Gå til innhold
Hundesonen.no

X'en har fått valper

SFX

Recommended Posts

• Svar 800
  • Created
  • Siste svar

Jeg har kjempetro på at det blir valper denne gangen altså :D. Det MÅ jo bare bli det vel? :)

Men når venner har tilbudt seg å samle på aviser, har jeg ikke takket nei :whistle:

Aviser ja... jeg har en liten bunke ute i bua som jeg sikkert kan avse - også kan jeg samle på flere om du vil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, folkens, jeg håper godfølelsene dere har viser seg å stemme :ahappy:

Forresten, flotte navn på foreldrene til snuppa di - Ola Odelsgutt og Enslige Evelina :thumbs:

Jupp, oppdretter har mange kule navn på hundene sine. Lina, som hun het til hverdags, var den eneste i kullet, og oppdretter liker navn som ikke alle andre har. Så da ble det Enslige Evelina. Ola beholdt hun da den forrige hannhunden nærmet seg pensjonistalder hva gjelder utstilling, og hun håpte jo på en som kunne gå i hans fotspor, en som kunne overta - og en som kunne få gå i lære for å bli en like flott hannhund gemyttmessig. Så det var jo en Odelsgutt hun ønsket seg :ahappy:

Aviser ja... jeg har en liten bunke ute i bua som jeg sikkert kan avse - også kan jeg samle på flere om du vil :)

Vi takker og bukker!

Det er ikke så veldig mye en kan få gjort den første tiden, men på fredag er det time for første herpesvaksine. Ellers har jeg tenkt til å fylle dagene med mest mulig oppussing og andre aktiviteter, for at tiden skal gå fort og jeg ikke har mye ledig tid til å studere henne.

Hun har også fått en viss karantene, for å unngå smitterisikoer - det er ikke alt som er like lett å behandle om en tispe er drektig. Så hun skal ikke på utstillinger og stevner framover. Men hun skal da få omgås venners hunder, jeg skal ikke være hysterisk heller.

Ellers er det selvfølgelig viktig å holde henne i fysisk god kondisjon for å tåle en eventuelt lang og hard fødsel, så hun er ikke lagt på 12 dundyner for å ligge stille i ni uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange valper får de sånn til vanlig? :)

Snittet på kullstørrelsen er 5,8. Men kullstørrelse sies også å være arvelig på mors side, og X'ens mamma har hatt fire store og et middels stort kull - 7 + 10 + 9 + 4 + 9, og da har det også vært en eller to dødfødte i noen av kullene.

Men det er jo ingen eksakt vitenskap, og det er mye som skal klaffe.

Kullets far har fått 38 valper på seks kull i Sverige, så han har i hvert fall bevist sin produksjonsevne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennande :) . Men eg skal nok slite med å få kona med på ein til kvalp i hus...

Utan at eg har voldsom peiling på avl og gener, vil eg jo seie at det ser ut som gode farsgener du har funne fram. Vår kvalps far er òg nederlender, er jo alltid greit å importere litt nye linjer, uansett art :). Og levealder er vel noko som er greit å tenke på hos denne rasen, ja. Desverre...

Lukke til med heile prosessen. Dette blir første avlstråd eg kjem til å følgje med på :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kjenner at jeg godt kunne tenkt meg å ikke ha hund
    • Hun får også en god sykkeltur hver morgen, noen ganger med trekk og andre ganger uten. I løpet av uken trener vi også lydighet, svømming, rallylydighet og spor. De siste månedene har vi fokusert mye på ro-trening i offentlige områder med mange folk og hunder. Hun er i god form og har en slank kroppsbygning, men sliter med å roe seg ned når vi er ute, selv om hun lett finner roen innendørs. Tidligere kastet vi dessverre en del pinner og ball på turer, men jeg innså i senere tid at det er med på å skape mye stress. Derfor har vi sluttet med dette for en god stund siden. Jeg forstår at dette har bidratt til å bygge opp stressnivået hennes utendørs. Men ellers har hun vært slik jeg beskriver henne, helt siden vi fikk henne.
    • Søk er fint, men ellers synes jeg det virker som det kan være litt mye løping og stress-jobbing, enn ro og fokus. Jeg ville droppet kasting av ball/leker/apport, og agility. La henne løpe litt fra seg, og så ta økter med roligere øvelser. Lengre søk, flere gjenstander, rolige øvelser som sitt, dekk, stå, veksling mellom posisjoner, gå fot, og andre roligere lydighetsøvelser. Bli-øvelser krever også fokus og selvbeherskelse. Det kan også være det hjelper å gi henne oppgaver på tur. Selv om jeg i prinsippet er motstander av at hunder skal gå fot på tur, så kan det være en idé å gjøre det for noen strekninger. Variere med å veksle hvilken side hun går på (etterhvert bytte side under gange, og veksle mellom å bytte side ved å gå foran eller bak deg), snurr mens dere går fot, osv. Ta korte stopp med gjennomgang av et par øvelser. Hopp opp på steiner og benker dere går forbi. Og stopp innimellom og kast en neve godbiter i grøftekanten så hun får søke opp. Dette høres ut som en hund som kjeder seg på tur, og trenger litt fokus og jobb. Gjør det lønnsomt å ha slakt bånd når dere ikke fokuserer aktivt på en oppgave. Bruk kontaktkommando litt før båndet blir helt stramt, og belønn kontakt og nærhet til deg. Og ja, det tar tid og tålmodighet!
    • Det er en border collie på 2 år. Før tur får ho løpe fra seg på et jorde en halvtimes tid. Da pleier vi også å leke litt søk med ulike gjenstander som ho skal finne. Eller så trener vi litt agility hvor hvor ho også får kjørt seg litt både mentalt og fysisk, men ho er likevel alt for gira og stresset på turen etterpå.. 
    • Gulvredsel er ikke uvanlig på en del raser. Hvilken rase er det? Selv om søsknene ikke har det ligger det også typisk i genene, det er jo arven bakover som er relevant her. Jeg ville jobbet med å gjøre det å gå gjennom dører en positiv ting. Finn en ukjent døråpning, la hunden stå nærmest døren. Stå på avstand, og belønn at hunden ser på døråpningen. Hvis hunden beveger seg nærmere på egenhånd, belønn igjen. Ikke gå for fort fram, og belønn gjerne med å ta noen skritt bort fra døråpningen igjen innimellom. Ta pauser, men la hunden selv også styre tempo mot og gjennom døren. Gjør dette med både kjente og ukjente dører en periode, og se om adferden endrer seg.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...