndet forbi munnvikene

• Stor hvit nakkeflekk (maks diam. mer enn 6 cm)

• Hvit analflekk (maks. 6 cm)

• Hvit halskrave

• Hvite tegninger på forbena høyere enn midt på mellomhånden (støvler)

• Forstyrrende asymmetriske hvite tegninger på hodet og bryst

• Sorte flekker og striper på det hvite i brystet

• ”Skittent” hvitt (kraftige pigmentflekker)

• Sort pels med antydning til brunt eller rødt

Så der ser du også hvorfor det var viktig at Hudsons halve halskrage ble brudt opp til en nakkeflekk - for en halskrage er en mer alvorlig feil, en liten nakkeflekk aksepteres lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Alt gikk til slutt bra med eksportprosessen.

Blodprøver ble tatt og sendt til analyse i Sverige, og kom tilbake med korrekte resultat. Samtidig med blodprøvene ble det også gitt frontline, etter krav fra australske myndigheter.

Fredag 18. november var det tilbake til veterinær for ny runde med frontline samt ormekurbehandling, helsesjekk fra veterinær og utfylling av blodprøvesvarene. Deretter rushe til fraktselskapet på Gardermoen, som faxet Hudsons papirer til Singapore for å søke om transit-opphold der.

Mandag 21. november dro Hudson til Australia. Det ble litt stress da det var innført vinterruter siden flybilletten ble bestilt, og jeg ble ikke informert om at flyet nå gikk en time tidligere! Men heldigvis holdt Lufthansa igjen, så Hudson rakk å være med. Da jeg ankom Gardermoen, var det en veterinær fra Mattilsynet som tok en kjapp sjekk av Hudson, sjekket chip'en, leste gjennom papirer, fylte ut flere papirer og forseglet buret.

Hudson fikk i buret sitt aviser, tissepads, fleecepledd og vetbeds, så det han måtte tisse ut kan forsvinne mest mulig og ikke bli noe han ligger i. Han hadde halvannen liter med vann festet til buret, så han burde ikke bli tørst på turen.

Han reiste først fra Gardermoen til Frankfurt, der ble det et stopp før han fortsatte til Singapore. Han var fremme der cirka 12:00 på tirsdag. Der fikk han være i karantenestasjonen i cirka 26 timer, for å komme ut av buret, få mat, strekke på beina og få en pause fra transportkassa. Deretter var det siste etappe på syv timer til Melbourne, og klokka fem norsk tid torsdag morgen fikk jeg beskjed fra hans nye eier at hun hadde snakket med karantenestasjonen i Melbourne, og han var kommet fram trygt, og virket både glad, avslappet og fornøyd. Det er bra - han har alltid virket som en veldig avbalansert og tilpasningsdyktig fyr - da han ble satt i buret i Norge la han seg ned med en gang, og det kom ikke en lyd fra ham da han ble trillet bort fra meg. Han er en laidback, cool fyr.

Nå skal han være i karantenestasjonen, og får etter planen slippe ut på julaften. Her er et bilde ny eier har tatt av ham under et besøk i stasjonen:

384331_331821800166485_100000160042985_1609071_751614979_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Valpene har blitt seks måneder, og er nå i sine permanente hjem - Hudson har kommet ut av karantenestasjonen, har møtt hele sin nye familie på to og fire bein, sjarmert nabolaget og oppført seg som om han var hjemme fra første stund. Han synes det er litt varmt, men Kim tar mye hensyn til dem i varmen, har stor hage med skyggemuligheter, de legger seg i kjølig jord under plattingen, og blir tatt godt vare på - heteslag er ikke noe en vil oppleve på hund. Hun er så opptatt av hundenes velferd at hun for eksempel ikke deltar på utstillinger disse hete sommermånedene, så hundene skal slippe å måtte stå, løpe og prestere i altfor mange plussgrader.

Jeg har også fått nytt bilde av Miko som feirer jul, søtnosen:

