Gå til innhold
Hundesonen.no

Jodlevalper født!


Yodel

Recommended Posts

Nå har ikke jeg store erfaringen med Kelpie, men ut i fra det inntrykket jeg har er de ikke så ulike, nei :)

Har solgt en tispe til en veldig hyggelig ung dame nord i landet- fortrinnsvis som tur/familiehund.

Da mangler jeg bare et del-eie / för hjem slik det ser ut nå.

Personlighetene begynner å komme fram.

Tassen er en selvsikker liten type klar for å erobre verden. Han er utrolig snill, og er Sindre sin store favoritt. Antar at han blir en type "laidback gentleman".

Snute er gladpropellen, og umulig ikke å legge merke til. Om man skulle være i tvil på hvem som er hvem av jentene- se på den som smisker legger ørene bakover og logrer slik at hun omtrent mister balansen. Hun må være den blideste valpen jeg noen gang har sett. Hun opparbeider gigantiske rompe-og hale muskler med halevrikkingen sin :wub:

Lykke er litt mer forsiktig, men samtidig frampå og glad. Jeg er utrolig glad i hodet hennes- man legger fort merke til henne.

Sniff er forholdsvis lik Lykke i type foreløpig. Herlig lita tøtte!

Moro å følge med på personlighetsutviklingen deres! De er allerede tydelig svært forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 361
  • Created
  • Siste svar

Tassen er en selvsikker liten type klar for å erobre verden. Han er utrolig snill, og er Sindre sin store favoritt. Antar at han blir en type "laidback gentleman".

:wub: Litt sånn som Djengis Khan, Napoleon og Alexander den Store? Men han innser kanskje ikke hvor stor verden er. :lol: De høres herlige ut alle mann/frøkner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nydelige de er :wub: og for noen fine bilder! Var det du som kjøpte studioutstyr?

Har elementært studioutstyr, ja. Veldig amatør og enkelt utstyr uten opplæring, men jeg har tro på Dewey, jeg. "Learning by doing" :aww:

:wub: Litt sånn som Djengis Khan, Napoleon og Alexander den Store? Men han innser kanskje ikke hvor stor verden er. :lol: De høres herlige ut alle mann/frøkner!

Jaaa, nettopp! :ahappy:

Har forsøkt oss på 5 ukers oppstillt bilder nå. BAre to er verdt å poste- 5 uker er virkerlig ikke den mest flatterende alderen å ta oppstillt-bilder på. 6- og 8 ukers bildene derimot- de sier meg mye. Etter min mening ser man mye potensiale ved 6 uker. Ved 8 uker (+/- 3 dager) er min erfaring at man ser mye av valpens ferdige form slik den vil være som ferdig utviklet.

Vet ikke om det er slik på andre raser, men ser mye sannhet i det på basenjien.

Sniff:

270670_10150233793717693_543512692_7782434_6732114_n.jpg

Tassen:

270667_10150233787302693_543512692_7782404_8027357_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det geniale med sommervalper er at de kan nyte litt tid ute! Da er det deilig med stoor inngjerdet og basenji/valpesikret tomt da...

270506_10150235551977693_543512692_7800166_578153_n.jpg

268169_10150235552332693_543512692_7800168_1018658_n.jpg

284721_10150234764462693_543512692_7790936_7760534_n.jpg

Det ble visst litt Snute-spam dette...

Maaasse flere bilder på hjemmesiden- av alle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt besøk av Banana -damen og heerlige Pøbel. Han og Luna løp litt rundt i hagen sammen og så til å trives fint med det mens vi var inne sammen med valpene. Også har det blitt bestemt at vesle Tassen skal flytte til Ane, Pøbel og Samboer'n og del-eies av oss :ahappy:

Han får også et nydelig nytt kallenavn, men det skal Ane få presentere selv :)

283476_10150236300667693_543512692_7810307_2247693_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaaa, herlige valpene og Luna og Mille og Sindre og Magnus og Yodel og Yodelmann! :ahappy:

Valpene var så utrooolig trygge på alt og alle. Og Sindre er en superflink valpepasser, altså. Kudos til dere alle! Koste meg skikkelig, jeg. Og det gjorde samboer'n også, gitt! Han hilser og sier at han er en Lunafan.

Tassen skal få lov til å hete Kamar. Det er arabisk for måne (kan skrives som Qamar og Kamar). Pappaen heter jo Karma (stokker man litt om, får man Kamar), og mammaen heter Luna (som betyr måne). Og jeg digget rett og slett navnet - alt passet liksom inn. :)

Gleder meg masse, jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaaa, herlige valpene og Luna og Mille og Sindre og Magnus og Yodel og Yodelmann! :ahappy:

Valpene var så utrooolig trygge på alt og alle. Og Sindre er en superflink valpepasser, altså. Kudos til dere alle! Koste meg skikkelig, jeg. Og det gjorde samboer'n også, gitt! Han hilser og sier at han er en Lunafan.

