Gå til innhold
Hundesonen.no

16 bilder fra 16 dager med lamming

Artemis

Recommended Posts

Som en del av studiet mitt har jeg to uker med obligatorisk lamming, og dette valgte jeg å gjøre i Wales på en gård som har rundt 2000 voksne sauer, hvorav 1700 er søyer som skal/skulle lamme. Her kommer en liten smakebit. Har med vilje latt være å legge ut bilder av mennesker, så dere får kose dere med sauene i stedenfor. :P

P1020119.jpg

Gården befinner seg i Powys i Wales.

P1020487.jpg

Sau, sau og mere sau.

P1020377.jpg

...og mer sau.

P1020635.jpg

Welsh mule. (Blanding av welsh mountain sheep og blue faced leicester.)

P1020226.jpg

Action.

P1020058.jpg

Nyfødt.

P1020492.jpg

:)

P1020561.jpg

Kos med mor.

P1020601.jpg

Noen av lammene var rene turnerne.

P1020678.jpg

Søyer og lam ble merket med f.eks. samme bokstav eller tall slik at man skulle se hvilke lam som hørte til hvor, og jeg ble mer kreativ når det gjaldt merkingen etter hvert. Hehe.

P1020708.jpg

På gården har de også 12000 høns for eggproduksjon. Disse er "free range" og har mulighet til å gå ut i store innhegninger.

P1020499.jpg

Sauesanking. En flokk med welsh mountain sheep skal inn før lamming.

P1020517.jpg

Welsh mountain sheep vær.

P1020408.jpg

Alt går ikke alltid etter planen. Keisersnitt hos veterinæren. Alt gikk bra med mor og barn, og det kom tre store flotte lam til verden. :)

P1020085.jpg

Hver natt i 3-4 tiden var det ut for å se til sauene. Det var ca. 700 søyer i fjøset om gangen på det meste.

P1020551.jpg

Til slutt: Denne flotte fasanen kom stadig innom. :)

...jeg tok over 700 bilder, så dette er virkelig et bittelite utvalg. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har skjedd nederst på juret til søyen? Er det bare skitt eller?

Nei, søyen har tråkket på det og huden har sprukket opp. Ble vasket og sydd etter dette bildet ble tatt, og bedret seg betraktelig etter at juret skrumpet litt sammen etter at lammene begynte å drikke. Men det så ikke noe særlig behagelig ut altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Hva har skjedd nederst på juret til søyen? Er det bare skitt eller?

Tittet på det jeg også :blink:

Kjempe fine bilder. Det er nydelig "steppe" landskap på den øyen altså :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk dette bra, forresten? Litt vanskelig å se på bildet, men jeg synes jeg ser tre føtter.

Var en helt normal lamming med to ben og ett hode. Alt gikk bra. :)

Ah, okei. Er det et vanlig problem eller? Syns det er synd om dyrene avles slik at juret blir for stort i forhold til beinas lengde, slik at det går og subber i bakken.

Tror ikke det. Eneste jeg så som hadde det problemet. De aller aller fleste har mindre faste jur. Dette var en eldre søye hvor juret var slapt og hang lavt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for fine kommentarer. :)

Du lever i min drøm :wub: du jente.Flotte bilder,ser gjerne hvert eneste bilde :)

Noen ganger føles det som om jeg lever min egen drøm også, og det er vel bra? :D

Så herlige bilder, flott natur.... *ønske seg dit en gang*.

Gikk bukkene sammen med søyene? Var jo imponerende horn på den karen :).

Forresten - brukte de gjeterhunder til å sanke sauene?

Er ikke helt sikker på hvordan bukke-søye systemet var, for jeg hadde mer med lammene å gjøre. Tror stort sett at de gikk adskilt, men at disse welsh mountain sheep-værene(må slå opp det rasenavnet og se om det har en norsk oversettelse. Walisisk fjellsau kanskje? :lol: ) fikk gå mye med søyene.

Ellers så hadde de tre stk hunder av rasen border collie(selvfølgelig...). En av dem var ganske flink, en var håpløs så var omgjort mer til vakthund og den siste var under opptrening. Men de brukte ikke hund så mye nå lenger. De brukte firhjulinger aktivt når de flyttet sau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippe litt*

Er ikke helt sikker på hvordan bukke-søye systemet var, for jeg hadde mer med lammene å gjøre. Tror stort sett at de gikk adskilt, men at disse welsh mountain sheep-værene(må slå opp det rasenavnet og se om det har en norsk oversettelse. Walisisk fjellsau kanskje? :lol: ) fikk gå mye med søyene.

I spinneverdenen går de under welsh mountain, tror ikkje de har noe norsk navn, da rasen ikkje er vanlig i Norge :)

Flotte bilder, skulle gjerne ha vert der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Litt OT: Men jeg har jo vokst opp i saueland der jeg omtrent ikke kjenner noen som hadde BC for å hente sauene.

Nabokonen gikk å sang ****** falskt i fjøset når hun gav de kraftför, og når de havnet ute på beite (de hadde veldig store områder og fellessommerbeite) så gikk hun ett par ganger i uken opp på ene toppen (flatt på Sotra) og sang halsen av seg og gav de kraftför. Hadde god innkalling på sauen sin hun *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT: Men jeg har jo vokst opp i saueland der jeg omtrent ikke kjenner noen som hadde BC for å hente sauene.

Nabokonen gikk å sang ****** falskt i fjøset når hun gav de kraftför, og når de havnet ute på beite (de hadde veldig store områder og fellessommerbeite) så gikk hun ett par ganger i uken opp på ene toppen (flatt på Sotra) og sang halsen av seg og gav de kraftför. Hadde god innkalling på sauen sin hun *ler*

SOTRA? Bodde du der? Nå ble jeg skremt gitt, for det går en slik dame RETT ved siden av huset mitt. Eller rettere sagt, hun gikk. Nå er hun vell borte. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare 16 bilder? Fysj. Vi vil se alle, vi :D

Haha, jeg pleide å være avløser for noen bekjente som drev med sau på hobbybasis. (var vel rundt 20 vinterfora sau de hadde) De sauene hadde jaggu bedre innkalling enn mange hunder jeg vet om, var bare rope "komme loppelineungene" så hørte man det brekte i hele skogen, og de kom løpende :lol: Sauer er egentlig sjarmerende dyr, i allefall når de er så tamme og folkevante som de jeg passet :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...