Gå til innhold
Hundesonen.no

En rase i hver gruppe


Maria
 Share

Recommended Posts

Jeg vil lage ny :D

Gruppe 1: Schæfer. Veldig flotte hunder! Hadde jeg skulle hatt en sånn type brukshund hadde det nok blitt en sånn :ahappy:

Gruppe 2: Pyreneerhund er kommer høyest på listen min nå. Hovawart er hakk i hel

Gruppe 3: Bullterrier! Kule kraftplugger :D

Gruppe 4: Standard dachs samma hvilke pelsvariant. Kan være sjarmerende så lenge de ikke er gneldrebikkjer :P

Gruppe 5: Alaskan malamute! Grønnlandshund og siberian husky er også på ønskelista :heart:

Gruppe 6: Rhodesian Ridgeback - fordi de er pene

Gruppe 7: Korthåret vorsteh - flotte turbikkjer, men litt for mye fuglehund for min smak

Gruppe 8: Golden retriever :heart: Labradoren er en god nummer to

Gruppe 9: Puddel! Disse har sjarmert seg inn i hjertet mitt. Da stor og mellom

Gruppe 10: Irsk ulvehund! Utrolig flotte hunder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 167
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Gruppe 1: Shetland Sheepdog muligens aussie og korthårs collie Gruppe 2: Berner Sennen Gruppe 3: ingen egentlig Gruppe 6/4: Beagl Gruppe 5: Norsk Lundehund og Shiba Gruppe 7: Stabyhoun Gruppe

Legger ut link til de forskjellige gruppene og hvilke hunder som tilhører hvem her: http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=1086195989321 Tja... EN fra hver gruppe? 1: Shetland Sheepdog

Gruppe 1: Malinois (Min store forelskelse) Gruppe 2: Grand Danois Gruppe 3: Nja, ingen spesielle. Som jeg kommer på i farta i hvert fall. Gruppe 4: ... Gruppe 5: Shiba Gruppe 6: Dalmatiner Grupp

Gruppe 1, Bruks-, hyrde og gjeterhunder – Shetland sheepdog
Gruppe 2, Pinscher-, schnauzer-, molosser og sennenhunder – Boxer
Gruppe 3, Terriere – JRT
Gruppe 5, Spisshunder – Japansk spisshund (eller pomeranian)
Gruppe 6/4, Dachs-, drivende- og sporhunder – Dachs korthåret
Gruppe 7, Stående fuglehunder – Egentlig ingen... Irsk setter om jeg må velge
Gruppe 8, Apporterende hunder – Toller
Gruppe 9, Selskapshunder – Fransk bulldog (eller chihuahua)
Gruppe10, Mynder – Whippet

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruppe 1:

Australian Kelpie (var det noe tvil liksom :ahappy: )

Gruppe 2:

Entlebucher sennenhund (En rase jeg har snust på før)

Gruppe 3:

Miniature bull terrier (Ser morsome ut blink.gif)

Gruppe 4:

Kanindachshund strihåret (egentlig den gruppen jeg liker minst, men om jeg må velge)

Gruppe 5:

Siberian husky ( :icon_confused:)

Gruppe 6:

black and tan coonhound (Stilig hund)

Gruppe 7:

Bracco italiano (En enda stiligere hund som virkelig kan ta pusten fra enn)

Gruppe 8:

Labrador retriever (Har alltid vært ett alternativ)

Gruppe 9:

Mops (En famillie svakhet laugh.gif )

Gruppe 10:

Spansk Galgo (merkelig fasinert av de individene jeg har mødt)

Her har det endret seg litt på to år faktisk :P

Gruppe 1:

Australian Kelpie (men har ett par maskoter i kikkerten her om det skulle bli aktuelt)

Gruppe 2:

Blir aldri helt komfortabel med denne gruppen, men endrer til Appenzeller Sennenhund for de har kule farger så jeg i Sveits :D

Gruppe 3:

Miniature bull terrier

Gruppe 4:

Neeei egentlig ingen.

Gruppe 5:

Siberian husky

Gruppe 6:

black and tan coonhound

Gruppe 7:

Bracco italiano (En enda stiligere hund som virkelig kan ta pusten fra enn)

Gruppe 8:

Labrador retriever (Har alltid vært ett alternativ)

Gruppe 9:

Mellom Puddel (skylder på 2ne)

Gruppe 10:

Ungarsk Mynde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruppe 1, Bruks-, hyrde og gjeterhunder.
Å velge kun ÈN i denne gruppa? Nononono, det går nok ikke. For øyeblikket ligger det likt mellom Schäferhund og Border Collie. Kanskje en vakker dag i fremtiden jeg får en topp 1 favoritt, men ikke i skrivende stund :lol:


Gruppe 2, Pinscher-, schnauzer-, molosser og sennenhunder.
Dobermann! :wub:

Gruppe 3, Terriere.
Bull Terrier! *enda mer hjerter*

Gruppe 5, Spisshunder.
Shoo, enda en vanskelig en! Her må nok det bli Grønlandshund ettersom det er de jeg har erfaring med (og nydelige hunder!) Utseendemessig kommer bl.a. Akita Inu, Kai, Kishu og Shikoku :lol:


Gruppe 6/4, Dachs-, drivende- og sporhunder.
Errh, dette er kun ut i fra utseende; Rhodesian Ridgeback!


