Gå til innhold
Hundesonen.no

Kan jeg sette kull på henne?


amo97

Recommended Posts

Du bør ikke ta et kull fordi kun hunder som er over gjennomsnittet bra i en rase bør avles på. Når hun ikke er helseundersøkt eller har noe å vise til innen gjeting / konkurranser (?) og ikke er registrert vil valpene bli for blandingshunder å regne. De fleste bra kjøpere vil kun kjøpe valper etter hunder med de kravene Gråtass ramset opp. Les alle finn. no annonsene så ser du alle som trenger gode hjem. Setter dere flere valper til verden vil færre av de igjen få seg et godt hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 82
  • Created
  • Siste svar

Les Gråtass sitt første innlegg én gang til. Også enda en gang. Nøye. :)

JAAA? hun fyller jo nesten alle kravene! hva er det som står sånn i veien? selv om hun ikke har tatt noen gjeterprøve eller ENDA ikke er medlem i NKK så kan hun vel få kull? Vi skal jo registrere henne.. så da er det jo bare denne gjeterprøven som står i veien. Har den virkelig så mye å si da? spør bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selvfølgelig skal vi "skaffe" en hanne hun kan parre seg med.

Og hvorfor kan hun ikke få kull? får nesten aldri svar på det :)

Hva har hun å vise til av resultater innenfor:

- helse

- gjeting

- evt. utstilling

- lydighet/agility/bruks/andre hundesporter

Er hun alt i alt en velfungerende hund med godt gemytt, som går greit sammen med både hunder, barn og voksne mennesker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg få lov til å svare så direkte og si at:

Fordi hun ikke er bra nok!

Vi trenger ikke flere som din hund, papirløse hunder uten resultater å vise til.

Min hund er ikke papirløs! Jeg kan godt starte med konkurranser , det går helt fint altså. Kullet var ikke snakk om enda uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JAAA? hun fyller jo nesten alle kravene! hva er det som står sånn i veien? selv om hun ikke har tatt noen gjeterprøve eller ENDA ikke er medlem i NKK så kan hun vel få kull? Vi skal jo registrere henne.. så da er det jo bare denne gjeterprøven som står i veien. Har den virkelig så mye å si da? spør bare.

Jepp, også kan dere få låne hannhunden min. Han også fyller "nesten alle kravene." :):P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sette ett kull på en hund, fører til like mange valpekjøpere som valper.

Disse krever av seriøse oppdrettere å bli fulgt opp igjennom flere år. At du hjelper de med all verdens problemer ++ over hele valpens liv.

Om du ønsker være seriøs så vil du også HD røntge hunden sin, få ta i en hannhund som er gjort det samme med.

Hunden skal kunne dokumentere at den har de iboende egenskapene som er viktig for denne rasen for å kunne gå i avl, dokumentere god helse hos seg selv, søsken og foreldre.

Kan din hund dette?

Om svaret er nei på de enkle spørsmålet, så er svaret mitt også "Nei, du bør ikke ha kull på henne".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selvfølgelig skal vi "skaffe" en hanne hun kan parre seg med.

Og hvorfor kan hun ikke få kull? får nesten aldri svar på det :)

Okay, når man avler så velger man ut hann og tispe som skal parres og så gjør man det. Da setter man kull på tispa og hun blir drektig og får valper. Den som eier tispa kalles da oppdretter.

At du ikke VET dette, samt at din eneste motforestilling er at tispa er tynn, er grunn god nok til at du ikke skal sette noen valper til verden. Du kan ikke nok, rett og slett (og det tror jeg ikke faren din eller "han dere kjøpte henne av" kan heller).

Tispa egner seg heller ikke, siden hun er uregistrert og umerittert og ikke har noe å vise til.

