Gå til innhold
Hundesonen.no

X'en har fått valper

SFX

Recommended Posts

Å, så moro at det ble Foenix From the Ashes! Jeg likte jo det navnet når de du nevnte det på utstillingstur (jeg har glemt hvilken tur, Rogaland i fjor høst kanskje? :icon_redface: ). Fineste navnet på en valp jeg VET blir bra :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 791
  • Created
  • Siste svar
Guest Belgerpia

Søte bolledyr :)

Jeg har en løsning på keisersnittscenarioet ditt jeg :).

Du beholder Burger'n - og så selger du halvparten av Ersti mot retten til ett kull og muligheten for å kjøpe ett kull nummer 2.

Siden oppdretteren til X'n skal lease ett kull - så kan du jo f.eks. ta en valp derfra som du også selger halvparten i og vips så har du to tisper ute på halvfôr og litt mer å gå på. Rett nok så vil ikke den bære kennelnavnet ditt, men du kan vel uansett ikke basere ditt fremtidige avlsarbeid på bare en tispelinje så før eller siden så må du vel ut å hente inn utenfra så om du har to halvparter av X døtre, og i fremtiden kjøper deg en tispe så har du litt mer å gå på, og forhåpentligvis - om Burger'n blir så bra som man håper på, så vil du kunne bruke han på en innkjøpt tispe sant?

Føle seg skikkelig lur, og gleder seg til bilder av teddybjørner om ett par ukers tid når valpene når det som er min favorittalder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du beholder Burger'n - og så selger du halvparten av Ersti mot retten til ett kull og muligheten for å kjøpe ett kull nummer 2.

Siden oppdretteren til X'n skal lease ett kull - så kan du jo f.eks. ta en valp derfra som du også selger halvparten i og vips så har du to tisper ute på halvfôr og litt mer å gå på. Rett nok så vil ikke den bære kennelnavnet ditt, men du kan vel uansett ikke basere ditt fremtidige avlsarbeid på bare en tispelinje så før eller siden så må du vel ut å hente inn utenfra så om du har to halvparter av X døtre, og i fremtiden kjøper deg en tispe så har du litt mer å gå på, og forhåpentligvis - om Burger'n blir så bra som man håper på, så vil du kunne bruke han på en innkjøpt tispe sant?

Føle seg skikkelig lur, og gleder seg til bilder av teddybjørner om ett par ukers tid når valpene når det som er min favorittalder :)

Dette så VELDIG lurt ut :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gah, hodepine! :lol:

Jeg har selvfølgelig tenkt på at jeg kan ta en valp etter X'en hos oppdretter - kennelnavnet er ikke alt. Men jeg vet ikke hvilken hannhund hun skal bruke, altså har jeg ingen 100 prosent garanti for at det er en kombinasjon jeg vil ha hannhund fra.

Det er MULIG at den ene hannhunden skal til en oppdretter utenlands, så jeg har lekt med tanken å ta et barnebarn eller oldebarn fra ham senere, for å få litt av mitt og mest nytt.

Jeg er usikker på hva jeg skal gjøre, men de skal få bli eldre før jeg registrerer stamtavlene, kan du si. Før valpene ble født, så jeg for meg å sette en tispe ut på fôr og beholde en tispe, slik at jeg hadde noe å gå på om den jeg beholdt ikke kan brukes i avl. Men om hun skal ut på fôr/halvt eie, vil jeg ha henne i nærheten. Og de som hittil har tatt kontakt og ga meg en magefølelse av at jupp, de kan få tispe, bor veldig langt unna. Også har jeg sett meg ut to hjem jeg gjerne vil selge hannhund til, om alt går som det skal. Æsj, altså, jeg synes dette er vanskelig.

Om jeg måtte velge hannhund i dag, tror jeg for øvrig ikke det er Burgdorf som hadde blitt boende her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

*klippe*

Om du holder igjen en hannhund, så vil det jo være store muligheter for at tispe-eiere vil bruke han på sine tisper. Da kan du vel kanskje ta en paringsvalp? Aner ikke hvor mye som betales for paring o.l. hos bernersennen-hundene.

