Gå til innhold
Hundesonen.no

Pomme bitt ihjel av en "kamphund"


Lemen

Recommended Posts

Og er det bare jeg som tenker at det er hunder, og hunder kan faktisk gjøre sånt? Ufattelig kjipt for eier, og ikke minst hunden som ble angrepet. Og idiotiske folk som har løs hund uten kontroll. Det siste irriterer meg faktisk aller mest.

Jo jeg tenker det.

Men kamphund er negativt ladet. Mynde er ikke det. Det putter alle hunder med den beskrivelsen du gir inn i en boks om at de dreper og biter og er helt ute av kontroll. Dermed blir det feil. Det er alt for mye fordommer mot slike raser ute å går, og det blir ikke mindre av at journalister bruker det ordet uten filter. Det er ingen som skriver at en veskehund ble kidnappet. Da klarer de å skrive at det var en chihuahua eller en pomme eller bare bruke ordet en liten hund.

Enig. Det tenker jeg også.

Ellers så blir det feil å kalle folk som nødvendigvis ikke skriver side opp og side ned om hvor fælt dette var, for usympatiske. Jeg har stor sympati for eieren og ville ikke tenkt noe annet uansett hvem det måtte være som mister hunden sin på den måten. Samtidig så er dette et diskusjonsforum, så da må det vel være lov å diskutere rundt saken?

Men ferdig med det! ;) Håper noen får fanget inn hunden snart ihvertfall! Ikke morro med en slik en løs rundtomkring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 100
  • Created
  • Siste svar

ja det er negativt ladet med ordet kamphund, og det er jo en grunn for det. Det er en grunn for at folk har fordommer mot rasen. Er det ikke tilfelle at det er en kamphund som har drept i dette tilfellet, eller er det noe avisa har funnet på? Eller i alle artiklene man leser om lignende hendelser og ordet kamphund blir brukt. Er det ikke tilfelle at det faktisk er kamphund hvis det skrives?

Det skjer jo iblant, og ikke kom med den at hvis en golden river av halve armen til en person, at det ikke vil komme i avisa, for det vil det hvis vedkomne ønsker det. Selvfølgelig er det mørketall, for det er jo opp til folk selv om de vil gå til avisa med det.

Ei i hundeklubben fikk sin papillion drept av en rottweiler, men hun gikk ikke i avisa med det. Det kan være flere hunder som har blitt drept av andre hunder i de siste mnd som vi ikke vet om.

Folk flest vet hva en chihuahua er, eller en rottweiler. men disse kamphundene kommer jo i ulike varianter og blandinger, og ikke godt å vite hva det er. Det syns selv jeg er vanskelig å vite.

Så jeg ser ikke problemet med ordet kamphund. Men det er jo meg da.

Edit: vi har jo polarhund, jakthund, miniatyrhund/veskehund, mynde, gjeterhund etc. som beskrivelser over gruppe raser, men folk skjønner sånn ca hvilke type hunder det dreier seg om hvis disse navnene blir brukt i feks en artikkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er ingen gruppe som heter kamphunder. Og det er mange hunder med kamphund utseende som bare slasker på sofaen dagen lang! Hvorfor skal disse også bli kastet under øksa bare fordi de ligner på en annen kjøter som biter?

Skal jeg si deg hvorfor de fleste vet hva en chihuahua er? Jo, fordi mediene har skrevet om det. Hvorfor kaller alle sammen slike muskuløse kompakte hunder med stort, bredt hode og kjeve for kamphunder? Jo, fordi mediene skriver det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men denne damen med pommen er jo ikke innpå dette forumet

Hvordan vet du det?

Noen av oss klarer å ha to tanker i hodet samtidig (og gå og tygge tyggis i tillegg.. Woohoo!), vi klarer å synes synd på eieren samtidig som vi syns at reporteren er en idiot. Vi klarer å synes at dette er en tragisk hendelse, samtidig som vi irriterer oss over at reporteren er en ignorant tulling som ikke veit HVA en kamphund er engang, og som ikke klarer å holde seg fra følelses-klin som i denne reportasjen. Det ene utelukker ikke det andre, eller?

Jeg er enig i dette.

Jeg synes det er fryktelig leit for den døde hundens eier, jeg kan tenke meg det er rimelig leit for den levende hundens eier også - og jeg synes artikkelen er dårlig journalistisk arbeid (men erfaringsmessig legger en ikke så mye research i slike sensasjonsartikler, og i hvert fall ikke å hundeartikler).

