Gå til innhold
Hundesonen.no

Prioritere valpekjøpere


MegaMarie

Recommended Posts

Det er forpliktende ja, og det kan potensielt føre til at man blir sittende med en valp LANGT og lenge på overtid..

Dersom kjøper ombestemmer seg og ikke vil si fra seg valpen blir man sittende som valpepasser ganske lenge før man får gjort noe med det.. Smart? Neppe!

kan du forklare nærmere? skjønte ikke helt hvordan man kan bli sittende som valpepasser egentlig i forhold til betaling av depositum? og hvorfor kan det føre til at man blir sittende med en valp lenge og på overtid?

bare lurer jeg altså, siden jeg er fersk valpekjøper :)

selv føler jeg det som en ekstra trygghet med depositum jeg da, vi betalte 1000,- når valpene var 4 uker og syntes det var en god følelse å vite helt sikkert med bevis på at de ikke kan trekke seg fra avtalen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Med den siste valpen jeg kjøpte var det et fint samarbeid med oppdretter. Jeg oppsøkte henne på forhånd fordi det var en kombinasjon jeg hadde tro på, fortalte en del om meg selv og mitt hundehold, og spurte og gravde om foreldrehundene. Fra valpene ble født og til jeg dro på besøk hadde vi ukentlig kontakt hvor jeg fikk oppdateringer. Skulle jo egentlig ikke ha valp riktig enda, men ting falt til rette når det nærmet seg leveringstid. :)

Hadde utifra mail og bilder to favoritter i kullet. Besøkte oppdretter da de var ca fem uker gamle, og forelsket meg helt (kjærlighet ved første blikk-stil) i en annen av valpene. Oppdretter hadde pratet mye om akkurat denne valpen, og "anbefalt" henne utifra endel kriterier hun synes matchet meg og mitt, og ikke minst Nemis personlighet. Fordi det ble mye etterspørsel på valpene etterhvert tok hun et lite depositum for reservasjonen, og det synes jeg var helt greit. Oppdretter ga inntrykk av å være veldig opptatt av å finne rett hund til rett person, og det oppleves jo kjempepositivt. :)

Så langt ser det hvertfall ut som om jeg har fått riktig valp! :D Dep. inkluderte hun i kjøpsprisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er fint å betale depositum jeg! Da føler jeg straks at valpen er mer "min" og at det skal mye til at man ikke får valp. Oppdrettere er muligens engstelige for at valpekjøpere skal ombestemme seg, men som valpekjøper er jeg minst like, om ikke mer, engstelig for at oppdretter skal ombestemme seg! Da synes jeg at depositum er en glimrende ting for begge parter.

Vedr valg av valp.. siden jeg aldri har vært utstillingsopptatt eller hatt noen større bruksambisjoner, så har det ikke vært så nøye for meg akkurat hvilken valp jeg får i et kull - jeg regner med å bli veldig glad i valpen uansett. Rasevalg synes jeg stortsett er laaangt viktigere!

Neste gang vi skal ha valp, blir det imidlertid noe mer nøye - da må vi ha et individ som kan gå sammen med Strider. Når det er sagt, da håper jeg på oppdretter allikevel hjelper meg med valg av valp - det er tross alt oppdretter som kjenner den enkelte valpen best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan du forklare nærmere? skjønte ikke helt hvordan man kan bli sittende som valpepasser egentlig i forhold til betaling av depositum? og hvorfor kan det føre til at man blir sittende med en valp lenge og på overtid?

bare lurer jeg altså, siden jeg er fersk valpekjøper :)

selv føler jeg det som en ekstra trygghet med depositum jeg da, vi betalte 1000,- når valpene var 4 uker og syntes det var en god følelse å vite helt sikkert med bevis på at de ikke kan trekke seg fra avtalen. :)

Hvis valpekjøper ikke kommer til avtalt tid for å hente valpen er det slik at man uansett har en avtale..

Da må selger purre på kjøper, dette kan finne sted tidligst 14 dager etter forfallsdatoen..

Så må man sende ytterligere varsel, nå har det gått minst 28 dager (4 uker!)

Så må saken avgjøres på et eller annet vis, gjerne gjennom forliksråd.. Da tar det noen uker til.

Jeg vet om konkrete saker som dreier seg om andre ting enn valper, eksempelvis salg av bil..

På toppen av alt vil risikoen ligge på oppdretter i denne perioden, så et beinbrudd eller liknende må oppdretter ha forsikring for å dekke, alternativt ta risikoen selv da..

Jeg tror mange oppdrettere er særdeles lite lystne på dette.

Jeg vet også at enkelte oppdrettere lover bort valper veldig tidlig og tar depositum så snart valpene er født omtrent..

