Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor driver du med utstilling?


Diffi

Recommended Posts

Ja, nå spør jeg helt av uvitenhet, så ikke bli fornærma om jeg er helt på jordet :(

Lurer litt på hvorfor folk flest driver med utstilling?

Er det først og fremst for de som tenker å bruke hunden sin i avl, har noen fått pålegg av oppdretter om å være på x antall utstillinger eller er utstilling rett og slett som en hundesport for mange? Eller er det helt andre gunner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjempemorro rett og slett. Har da litt konkurranseinstinkt og i tillegg har jeg mange gode venner jeg møter på slike arenaer. Og valpen jeg venter nå er den mest lovende i kullet - den får jeg nettopp fordi hun kommer til å bli stilt. Så vil tiden vise om hun er noe å avle på i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en hobby, møter mange venner jeg har fått gjennom miljøet. Og såklart avlsmessig, både for å få resultater på egen hannhund - men også for å se hvordan eventuelle tisper han skal parre eller avkom han har blir bedømt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg drar på utstillinger er fordi jeg syntes det er utrolig spennende. Det er veldig interessant og ikke minst lærerikt å høre hva en dommer mener om hunden din, og hvordan den er i forhold til andre hunder av samme rase. Du får jo også muligheten til å se andre hunder live, bli kjent med dem og eiere, og slik også bli bedre kjent med rasen og linjene. Du får også mer informasjon om spesifikke hunder om du ønsker det.

I tillegg er det jo en flott sosialsammenkomst, og enda jeg er ny i gamet kjenner jeg at jeg har blitt kjent med endel mennesker, og at jeg møter flere og flere. Man skaper seg rett og slett et nettverk.

Jeg har også stor interesse for handling, vet ikke helt hva det er, men noe ved å klare å presentere en hund best mulig. Klarer ikke helt å sette ord på det, men jeg koser meg ihvertfall i ringen, og ønsker å stille flest mulig hunder for å få mest mulig erfaring :(

Selvfølgelig syntes jeg også det er viktig med hensyn til avl, for å bedømme både foreldredyr, avkom, søsken og annen slekt. Men det er andre ting som er viktigere i avgjørelsen av en mulig kombinasjon, som gemytt, helse og egenskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hobby rett og slett. Begynte i begynnelsen av tenårene med det etter at jeg ble kjent med noen som hadde holdt på i noen år og ble raskt bitt av basillen og begynte da med egen hund og å reise land og strand i Norge, ble kjent med andre "hundeungdom" og reiste på kurs osv... Det ble til slutt en livstil når jeg flyttet inn til en oppdretter, og etterhvert til en annen oppdretter og jobbet med det 24/7. Lært mye av forskjellige mennesker, og vært veldig spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er artig at så mange sier de gjør det som hobby/for moro!

De jeg har nevnt det for at jeg kunne tenkt meg å prøve utstilling på moro ser bare rart på meg og sier at utstilling er dritkjedelig og sært :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skrevet om dette på hjemmesiden min, det er langt å klippe inn, så jeg lenker i stedet:

Hvorfor gå på utstilling med din hund?

De fleste av disse argumentene er også gyldige for meg personlig.

Det var interessant å lese!

Nå føler jeg meg nesten forpliktet til å ihvertfall prøve én gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skrevet om dette på hjemmesiden min, det er langt å klippe inn, så jeg lenker i stedet:

Hvorfor gå på utstilling med din hund?

De fleste av disse argumentene er også gyldige for meg personlig.

Kan jeg få lov å linke til siden din i bloggen min? Skal snart lage et innlegg om utstilling (før Bø) litt rettet mot jaktfolket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg få lov å linke til siden din i bloggen min? Skal snart lage et innlegg om utstilling (før Bø) litt rettet mot jaktfolket.

Selvfølgelig.

Om du ser på hjemmesiden min, står det også noen artikler om det praktiske ved utstilling - påmelding, velge klasse, hvordan stille hunden, etc. Om du trenger mer stoff :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig.

Om du ser på hjemmesiden min, står det også noen artikler om det praktiske ved utstilling - påmelding, velge klasse, hvordan stille hunden, etc. Om du trenger mer stoff :rolleyes2:

Tusen takk, dette var artig lesning :( Nå lærer jeg jo masse selv også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg forhandla om å få kjøpe Aiko, sa oppdretteren at hun helst ville at hun skulle komme til en eier som ville stille henne ut. Jeg og trollbolla hadde allerede valgt hverandre, vi, så da var det bare å begynne å stille da. :rolleyes2:

De første valpeshowene bare svima vi rundt, lekte og koste oss, og så begynte skjelettdefekten hennes å gjøre seg gjeldende, og da var det ikke så gøy å stille en hund som løp og spratt hjemme, og som bare humpa rundt og så ut som jeg banka henne så fort vi kom i ringen. Men da hadde jeg jo blitt kjent med de andre shibaeierne, heia på hundene deres og ikke minst blitt kjent mef andre utstillere, så da fortsatte vi å gå på utstillinger uten å stille. Når man har en rase som utgjør færre enn 500 individer i landet, blir det ekstra verdifullt å treffe andre. Nå har jeg en ny rød fare og vise fram, og fellesskapet med andre shibaeiere og ikke minst det nettverket jeg føler meg som en del av, gjør at jeg gleder meg til utstillingsåret 2011!

