Gå til innhold
Hundesonen.no

Prioritere valpekjøpere


MegaMarie

Recommended Posts

Du kan ikke forlange depositum på en vare kjøperen ikke har sett. Jeg tar depositum når kjøperen har sett kullet og bestemt seg for valp. (Vilken valp h*n får er det jeg som bestemmer.) dersom kjøper ombestemmer seg, beholder jeg depositumet. I motsatt fall får h*n pengene tilbake.

På hvilke grunnlag tar du depositum? Altså hva er "vitsen" (utenom at du faktisk tjener penger på folk som ombestemmer seg..)? Mener ikke være frekk, lurer bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Nå kan jeg egentlig bare snakke utifra Bocca. Når jeg kjøpte henne fikk jeg et inntrykk at det var veldig vanlig å ha lister. De oppdretterne jeg var i kontakt med fortalte fort hvor mange tisper det måtte komme for at jeg skulle få valp. Om jeg sto på tispe nr 1, 2, 3, 4 osv osv. Og fra kjøper sin side syns jeg det er greit, men oppdretter bør helt klart være med på å bestemme hvilken valp som skal hvor, ettersom det kanskje står en førstehundskjøper tidlig på listen som syns den mest krevende valpen er sååå søt. Men om man ikke har noen god magefølelse ang valpen oppdretter har valgt ut, så er det lov til å si nei, mener jeg.

Ang depositum... Det stiller jeg meg skeptisk til, og lurer på hva slags gode grunner man har til å ta det. At en valpekjøper trekker seg før de har fått valpen er på en måte bare postivt, det er som regel en grunn til det. Men at de skal tjene penger på at valpekjøpere trekker seg, syns jeg ikke noe om. Da blir det lettere til at valpekjøper "presses" til å kjøpe selvom det da kanskje har dukket opp noe som gjør at det egentlig ikke passer seg. Og da vil det høyest sannsynlig gå utover valpen - Oppdrettere vil vel valpene sine sitt beste?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, helt klart, alle får vite det at valpene først blir fordelt når de er ganske store, også pga. det er umulig å si hva nyfødte små nurk utvikler seg til.

Jeg gjør som Caroline, og valpekjøperne får selvsagt beskjed om at valpene ikke fordeles før de er ganske store.

Samme som skjer her :)

Nøyaktig slik jeg gjør det også. Er en valp lovet bort er den lovet bort- uansett om noen "bedre" kjøpere skulle dukke opp i etterkant. Jeg lover uansett ikke bort valper til folk jeg ikke har en god magefølelse på.

Valpene blir ikke fordelt før de er mellom 6-7 uker vanligvis- og dette er samtlige klar over.

Rett valp til rett kjøper. Det er enkelere å fordele når man vet mer om både eksteriør og type.

Men når dere ikke bestemmer kjøpere før de er 6-7uker gamle blir det ikke vanskelig for kjøperne å ordne seg fri fra jobb/skole , få kjøpt valpeutstyr osv når man bare har en uke eller to på å forbrede seg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når dere ikke bestemmer kjøpere før de er 6-7uker gamle blir det ikke vanskelig for kjøperne å ordne seg fri fra jobb/skole , få kjøpt valpeutstyr osv når man bare har en uke eller to på å forbrede seg ?

Hvem som skal hvor, altså hvilken valp som skal til hvilken valpekjøper, bestemmes da. Ikke hvem som får valp. Det må selvfølgelig tas høyde for at en eller flere valper utvikler seg i feil retning, slik at kanskje noen ikke får det de ønsker seg. På f.eks. sheltie er størrelse umulig å forutse så tidlig som ved 3-4-5 uker, og det er også et stort problem på rasen, og utelukker automatisk utstilling for de som ønsker å prøve seg på det. Når det er sagt så selger jeg familiehunder, ikke utstillingshunder eller avlshunder, men jeg prøver jo allikevel å møte valpekjøpernes ønsker så langt jeg har kapasitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når dere ikke bestemmer kjøpere før de er 6-7uker gamle blir det ikke vanskelig for kjøperne å ordne seg fri fra jobb/skole , få kjøpt valpeutstyr osv når man bare har en uke eller to på å forbrede seg ?