Gruppe 7, Stående fuglehunder.

Enda en gruppe med hunder som har egenskaper som egentlig ikke appellerer til meg, så igjen pga utseende: Grosser Münsterländer.

Gruppe 8, Apporterende hunder.
Her på det blir Golden Retriver, av type jakt/bruks-typen! Egentlig ikke noe glad i retriever-typene, men men :lol:

Gruppe 9, Selskapshunder.
Selskapshunder er egentlig ikke min greie heller, men strorpuddel må det nok bli her!

Gruppe 10, Mynder.
Mynder er så vakre! Men vet ikke helt om det liksom er hunder for meg. Uansett, raser som jeg syns er flotte (mest vekt på utseende her) er Saluki og Irsk Ulvehund - på lik linje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Gr 1 schipperke. Likern fordi den er liten og aktiv

Gr 2 riesenschnauzer sort. Har blitt utrolig glad i bartedyr

Gr 3 tysk jaktterrier. Liten selvstendig og tøff.

Gr 5 norsk lundehund. Pen hendig størrelse og det med bevegiligheten i kroppen fasinerer

Gr 6/4 petit basset griffon vendeen. huff den er jo bare søt og kortdriver

Gr 7 blå picardie spaniel. Har desverre bare sett den på bilde og falt pladask. Ellers så er det strihåret vorsteh

Gr 8 så klart Flatcouted retriever

Gr 9 er det ingen som fasinerer meg mest

Gr 10 skotsk hjortehundstørrelsen og pelsen som fasinerer

Gr 1 Schipperke. Likern fordi den er liten og aktiv

Gr 2 Riesenschnauzer sort. Har blitt utrolig glad i bartedyr

Gr 3 Tysk Jaktterrier. Liten selvstendig og tøff.

Gr 5 Norsk Lundehund. Pen hendig størrelse og det med bevegiligheten i kroppen fasinerer

Gr 6/4 Petit Basset Griffon Vendeen. huff den er jo bare søt og kortdriver

Gr 7 Blå Picardie Spaniel. Har desverre bare sett den på bilde og falt pladask. Ellers så er det strihåret vorsteh, korthåret vorsteh

Gr 8 så klart Flatcouted Retriever

Gr 9 Storpuddel

Gr 10 skotsk hjortehund størrelsen og pelsen som fasinerer

Noen småendriger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruppe 1: Australian Kelpie (fordi jeg skal ha det neste gang, men er ganske så forelsket i pyrren også)

Gruppe 2: Dvergpincher (de er lekre)

Gruppe 3: Brasiliansk Terrier (også fordi de er lekre, kan ingenting om dem)

Gruppe 5: Basenji (ingen over ingen under :icon_confused: fordi jeg skal ha en slik en dag)

Gruppe 4/6: Rhodesian Ridgeback (vakre hunder)

Gruppe 7: Breton (fordi dem er søte)

Gruppe 8: Portugisisk vannhund (nyyydelige hunder)

Gruppe 9: Papillon (det måtte jo bli det, eller tjekkisk rottehund, koste med en på Lillestrøm som var sååå søt! :ahappy: )

Gruppe 10: Italiensk mynde (alltid vært forelsket i dem helt siden jeg så en film av dem)

Nå skal jeg være skikkelig realistisk! En del har forandret eg siden denne listen.

Gruppe 1: Australsk Kelpie, men jeg drømmer om pyrre eller aussie en dag. Hvis jeg orker pelsstellet og finner hunder med godt gemytt.

Gruppe 2: Dansk Svensk Gårdshund, eventuelt Dvergpincher eller Smoushond. Aner ingenting om sistnevnte, men den var søt!

Gruppe 3: Norfolk Terrier, eventuelt en Yorkshire terrier med puppy cut, gud de er så søte! :wub: Jeg hadde ikke orket pelsstellet.

Gruppe 5: Basenji! En vakker dag, en vakker dag :aww:

Gruppe 6/4: Dalmatiner

Gruppe 7: Ungarsk Vizsla korthåret, eventuelt vorstehhund korthåret.