Utenlandsparing på hoffene så er normalen 10% av salgssummen for valpene, mens man ikke betaler noen sprangavgift (noen tar betalt, men de er i fåtall og har få forespørsler fra utenlandske eiere).

For de som parer innenlands vet jeg ikke, da jeg enda ikke har brukt norske hanner.

Og så var ikke valpene bare litt nydelige da! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpene er to uker gamle i dag, og jeg sitter med bilder fra uka som gikk for å redigere og gjøre klart til litt oppdatering. Jeg har ikke vært helt opplagt denne uka, så alt overskudd har gått til de konkrete valpene, så får bilder og tekst komme nå. Eller i hvert fall utover dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpene er to uker gamle i dag, og jeg sitter med bilder fra uka som gikk for å redigere og gjøre klart til litt oppdatering. Jeg har ikke vært helt opplagt denne uka, så alt overskudd har gått til de konkrete valpene, så får bilder og tekst komme nå. Eller i hvert fall utover dagen.

Ja selvfølgelig, for det er fredag idag og ikke torsdag *doh*

*glede seg*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Then again, så er det vel ingen som har dødd av en liten smakebit... :whistle::wub::ahappy:

touker_01.jpg

Siden de er to uker i dag, startet vi dagen med veiing, og her er det Ringgi som er til pers. Fram til de var en uke gamle, veide jeg de oppi ei brødform. Men nå har bollemagene gjort at de satte seg bollefast, så da jeg veide de ti dager gamle byttet jeg ut til ei vannskål, og den gjør nytta på toukersdagen også - men jeg må nok finne noe annet til treukersveiingen.

Ersti veide i dag 2.1 kilo, Ringgi veide 1.82 kilo og Burgdorf veide 1.8 kilo.

De er så søte at dere vil ikke tru det! :wub: :wub: :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naaaw! Snart like store som en leveringsklar sheltievalp jo :lol:

Mens jeg jo synes de enda er bittesmå, og synes det er helt absurd å se de med X'en, digre voksne hunden...

Nå er hjemmesiden oppdatert med noen skriblerier fra den sista uka og en bråte med nye bilder.

Så kan vi jo ta et utdrag her:

Det er virkelig morsomt å se hvordan de endrer seg og utvikler seg, fra å være små pølsedyr til å bli minihunder. Øynene er åpne, de har sluttet å kravle - nå er det å gå som gjelder. Riktignok er de trofaste medlemmer av The Ministry of Silly Walks, men de går. De har begynt å reagere mer på meg, har tid til å kose litt, snuser nysgjerrig på meg når jeg kommer i valpekassa, tidligere i uka hadde jeg jobbet med en 20 kilosblokk med vom og da måtte Ersti slikke på hendene mine etterpå. Før var det sniffing for å se om jeg var mat også vrikking for å komme ned igjen, nå har de fått sansen for litt kos. De sover jo for det meste, men håndtering er jo viktig å lære seg.

De har også begynt å oppdage hverandre mer - altså som noe mer enn hodeputer og varmeflasker. Det er en viss interaksjon, forsøk på lek med litt "tannfektig" (hadde de hatt tenner) og labbing på hverandre. Ikke mye og ikke lenge, men likevel noe som viser at de har samhandling og tester ut det å bruke hverandre. Særlig gutta kan gjøre sånt, Ersti bare sover, hun. Ringgi har også testet ut om søsknene sine duger som matbar - hunder har melk, har han jo erfart via mamma', så greit å teste disse også. Jeg ser av og til at han sutter på labben til en av dem - eller på magen. Fnis, han har antageligvis forvekslet lille tissen til Burgdorf som en liten pupp mer enn en gang, og ligger og sutter og sutter mens han stamper med beina for å få i gang melka. Og i går kveld tror jeg kanskje Burgdorf tisset, for plutselig skvatt Ringgi unna, og fnøs. Feilvare!

Det er så mye morsomt en kunne sagt om dem, det er så mye en opplever og ser, og jeg er helt oppslukt og fascinert over å følge utviklingen.