jula2011.jpg

Jeg er så fornøyd med substansen og kjønnspreget på disse tre, det er ingen tvil om at det er to reelle gutter og ei snerten tispe i dette kullet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Nei, en slik statistikk finnes ikke. Vi kjenner til titalls antall hunder som er avlivet, noen bare for bagateller og andre uten bevis, vi vet siden vi har fulgt med i sakene hva som lå til grunn og hvordan de endte. Ifølgje Martinsen har alle som har klaga på avlivingsvedtak sidan 2014 fått avslag. Det finst ingen nasjonale tal for kor mange hundar som blir avliva kvart år. Berit visste ingenting då hunden vart avliva Quercus og Nala De siste fire årene har politiet sørget for at 77 hunder er blitt avlivet på bakgrunn av den nye hundeloven. Fra 2014 til 2018   Det har ikke blitt bedre etter den nye hundeloven kom i 2021 - 2022 for politi og rettsvesen som selv mangler kompetanse på hunder og hundeatferd bruker bare klipp og lim fra tidligere vedtak og domsavgjørelser. Dette er bare så trist både for hundene og deres eiere og jeg lurer på hvor mange saker vi ikke har hørt om enda. Noen av sakene er tilfeldig at vi fikk høre om og det var dette som var bakgrunn for å spørre her på forumet.                
    • Utallige? Hvor mange hunder har blitt avlivet i Norge etter anmeldelser de siste 10 årene? Jeg antar det finnes klar statistikk på dette?
    • "Vi" er to uavhengige personer, se brevet jeg linket til for våre fulle navn, som selv ikke har hatt noen hendelser med egne hunder eller hunder jeg har hatt for trening før omplassering. Vi har kun fulgt sakene fra sidelinjen, for min del fra rundt 2010, og har gjennomgått vedtak og dokumentasjoner vi har fått fra hundeierne. Jeg skulle virkelig ønske at det var slik som du tror, men sånn er det dessverre ikke. Det er derfor vi har valgt å engasjere oss for bak dette finner man utallige døde hunder og ruinerte hundeeiere som har mistet alt de eide hvor de prøvde å redde livet til hunden sin som betydde alt for dem, men alene har de ikke hatt en sjanse mot maktapparatet som overkjørte dem på en skremmende kynisk og ulovlig måte. Hvis du har Facebook, jeg er ikke der, så er det en gruppe Hund hjelper hund hvor flere av sakene er omtalt. En hund Tonic som var i bånd hvor en unge kom løpende og tråkket ham på poten, Tonic glefset og det ble et rift i buksa til gutten, Tonic ble avlivet. Luna sitter på kennel nå hvor eier kjemper i retten, en nabo påsto Luna lagde et lite blåmerke på ham, men det finnes ingen bevis. En annen hund, Rex i bånd som forsvarte seg selv mot en løs hund som bet den, begge hundene ble skadet, men Rex ble avlivet fordi han var størst. Huskyen Luk, også i bånd, slåss med en annen hannhund og der ble Luk avlivet fordi politiet trodde en husky er større enn en tervueren. Sistnevnte hendelse har jeg beskrevet i en kommentar under dette innlegget publisert i avisa Nordlys. Saken om Milo beskrives i selve innlegget og i brevet til justisministeren. I denne videoen er Luk, Luna og Milo.
    • Hvem er "vi" i denne saken? Det har vært flere avlivingssaker de siste årene, og mange som kjemper mot. Enkelte av sakene har virket ganske urimelige, men uten å ha førstehåndskjennskap til situasjonen og saksbehandlingen så er det vanskelig å si hva som er riktig. Politiet har rutiner for dette, og jeg vil tro at det langt oftere er tilfelle at slike saker blir henlagt, enn at en hund avlives. Både på grunn av kapasitet, bevissituasjon og fakta. En avliving foretas ikke normalt etter vurdering av en enkelt saksbehandler og om de har en god eller dårlig dag. Politiet har hundekyndige folk der minst to ulike vurderer en hund før et slikt vedtak. Jeg er sikker på at noen som kjenner systemet bedre enn meg kan beskrive prosessen fra anmeldelse til potensiell avliving av hund. Likevel er politiet også mennesker med ulike meninger og motivasjoner og systemet kan svikte.  Jeg har vært på forumet her en del år nå, og kan ikke huske at noen her har fått hunden sin avlivet etter anmeldelse, selv om noen har vært borti uheldige tilfeller med bitt. Men flere av sakene som har vært i media har selvfølgelig vært diskutert her også.
    • Jeg ønsker å høre om hundeeiere her på forumet har opplevd å få sin hund avlivet etter uhell hvor saken ble anmeldt til politiet? Uansett, dette er viktig informasjon om du ikke har opplevd det - enda. Vi har fulgt en del slike saker over mange år og er sjokkerte over hvor små hendelser som skal til, et lite rift i et klesplagg eller et lite blåmerke, hunden blir omtrent alltid dømt til døden selv om den har opptrådt helt normalt i gitte situasjoner. Gjengangeren i sakene er at politi og rettsvesen helt uten kompetanse på hund bryter hundeloven, forvaltningsloven og dyrevelferdsloven for å gå til slike drastiske skritt. Nå har vi sett så mye urett er blitt begått at vi har valgt å skrive brev til justisministeren, der har vi tatt for oss den siste saken hvor hunden Milo skal avlives selv om han sto fastbundet i et bånd på ca. en meter og uten fluktmulighet bet han en unge. Det finnes sprikende forklaringer på hendelsen, men felles for de to vitnene som ble avhørt er at hundens handlinger ikke kan betegnes som uprovosert, og det var ikke flere bitt eller skadeomfang som oppfyller kravet til betydelig skade. Andre tiltak skal da etter loven prøves først, men politiet går rett til avliving som de nesten helt uten unntak gjør uansett foranledning og skadeomfang. Et fåtall, kan telles på en hånd, har hatt flaks og truffet en menneskelig saksbehandler eller noen som kan litt om normal hundeatferd, men sånn skal det ikke være at hundens liv avgjøres av hvilket politidistrikt som får saken. Brev til Justis- og beredskapsminister Astri Aas-Hansen ligger her: Vi krever at politi og rettsvesen følger loven Vil du forebygge at din hund blir neste offer for offentlig maktmisbruk anbefales det på det sterkeste å underskrive brevet. Alle kan være uheldige og neste gang er det kanskje deg og din hund det gjelder, men da er ingen der som vil kunne gjøre noe for dette er siste mulighet for å få stanset denne praksisen. Alt annet er prøvd.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...