For øvrig lurer jeg på hvordan reaksjonene hadde vært om OnlyBlondie (eller en annen aktiv bruker med miniatyrhund) logget seg på og fortalte at hennes hund var blitt drept og maltraktert av en kamphund. Hva hadde folk svart først da?

Sånn apropos om hvem som er på forumet eller ei, og hvordan det genererer reaksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan telle helt til to jeg :P

Kjempeflink til å både telle og lese, du :aww:

Noe så tåpelig! Altså måten journalisten strør på med "kamphund" :blink: det er da vel ingen rase...

Stakkars eieren til pommen, fæl opplevelse!

Tragisk..! =(

Men så er jeg oppgitt over bruken av begrepet kamphund! Enig med en av leserinnleggene nedenfor ;

"Kamphund? Det er altså bekreftet at hunden er brukt til hundekamper?

For Fredrikstad Blads journalist er vel klar over at det ikke finnes noen rase som heter Kamphund? Og at kamphund er et begrep som man bruker om hunder som er trent til og brukes i kamp, enten mot andre hunder eller okser f.eks. "

Men så er jo media blitt veldig glade i å blåse opp det ordet da.

Og du er med og blåser det opp til en kamphund-sak ved å henge deg opp i at noen henger seg opp i at ordet kamphund er brukt :P

Men ja, du har rett i at fokus brått ble feil vei og det var jo slettes ikke meningen. Og jeg kom med min utblåsning på vegne av flere innlegg fra andre tråder ;) Det var dette med to tanker i hodet da :P

Dårlig avreagering er et større problem på hundeeiere enn på hundene våre.

Men gjør du/dere noe med at reporteren er en idiot. Og hvorfor skrives det FØR "stakkar's eier"? For du vet jo at det er det som leses først som sitter best ;) Og burde ikke fokus vært på at denne "kamphunden" var så ute av kontroll at den velger å ete andre hunder til kvelds. Burde ikke dette vært rettet mot diverse folk her sin fanesak: Atferd?

Jeg gjør ikke noe med "Atferd", jeg prøver å gjøre noe med "mentalitet". Jeg syns jeg bidrar med mitt der jeg, ved å stille opp på tester og beskrivelser, sånn at folk kan sjekke bikkjene sine. Hva gjør du?

:baby:

Voksen :P

Og er det bare jeg som tenker at det er hunder, og hunder kan faktisk gjøre sånt? Ufattelig kjipt for eier, og ikke minst hunden som ble angrepet. Og idiotiske folk som har løs hund uten kontroll. Det siste irriterer meg faktisk aller mest.

Nei. Jeg ser ikke engang bort fra at en av mine hunder (både tidligere og nåværende) kunne funnet på å ha gjort sånt. Tipper at OM uhellet skulle ha vært ute, hadde mine fårete hunder blitt kamphunder de og.

Edit: vi har jo polarhund, jakthund, miniatyrhund/veskehund, mynde, gjeterhund etc. som beskrivelser over gruppe raser, men folk skjønner sånn ca hvilke type hunder det dreier seg om hvis disse navnene blir brukt i feks en artikkel.

