Gå til innhold
Hundesonen.no

X'en har fått valper


SFX

Recommended Posts

Kjempesøt video Emma! Og Foenix var et flott navn med mening! Jeg lurte litt på stavemåten, siden du beholder oe = ø, men ikke det opprinnelige ph = f. Jeg skjønner at det blir vanskelig å bruke ø i en internasjonal hundeverden, men hvorfor ikke da beholde ph også? Du har helt sikkert en tanke bak den måten å stave det på, jeg spør bare fordi jeg er ortografi- og etymologinerd. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 800
  • Created
  • Siste svar

Tusen takk for alle fine tilbakemeldinger om verdens beste valper! :flowers:

Kjempesøt video Emma! Og Foenix var et flott navn med mening! Jeg lurte litt på stavemåten, siden du beholder oe = ø, men ikke det opprinnelige ph = f. Jeg skjønner at det blir vanskelig å bruke ø i en internasjonal hundeverden, men hvorfor ikke da beholde ph også? Du har helt sikkert en tanke bak den måten å stave det på, jeg spør bare fordi jeg er ortografi- og etymologinerd. :icon_redface:

Dette er F-kullet, altså vil jeg at alle navn skal begynne på F også skriftlig. Så det blir en liten tweak med bokstaver, på samme måte som at X'ens skriver sitt navn Xkumle (Skumle) X-Faktorer. Det er jo så lenge å vente på P-kullet, samt at det er nå symbolikken og betydningen virkelig er der.

De to andre får også F-navn, på engelsk.

Jeg er egentlig ganske nazi på å skrive rett, jeg får spader av navn som Belive it is me, Rite by you, eller andre feil. Men jeg lar denne bevisste feilen passere :innocent:

Bare av nysgjerrighet, blir det ikke flere kull på Xen da siden hun hadde keisersnitt nå?

Ellers har jeg fortsatt en god feeling på Tispen :wub: De er deilige småtroll :D

Det er lov med to keisersnitt på en tispe. Det neste kullet hennes skal leases bort til oppdretter. Hun ønsket egentlig å beholde X'en, men så fikk jeg henne mot at hun får låne henne til et valpekull. Så om det i verste fall blir keisersnitt da også, kan ikke jeg ha mitt andre kull som X'ens tredje kull.

Jeg kan selvfølgelig ta en valp fra oppdretters kull på X'en, men jeg vet ikke hvilken hannhund hun skal bruke, om det blir en kombinasjon jeg liker, om det blir bra nok eller mange nok tisper, etc. Derfor er det viktig for meg å beholde Ersti som er tispe nå - samt at det er jo litt morsommere å ha en valp med eget kennelnavn.

Om jeg beholder en hannhund, fordi den virker mer eksteriørt lovende enn Ersti, og det blir keisersnitt på oppdretters kull med X'en, risikerer jeg å måtte kjøpe inn en ny tispe for mitt oppdrett. Og jeg ønsker jo å satse på denne kombinasjonen jeg har gjort nå, og å føre Latruda-navnet videre.

Jeg har i hvert fall blitt veldig komfortabel med Erstis tegninger foreløpig, det er som sagt en vanesak selv om jeg foretrekker Burgdordf sine. Så får vi se hvordan hun blir etter hvert, foreløpig er det liksom ikke akkurat noe snipete over dem - men mørke tisper virker ofte lengre i snuta enn lyse.

Hun er uten tvil den største i kullet, men det har vi sett flere ganger snu i voksen alder. Hun virker som om hun har et veldig fint og butt snuteparti, men så er jo ikke akkurat valper så ofte snipete heller. Jeg har rett og slett ikke god nok erfaring til å uttale meg om valper i denne lave alderen, jeg er mer komfortabel med å "spå" når de er fem-seks uker gamle.

Kjempefint navn :D

Også så store og vakre de har blitt allerede!

Hvordan tror du Ersti sin hodetegning er i forhold til Zinnia sin?

DSC013561.jpg

Jeg synes det er mindre hvitt mellom tantegningene og snuta enn på Zinnia - men alt er jo så lite på dem nå, så jeg synes det er vanskelig å si helt sikkert. Den hvite halvkragen til Ringgi virket mer dominerende for en uke siden enn nå, så ting jevner seg jo gjerne ut etter hvert som kroppen gror til.

IMG_2136_000.JPG

Her er Zinnia to dager gammel, og det er mer hvitt hos henne enn det er på Ersti, mener jeg. Men hun virker også lysere i dag enn som to dager gammel. Det var vel Caroline som hadde erfaring med at det hvite i hodet ble større med tid, men at det hvite andre steder kan krympe.