Gruppe 8: Cocker spaniel, egentlig for mye pelsstell for min del, men jeg er litt forelsket altså :wub:

Gruppe 9: Chihuahua korthåret, eller Chinese Crested eller Papillon. Jeg er så forelsket i de to siste, men det er mye stell med pelsen jeg ikke orker. Vanskeligste gruppen, for her er det mange hunderraser jeg kjenner til og mange hunderraser jeg kunne tenke meg.

Gruppe 10: Whippet, drømmen er å en dag enten deleie eller eie en selv :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gr 1: Malle

Gr 2: Cimarron Uruguay (skulle egentlig ha hatt for noen år siden, men tispa gikk tom..)

Gr 3: Neh..

Gr 5: Cursinu (?, sånn Korsika hund, ihvertfall), Farao eller podenco ibicenco

Gr 4/6: Blodhund

Gr 7: Weimaraner

Gr 8: Ess

Gr 9: Puddel

Gr 10: Alltid borzoi. Men har lyst på en ungarer og kanskje en inder etterhvert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har igrunn ikke så veldig mye erfaring med disse jeg nevner, så jeg må innrømme at en del her går på utseende.. :innocent:

Gruppe 1: Australian Shepherd.
Gruppe 2: Grand danois. :heart:
Gruppe 3: Cairn terrier. Egentlig ikke en gruppe for meg, men kjenner et hærlig eksemplar av rasen.

Gruppe 4: Standard dachs, langhåret.
Gruppe 5: Samojed. Så klart :P Synes det er såå mange flotte hunder i denne gruppa. :wub:
Gruppe 6: Dalmatiner.
Gruppe 7: Gordon setter.
Gruppe 8: Hmm.. Portis? Eller Cocker :)
Gruppe 9: Puddel. Helst stor.
Gruppe 10: Greyhound.

:D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruppe 1: Australsk kelpie

Gruppe 2: Ingen. Til nød rottweiler eller riesenschnauzer :console:

Gruppe 3: Parson russell terrier

Gruppe 4: Strihåret standardachs

Gruppe 5: Siberian husky (som er så pen at den ikke trenger mer oppmerksomhet enn det den uansett får fordi jeg blir sittende og stirre på den hele dagen)

Gruppe 6: Otterhound

Gruppe 7: Bracco italiano

Gruppe 8: Curly coated retriever

Gruppe 9: Ingen (det vil si, skulle jeg kjøpt gruppe 9-hund, hadde jeg kjøpt pekingeser bare for å barbere av all pelsen og se hvordan kroppen egentlig ser ut, for det er jeg oppriktig nysgjerrig på)

Gruppe 10: Skotsk hjortehund

Har ikke endret meninger drastisk på 2,5 år... Har endret noen raser, men det er de rasene jeg uansett ikke kommer til å ha/de gruppene jeg er usikre på.

Gruppe 1: Australsk kelpie. :cool::punk:

Gruppe 2: Dansk svensk gårdshund

Gruppe 3: PRT eller JRT. Eller dandie dinmont terrier (seriøst, de er så søte)

Gruppe 4: Strihåret standarddachs

Gruppe 5: Lapsk vallhund eller norsk buhund

Gruppe 6: Otterhound eller basset fauve de bretagne

Gruppe 7: Bracco italiano

Gruppe 8: Labrador retriever

Gruppe 9: Kromfohrländer

Gruppe 10: Skotsk hjortehund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruppe 1: vanskelig valg, men tror jeg vil si border collie

Gruppe 2: boxer :D

Gruppe 3: Border terrier ser ut som kuøe hunder. Aldri hilst på noen så aner ikke hvordan de er, men har alltid syns de ser gøyale ut!

Gruppe 4: største dachstypen strihåret.

Gruppe 5: Lapsk vallhund

Gruppe 6: Dalmatiner, hemmelig beundrer av Casper her inne, utfra bildene av han ;)

Gruppe 7: Pointer

Gruppe 8: Labrador

Gruppe 9: Boston terrier eller fransk bulldog

Gruppe 10: irsk ulvehund.

Mesteparten kun basert på utseende da flere av gruppene generelt ikke passer meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruppe 1

Groendael. Jeg er helt forelsket i både utseende og måten de er på!

Gruppe 2

Dobermann. Må bare ha en sånn en gang. Kan begynne å sikle bare jeg går forbi en :P

Gruppe 3

Staff. Synes egentlig de er ganske kule :)

Gruppe 4

Dachshund langhåret. Skulle jeg hatt dachs måtte det vært deb største typen og jeg er jo veldig glad i langhåret pels.

Gruppe 5

Canaanhund. En sånn må jeg også ha engang! Jeg elsker utseende også er det ikke så ofte man møter på en.

Gruppe 6

Dalmatiner. På grunn av utseende og fordi det hadde vært gøy å hatt en hund med prikker :P

Gruppe 7

Irsk setter. Settere er noe av det peneste jeg vet om og jeg elsker rødfargen på den irske!