Det vil si at de potensielt selger en vare de ikke har (det hender at valper dør i løpet av de første ukene..), de har like fullt altså solgt en vare, og er forpliktet til å levere denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cosmo fant jeg bare en uke før jeg kjøpte han, maila masse med oppdretter før vi dro for å se på han og eventuelt ta han med hjem.

Var to hanner igjen i kullet, men Cosmo var den jeg ville ha! Og oppdretter ville gjerne ha han på deleie, siden han så veldig lovende ut, så slik ble det!

Tesh fant jeg rett før hun ble født og oppdretter ringte meg noen dager etterpå. Etter mye mailer så ble det bestemt at jeg skulle få valp og betalte depositum. Var å besøkte de da de var 7 uker, henta da hun var 9 :)

Oppdretter til hannhund hadde førsterett på tispe, men jeg fikk min favoritt så da gjorde det ingenting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis valpekjøper ikke kommer til avtalt tid for å hente valpen er det slik at man uansett har en avtale..

Da må selger purre på kjøper, dette kan finne sted tidligst 14 dager etter forfallsdatoen..

Så må man sende ytterligere varsel, nå har det gått minst 28 dager (4 uker!)

Så må saken avgjøres på et eller annet vis, gjerne gjennom forliksråd.. Da tar det noen uker til.

Jeg vet om konkrete saker som dreier seg om andre ting enn valper, eksempelvis salg av bil..

På toppen av alt vil risikoen ligge på oppdretter i denne perioden, så et beinbrudd eller liknende må oppdretter ha forsikring for å dekke, alternativt ta risikoen selv da..

Jeg tror mange oppdrettere er særdeles lite lystne på dette.

Jeg vet også at enkelte oppdrettere lover bort valper veldig tidlig og tar depositum så snart valpene er født omtrent..

Det vil si at de potensielt selger en vare de ikke har (det hender at valper dør i løpet av de første ukene..), de har like fullt altså solgt en vare, og er forpliktet til å levere denne.

Depositumet er jo der for å sikre oppdretter at valpekjøper kommer (i tillegg til at valpekjøper er sikker på at oppdretter ønsker å selge valp til denne).

Dvs. at hvis valpekjøper bryter en avtale så kan jo oppdretter trekke seg, og da levere tilbake depositumet og henvende seg til en annen potensiell valpekjøper.

Valpen er ikke solgt før man har signert kontrakten, og der skriver oppdretter at hunden er frisk, leverer med en helseattest. Altså, si at valpekjøper betaler depositum ved fødsel, og valpen dør, da får jo såklart valpekjøper tilbake depositumet sitt, og vapen som ikke lever blir jo da selvfølgelig ikke solgt. Dette gjelder jo også evt. skader og sykdommer.

I et kull her inne på sonen ble jo valpene syke, og klart det kostet oppdretter en god del, men man kan jo ikke sende den regningen til potensielle valpekjøpere!

Med andre ord, jeg er ganske så uenig i det du sier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

På hvilke grunnlag tar du depositum? Altså hva er "vitsen" (utenom at du faktisk tjener penger på folk som ombestemmer seg..)? Mener ikke være frekk, lurer bare.

Øhhh.... vel, om du ante hvor ustabile folk er så hadde du sett poenget. Jeg tar depositium og det gjør jeg bare fordi at når jeg har sagt at en valpekjøper får valp fra mitt kull så har jeg forpliktet meg til å holde ord. Valpekjøpere synes imidlertid ikke sånt er så forbanna viktig alltid.

Jeg har opplevd (og mange andre oppdrettere jeg kjenner) at folk som har "bestilt" valp plutselig ikke skal ha allikevel en ukes tid før levering. (man får beskjed når man ber om fullstendige opplysninger for registrering). Og når man da frem til det punktet hvor man får beskjed kanskje har avvist både en og tre interessenter fordi alt var "solgt" så er det forbanna surt å plutselig ha ett par valper til overs allikevel. Så jo - jeg tar depostitum. Skal jeg forplikte meg ovenfor noen så får det gå begge veier og en måte å forsikre seg om at valpekjøper er seriøs og faktisk ønsker valp er å ta depositum.

Sånn i forhold til å velge valp så er jeg veldig på det å styre valpekjøper i riktig retning. Jeg sier ikke "den er din", men forsøker å pense valpekjøper inn på den valpen jeg synes er riktig for dem. Da blir det på en måte valpekjøpers valg, men jeg har kontroll. Så langt har jeg lykkes med det.

