Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger hjelp med valg av rase, førstegangs "eier"


denaktive

Recommended Posts

Hei,

Som emnet sier så skal jeg anskaffe meg min første hund, jeg er en ung og aktiv fyr. Jeg kan ikke tenke meg en stor hund, og hunden må kunne dresseres og det er essensielt at den ikke gneldrer. Per dags dato ser jeg på Yorkihuahua da jeg kjenner flere som eier sånne og de gneldrer ikke og er ganske lydige. Er dog åpen for andre forslag :)

Tusen takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville først og fremst lett etter en rasehund, og ikke en blanding. Med blanding er det mye vanskeligere(om mulig) å forutsi noe om hvordan hunden vil være.

Hvis du kan si litt mer om hvor mye du vil aktivisere hunden, lang/kortpels, hva du vil bruke den til osv. Så er det litt enklere! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som gjør at du vurderer en blandingshund framfor en av de mange små, renrasede hundene som finnes på markedet?

Og kanskje du kan fortelle litt mer om hva du ønsker i en hund - gemytt, pelsstell, hva du kan tilby av aktivisering også videre?

Takk for rask tilbakemelding, årsaken til at jeg ser for meg den blandingsrusen er igrunn fordi det er en av de få hundene jeg faktisk har tilbringt en del tid med. Jeg kan tilby hunden alt fra lange gåturer til daglige joggeturer dersom det blir en hund som takler det(har hørt at man bør ta pauser fra løpingen og så de ikke blir avhengig av det).

Er ikke sikker på hva som forventes av pelsstell men jeg regner med at det ikke er der skoen klemmer, om det blir en rase med mye stell er vel det bare en del av kaken. Ser for meg en lydig hund, det er viktig at jeg kan trene den til å høre på meg og respektere at det kommer gjester på besøk som kanskje ikke er super begeistret for hund.

Pelsen kan ha litt lengde men ikke altfor lang:

http://www.fordogtrainers.com/ProductImages/dog-breeds-muzzles/Yorkshire-Terrier-muzzle-Yorkshire-Terrier.jpg <- sånn her er uaktuelt :P

PS. ser at jeg postet denne under feil forumdel, kanskje en moderator kan flytte den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den hunden du har linket til er jo en av rasene i blandingen du ville ha.. Dvs. du kan ende opp med valp som ligner på den^ Og du ville ikke ha en slik?

Jeg har sett valpen og foreldrene til valpen, den blir sannsynligvis ikke sånn i det hele tatt. Jeg har for øvrig sett noen andre voksne sønner fra tidligere kull og de ble heller ikke sånn, men ja det er vel kanskje en liten mulighet for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville kjøpt en renraset yorkshire terrier jeg, eller renraset chihuahua for den saks skyld. Velg en seriøst oppdretter (du kan sikkert få tips til det her inne), og da vet du mer hva du får. Den blandingen du tenker på må da vel koste flesk og? Hvor får du tak i? Noen som driver oppdrett av dem? Koster vel sikkert det hvite ut av øynene....

Kjøper du renraset kan du jo og ta deg en tur på utstilling i ny og ne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det planlagte blandings kull? Jeg tror nok uansett at det er sjanse for at noen av valpene får et slikt utseende. Man vet jo aldri med blandinger.

Jeg ville i hvert fall gått for en ren rasehund. Hvilken vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt hode er verken chihuahua eller yorkshire terrier typiske "lydige" hunder. Hvis du vil dra på joggetur ofte og ellers gå ordentlige turer, men samtidig vil ha en nokså liten hund som er lett å oppdra, ville jeg kanskje sett på shetland sheepdog jeg, eventuelt cavalier king charles spaniel eller papillon/phalene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke et planlagt kull, men valpen er allerde født så jeg har jo sett den.

Noen som vet hva en rimlig pris for en sånn valp er?

Siden det er en blanding, så ville en rimelig pris vært 2-4000. Men rimelig pris i de som lager slike blandinger øyne er vel nærmere 20.000. Men siden dette ikke var et planlagt kull, så er kanskje de som har fått det rimeligere enn de slimålene som avler slike moteblandinger kun for pengenes skyld.

Jeg ville nok kanskje gått ett hakk eller opp i størrelse jeg, og som Ingvild sier sett på shetland sheepdog b.la. Men vil du gjerne ha en av de minste så tror jeg ikke phalene/papilion er dårlige valg heller, uten at jeg kan noe særlig om rasen(e).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yorkshire/chihuahua-blanding er ihvertfall ikke noe jeg ville forventet å ikke bli gneldrete. Selv om det er en treningssak så er det to raser som har lett for å løsne på "snakketøyet", og det blir ikke bedre av å blande dem.