Kos deg med hunden din du, men ligg langt unna tanker om valper - kjøp heller en valp etter foreldredyr du liker og som egner seg til det du skal bruke hunden til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har hun å vise til av resultater innenfor:

- helse

- gjeting

- evt. utstilling

- lydighet/agility/bruks/andre hundesporter

Er hun alt i alt en velfungerende hund med godt gemytt, som går greit sammen med både hunder, barn og voksne mennesker?

Helse ja

gjeting nei, men foreldrene var riktig gode gjeterhunder - jeg har bare ikke interessert meg innen for dette

utstilling nei, har aldri meldt meg på

lydighet osv.. nei har ikke kommet så langt!

Alt i alt er hun en flott hund , veldig aktiv og glad med full av energi. Hun får flott sammen med både andre hunder,dyr,barn og voksne mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helse ja

gjeting nei, men foreldrene var riktig gode gjeterhunder - jeg har bare ikke interessert meg innen for dette

utstilling nei, har aldri meldt meg på

lydighet osv.. nei har ikke kommet så langt!

Alt i alt er hun en flott hund , veldig aktiv og glad med full av energi. Hun får flott sammen med både andre hunder,dyr,barn og voksne mennesker.

Jeg synes rett og slett at dere skal nyte den flotte hunden og kose dere sammen med den til den blir gammel og grå og mett av dage og glemme valpeplanene. :P Enkelt og greit. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helse ja

gjeting nei, men foreldrene var riktig gode gjeterhunder - jeg har bare ikke interessert meg innen for dette

utstilling nei, har aldri meldt meg på

lydighet osv.. nei har ikke kommet så langt!

Alt i alt er hun en flott hund , veldig aktiv og glad med full av energi. Hun får flott sammen med både andre hunder,dyr,barn og voksne mennesker.

Hva med å vente til hun er 4-5 år med å ta kull så du faktisk kan dokumentere dette?

Å ta kull på en 2 år gammel BC er veldig ungt. Hun er ikke ferdig utviklet fysisk/mentalt enda.

Om jeg ikke husker helt feil så er vel innregistrering av BC lukket for en stund tilbake. Ego du får ikke registrert henne i NKK om hun består gjeterhundprøven. Korriger meg gjerne dere som er mer inne i akkurat den biten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes absolutt ikke dere skal sette kull på tispa deres. Både av hensyn til tispa selv, og av hensyn til valpene. Dere har et moralsk ansvar overfor eventuelle valper at dere gjør deres beste for at de skal bli sunne og friske valper, som får gode hjem og gode liv. Da må dere vite at tispa selv er fri for alle arvelige sykdommer. Dere må også vite at alle hennes søsken er fri for dette, hennes foreldre, besteforeldre osv. Det samme må dere vite om hannhunden og hans slekt. Det er ikke nok at tispa deres er snill og aktiv :)

Dette ansvaret har dere uansett om dere kaller det avl eller "bare et kull". Dere er oppdrettere hvis dere lar tispa deres få valper.

Dere tenker å ha "bare ett kull". Hvis alle som har ei tispe tenker sånn vil det bli fryktelig mange valper som trenger hjem. Og sånn er det jo allerede. Det er veldig mange valper som er resultat av slik "hobbyavl".

Og tenk også på risikoen drektighet og fødsel vil være for tispa. Det er mye som kan gå galt. Vil dere utsette henne for dette bare fordi det er koselig med valper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, når man avler så velger man ut hann og tispe som skal parres og så gjør man det. Da setter man kull på tispa og hun blir drektig og får valper. Den som eier tispa kalles da oppdretter.

At du ikke VET dette, samt at din eneste motforestilling er at tispa er tynn, er grunn god nok til at du ikke skal sette noen valper til verden. Du kan ikke nok, rett og slett (og det tror jeg ikke faren din eller "han dere kjøpte henne av" kan heller).

Tispa egner seg heller ikke, siden hun er uregistrert og umerittert og ikke har noe å vise til.

Kos deg med hunden din du, men ligg langt unna tanker om valper - kjøp heller en valp etter foreldredyr du liker og som egner seg til det du skal bruke hunden til.