I forhold til egne hunder så har jeg vel i grunnen bare valgt hund/valp fire ganger - og begge gangene har jeg hatt fritt leide til å velge den valpen jeg ønsket i kullet.

Min første hund var omplasseringshund nemlig, min andre skulle jeg bare miljøtrene i 14 dager, den tredje var hunden i mitt liv og skulle egentlig bodd hos eier men han valgte meg. Osv.

De gangene jeg har valgt valp så har jeg i grunnen hatt førstevalget. Første valpen var en paringsvalp, der hadde jeg fritt leide. Andre gangen hadde jeg vel i prinsippet 2. valg fordi oppdretter skulle beholde en tispe selv, men da plukket jeg ut den valpen jeg likte best og ga beskjed om at det var den eller ingen. Det var også oppdretters favoritt, men jeg var bestemt på å ikke kjøpe noe jeg ikke hadde go'følelsen for så da fikk det bli opp til oppdretter. Vi fikk kjøpe valpen, og sonen her kjenner henne som Dronningen av Kløfta *ler*. Tredje var springer spaniel, grunnet avstand ble hun valgt etter opplysninger fra oppdretter og bilder - dessverre så utviklet hun seg ikke slik man håpte og hun lever i dag som elsket familiehund hos noen andre. Sistemann er Noah - han er fra ett kull som er laget kun for meg - og her hadde jeg fritt valg fra øverste hylle. Valpene var solgt før de var født omtrent og de to andre ville gjerne vite hvem de fikk. Beklageligvis for dem så ventet jeg lengst mulig med å velge min valp - sånn at de var vel nesten 7 uker før de andre to kjøperne fikk vite hvem som skulle hvor *ler* Men jeg var så oppsatt på at dette skulle være riktig så da fikk de bare vente. Jeg er i dag ikke i tvil om at jeg har valgt rett valp - det er bare en Noah liksom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Depositumet er jo der for å sikre oppdretter at valpekjøper kommer (i tillegg til at valpekjøper er sikker på at oppdretter ønsker å selge valp til denne).

Dvs. at hvis valpekjøper bryter en avtale så kan jo oppdretter trekke seg, og da levere tilbake depositumet og henvende seg til en annen potensiell valpekjøper.

Det er ikke så enkelt når en avtale er gjort, da må man faktisk forholde seg til de vanlige retningslinjene man ellers må forholde seg til ved avtalebrudd.

Det du sier her er jo egentlig at et depositum er null verdt, for oppdretteren kan jo uansett bare levere det tilbake om en av partene ombestemmer seg..

Har man så dårlig likviditet at man må ha inn depositum bør man ikke drive med dette gamet.

Valpen er ikke solgt før man har signert kontrakten, og der skriver oppdretter at hunden er frisk, leverer med en helseattest. Altså, si at valpekjøper betaler depositum ved fødsel, og valpen dør, da får jo såklart valpekjøper tilbake depositumet sitt, og vapen som ikke lever blir jo da selvfølgelig ikke solgt. Dette gjelder jo også evt. skader og sykdommer.

I det man inngår en avtale som innebærer depositum er de facto avtalen inngått.

Salget er allerede da gjort.

I et kull her inne på sonen ble jo valpene syke, og klart det kostet oppdretter en god del, men man kan jo ikke sende den regningen til potensielle valpekjøpere!

Jeg forstår ikke hvilken relevans dette har til mitt innlegg som er det eneste du her siterer..

Med andre ord, jeg er ganske så uenig i det du sier :)

Du må gjerne være uenig, men det sier mest om hvordan du oppfatter at oppdrettere er hevet over lovverket.. Du er ikke den eneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg er oppdretteren med sykt valpekull og jeg skulle gjerne ha fakturert valpekjøperne mine for de kostnadene jeg har hatt, men av en eller annen pussig grunn så tror jeg ikke det hadde forenklet salgsprosessen:D

Fra fleip til alvor: Jeg personlig har til nå ikke tatt depositum, fordi jeg ser som Pan skisserer enkelte problemstillinger med det som kan være uheldig. Samtidig, så mener jeg at man må stole på at folks ord er verd noe. I det kullet jeg har nå, så har jeg hatt potensiell kjøper på en valp siden de ble født, denne valpen skal bli to uker etter leveringsdato pga forhold hos kjøper. Dette gir ikke meg grunn til å tro at valpekjøper skal trekke seg, heller ikke for hans del at jeg selger valpen til noen andre. En avtale er en avtale og skal overholdes. Men jeg har også (senest i går) opplevd det som BP skisserer. Valpekjøpere som trekker seg to dager før henting. Da ser jeg en fordel av å ha depositum, slik at jeg kan få dekket inn noe av kostnadene ved å skaffe nye valpekjøpere.