Gruppe 8

Flat Coated Retriever selvfølgelig <3

Gruppe 9

Cavalier king charles spaniel. Gladeste, fineste, søteste, morsomste lille rasen :)

Gruppe 10

Whippet! Morsomme hunder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snart to år gammel liste, så jeg justerer litt :P

Gruppe 1: Belgisk fårehund, groenendael

Gruppe 2: Boxer

Gruppe 3: Staffordshire Bullterrier

Gruppe 4: Kanindachs, korthåret

Gruppe 5: Etnahund

Gruppe 6: Dalmatiner (evt Dunker, om jeg hadde jakta :P )

Gruppe 7: Pointer

Gruppe 8: Labrador Retriever

Gruppe 9: Mellompuddel (men jeg er svak for Chinese Crested og Boston Terrier også :aww: )

Gruppe 10: Whippet

Neh, jeg tror den lista gjelder fortsatt, faktisk.. :aww: Bytte ut Boston Terrieren med toy/dverg-puddel, bare for å ha forandra på noe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruppe 1: Schæferhund, de er som en stor rar potet. Brukes til det meste og finner seg i det meste.

Gruppe 2: Grand Danois, de er så majestetiske og flotte

Gruppe 3: Jack Russel, herlige små klovner

Gruppe 4/6: Dachs, strihåret, sta og kule

Gruppe 5: Siberian Husky, vakre dyr

Gruppe 7: Weimaraner, enda vakrere

Gruppe 8: Springer Spaniel (working) : arbeidsmoralen er uslåelig

Gruppe 9: Chinese Crested, de ser så skjøre ut, men er noe helt annet

Gruppe 10: Irsk Ulvehund, fantastisk flotte dyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vanskelig å bare velge en på noen av de, men here goes.

Gruppe 1: Australian Shepherd, Sheltie & Kelpie

Gruppe 2: Appenzeller Sennenhund
Gruppe 3: Manchester terrier
Gruppe 5: Eurasier, Shiba, Siberian Husky, Basenji, Samojed, Buhund
Gruppe 6/4: Dalmatiner, de er noe av det vakreste som finnes
Gruppe 7: Stabijhoun
Gruppe 8: Toller
Gruppe 9: Papillon
Gruppe 10: Whippet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruppe 1: Border Collie så klart :P
Gruppe 2: Pyrenèerhund

Gruppe 3: Fox terrier ruhåret

Gruppe 5: Alaskan Malamute

Gruppe 6/4: English Foxhound (liker ikke denne gruppa noe sånn egentlig)

Gruppe 7: Engelsk Setter

Gruppe 8: Golden Retriever (Hjerte rasen min dette)

Gruppe 9: Cavalier King Charles Spaniel

Gruppe 10: Borzoi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, som overskriften sier. Jeg vil se folk skrive EN rase som de liker best i hver av FCI hundegruppene og hvorfor. Hvis dere ikke liker noen av rasene i en gruppe, skriv gjerne hvorfor.

Bare en tråd for moro skyld!

For ordens skyld:

Gruppe 1, Bruks-, hyrde og gjeterhunder

Gruppe 2, Pinscher-, schnauzer-, molosser og sennenhunder

Gruppe 3, Terriere

Gruppe 5, Spisshunder

Gruppe 6/4, Dachs-, drivende- og sporhunder

Gruppe 7, Stående fuglehunder

Gruppe 8, Apporterende hunder

Gruppe 9, Selskapshunder

Gruppe10, Mynder

1. Korthåret collie :sleep: Trenger vel ikke si så mye her. Poteten :sleep:

2.Risenschnauzer: robust, sterk, driftig hund.

3.Border terrier, blitt sjarmert….

5.Buhund, norsk, vakker, spisshund…. svak for spisshunder.

4/6.Ridgeback, stor, atletisk, liker dem.

7.Korthåret vorsteh - min HUND foran alle.

8. curly coated retriever: Med rett individ/linje: robust og tøff og har mye av det jeg vil ha i en hund.

9.Phalene; søte, livlige, fører-orienterte.

10. Greyhound; vakre, rett og slett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Rangerer mine favoritter kun basert på utseende.

Gruppe 1: Shetland sheepdog :wub:

Gruppe 2: Rottweiler

Gruppe 3: Manchester terrier

Gruppe 4: Langhåret dachs

Gruppe 5: Samojed :wub:

Gruppe 6: Dalmatiner :wub:

Gruppe 7: Irsk setter

Gruppe 8: Toller

Gruppe 9: Cavalier king charles spaniel

Gruppe 10: Greyhound

Dette var veldig vanskelig faktisk! Gruppe 3, 4 og 10 er sånn.. hvis jeg velge noen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...