Men Ersti har en mørk og en lys side, så i verste fall snur jeg henne ved dommerbordet, hehehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er mindre hvitt mellom tantegningene og snuta enn på Zinnia - men alt er jo så lite på dem nå, så jeg synes det er vanskelig å si helt sikkert. Den hvite halvkragen til Ringgi virket mer dominerende for en uke siden enn nå, så ting jevner seg jo gjerne ut etter hvert som kroppen gror til.

IMG_2136_000.JPG

Her er Zinnia to dager gammel, og det er mer hvitt hos henne enn det er på Ersti, mener jeg. Men hun virker også lysere i dag enn som to dager gammel. Det var vel Caroline som hadde erfaring med at det hvite i hodet ble større med tid, men at det hvite andre steder kan krympe.

Men Ersti har en mørk og en lys side, så i verste fall snur jeg henne ved dommerbordet, hehehe.

Nhåå litøhn Zinnia :wub:

Litt enig i at det virker som om Zinnia har hakket mer hvitt. Men jeg har hvertfall aldri tenkt over at hun har litt lite før nå. Halskragen som syntes godt på bildet er forøvrig 3 hvite strå nå. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er F-kullet, altså vil jeg at alle navn skal begynne på F også skriftlig. Så det blir en liten tweak med bokstaver, på samme måte som at X'ens skriver sitt navn Xkumle (Skumle) X-Faktorer. Det er jo så lenge å vente på P-kullet, samt at det er nå symbolikken og betydningen virkelig er der.

De to andre får også F-navn, på engelsk.

Jeg er egentlig ganske nazi på å skrive rett, jeg får spader av navn som Belive it is me, Rite by you, eller andre feil. Men jeg lar denne bevisste feilen passere :innocent:

Ah, det er jo et F-kull, det glemte jeg i farta. Da er jeg helt med på stavemåten! Å vri litt på ortografien når det har mening er jo bare gøy. Perfekt navn! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er jo så skjønne :wub: Håper du koser deg og nyter disse første ukene. Når de bikker tre uker og skal begynne med fast føde, kravler ut av valpebingen og lekingen starter, ja da starter jo maset :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, så moro at det ble Foenix From the Ashes! Jeg likte jo det navnet når de du nevnte det på utstillingstur (jeg har glemt hvilken tur, Rogaland i fjor høst kanskje? :icon_redface: ). Fineste navnet på en valp jeg VET blir bra :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Søte bolledyr :)

Jeg har en løsning på keisersnittscenarioet ditt jeg :).

Du beholder Burger'n - og så selger du halvparten av Ersti mot retten til ett kull og muligheten for å kjøpe ett kull nummer 2.

Siden oppdretteren til X'n skal lease ett kull - så kan du jo f.eks. ta en valp derfra som du også selger halvparten i og vips så har du to tisper ute på halvfôr og litt mer å gå på. Rett nok så vil ikke den bære kennelnavnet ditt, men du kan vel uansett ikke basere ditt fremtidige avlsarbeid på bare en tispelinje så før eller siden så må du vel ut å hente inn utenfra så om du har to halvparter av X døtre, og i fremtiden kjøper deg en tispe så har du litt mer å gå på, og forhåpentligvis - om Burger'n blir så bra som man håper på, så vil du kunne bruke han på en innkjøpt tispe sant?

Føle seg skikkelig lur, og gleder seg til bilder av teddybjørner om ett par ukers tid når valpene når det som er min favorittalder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søte bolledyr :)

Jeg har en løsning på keisersnittscenarioet ditt jeg :).

Du beholder Burger'n - og så selger du halvparten av Ersti mot retten til ett kull og muligheten for å kjøpe ett kull nummer 2.

Siden oppdretteren til X'n skal lease ett kull - så kan du jo f.eks. ta en valp derfra som du også selger halvparten i og vips så har du to tisper ute på halvfôr og litt mer å gå på. Rett nok så vil ikke den bære kennelnavnet ditt, men du kan vel uansett ikke basere ditt fremtidige avlsarbeid på bare en tispelinje så før eller siden så må du vel ut å hente inn utenfra så om du har to halvparter av X døtre, og i fremtiden kjøper deg en tispe så har du litt mer å gå på, og forhåpentligvis - om Burger'n blir så bra som man håper på, så vil du kunne bruke han på en innkjøpt tispe sant?