Jeg ville aldri tatt depositum før man har en avtale om at valpen skal kjøpes, noe jeg i hvertfall ikke gjør før de er 5 uker. Jeg vurderer det til neste kull, men da må jeg sjekke opp holdbarheten og lovligheten av det juridisk først. Jeg tror nemlig ikke at det å være oppdretter fritar en fra gjeldene lover og regler ved kjøp og salg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg har også (senest i går) opplevd det som BP skisserer. Valpekjøpere som trekker seg to dager før henting. Da ser jeg en fordel av å ha depositum, slik at jeg kan få dekket inn noe av kostnadene ved å skaffe nye valpekjøpere.

Men ville du ikke vært usikker "andre veien", da? OM folk er så usikre på om de skal/skal ikke ha valp - så tar de valpen bare fordi de allerede har betalt litt på den. Selv om de faktisk, egentlig, muligens ikke hadde lyst på valp nå likevel?

Jeg vil ikke gjøre noe som helst for å "tvinge" folk til å ta en av mine valper - de skal være så ønsket at det er over enhver tvil at de vil ha den.

Valpekjøperne skal være så ivrige at de selv tar kontakt når valpene er antatt født, og de skal selv aktivt holde kontakt med meg.

Hvis de ikke gidder dèt i noen få uker av valpens liv - neivel, da kan de kjøpe av andre.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Men ville du ikke vært usikker "andre veien", da? OM folk er så usikre på om de skal/skal ikke ha valp - så tar de valpen bare fordi de allerede har betalt litt på den. Selv om de faktisk, egentlig, muligens ikke hadde lyst på valp nå likevel?

Jeg vil ikke gjøre noe som helst for å "tvinge" folk til å ta en av mine valper - de skal være så ønsket at det er over enhver tvil at de vil ha den.

Valpekjøperne skal være så ivrige at de selv tar kontakt når valpene er antatt født, og de skal selv aktivt holde kontakt med meg.

Hvis de ikke gidder dèt i noen få uker av valpens liv - neivel, da kan de kjøpe av andre.

Susanne

Jo absolutt så ser jeg den problemstillingen. Jeg vil selvfølgelig at de som kjøper valp skal ønske den valpen så mye at det er ikke tvil. Men tror du folk tar en valp, bare fordi de har bet 1000kr, når det kanskje ikke passer likevel?

Jeg er som sagt veldig i tvil om det med depositum både juridisk og moralsk, men jeg syns også det er skikkelig kjipt når folk trekker seg to dager før (særlig når de har vært her jevnlig i fem uker..)med en litt lusen unnskyldning. Mest fordi jeg har hele tiden tenkt at den valpen skulle til den eieren og kanskje "avvist" andre bra potensielle kjøpere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis valpekjøper ikke kommer til avtalt tid for å hente valpen er det slik at man uansett har en avtale..

Da må selger purre på kjøper, dette kan finne sted tidligst 14 dager etter forfallsdatoen..

Så må man sende ytterligere varsel, nå har det gått minst 28 dager (4 uker!)

Så må saken avgjøres på et eller annet vis, gjerne gjennom forliksråd.. Da tar det noen uker til.

Jeg vet om konkrete saker som dreier seg om andre ting enn valper, eksempelvis salg av bil..

Dette er jo regelrett feil.

Skjønner ikke helt hvorfor du sitter og blander inn inkassoloven i dette med depositum på hund? Ingen har signert noen kontrakt heller i de fleste valpedepositums-tilfellene.

Det du skisserer er jo et helt merkelig scenario jeg aldri tror har funnet sted. En oppdretter sitter ikke i 14 dager og glaner og venter på en valpekjøper som aldri dukket opp! Hvilken lov eller regel sier det? Ingen! Kommer ikke valpekjøper til avtalt tid og heller ikke gir beskjed eller gyldig grunn, vel da mister de retten til både valp og å få tilbake depositumet sitt da! Det er jo det depositum ER.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns oppdretteren til My gjør dette på en ganske OK måte. Hun vil møte alle valpekjøpere i person, og hun spør og graver MASSE. Når valpene er rundt 4-5 uker gamle er det "valpekjøper"-maraton med besøk hvor hun møter valpekjøperne (flere) ganger og valpekjøperne får hilse på valpekullet. Så når valpene blir 6-8 uker gamle snakker hun med alle valpekjøperne og tar hensyn til hva disse syns/ønsker seg/drømmer om osv. og deler så ut "valp etter valp" til en og en person som står på lista hennes. Jeg sto nest nederst på listen (sent ute) og kunne velge mellom 3 valper som ikke hadde funnet sin eier enda. Oppdretter la ut i det store og brede om de tre valpene for å hjelpe meg å velge, og sa sine meninger rett ut. Jeg endte med å velge en av de 2 hun trodde passet best, men tok alikevel ikke den hun trodde passet aller best, nettopp fordi magefølelsen min sa at jeg skulle velge den andre. :wub: Det var noe med My på både bilder og de få glippene jeg fikk av henne når jeg var på besøk :wub:

Jeg tror at hvis jeg noen gang skal ha et valpekull, så blir jeg å gjøre det på noe ala. den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo regelrett feil.