Det er umulig å få med seg alt, og slettes ikke gjennomførbart å gjengi alt. Dere får få et bilderas i stedet, også er det flere bilder på hjemmesiden:

2ukersmontasje.jpg

Obligatorisk fotomontasje av to ukers hodebilder.

dag5_07.jpg

Ringgi fem dager gammel, viser sine imitatorkunster: Strandet sel

dag5_06.jpg

Ringgi fremdeles midt i sitt show: Skilpadde på ryggen

dag7_01.jpg

Syv dager gamle, og fram til cirka da var det slik de ofte ble oppbevart mens jeg skiftet i kassa - X'en ammet ikke hver gang, men de ble liggende på dyna. Men ganske snart oppdaget de at det er en diger verden der ute, og dro på ekspedisjoner - for eksempel under premieskapet, over dørterskelen, mot senga og i det hele tatt - veldig uredde for å se verden og teste nye underlag. Så nå hiver jeg de i ei balje med høye kanter, enn så lenge holder den de på plass.

dag10_04.jpg

Ersti var den første som åpnet øynene sine.

dag11_02.jpg

Ersti 11 dager gammel.

Jeg må bli flinkere til å få tatt bilde av alle sammen, jeg ser at Burgdorf sjelden er med. Det er slettes ikke med vilje, det er vel bare at de andre er flinkere til å skape kodak moments.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er så flink til å dele hundelivet med oss, Emma :D Jeg må innrømme at jeg ikke ser forskjell på valpene, så du kan godt ta bilder av èn hund og late som de er av alle tre :lol: , men herlige er de. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Nei, en slik statistikk finnes ikke. Vi kjenner til titalls antall hunder som er avlivet, noen bare for bagateller og andre uten bevis, vi vet siden vi har fulgt med i sakene hva som lå til grunn og hvordan de endte. Ifølgje Martinsen har alle som har klaga på avlivingsvedtak sidan 2014 fått avslag. Det finst ingen nasjonale tal for kor mange hundar som blir avliva kvart år. Berit visste ingenting då hunden vart avliva Quercus og Nala De siste fire årene har politiet sørget for at 77 hunder er blitt avlivet på bakgrunn av den nye hundeloven. Fra 2014 til 2018   Det har ikke blitt bedre etter den nye hundeloven kom i 2021 - 2022 for politi og rettsvesen som selv mangler kompetanse på hunder og hundeatferd bruker bare klipp og lim fra tidligere vedtak og domsavgjørelser. Dette er bare så trist både for hundene og deres eiere og jeg lurer på hvor mange saker vi ikke har hørt om enda. Noen av sakene er tilfeldig at vi fikk høre om og det var dette som var bakgrunn for å spørre her på forumet.                
    • Utallige? Hvor mange hunder har blitt avlivet i Norge etter anmeldelser de siste 10 årene? Jeg antar det finnes klar statistikk på dette?
    • "Vi" er to uavhengige personer, se brevet jeg linket til for våre fulle navn, som selv ikke har hatt noen hendelser med egne hunder eller hunder jeg har hatt for trening før omplassering. Vi har kun fulgt sakene fra sidelinjen, for min del fra rundt 2010, og har gjennomgått vedtak og dokumentasjoner vi har fått fra hundeierne. Jeg skulle virkelig ønske at det var slik som du tror, men sånn er det dessverre ikke. Det er derfor vi har valgt å engasjere oss for bak dette finner man utallige døde hunder og ruinerte hundeeiere som har mistet alt de eide hvor de prøvde å redde livet til hunden sin som betydde alt for dem, men alene har de ikke hatt en sjanse mot maktapparatet som overkjørte dem på en skremmende kynisk og ulovlig måte. Hvis du har Facebook, jeg er ikke der, så er det en gruppe Hund hjelper hund hvor flere av sakene er omtalt. En hund Tonic som var i bånd hvor en unge kom løpende og tråkket ham på poten, Tonic glefset og det ble et rift i buksa til gutten, Tonic ble avlivet. Luna sitter på kennel nå hvor eier kjemper i retten, en nabo påsto Luna lagde et lite blåmerke på ham, men det finnes ingen bevis. En annen hund, Rex i bånd som forsvarte seg selv mot en løs hund som bet den, begge hundene ble skadet, men Rex ble avlivet fordi han var størst. Huskyen Luk, også i bånd, slåss med en annen hannhund og der ble Luk avlivet fordi politiet trodde en husky er større enn en tervueren. Sistnevnte hendelse har jeg beskrevet i en kommentar under dette innlegget publisert i avisa Nordlys. Saken om Milo beskrives i selve innlegget og i brevet til justisministeren. I denne videoen er Luk, Luna og Milo.