Du tørr virkelig å dømme faren min og meg du..tøft. Nei altså jeg prøver ikke være frekk, men det var frekkt. Tror du jeg skriver alt jeg kan i ett innlegg?! Tror du faren min kan like lite som meg?! Nei! Han kan masse mere enn meg og har gjort dette flere ganger. Hvor tror du det ble av disse valpene ? De fikk alle veldig gode hjem!

Jeg vet også veldig godt hvordan avl fungerer. Jeg tror du dømmer meg alt for lett. Du dømmer alt for fort. Jeg kan jo nesten alt dere har fortalt meg. Jeg vet dette! Det jeg lurte på var : synes dere fortsatt det er lurt å tenke på valper hvis hun er veldig tynn? THATS ALL.Ingenting av det andre skal ikke dere bry dere noe særlig om, det har jeg alt under kontroll om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet også veldig godt hvordan avl fungerer. Jeg tror du dømmer meg alt for lett. Du dømmer alt for fort. Jeg kan jo nesten alt dere har fortalt meg. Jeg vet dette! Det jeg lurte på var : synes dere fortsatt det er lurt å tenke på valper hvis hun er veldig tynn? THATS ALL.Ingenting av det andre skal ikke dere bry dere noe særlig om, det har jeg alt under kontroll om :)

Nei, en tispe som skal parres skal være i tipp-topp stand.

Og at en 2 år gammel hund er veldig tynn er ofte ett tegn på at den ikke er helt ferdig i utviklingen enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Google it?

Synes du tispa er for tynn - gi henne mer mat. Det visste du vel?

Fra spøk til alvor. Ikke spør hvis du allerede kan alle svarene. Du har allerede fått svar på det du spør om - ikke avl på en tispe som er tynn.

Hva nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helse ja

gjeting nei, men foreldrene var riktig gode gjeterhunder - jeg har bare ikke interessert meg innen for dette

utstilling nei, har aldri meldt meg på

lydighet osv.. nei har ikke kommet så langt!

Alt i alt er hun en flott hund , veldig aktiv og glad med full av energi. Hun får flott sammen med både andre hunder,dyr,barn og voksne mennesker.

Grunnen for gjeterhundprøven og at den har så mye å si er fordi border collie er en gjeterhund og det er disse egenskapene vi vil føre videre i rasen. Det hjelper ikke at den er flink i agility.

Helse, dvs. HD-røntget fri, øyelyst fri, ingen andre arvelige sykdommer osv, osv?

Utstilling er uinterressant for en border collie uansett.

Som flere skriver, det finnes hauger av border collier som gjør det bra i agility, lydighet og andre sporter. De trenger ikke være bra nok til å avles på (ha ett kull på) alikevell, det er så utrolig mye mer å ta hensyn til.

Så nei, ikke få kull på hunden din. Bare kos deg med den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tørr virkelig å dømme faren min og meg du..tøft. Nei altså jeg prøver ikke være frekk, men det var frekkt. Tror du jeg skriver alt jeg kan i ett innlegg?! Tror du faren min kan like lite som meg?! Nei! Han kan masse mere enn meg og har gjort dette flere ganger. Hvor tror du det ble av disse valpene ? De fikk alle veldig gode hjem!

Jeg vet også veldig godt hvordan avl fungerer. Jeg tror du dømmer meg alt for lett. Du dømmer alt for fort. Jeg kan jo nesten alt dere har fortalt meg. Jeg vet dette! Det jeg lurte på var : synes dere fortsatt det er lurt å tenke på valper hvis hun er veldig tynn? THATS ALL.Ingenting av det andre skal ikke dere bry dere noe særlig om, det har jeg alt under kontroll om :)

Det virker ikke som du har det under kontroll da du verken har bruksresultater (agility/lydighetosv), utstilling eller gjeterhundprøve.

Kan jeg spørre hvor gammel du er? Og hvor mange år med erfaring du har med hundeavl?