Skjønner ikke helt hvorfor du sitter og blander inn inkassoloven i dette med depositum på hund? Ingen har signert noen kontrakt heller i de fleste valpedepositums-tilfellene.

Det du skisserer er jo et helt merkelig scenario jeg aldri tror har funnet sted. En oppdretter sitter ikke i 14 dager og glaner og venter på en valpekjøper som aldri dukket opp! Hvilken lov eller regel sier det? Ingen! Kommer ikke valpekjøper til avtalt tid og heller ikke gir beskjed eller gyldig grunn, vel da mister de retten til både valp og å få tilbake depositumet sitt da! Det er jo det depositum ER.

Depositum er et beløp som garanterer for at kjøper skal fullføre handelen, det er utgangspunktet.

Når så kjøper ikke gjør dette sitter altså selger med risikoen.

Sånn er det, du kan egentlig mene hva du vil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så enkelt når en avtale er gjort, da må man faktisk forholde seg til de vanlige retningslinjene man ellers må forholde seg til ved avtalebrudd.

Det du sier her er jo egentlig at et depositum er null verdt, for oppdretteren kan jo uansett bare levere det tilbake om en av partene ombestemmer seg..

Har man så dårlig likviditet at man må ha inn depositum bør man ikke drive med dette gamet.

Altså, da holder det jo at all kontakt er via mail da, slik at man har informasjonen skriftlig. Også når valpekjøper trekker seg, så kan man bare vifte med avtalen gjort via mail??

Jeg tror rett og slett ikke det er sånn det fungerer. Og som oppdretter hadde jeg ikke ønsket denne personen som valpekjøper. Derimot er jeg i den tro at ved å betale et depositum blir ting litt mer virkelig, og man innser at man faktisk holder på å kjøpe en valp og tenker seg godt igjennom.

Jeg forstår ikke hvilken relevans dette har til mitt innlegg som er det eneste du her siterer..
Da trenger du ikke å kommentere, aaaalt jeg skriver er ikke nødvendigvis direkte relatert til deg ;)

Du må gjerne være uenig, men det sier mest om hvordan du oppfatter at oppdrettere er hevet over lovverket.. Du er ikke den eneste.
Neida, jeg bare mener at depositumet handler mer om at folk skal tenke seg litt mer om. Og når man kjøper en hund, så er det helt andre ting som skal klaffe enn akkurat lovverk. Det er mye med kjemi og samarbeid, for man vet jo at hver gang det dukker opp problemer med f.eks. skjulte feil, skadet hund osv. dukker det opp problemer.

Man har jo førsterett på tilbakekjøp, etter hva jeg har forstått har ikke en kontrakt lov til å innholde et slikt punkt. Men man skriver det jo for det om, og det blir jo isåfall mer enn oppfordring fra oppdretter om at de ønsker å vite hva som skjer med hunden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Den andre hunden vi kjøpte, fant vi på nettet i sverige da var hun 7 uker og 4 dager eller noe , to dager senere var hun hjemme i Norge. Oppdretteren vår følte bare at det var veldig riktig at den hunden skulle til oss. Vi har veldig god kontakt med oppdretteren vår, og vi sa at neste gang den tispa vi hadde en allerede fra skulle ha kull igjen, så var vi intresserte. Mellom de kullenen så har vi reist sverige på tvers for å møte oppdretteren, vi har stillt på masse utstillinger, gjeta, gått lydighet og oppdrettern vår er så fornøyd med det vi gjør at hun sa at vi hadde første valget ved neste kull. Oppdretteren vår valgte ut den tispa hun mente passet best til oss og det vi skal bruke hunden til. siden det er over 60 mil til oppdretteren vår så har det vært mye mail og facebook kontakt. Da vi hentet den ene valpen, så sa hun " hvis dere vil så kan dere kjøpe den andre valpen jeg egentlig skal beholde, vil dere ikke, så beholder jeg henne selv". Vet at det var en oppdretter fra finnland som ble kjempe sur fordi hun ikke fikk kjøpe den ene valpen vi fikk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...