Hvem som skal hvor, altså hvilken valp som skal til hvilken valpekjøper, bestemmes da. Ikke hvem som får valp. Det må selvfølgelig tas høyde for at en eller flere valper utvikler seg i feil retning, slik at kanskje noen ikke får det de ønsker seg. På f.eks. sheltie er størrelse umulig å forutse så tidlig som ved 3-4-5 uker, og det er også et stort problem på rasen, og utelukker automatisk utstilling for de som ønsker å prøve seg på det. Når det er sagt så selger jeg familiehunder, ikke utstillingshunder eller avlshunder, men jeg prøver jo allikevel å møte valpekjøpernes ønsker så langt jeg har kapasitet.

Som Caroline sier - i de aller fleste tilfeller vet valpekjøper i god tid om de får valp, men ikke hvilken valp. Men det er klart, om noen er veldig interessert i utstilling/avl og ingen valper ved syv ukers alder ser ut til å ha utstillingspotensiale, vil jeg jo da måtte skuffe dem og anbefale å skaffe valp et annet sted. Eller at de tar sjansen på å kjøpe den valpen som har bittfeil, testikkelmangel, eller andre åpenbare utstillingsfeil per da.

Og motsatt, om en valp utvikler seg til å virke knallovende, og jeg ikke har noen interesserte som vil stille, er det mulig at jeg vil måtte si til noen at det ikke ble noen valp til deres ønsker og behov. Men det skjer særdeles sjelden, fordi det som regel ikke er noe problem å finne gode valpekjøpere som vil dra på utstilling, den med best potensiale havner uansett hos oss, og det er sjelden stjernemateriale alt som er i valpekassa.

Valpeutstyr kan en for øvrig kjøpe uansett når valpen kommer, om en vet at en skal kjøpe valp men ikke hvorfra enda :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

depositumet skal være en bekreftelse på bestillingen. Dersom jeg må avvise flere interesserte fordi der ikke er flere ledige valper, og så plutselig får jeg avbestillinger rett før levering? Og risikerer å sitte med valper i flere uker fremover? Det er selvsagt noe man alltid må ta høyde for, men disse etterslengerne skal fores, vaksinerers, averteres osv. Derfor tar jeg depositum på en tusenlapp eller to. Da er bestillingen bekreftet for begge parter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jeg velger å ta ett depositum.

Om de velger å ikke ta valpen de blir fordelt, før jeg sender inn papirene, så får de det tilbake.

Om de sier fra seg valpen etter jeg har sendt inn papirene til registrering på eier, så retuneres ikke depositumet.

Om det skulle vise seg å være noen fysiske feil med valpen mellom registrering-levering, så retuneres beløpet.

Jeg gjør det som en sikkerhet for at folk er seriøse og faktisk vil ha valp.

Og for at jeg tidligst mulig skal kunne få registrert valpene og kjøperene skal kunne få papirene sine. (Ved bruk av utenlandsk hund, uten kull i Norge fra før må alt gjøres manuellt og tar lengre tid.)

Nå høres det nesten ut som jeg ikke har råd til registrering ved valpekull, men det er ikke ment slik. Jeg vil rett og slett ha det som en sikkerhet for at de er seriøst intressert. Og ender det med at de ombestemmer seg etter registrering så vil store deler av beløpet gå til ny registrering evt ny helseattest ved meget sen avbestilling o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Dette lurer jeg også på. Når jeg skal ha valp, så forventer jeg faktisk å få velge mellom de valpene, i det kjønnet jeg vil ha, som er ledige. Det har jeg så langt også fått gjort. Jeg skal ha en valp til en viss bruk, og vet selv veldig godt hva jeg ser etter hos valpene og hva som er ønskelige egenskaper i mine øyne. Dette behøver jo aldeles ikke stemme overens med hva oppdretter ser etter. I tillegg er kjemien viktig for meg, jeg ønsker ikke å ta i mot en valp som jeg ikke føler er "min". Har valgt på fornuft foran magefølelse en gang, og det kommer ikke til å skje flere ganger så lenge jeg skal ha hunden hjemme hos meg.