Også kunne jeg tenke meg et godt begrunnet svar på hvorfor du ønsker å parre akkurat denne tispen? Hva har hun og tilføre rasen som vil øke dens kvalitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Helse ja

gjeting nei, men foreldrene var riktig gode gjeterhunder - jeg har bare ikke interessert meg innen for dette

utstilling nei, har aldri meldt meg på

lydighet osv.. nei har ikke kommet så langt!

Alt i alt er hun en flott hund , veldig aktiv og glad med full av energi. Hun får flott sammen med både andre hunder,dyr,barn og voksne mennesker.

Lille venn, (ja jeg sier ikke dette for å være nedlatende men fordi jeg antar at du er ganske ung i hvertfall betraktlig yngre enn meg)

Nå skal vi snakke om seriøs hundeavl og useriøs parring.

Du sier at hunden din har god helse; ok. Da antar jeg at du har HD røntget henne og hun er fri. Da antar jeg at du har øyelyst henne (og helst med DNA test for CEA) og hun er uten anmerkning. For hvis du ikke har gjort dette så VET du faktisk ikke om hun har god helse

Gjeting: Foreldrene var gode gjeterhunder- ok. Alle bc'er i norge har en eller annet tilbake på stamtavla si som har vært en god gjeterhund. Men hvis ikke din hund er en god gjeterhund så skal den ikke brukes i avel fordi bc er en arbeidshund med gjeting som bruksområde og om den ikke er prøvd på sau, så vet man faktisk ikke om den har de rasetypiske egenskapene som den skal ha ved gjeting. SÅ ja gjeting er svært viktig i avlsarbeidet på bc.

Utstilling utgår på rasen, da det er en arbeidshund. Men den skal allikevel ha et eksteriør uten lyter, når du sier at tispa er liten og tynn, så er ikke det å være lytefri.

Lydighet: du har ikke kommet så langt, det er helt greit det, men du har ikke gjetet, du har ikke gått lydighet og du har etter hva jeg forstår ikke konkurrert i agility, ergo så har du ingenting av resultater å vise til på hunden din. I tillegg så har ikke hunden stamtavle, dette er det samme som å være papirløs eller blandingshund. Du vil ikke få registrert hunden din, for det må oppdretteren gjøre, så lenge hun ikk er registrert vil heller ikke valpene bli registrert.

Jeg er helt sikker på at hunden din er en flott aktiv familiehund, men det er ikke det samme som at det er en god avelshund. Noe jeg er helt sikker på at du forstår når du får litt mer kunnskap om emnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Google it?

Synes du tispa er for tynn - gi henne mer mat. Det visste du vel?

Fra spøk til alvor. Ikke spør hvis du allerede kan alle svarene. Du har allerede fått svar på det du spør om - ikke avl på en tispe som er tynn.

Hva nå?

Den derre mer mat biten funker ikke. Vi har vært hos veterinæren som sier hun ikke blir noe tykkere. Hun spiser masse mat fra før av.

hva nå?

DA ER TRÅDEN AVSLUTTET!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tørr virkelig å dømme faren min og meg du..tøft. Nei altså jeg prøver ikke være frekk, men det var frekkt. Tror du jeg skriver alt jeg kan i ett innlegg?! Tror du faren min kan like lite som meg?! Nei! Han kan masse mere enn meg og har gjort dette flere ganger. Hvor tror du det ble av disse valpene ? De fikk alle veldig gode hjem!

Jeg vet også veldig godt hvordan avl fungerer. Jeg tror du dømmer meg alt for lett. Du dømmer alt for fort. Jeg kan jo nesten alt dere har fortalt meg. Jeg vet dette! Det jeg lurte på var : synes dere fortsatt det er lurt å tenke på valper hvis hun er veldig tynn? THATS ALL.Ingenting av det andre skal ikke dere bry dere noe særlig om, det har jeg alt under kontroll om :)

Jeg tar utgangspunkt i det du skriver jeg - og der gir du et klart inntrykk av at dette har du ikke filla peiling på, enkelt og greit. Og da er ikke jeg så interessert i om tispa er tynn eller ikke, da er det helt andre hensyn som er viktigere.