    • Hvem er "vi" i denne saken? Det har vært flere avlivingssaker de siste årene, og mange som kjemper mot. Enkelte av sakene har virket ganske urimelige, men uten å ha førstehåndskjennskap til situasjonen og saksbehandlingen så er det vanskelig å si hva som er riktig. Politiet har rutiner for dette, og jeg vil tro at det langt oftere er tilfelle at slike saker blir henlagt, enn at en hund avlives. Både på grunn av kapasitet, bevissituasjon og fakta. En avliving foretas ikke normalt etter vurdering av en enkelt saksbehandler og om de har en god eller dårlig dag. Politiet har hundekyndige folk der minst to ulike vurderer en hund før et slikt vedtak. Jeg er sikker på at noen som kjenner systemet bedre enn meg kan beskrive prosessen fra anmeldelse til potensiell avliving av hund. Likevel er politiet også mennesker med ulike meninger og motivasjoner og systemet kan svikte.  Jeg har vært på forumet her en del år nå, og kan ikke huske at noen her har fått hunden sin avlivet etter anmeldelse, selv om noen har vært borti uheldige tilfeller med bitt. Men flere av sakene som har vært i media har selvfølgelig vært diskutert her også.
    • Jeg ønsker å høre om hundeeiere her på forumet har opplevd å få sin hund avlivet etter uhell hvor saken ble anmeldt til politiet? Uansett, dette er viktig informasjon om du ikke har opplevd det - enda. Vi har fulgt en del slike saker over mange år og er sjokkerte over hvor små hendelser som skal til, et lite rift i et klesplagg eller et lite blåmerke, hunden blir omtrent alltid dømt til døden selv om den har opptrådt helt normalt i gitte situasjoner. Gjengangeren i sakene er at politi og rettsvesen helt uten kompetanse på hund bryter hundeloven, forvaltningsloven og dyrevelferdsloven for å gå til slike drastiske skritt. Nå har vi sett så mye urett er blitt begått at vi har valgt å skrive brev til justisministeren, der har vi tatt for oss den siste saken hvor hunden Milo skal avlives selv om han sto fastbundet i et bånd på ca. en meter og uten fluktmulighet bet han en unge. Det finnes sprikende forklaringer på hendelsen, men felles for de to vitnene som ble avhørt er at hundens handlinger ikke kan betegnes som uprovosert, og det var ikke flere bitt eller skadeomfang som oppfyller kravet til betydelig skade. Andre tiltak skal da etter loven prøves først, men politiet går rett til avliving som de nesten helt uten unntak gjør uansett foranledning og skadeomfang. Et fåtall, kan telles på en hånd, har hatt flaks og truffet en menneskelig saksbehandler eller noen som kan litt om normal hundeatferd, men sånn skal det ikke være at hundens liv avgjøres av hvilket politidistrikt som får saken. Brev til Justis- og beredskapsminister Astri Aas-Hansen ligger her: Vi krever at politi og rettsvesen følger loven Vil du forebygge at din hund blir neste offer for offentlig maktmisbruk anbefales det på det sterkeste å underskrive brevet. Alle kan være uheldige og neste gang er det kanskje deg og din hund det gjelder, men da er ingen der som vil kunne gjøre noe for dette er siste mulighet for å få stanset denne praksisen. Alt annet er prøvd.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...