Edit: Samtidig vil jeg jo være forsiktig med å la en førstegangs valpekjøper velge dersom jeg selv har valper, siden noen av de sikkert kan bli mye for noen. Det kommer vel an på erfaring kan jeg tenke meg, om jeg får en valpekjøper som har hatt belger i flere år og skal ha konkurransehund på høyt nivå, så tror jeg vedkommende får velge helt selv altså, hvis h*n ønsker.

What she said.

Jeg er jo en av disse førstegangseiere som skal ha konkurransehund. Jeg håper jo at jeg vil kunne velge valp selv, samtidig som at jeg håper å få hjelp av oppdretter med veiledning til hvilken valp som jeg vil kunne håndtere siden jeg er n00b :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo forskjell på et tyrannisk diktatur hvor valpekjøper får beskjed om at du MÅ kjøpe DEN valpen, og at oppdretter gir jevnt rakkeren i hvem som havner hvor :ahappy:

Jeg mente aldri å tro at dere tvingte på dem en valp, mer det du nevnte tilslutt, om dere tok en diskusjon på det, eller om du bare stod på ditt at dette valpen passer best for dem, og slik er det bare. Men du svarte jo på det, at du tok en diskusjon på det, og om de hadde gode nok argumenter så kunne du endre mening :)

Jeg har også lurt på dette med depositum. Jeg har jo hørt noe om dette på noen hunder, og at det er slik at om de velger å ikke ta imot valpen likevel, så får de ikke pengene tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger å ta ett depositum.

Om de velger å ikke ta valpen de blir fordelt, før jeg sender inn papirene, så får de det tilbake.

Om de sier fra seg valpen etter jeg har sendt inn papirene til registrering på eier, så retuneres ikke depositumet.

Om det skulle vise seg å være noen fysiske feil med valpen mellom registrering-levering, så retuneres beløpet.

Jeg gjør det som en sikkerhet for at folk er seriøse og faktisk vil ha valp.

Og for at jeg tidligst mulig skal kunne få registrert valpene og kjøperene skal kunne få papirene sine. (Ved bruk av utenlandsk hund, uten kull i Norge fra før må alt gjøres manuellt og tar lengre tid.)

Om man sender inn reg.papirer før valpene er leveringsklare, så skjønner jeg at du ønsker å ta depositum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det er helt greit å betale depositum. Når det er innbetalt så har man begynt å betale for valpen, og når man gleder seg sånn så er det faktisk positivt, i tillegg at det er en god følelse å vite at man får valp.

(For man vet jo det litt sikrere når man først har begynt å betale.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det er helt greit å betale depositum. Når det er innbetalt så har man begynt å betale for valpen, og når man gleder seg sånn så er det faktisk positivt, i tillegg at det er en god følelse å vite at man får valp.

(For man vet jo det litt sikrere når man først har begynt å betale.)

Samme her. Insisterte å betale depositum på Kasko jeg, fordi da føltes han mer som "min" og de lange ukene ble ikke så lange. :icon_redface::lol:

Kahlo betalte jeg også depositum på med en gang jeg fikk klarsignal om at det var ei tispe der til meg. Nå husker jeg ikke heeelt hvordan avtalen var med oppdretter til kahlo, men var vel noe om at depositumet ikke ble returnert, men ble brukt på en valp fra et annet kull fra dem, om noe skulle gå galt med valpen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er greit å hovedsaklig bestemme selv, evt sammen med valpekjøper. Førstegangskjøpere skal gi meg en veldig god magefølelse for at de skal få velge 100% selv...

Oppdretter kjenner tross alt valpene best...

