Gå til innhold
Hundesonen.no

Sonenmesterskapet i lydighet!

Benedicte

Recommended Posts

• Svar 630
  • Created
  • Siste svar

Når er fristen for påmeldingen? Har veldig lyst til å delta med ene i kl1 og ande i rekrutt hvis jeg får overtalt mamma til å kjøre.

Hvor er det begivenheten skal avholdes, egentlig??

Alt står i første posten her

Ser at påmeldingsfristen er borte nå men mener den var en uke før :) så vi rekker å lage katalog ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, du kan trekke deg selvom du melder deg på :)

Flott! Jeg har meldt på nå :)

Også lurer jeg på en ting! Når det står at det er lov å bruke line under innkalling og enkeltdekk, langline da? Siden vi skal stå 5 m unna på enkelten, og er sikkert noen meter på innkalling også. Jeg lurer på om jeg må ha det på Nora, for at hun ikke skal løpe av banen og kødde.. Men hadde jo foretrekt uten det, pga. tull med tau osv :P

Noen spørsmål om øvelsene i rekrutt!

- Dekk fra holdt: Skal hunden først sitte ved holdt, og så kommanderes i dekk? Kan man bruke både tegn og lydkommando?

- Innkalling fra sitt: Får man null om man gir et lite tegn til hunden at den skal på plass, eller mister man bare noen poeng? Fordi det er ikke alltid Nora går på plass, hun kan finne på å legge seg forran meg :P Men går på plass om jeg gir "lede" tegn. haha :P Men om vi nuller på det, så er jo det veldig kjedelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langline, ja :)

Ved dekk fra holdt har du først hunden i utgangsstilling. Dere kommanderes til å gå fot noen meter, før dere gir holdt på høyde med dommeren. Da skal hunden sette seg frivillig, og du skal kommandere dekk. Det gies litt trekk for både håndtegn og verbal kommando der :)

På innkallingen nuller du ikke om du bruker dobbeltkommando :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langline, ja :)

Ved dekk fra holdt har du først hunden i utgangsstilling. Dere kommanderes til å gå fot noen meter, før dere gir holdt på høyde med dommeren. Da skal hunden sette seg frivillig, og du skal kommandere dekk. Det gies litt trekk for både håndtegn og verbal kommando der :) På innkallingen nuller du ikke om du bruker dobbeltkommando :)

Man får vel ikke trekk for å kommandere(lyd) i dekk? :thumbsdown: Og i denne øvelsen, er det løs eller i bånd? Kan man bruke bånd om man vil her?

Er det kun på rekrutt det er lov med belønning mellom øvelsene?

Ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde egentlig vært lov mellom øvelsene i alle klasser, så flere kanskje ble fristet til å starte en klasse høyere, og ikke en lavere.

du får jo belønne som vanlig på stevner altså kos og klapp etc.

Men ser helt hva du mener, jeg holder igjen en klasse fordi jeg kan belønne i rekrutt og heller få opp motivasjon ol slik :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du får jo belønne som vanlig på stevner altså kos og klapp etc.

Men ser helt hva du mener, jeg holder igjen en klasse fordi jeg kan belønne i rekrutt og heller få opp motivasjon ol slik :)

Det som pleier å være så fint med uoff, at man kan få opp motivasjonen, selvom man er i kl 1, 2, 3 eller Elite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da faller jo poenget med konkurranse vekk..

Hvorfor? Det er sånn en del uoffisielle stevner holdes. Og det blir da konkurranse selvom, men man får opp motivasjonen til hunden, og det vil være mer fristende å starte en høyere klasse (f.eks man sitter med opprykk, men har ennå ikke turt å prøve seg på den klassen). Mens nå er det flere som trekker ned i rekrutt nettopp fordi det er "tryggere".

Men, for meg spiller det ingen rolle, jeg skal på kurs den helgen jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får vel ikke trekk for å kommandere(lyd) i dekk? :thumbsdown: Og i denne øvelsen, er det løs eller i bånd? Kan man bruke bånd om man vil her?

Nei, jeg skrev BÅDE. Altså om man bruker begge deler. Det er selvfølgelig lov å bare gi verbal kommando.

Og ja, det blir bare belønning mellom øvelsene i rekrutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg skrev BÅDE. Altså om man bruker begge deler. Det er selvfølgelig lov å bare gi verbal kommando.

Og ja, det blir bare belønning mellom øvelsene i rekrutt.

Tolket det som at man fikk trekk for begge deler! Da er jeg mer med. Men er det slik på offisielle konkurranser også? På avstandskommandering, får dem som bruker lyd og tegn trekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tolket det som at man fikk trekk for begge deler! Da er jeg mer med. Men er det slik på offisielle konkurranser også? På avstandskommandering, får dem som bruker lyd og tegn trekk?

ikke i klasse 1 iallefall, alle brukte jo lyd og tegn og folk fikk jo 10 så :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På øvelsen "Kontroll over hunden på avstand" i alle klasser (offisielt) er det lov med ord og/eller tegn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...