Tassen skal få lov til å hete Kamar. Det er arabisk for måne (kan skrives som Qamar og Kamar). Pappaen heter jo Karma (stokker man litt om, får man Kamar), og mammaen heter Luna (som betyr måne). Og jeg digget rett og slett navnet - alt passet liksom inn. :)

Gleder meg masse, jeg!

Å! Gratulerer med nydelig jodling! Kjempefint navn også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaaa, herlige valpene og Luna og Mille og Sindre og Magnus og Yodel og Yodelmann! :ahappy:

Valpene var så utrooolig trygge på alt og alle. Og Sindre er en superflink valpepasser, altså. Kudos til dere alle! Koste meg skikkelig, jeg. Og det gjorde samboer'n også, gitt! Han hilser og sier at han er en Lunafan.

Tassen skal få lov til å hete Kamar. Det er arabisk for måne (kan skrives som Qamar og Kamar). Pappaen heter jo Karma (stokker man litt om, får man Kamar), og mammaen heter Luna (som betyr måne). Og jeg digget rett og slett navnet - alt passet liksom inn. :)

Gleder meg masse, jeg!

Så koselige ord - vi er veldig trygge på at Kamar får det flott hos dere! Nevnte jeg at Pøbel virker som en usannsynlig herlig hund? :wub:

Igjen- navnet er jo PERFEKT, selvom jeg allerede har problemer med å overbevise Sindre om at han faktisk heter Kamar, og ikke Tassen :lol:

Kamar var jo et nydelig navn! Ane du får bra kontrast mellom både hunderaser (flat vs basenji) og navn (Pøbel vs Kamar) :lol: Så spennende det blir!

Du har jo erfaring med de to rasene sammen :ahappy: Pøbel virker som en hund som kan takle en yppen basenji på helt rett måte! Blid, trygg på seg selv og samtidig submissiv, not looking for trouble.

LIKER!

:ahappy:

Har fortsatt ikke bestemt meg for hvilken av jentene som skal hvor- eller om jeg ønsker å beholde en tispe på del-eie også.

Skal ta nye oppstillt-bilder snart- bildene hjelper meg med å velge. Jeg synes faktisk det er enklere å bedømme utifra bilder (selvsagt i samsvar med "real life", bevegelser o.a.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nææh, så artig! Grattis Ane! Dette fortjener dere. Og så fikk dere fineste basenjien med fineste fargene også, helt perfekt jo! Heldige heldige Kamar. :)

Yodel, det bilder av valp og Sindre var bare helt nydelig. For et smil på den gutten, det er nesten så jeg kjenner det i kinnmusklene selv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nææh, så artig! Grattis Ane! Dette fortjener dere. Og så fikk dere fineste basenjien med fineste fargene også, helt perfekt jo! Heldige heldige Kamar. :)

Yodel, det bilder av valp og Sindre var bare helt nydelig. For et smil på den gutten, det er nesten så jeg kjenner det i kinnmusklene selv. :)

Helt enig- Kamar er heldig :)

Og Sindre... ja hva kan man si? Han vet virkerlig hvordan man skal håndtere valper! Jeg er dyypt imponert!

I dag rømte Kamar igjen- han kommer seg igjennom sprinklene i barnegrinden. Søstrene hans er for feite, så de klarer det ikke :lol:

Han løp rett inn til Mille. De har ikke vært noe sammen, da jeg har utatt det litt. Tror det var unødvendig. Mille har offisielt adoptert Kamar nå. De har lekt sammen en times tid, og nå sovnet de sammen.... :heart:

Lykke er for feit for å komme seg igjennom grinda...

270663_10150236781312693_543512692_7815062_2961190_n.jpg

Det er ikke Kamar, som stadig rømmer for å bølle med "tante" Mille:

268379_10150236781407693_543512692_7815066_1580751_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaaa, herlige valpene og Luna og Mille og Sindre og Magnus og Yodel og Yodelmann! :ahappy:

Valpene var så utrooolig trygge på alt og alle. Og Sindre er en superflink valpepasser, altså. Kudos til dere alle! Koste meg skikkelig, jeg. Og det gjorde samboer'n også, gitt! Han hilser og sier at han er en Lunafan.

Tassen skal få lov til å hete Kamar. Det er arabisk for måne (kan skrives som Qamar og Kamar). Pappaen heter jo Karma (stokker man litt om, får man Kamar), og mammaen heter Luna (som betyr måne). Og jeg digget rett og slett navnet - alt passet liksom inn. :)

Gleder meg masse, jeg!

Å Heldig du!!