Og som de andre sier så har folk forskjellige referanser som utseende, arb.egenskaper osv.

Jeg har heller ikke" første mann til mølla", det er ingen selvfølge å få kjøpe valp, og jeg tar meg den friheten å velge ut de jeg mener egner seg best...

Jeg lover stort sett heller ikke bort noen førstevalg, det måtte evt være til hannhundeier eller meg selv;)

Ang. depositum så har jeg hørt/lest at om man tar depostum så forplikter ikke bare valpekjøper seg til å kjøpe, men også motsatt veg at du som oppdretter har bestemt deg for å forplikte deg til å selge valp til den personen, så om du ombestemmer deg før salget er i boks så har man rent juridisk allerede "solgt" valpen, samme som delbetaling.

Minns jeg leste det i svenske Hundsport en gang, og det er jo mulig det stiller seg anderledes i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang det å velge valp så tar jeg mine (dyrekjøpte?) erfaringer i bruk. Når jeg kjøpte C valgte jeg å stole på oppdretter, noe det viste seg i ettertid ikke var så lurt. Jeg lot også oppdretteren til Nada velge for meg, men det var med erfaringen med C i baklomma - oppdretteren til Nada stoler jeg helt og holdent på og derfor lot jeg henne som så valpene daglig avgjøre det for meg. Hun visste hva jeg var ute etter, og lot meg også få den mest lovende valpen i kullet selv om hun beholdt en selv også.

Så når den dagen kommer at jeg selv sitter med valpekull som skal fordeles blir det å velge valpekjøpere etter magefølelsen. Men har jeg valget mellom å selge en meget lovende valp til noen som skal stille den to-tre ganger i året og en større oppdretter som kommer sent på banen men hvor jeg vet at hunden blir vist mye og brukt til forskjellige ting - da kan det hende at det er den som kommer sent på banen som får valpen ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretteren "min" bestemmer seg for hvem som skal få valp når de blir født og hvem som får hvilken valp nærmere sju ukers alder, avhengig av antall og kjønnsfordeling, farge mm. Hun har skjemaer man må fylle ut og beskrive hva man skal bruke hunden til osv. så de ulike kjøperne blir silet fra hverandre. Hun bestemmer stort sett hvem som skal få hvilken valp avhengig av intensjonene de ulike har, men selvsagt får man bestemme selv om man overhode ikke vil ha en av valpene.

Depositum blir tatt like etter at valpene er født, etter den mest kritiske delen av valpeperioden (de første dagene).

Men ja, ikke noe køsystem som egentlig bestemmer hvilke valpekjøpere som skal få valp. Og takk og lov for det :) Jeg tror det er på den måten man får muligheten til å selge valper til folk som gir en god magefølelse fremfor de som er først ute, som ikke nødvendig vis er de beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noen kølapp her heller - selger kun til folk jeg liker og sin jeg tror kommer til å gi valpen et godt liv.

Har IKKE sans å selge til kenneler, store oppdrettere, eller folk som absolutt har tenkt til å gjøre "si eller så" - fallet blir så stort hvis de blir misfornøyde.

Folk som vil primært ha en koselig og trivelig beardis derimot - DE blir fornøyde! Bare fordi rasen som sådan er veldig koselig og trivelig.

Gjerne moderat utst.interesserte (men ikke sånne gærninger som en selv, altså)

Bare fordi at det er myyyye morsommere med helt nye og ferske utstillere som har dritlekre hunder.. Ha ha ha!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem som skal hvor, altså hvilken valp som skal til hvilken valpekjøper, bestemmes da. Ikke hvem som får valp. Det må selvfølgelig tas høyde for at en eller flere valper utvikler seg i feil retning, slik at kanskje noen ikke får det de ønsker seg. På f.eks. sheltie er størrelse umulig å forutse så tidlig som ved 3-4-5 uker, og det er også et stort problem på rasen, og utelukker automatisk utstilling for de som ønsker å prøve seg på det. Når det er sagt så selger jeg familiehunder, ikke utstillingshunder eller avlshunder, men jeg prøver jo allikevel å møte valpekjøpernes ønsker så langt jeg har kapasitet.