Du sier du "har kontroll på alt det andre".

1. Hva er hennes HD-grad?

2. Hva er hennes øyelysningsstatus?

3. Hvilke titler har hun?

4. Er foreldrene registrert i NKK?

5. Hva er det som er så mye bedre med henne enn de fleste andre bordere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som MANGE har sagt før meg her i denne tråden så :

Oppfyller tispen ALLE kravene som må til for å avle på en BC så kan dere jo avle.

Men husk at hannhunden skal matche henne ekstriørt, mentalt og hannhunden må absolutt ikke ha de samme svakhetene som tispen har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar utgangspunkt i det du skriver jeg - og der gir du et klart inntrykk av at dette har du ikke filla peiling på, enkelt og greit. Og da er ikke jeg så interessert i om tispa er tynn eller ikke, da er det helt andre hensyn som er viktigere.

Du sier du "har kontroll på alt det andre".

1. Hva er hennes HD-grad?

2. Hva er hennes øyelysningsstatus?

3. Hvilke titler har hun?

4. Er foreldrene registrert i NKK?

5. Hva er det som er så mye bedre med henne enn de fleste andre bordere?

åhh gaaaad! Pappa er den personen som har gjort alt dette. ikke jeg..ufffffff. Jeg har dessuten mer peiling enn det kanskje høres ut for deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Den derre mer mat biten funker ikke. Vi har vært hos veterinæren som sier hun ikke blir noe tykkere. Hun spiser masse mat fra før av.

hva nå?

DA ER TRÅDEN AVSLUTTET!

Det er et par ting sånne fjortis jenter må lære seg og det er at man kan ikke avslutte en tråd fordi man ikke får de svarene man ønsker seg.. Tråder lever sitt eget liv og de eksisterer så lenge noen skriver i dem, uansett hva trådstarter føler om det.

Du har ikke fått noen ufine eller usaklige svar i tråden din, så reaksjonen din er tydeligvis et utslag av furteadferd, noe du bør legge av deg ganske fort om du skal få utbytte av et forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et par ting sånne fjortis jenter må lære seg og det er at man kan ikke avslutte en tråd fordi man ikke får de svarene man ønsker seg.. Tråder lever sitt eget liv og de eksisterer så lenge noen skriver i dem, uansett hva trådstarter føler om det.

Du har ikke fått noen ufine eller usaklige svar i tråden din, så reaksjonen din er tydeligvis et utslag av furteadferd, noe du bør legge av deg ganske fort om du skal få utbytte av et forum.

Jeg har ikke sagt at jeg har fått nån ufine svar. Jeg sier tråden er avsluttet fordi jeg har fått mine svar. Da mener jeg at jeg melder meg ut av tråden uansett hva :P Så det sier jeg bare nå i samme slengen ;.. Jeg har fått mine svar og er fornøyd, så jeg forlater denne tråden nå:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått svar ja, men kommer du til å høre på det som ble sagt?

Jeg skjønner ikke vitsen med å lage en tråd når man blir trass med en gang folk er uenige med deg... Og folk her inne har mye kunnskap, så du burde absolutt høre på det som blir sagt. Du har jo fortsatt ikke klart å svare på spørsmålene om hvorfor tispa burde avles på...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sagt at jeg har fått nån ufine svar. Jeg sier tråden er avsluttet fordi jeg har fått mine svar. Da mener jeg at jeg melder meg ut av tråden uansett hva :P Så det sier jeg bare nå i samme slengen ;.. Jeg har fått mine svar og er fornøyd, så jeg forlater denne tråden nå:)

Gjorde du ikke det noen innlegg tilbake?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...