Yodel: hvordan er Basenjien med barn? Basenji er en rase jeg alltid har hatt sansen for, men jeg har alltid avskrivd de av forskjellige årsaker (mest fordi jeg liker å trene hund :whistle: ), men når jeg en gang får meg hund igjen skal det være en "sofagris", mest mulig lik en katt egentlig :lol: . Har egentlig bestemt meg for mynde, siden jeg alltid har innbilt meg at Basenjier er for sære for småbarnsfamilier, men jeg tar kanskje feil? *håpe* Jeg synes de er enormt vakre og de valpebildene ga meg ikke mindre lyst på :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å Heldig du!

Yodel: hvordan er Basenjien med barn? Basenji er en rase jeg alltid har hatt sansen for, men jeg har alltid avskrivd de av forskjellige årsaker (mest fordi jeg liker å trene hund :whistle: ), men når jeg en gang får meg hund igjen skal det være en "sofagris", mest mulig lik en katt egentlig :lol: . Har egentlig bestemt meg for mynde, siden jeg alltid har innbilt meg at Basenjier er for sære for småbarnsfamilier, men jeg tar kanskje feil? *håpe* Jeg synes de er enormt vakre og de valpebildene ga meg ikke mindre lyst på :wub:

Vel, det er både og. Noen basenjier- særlig de som ikke er vant med og sosialisert med barn fra valpestadiet forstår seg ikke helt på uforutsigbare barn og vil helst ikke ha så mye med dem å gjøre.

Valper som er oppvokst med barn pleier meget sjelden å være noe problem- de elsker barna i familien på lik linje med de voksne og blir særdeles hengivne.

Det er sjelden barn i egen familie er noe problem, men noen (og jeg har inntrykk av at de blir færre) er skeptiske/ likegyldige til fremmede barn.

Bambi her hjemme var jo blitt over 5 år før vi fikk barn- og før den tid hadde hun ikke hatt NOE omgang med barn. Hun er skeptisk til- og vil helst ikke ha så mye med fremmede barn å gjøre nå, men VÅRE barn elsker hun over alt på jord. De kan få gjøre omtrent alt med henne, synes tidvis hun er FOR snill faktisk- og hun er en litt sær type basenji.

Selvsagt går det også mye på linjer, og MYE positivt har skjedd med temperementet innen basenjien de siste årene :)

Mille & Luna- som vi har hjemme nå mens valpene er her (de bor ellers hos et par uten barn på Hamar)- er heller ikke vokst opp med/ kjent med barn. Både Sindre og Magnus kan gjøre omtrent alt med dem. De er så tålmodige, snille og herlige som bare det. Jeg stoler 100 % på de begge. De er også tidvis FOR snille. Enkelte ganger kunne jeg ønske at de kunne si ifra til Sindre at det å hoppe oppå dem og slikt faktisk ikke er greit. (Sindre kan være PØBEL, selvom han for det meste er utrolig flink...)! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er både og. Noen basenjier- særlig de som ikke er vant med og sosialisert med barn fra valpestadiet forstår seg ikke helt på uforutsigbare barn og vil helst ikke ha så mye med dem å gjøre.

Valper som er oppvokst med barn pleier meget sjelden å være noe problem- de elsker barna i familien på lik linje med de voksne og blir særdeles hengivne.

Det er sjelden barn i egen familie er noe problem, men noen (og jeg har inntrykk av at de blir færre) er skeptiske/ likegyldige til fremmede barn.

Bambi her hjemme var jo blitt over 5 år før vi fikk barn- og før den tid hadde hun ikke hatt NOE omgang med barn. Hun er skeptisk til- og vil helst ikke ha så mye med fremmede barn å gjøre nå, men VÅRE barn elsker hun over alt på jord. De kan få gjøre omtrent alt med henne, synes tidvis hun er FOR snill faktisk- og hun er en litt sær type basenji.

Selvsagt går det også mye på linjer, og MYE positivt har skjedd med temperementet innen basenjien de siste årene :)

Mille & Luna- som vi har hjemme nå mens valpene er her (de bor ellers hos et par uten barn på Hamar)- er heller ikke vokst opp med/ kjent med barn. Både Sindre og Magnus kan gjøre omtrent alt med dem. De er så tålmodige, snille og herlige som bare det. Jeg stoler 100 % på de begge. De er også tidvis FOR snille. Enkelte ganger kunne jeg ønske at de kunne si ifra til Sindre at det å hoppe oppå dem og slikt faktisk ikke er greit. (Sindre kan være PØBEL, selvom han for det meste er utrolig flink...)! :wub:

Ok, det høres jo egentlig ikke så ille ut, men jeg ville jo selvfølgelig ønske at min hund aksepterte andre barn også (ikke nødvendigvis elske, men ikke vise aggressivitet hvis en voldsom unge skulle driste seg bort liksom). Jeg ønsker ikke en hund jeg må putte i bur hver gang guttungen har kompiser på besøk.Kanskje jodleren allikevel er noe å ta med i beregning når jeg skal begynne å lete etter hund igjen om noen år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...