Som Caroline sier - i de aller fleste tilfeller vet valpekjøper i god tid om de får valp, men ikke hvilken valp. Men det er klart, om noen er veldig interessert i utstilling/avl og ingen valper ved syv ukers alder ser ut til å ha utstillingspotensiale, vil jeg jo da måtte skuffe dem og anbefale å skaffe valp et annet sted. Eller at de tar sjansen på å kjøpe den valpen som har bittfeil, testikkelmangel, eller andre åpenbare utstillingsfeil per da.

Og motsatt, om en valp utvikler seg til å virke knallovende, og jeg ikke har noen interesserte som vil stille, er det mulig at jeg vil måtte si til noen at det ikke ble noen valp til deres ønsker og behov. Men det skjer særdeles sjelden, fordi det som regel ikke er noe problem å finne gode valpekjøpere som vil dra på utstilling, den med best potensiale havner uansett hos oss, og det er sjelden stjernemateriale alt som er i valpekassa.

Valpeutstyr kan en for øvrig kjøpe uansett når valpen kommer, om en vet at en skal kjøpe valp men ikke hvorfra enda :ahappy:

Da har jeg tydeligvis misforstått og det er jo bra :) Det er jo stor forskjell på å få vite at man får en av valpene hvis alt går bra enn å måtte vente sammen med 20 andre valpekjøpere til de er 7 uker gamle før man får vite om man får en av de tre valpene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi møtte same opplegg som fleirtalet her då vi fekk kvalp i vinter. Vi ringde og avtalte møte, og stilte opp og helste på. Deretter haldt vi kontakten, dei diskuterte segimellom, og etter ei vekes tid fekk vi beskjed om at vi skulle få kvalp hos dei. Vi fekk alt ved første møte beskjed om at om vi fekk kvalp hos dei, var det dei som avgjorde kva kvalp vi skulle få, ut frå våre kriterier i høve til korleis kvalpane var. Vi og ein barnefamilie frå Os fekk dei to rolege kvalpane, medan dei meir "intense" kvalpane gjekk til meir erfarne hundefolk. Av desse to kvalpane fekk vi den utan haleknekk, ettersom vi gav uttrykk for at vi ønskte å gjere han avlsgodkjend, og vår kvalp har i tillegg til nye (importerte) farsgener (som heile kullet har, såklart), eit lynne som oppdrettarane gjerne ville sjå brukt i avl :).

Slikt sett ender vel vi gjerne opp som slike heilt nye og ferske utstillarar med dritlekker hund :lol:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slikt sett ender vel vi gjerne opp som slike heilt nye og ferske utstillarar med dritlekker hund :lol:.

Ingenting bedre enn det!

(De der gamle traverne som har holdt på en mannsalder kan jo bare lage sine egne, liksom... :icon_confused: )

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min(e) har blitt valgt ut av 3 oppdrettere ved 7 ukers alder. Jeg har fått førstevalg fordi min oppdretter visste jeg ville bruke hunden i ulike hundesporter og fordi hun hadde solgt oss hund tidligere.

Tror jeg vil bruke den samme metoden som f.eks Caroline nevnte her ved en senere anledning dersom jeg selv blir oppdretter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde førstevalg på Cita sitt kull og Tia sitt kull, og Ikke er jo fôrvertshund. Vi var så ferske når vi fikk Cita at oppdretteren i samarbeid med hannhundeier valgte ut for oss, etter våre kriterier. Med Tia dro jeg over for å velge når valpene var 6 uker gamle. Jeg kunne ta hvilken som helst, men ville jo ha den beste tispen. Etter at jeg hadde gått for magefølelsen (det var ikke så vanskelig) fortalte oppdretteren litt om hver valp og hvem hun mente jeg ville passe, og det ble jo Tia. Med Cita var vi ikke "først i køen", men fikk rett til å velge valp først. Ikke noe tildeling der. Det samme gjaldt Tia, men der hadde jeg allerede stått på valpeliste i over ett år. Jeg er glad vi ikke fikk tildelt valper, for det ikke nødvendigvis jeg gått med på :P Jeg vet hva jeg vil ha, men rådfører meg gjerne med oppdretteren ettersom h*n kjenner valpene best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke valgt de hundene jeg har nå. Som en helt uerfaren person synes det var bedre å stole på at oppdretter fant en hund som passet til mitt bruk. Neste gang vil jeg ta med en erfaren person som vet hva jeg ønsker i en hund og som kan plukke ut den valpen h*n tror passer meg best.