Føle seg skikkelig lur, og gleder seg til bilder av teddybjørner om ett par ukers tid når valpene når det som er min favorittalder :)

Dette så VELDIG lurt ut :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søte bolledyr :)

Jeg har en løsning på keisersnittscenarioet ditt jeg :).

Du beholder Burger'n - og så selger du halvparten av Ersti mot retten til ett kull og muligheten for å kjøpe ett kull nummer 2.

Siden oppdretteren til X'n skal lease ett kull - så kan du jo f.eks. ta en valp derfra som du også selger halvparten i og vips så har du to tisper ute på halvfôr og litt mer å gå på. Rett nok så vil ikke den bære kennelnavnet ditt, men du kan vel uansett ikke basere ditt fremtidige avlsarbeid på bare en tispelinje så før eller siden så må du vel ut å hente inn utenfra så om du har to halvparter av X døtre, og i fremtiden kjøper deg en tispe så har du litt mer å gå på, og forhåpentligvis - om Burger'n blir så bra som man håper på, så vil du kunne bruke han på en innkjøpt tispe sant?

Føle seg skikkelig lur, og gleder seg til bilder av teddybjørner om ett par ukers tid når valpene når det som er min favorittalder :)

Gah, hodepine! :lol:

Jeg har selvfølgelig tenkt på at jeg kan ta en valp etter X'en hos oppdretter - kennelnavnet er ikke alt. Men jeg vet ikke hvilken hannhund hun skal bruke, altså har jeg ingen 100 prosent garanti for at det er en kombinasjon jeg vil ha hannhund fra.

Det er MULIG at den ene hannhunden skal til en oppdretter utenlands, så jeg har lekt med tanken å ta et barnebarn eller oldebarn fra ham senere, for å få litt av mitt og mest nytt.

Jeg er usikker på hva jeg skal gjøre, men de skal få bli eldre før jeg registrerer stamtavlene, kan du si. Før valpene ble født, så jeg for meg å sette en tispe ut på fôr og beholde en tispe, slik at jeg hadde noe å gå på om den jeg beholdt ikke kan brukes i avl. Men om hun skal ut på fôr/halvt eie, vil jeg ha henne i nærheten. Og de som hittil har tatt kontakt og ga meg en magefølelse av at jupp, de kan få tispe, bor veldig langt unna. Også har jeg sett meg ut to hjem jeg gjerne vil selge hannhund til, om alt går som det skal. Æsj, altså, jeg synes dette er vanskelig.

Om jeg måtte velge hannhund i dag, tror jeg for øvrig ikke det er Burgdorf som hadde blitt boende her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

*klippe*

Om du holder igjen en hannhund, så vil det jo være store muligheter for at tispe-eiere vil bruke han på sine tisper. Da kan du vel kanskje ta en paringsvalp? Aner ikke hvor mye som betales for paring o.l. hos bernersennen-hundene.

Utenlandsparing på hoffene så er normalen 10% av salgssummen for valpene, mens man ikke betaler noen sprangavgift (noen tar betalt, men de er i fåtall og har få forespørsler fra utenlandske eiere).

For de som parer innenlands vet jeg ikke, da jeg enda ikke har brukt norske hanner.

Og så var ikke valpene bare litt nydelige da! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpene er to uker gamle i dag, og jeg sitter med bilder fra uka som gikk for å redigere og gjøre klart til litt oppdatering. Jeg har ikke vært helt opplagt denne uka, så alt overskudd har gått til de konkrete valpene, så får bilder og tekst komme nå. Eller i hvert fall utover dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpene er to uker gamle i dag, og jeg sitter med bilder fra uka som gikk for å redigere og gjøre klart til litt oppdatering. Jeg har ikke vært helt opplagt denne uka, så alt overskudd har gått til de konkrete valpene, så får bilder og tekst komme nå. Eller i hvert fall utover dagen.

Ja selvfølgelig, for det er fredag idag og ikke torsdag *doh*

*glede seg*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Then again, så er det vel ingen som har dødd av en liten smakebit... :whistle::wub::ahappy:

touker_01.jpg

Siden de er to uker i dag, startet vi dagen med veiing, og her er det Ringgi som er til pers. Fram til de var en uke gamle, veide jeg de oppi ei brødform. Men nå har bollemagene gjort at de satte seg bollefast, så da jeg veide de ti dager gamle byttet jeg ut til ei vannskål, og den gjør nytta på toukersdagen også - men jeg må nok finne noe annet til treukersveiingen.

Ersti veide i dag 2.1 kilo, Ringgi veide 1.82 kilo og Burgdorf veide 1.8 kilo.

De er så søte at dere vil ikke tru det! :wub: :wub: :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...