Sorry, men det der veit vi at er bullshit, eller? Folk kaller ALT med kort pels for "kamphund", enten det er rottis, dobbis, dalmis, labbis eller whatever-is. Har bikkja kort pels, er den en kamphund. Har den litt lenger pels og stående ører, er det en polarhund eller schäfer, alt ettersom hva slags farger den har. Er den tricolor og har hengeører, er det en jakthund. Er den under knehøyde, er det en veskehund. Det er få - jeg ser bort fra oss hundegeekene - som veit forskjellen på en mynde og en gjeterhund. Derfor er bruken av ordet kamphund ytterst upresist og forholdsvis uinteressant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg syns ikke det er bullshit. Jeg har visstnok ikke spurt hele landet hva de mener, men jeg har svært få hundegeeker i min omgangskrets (skole, arbeiskarrieren, familie, venner og ellers folk man møter rundt omkring). Ikke alle er så fjerne at de ikke kan skille mellom ulike hundetyper. Uansett, det er ut ifra mitt inntrykk av hvermannsen i mitt miljø. Bullshit i andres ører, men ikke i mine. Samboern min er dog heller ikke enig i meg, men. Kommer vel an på hvordan man ser på det. Noen syns avisa skriver det feil, andre bryr seg vel ikke særlig mye om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist sak. Leit for begge hundeeierne dette. Båndtvangen gjelder i alle offentlige områder uansett angitt dato. Kjenner jeg blir kvalm av journalisten egentlig. Det spiller jo egentlig ingen trille hvilken hund som drepte hvem! Men det er jo for å vekke reaksjoner hos folk og jeg prøver å heve meg over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ojojoj. Så har en rekker Fredrikstadbeboere fått lufte sine fobier i avisen. "Drapshunden går fortsatt løs". Tenk om det var et lite barn" . "Jeg tør ikke lufte hunden min". Og reporteren gasser seg i folks angst , og pisker opp stemningen. Og sånn går no dagan... Hvordan skal politiet arrestere hunden, når de ikke vet hvilken hund det dreier seg om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ojojoj. Så har en rekker Fredrikstadbeboere fått lufte sine fobier i avisen. "Drapshunden går fortsatt løs". Tenk om det var et lite barn" . "Jeg tør ikke lufte hunden min". Og reporteren gasser seg i folks angst , og pisker opp stemningen. Og sånn går no dagan... Hvordan skal politiet arrestere hunden, når de ikke vet hvilken hund det dreier seg om?

De har i det minste navn og adresse til eieren av denne hunden, så å starte å snakke med eieren hadde sikkert vært en mulig måte å spore opp hunden på eksempel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig trist..

Synes de skulle ringt politiet så hunden ble tatt i forvaring med en gang. Hvis eier er dust så kan han fort frakte hunden et annet sted så politiet ikke får tak i den og den kan skade igjen.

Veldig forferdelig historie.. Må være helt ubeskrivelig opplevelse for en hunde eier :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forferdelig. :hmm:

Kjenner jeg er litt enig med deg Djervekvinnen. Ble vel ikke videre overrasket når bildet av drapshunden dukket opp. Og med kuperte ører.. Og det er vel nettopp det vanlige, ikke-hundenerde-folk tenker også.

Er ikke enig i ordbruken, men greier likeveld ikke irritere meg så voldsomt over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke kaste meg inn i diskusjonen her, fordi folk sporer helt av å skriver ikke om det saken handler om. Det snakkes bare om dårlig journalistikk og folk henger seg opp i ordet kamphund,

Det grusomme i saken bryr di seg mindre om.

Vil bare si at jeg er helt enig i det Djervekvinnen og Margrete har skrevet i sine innlegg her. Deres innlegg har vært di eneste fornuftige innleggene her i denne tråden, med noen få unntak ellers.

Nå har det kommet frem at det var kamphundrasen Amstaff som drepte den lille hunden, etter at det kom frem ble det omtrent helt stille her inne.

Merkelig rart synes jeg da. Synes eier skulle avlivet den samme dag som drapet skjedde, slik at politiet ikke trengte å ta den i arrest. Håper eier og hundepasser får bøter så det svir kraftig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke kaste meg inn i diskusjonen her, fordi folk sporer helt av å skriver ikke om det saken handler om. Det snakkes bare om dårlig journalistikk og folk henger seg opp i ordet kamphund,

Det grusomme i saken bryr di seg mindre om.

Vil bare si at jeg er helt enig i det Djervekvinnen og Margrete har skrevet i sine innlegg her. Deres innlegg har vært di eneste fornuftige innleggene her i denne tråden, med noen få unntak ellers.

Nå har det kommet frem at det var kamphundrasen Amstaff som drepte den lille hunden, etter at det kom frem ble det omtrent helt stille her inne.

Merkelig rart synes jeg da. Synes eier skulle avlivet den samme dag som drapet skjedde, slik at politiet ikke trengte å ta den i arrest. Håper eier og hundepasser får bøter så det svir kraftig...

INGEN her har sagt at de gir beng i eiern til den drepte hunden! Eller at de driter i hva som skjer med amstaffen! Irriterer meg når folk tror at fordi man diskuterer rundt artikkelen så bryr man seg ikke en døyt om kjernen i saken. :rolleyes2: Skulle nok vært stille å bare sagt staaaakkar eier....

Nå er det jo slik at Amstaffen er gammel, så det kan hende den er lovlig. Selvsagt synes jeg at den burde avlives, når den går til angrep på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det kommet frem at det var kamphundrasen Amstaff som drepte den lille hunden, etter at det kom frem ble det omtrent helt stille her inne.