Jeg har ingen problemer med å betale depositum. Jeg setter meg ikke på liste til et kull uten å ha en viss anelse om hvordan valpene blir. Og skulle det bli et "drittkull", ja så får de pengene og reisa til oppdretter gå tapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har plukket ut begge jentene selv.

Eller ja, Sasha var jo eneste tispe, så valget var jo ikke så stort :lol:

Men Kiara var 1 av 4 tisper. Og valget var annerledes. Men jeg forelsket meg totalt i den som jeg da valgte. Og jeg innbiller meg per dags dato at jeg gjorde ett godt valg (tenker man utstilling) og jeg vet jeg gjorde ett godt valg når det kommer til hvordan hun er :lol:

Depositum, så betalte jeg 2000kr tror jeg det var, når Sasha var 3uker. Da var det litt sånn "Ja den hunden skal jeg ha" og for oppdretter "Ja den hunden er din" hvis dere skjønner.

Men Kiara betalte jeg ingenting. Oppdretteren jeg da kjøpte av, tok noen tlf rundt og fikk beskjed om at jeg var til og stole på :lol: Dette var rett før jul og pengeboka var ikke full :lol: Kiara ble henta 2uker senere og oppdretteren fikk da selvfølgelig pengene.

Depositum er kanskje mer vanlig i noen raser enn andre :icon_confused: Men alle eg kjenner til som driver med oppdrett av japansk spisshund, tar 2000kr som depositum +- , rett og slett som en sikkerhet for at de faktisk har tenkt seg om å skaffe valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

depositumet skal være en bekreftelse på bestillingen. Dersom jeg må avvise flere interesserte fordi der ikke er flere ledige valper, og så plutselig får jeg avbestillinger rett før levering? Og risikerer å sitte med valper i flere uker fremover? Det er selvsagt noe man alltid må ta høyde for, men disse etterslengerne skal fores, vaksinerers, averteres osv. Derfor tar jeg depositum på en tusenlapp eller to. Da er bestillingen bekreftet for begge parter.

Det er forpliktende ja, og det kan potensielt føre til at man blir sittende med en valp LANGT og lenge på overtid..

Dersom kjøper ombestemmer seg og ikke vil si fra seg valpen blir man sittende som valpepasser ganske lenge før man får gjort noe med det.. Smart? Neppe!

Ang. depositum så har jeg hørt/lest at om man tar depostum så forplikter ikke bare valpekjøper seg til å kjøpe, men også motsatt veg at du som oppdretter har bestemt deg for å forplikte deg til å selge valp til den personen, så om du ombestemmer deg før salget er i boks så har man rent juridisk allerede "solgt" valpen, samme som delbetaling.

Minns jeg leste det i svenske Hundsport en gang, og det er jo mulig det stiller seg anderledes i Sverige.

Som jeg skriver over, depositum er skummelt...

Ellers, jeg har selv to hunder.

Den eldste ble valgt ut av oppdretter (eneste ledige..)

Den yngste valgte jeg selv da hun var ca 5 uker gammel. Jeg var på besøk hos oppdretter et drøyt døgn, og brukte mye av den tiden med valpene.

Jeg valgte den valpen jeg personlig hadde størst tro på, og jeg tror jeg har gjort et bra valg (selv om hun også har sine feil, naturlig nok)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...