Jeg stiller hund fordi jeg synes jeg har verdens vakreste frøkner, og gjerne vil vise dem fram. I tillegg mener jeg at det å ha med hunden på utstilling gir dem god miljøtrening pga den unaturlige settinga en utstilling faktisk er, men også fordi hunden lærer å bli håndtert av fremmede, å fokusere på eier og ikke minst å kunne fokusere under press. Dessuten vurderes Imouto i avl, og da må hun jo vurderes. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg ikke husker feil så hadde vi det slik at oppdretter gjerne ville vi skulle stille ut en gang eller to, i tillegg til at jeg hadde håp om å nå langt i agility og min mor om å nå langt med henne i lydighet, så da trengte vi en sløyfe om vi ville oppnå titler :rolleyes2: Nå viste det seg at jeg likte veldig godt utsilling, og den dag i dag driver jeg med det av den grunn :( Det vil jeg fremdeles gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drar på utstilling mest for det sosiale, men også fordi jeg liker å konkurrere. I tillegg liker jeg sløyfer og titler :rolleyes2: Det er absolutt den konkurranseformen jeg tar minst seriøst, så vi bare koser oss og jeg får trent på å fjerne nerver og lære valpesaken å konsentrere seg selv om jeg kanskje oppfører meg litt rart.

Også er det jo litt deilig å bare kunne løpe litt rundt i en ring, og likevel få sløyfesaker :( Selv jeg som ikke kan stille hund har klart å samle noen. Så får vi se hvordan det fortsetter.. Lenge leve deltakerrosetten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vært på utstilling, bare en liten valpeutstilling på Steinkjer, så jeg aner ikke hvordan det foregår. Men jeg skal komme meg på utstilling en dag. Kanskje med egen hund en dag. Men mest for å se på hunder og kanskje bli kjent med no folk. Men det ser veldig interessant ut og det er sikkert kjempemorro å stille for så å vinne noe! :rolleyes2:

Bare tenkte på det at mange stiller for hobbyens skyld og ikke har noe avl inne i bildet. "Stjeler" ikke disse noe som kanskje kunne ha hjulpet de som avler på rasen? Hvis de vinner ovenfor noen som stille pga avl mener jeg. Eller blir det feil? Ikke for å tråkke på tær her altså, så ikke skyt meg! Det var bare en tanke jeg fikk.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare tenkte på det at mange stiller for hobbyens skyld og ikke har noe avl inne i bildet. "Stjeler" ikke disse noe som kanskje kunne ha hjulpet de som avler på rasen? Hvis de vinner ovenfor noen som stille pga avl mener jeg. Eller blir det feil? Ikke for å tråkke på tær her altså, så ikke skyt meg! Det var bare en tanke jeg fikk.. :(

En god utstillingshund er ikke nødvendigvis en god avlshund, og en god avlshund er ikke nødvendigvis en toppvinner i utstillingsringen.

En avlshund blir ikke bedre avlshund av å gjøre det bra på utstilling heller, så om noen "stjeler" noe får det ingen praktisk betydning.

Den beste skal vinne fordi den er best den dagen, uavhengig av avl, tidligere bedrifter, hva som helst.

Utstilling skal være en sport for alle, og det er bare et sunnhetstegn for en rase om det er flere hunder som kan hevde seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god utstillingshund er ikke nødvendigvis en god avlshund, og en god avlshund er ikke nødvendigvis en toppvinner i utstillingsringen.

En avlshund blir ikke bedre avlshund av å gjøre det bra på utstilling heller, så om noen "stjeler" noe får det ingen praktisk betydning.

Den beste skal vinne fordi den er best den dagen, uavhengig av avl, tidligere bedrifter, hva som helst.

Utstilling skal være en sport for alle, og det er bare et sunnhetstegn for en rase om det er flere hunder som kan hevde seg.

Ok. Så utstilling eller ikke har ikke noe å si for avlen i det hele tatt da? Fordi i avl så spiller jo gemyttet nesten mer enn utseende. Vel det varierer vel.. Mange oppdrettere samler jo på sløyfer omtrent.. :( Det ble liksom litt motsigende.. Sikkert jeg som ikke ser helt helheten her :rolleyes2:

At det er en sport for alle er jeg enig i :innocent: Det er fint at alle får en sjanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg var det først slik at oppdretter ville at vi skulle stille, fordi hun skulle bruke Merlin i avl. Merlin elsket ringtrening og jeg fikk litt lyst til å fortsette med det. Jeg fant ut hvor vanskelig det er og hvor nervøs jeg blir. Det norske Shih tzu miljøet hjelper ikke akkurat på dette:-) Litt spenning må man jo ha:-)

Men siden freestyle har mye hyggeligere miljø og er morsommere for Lillan, som ikke liker ringtreningen slik Merlin gjorde, så stiller jeg nå kun fordi jeg har tenkt å ha kull en gang i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Så utstilling eller ikke har ikke noe å si for avlen i det hele tatt da? Fordi i avl så spiller jo gemyttet nesten mer enn utseende. Vel det varierer vel.. Mange oppdrettere samler jo på sløyfer omtrent.. :P Det ble liksom litt motsigende.. Sikkert jeg som ikke ser helt helheten her :lol:

At det er en sport for alle er jeg enig i :P Det er fint at alle får en sjanse.

Jo, det er et avlsverktøy, men hovedsaklig for at oppdretterne skal få en pekepinn på at de avler frem rasetypiske hunder. For en oppdretter er det ønskelig at avkommet stilles ut for å få svar på dette - og da håper man jo selvsagt på at de får gode kritikker og resultater. Men en hund er ikke nødvendigvis en god avlshund selv om den får en lang tittelrekke - det er det tittelrekkene til avkommet som forteller noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...