Som flere her har sagt, ta en titt på papillon eller phalene, eller kanskje tilogmed dvergpinscher.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vist du er en sporty fyr som vil ha en liten hund som er rolig inne men som også kan være me ut å løpe er jeg enig me overnevnte at dvergpincher eller vanlig pincher kunne vært ett godt valg, di bjeffer litt når d kommer folk men roer seg fort igjenn, di har kort pels så d er ikke mye styr å stelle di, å di er veldig lojale mot eieren sin når di har det bra :) ellers kunne du jo gått å lånt ei bok på bibloteket som har alle rasene å innformasjon om di, for tror du gjør ett bedre valg me å lese deg fram til det skjøl en å se på blandingshundene til folk du kjenner, som nevnt over hær så har du desværre ingen garanti for hvordan rase som skinner mest igjenna me blandinger, å d er små men ganske stae raser begge. Tror ikke en cihuahua blandig er rette hunden for deg vist du vil ha en lydig å ikke-gneldrette hund da di fleste jeg kjenner me cihuahua har ulydige å høylytte hunder som ikke er lett å trene :/ tror heller ikke en terrier blandig er d beste som første gangs hund vist du er ute etter en hund som føyer seg lett da terriere er veldig sta å tøffe hunder psykisk fordet om di er kjempe søte å ser ut som små kose bamser fysisk :) men lykke til, håper du finner den rette hunden for deg,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Selv ville jeg aldri gått for en slik "designerhund" om jeg ville ha en ny hund, og hvertfall ikke av den rasekrysningen. Jeg ser ikke hvordan en slik krysning skal gi valper med bedre egenskaper for noe som helst formål enn det de to rasene er alene.

Når det er sagt er det flere ting du bør sjekke nøye før du eventuelt skaffer en slik blandingsvalp. Begge foreldrene bør være helsesjekket og frie for rasenes aktuelle lidelser (det gjelder vel PL og øyelysning? for begge?), og de bør være uten "dvergvekst" som er ganske vanlig på begge rasene. Om du skal ha en valp du skal kunne bruke aktivt er det særdeles viktig med PL-sjekk (rasehunder skal ha en PL-statistikk du kan lese av på Dogweb) og at hunden er normalt bygget (dvergvekst kan gi deformert kropp og svært liten vekst).

Ellers har de fleste over her et godt poeng i at litt større rase, og da rasehund, nok kunne passe bedre. Ikke koster de noe mer, og man vet i mye større utstrekning hva man får.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke et planlagt kull, men valpen er allerde født så jeg har jo sett den.

Noen som vet hva en rimlig pris for en sånn valp er?

Jeg ville nok ikke betalt noe mer enn en symbolsksum, 2000-3000,- for en slik blandingsvalp. Jeg tror nok virkelig ikke chihuahua, yorkshire eller den blandingen av de to rasene er noe for deg. Det er nok ikke den rasen som blir satt i sammenheng med lydighet, sport og jogging.

Ville som de andre her sier tatt en nærmere titt på Papillon! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du si litt mer om hva du ønsker av aktivitetsnivå, pelsstell osv.? Og kanskje mer konkret på størrelse? Er whippet for stort f.eks.? Du beskriver deg selv som aktiv, men hva innebærer det? Pleier du å sykle og løpe f.eks.? Går du mye på ski? Da ville jeg kanskje sett på noen hunder som er hakket større enn chihuahua. Hvor mye erfaring med hund har du fra tidligere?

Hvis du kommer med litt flere opplysninger er det kanskje lettere å gi deg bedre forslag, men raser som jeg tenker på er shetland sheepdog, welsh springer spaniel, dansk-svensk gårdshund, parson russell terrier, jack russell terrier, pinscher osv. Kvikke små/mindre hunder som tåler en støyt, men det hadde som sagt vært lettere med litt mer info fra deg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok ikke plassen å skrive at man ønsker seg blandingshund. Søk litt i forumet, så finner du ut hvorfor.

Men hvis du er aktiv og vil jobbe med hverdagslydighet, så hvorfor ikke gå for en litt mer robust hund som jack russel eller parson?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men whippet og pinscher er omtrent like høye :)

Har spurt om den størrelsen er for stor, men ikke fått svar enda. Welsh springer spaniel er jo også en god del større enn en chi/yorkieblanding, men noen ganger er man kanskje villig til å lempe på kravene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt hode er verken chihuahua eller yorkshire terrier typiske "lydige" hunder.

Totalt uenig. Et knips og mine er på plass, det kommer an på oppdragelse og det å gå inn for å lære dem hverdagslydighet. Lp og ag er chi også bra til :)

Er forøvrig enig med de andre over her, gå for en renraset hund fra seriøse oppdrettere, er lettere å vite hva du får da.

Ang hva en vlandingshund bør koste vil jeg si mellom 3000 og 5000kr, uavhengig oom det er miniatyrblandinger eller store blandinger. Men disse useriøse aktørene vet å utnytte markedet, så du kan nok forvente å måtte betale i alle fall 10000 for en slik blanding. Forøvrig får du renrasede valper til den prisen, og under, dersom utstilling ikke er aktuelt og du bare skal ha en kosehund. Da får du dem for 9-13000kr pga utstillingsfeil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...