Hva vil du jeg skal si?

Amstaff er en terrier, terriere generelt er stridslystne og møter motstand med motstand. At den en gang har blitt brukt i kamp, enten det var mot okser eller andre bikkjer er irrelevant, det er det flere raser som har som er fullt lovlige i dag, og hvor det ikke blir dratt frem noen bakgrunn som kamphund om den skulle gjøre noe galt.

Selvsagt syns vi hundeeiere at det er utrolig trist med sånne historier. Det må være helt forferdelig å se hunden sin bli drept! JEG syns dog også synd på eieren av "drapshunden". De har det heller ikke noe godt nå, bikkja deres har gjort noe forferdelig, og blir sannsynligvis avlivet. Men det er ikke politisk korrekt å synes synd på dem, er det vel? For de var jo teite nok til å sende hunden ut på tur med noen andre, så de bør jo egentlig bare brenne i *******.. Vi har ihvertfall ikke noe i mot å lynsje de litt på nett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til og med "verdens snilleste hund" the gentle giant Grand Danois har vært "kamphund". Både i krig mot hest og i hetsjakt mot ulv, bjørn, villsvin, elg osv. Det er faktisk "bare" rundt 100 år siden at man aktivt gikk inn for å bli kvitt aggressiviteten i rasen, da vanlige mennesker ikke kunne ha dem rett og slett. Men de kalles da selskapshund (til nøds vokter) i dag, ikke kamphund??

Hvor for skulle automatisk endel andre raser bli det, som f.eks amstaff?? De ble skilt fra Pit Bull bla fordi folk ville ha en grei, snill og vakker UTSTILLINGSHUND. Det at individer av en rase blir misbrukt burde ikke skjemme hele rasen, ihvertfall ikke av andre hundefolk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd for begge parter. Amstaffen må vel ha trodd at polv.... pomeranien var et lite byttedyr eller noe.

Ja, sånn kan faktisk hunder være, og det gjelder mange raser - som ingen ville finne på å kalle kamphund:) Ene lille, søte lurvetussen her, evner ikke å skille pelshunder fra byttedyr. Hadde hun vært løs, og sett en pomme, ville nok ikke utfallet vært anderledes enn for am.staffen. Tro om avisa hadde hylt og bært seg om kamphund da? Om drapshunden selv var liten og så ut som en raggsokk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men finnes det ingen regler for at Politiet faktisk bare kan gå inn å avlive hunder, blir det ikke mentaltesting i en eller annen form, eller antar de bare at hunden er "drapsmaskin". Som flere andre her inne skriver, dette kunne nok skjedd en hvilke som helst rase med litt drifter i behold, stor eller liten.

Trist sak, men jeg kjenner med begge parter, jeg hadde død på meg om det var min hund som hadde gjort noe slikt, å jeg hadde vært knust om det var min hund som ble drept.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda litt mer OT.

De som har amstaff som er eldre enn forbudet, har ikke de veldig klare rettningslinjer for hundeholdet?

Eller er dette bare tull og tøys?

Feks at hunden ikke skal overlates i andres varetekt, at den ikke har lov å gå løs ute osv.

Har en bekjent som har en amstaff som kom til Norge før forbudet, og har skjønt at det er en del lover og regler forbundet med å ha denne rasen i og med at den jo faktisk i følge Norsk lov er "farlig".

Om så er, så er jo disse reglene overtrådt i tilfelle med denne "draps / kamphunden", og da er vel en avlivning en naturlig reaksjon, dessverre?

For øvrig, kjempetrasig sak å få hunden sin bitt ihjæl...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved norsk lov kan man ikke omplassere en amstaff eller selge videre. Hvis eg skulle dø av en eller annen grunn kan faktisk ikke familien min overta hunden.... den må faktisk avlives.

Ellers finnes det ikke noe lover som sier at ikke andre folk kan passe amstaffen. Den har samme rettigheter når det gjelder bånd/gå løs som andre raser. :)

Er forresten ikke så lenge siden min ble hoppet på og angrepet av en goldenblanding der eg måtte til vet for å få rensket hull som ble påført santoz i ansiktet. Var en eldre dame som trodde hun hadde kontroll over dyret sitt og dermed hadde sluppet den løs i nærheten av der eg bor. Hundeeiere er ikke perfekte og kan gjøre feile valg og alt det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...