Gå til innhold
Hundesonen.no

Sonens sunnhetstråd


Nirm

Recommended Posts

1) Spiser du fem om dagen av grønnsaker, frukt og bær?

Prøver spiser grønt til middagen vær dag, og spiser endel frukt!

2) Får du minimum 30 minutter fysisk aktivitet om dagen?

Ja!

3) Hvor mange ganger i uken spiser du fisk til middag, og hva slags fisk?

Prøver 2, liker veldig glad i torsk, sei og makrell. Ikke like glad i rød fisk lenger. Hvis ikke det er snakk om sushi da :P Blir endel sushi :P

4) Hva legger du på brødskivene?

Spiser ike brød, men knekkis. Makrell i tomat er favoritten, ellers smøreost eller noe sunt kjøttpålegg.

5) Hva drikker du?

Farris, vann, melk og te(litt kaffe og).

Mange flinke soniser her må jeg si!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk oppdrettslaks spiser jeg forøvrig heller ikke, da denne laksen på så mange felter går gjennom typisk "oppdretts"-behandling. Det er i mange tilfeller ikke menneskemat, og man skal være glad man ikke har sett fisken før den ble slaktet.... :P

Stemmer det. Heldigvis er ikke villaks spesielt dyrt eller vanskelig å få tak i. Oppdrettslaks er svømmende svin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

]1) Spiser du fem om dagen av grønnsaker, frukt og bær?

Nei, men prøver å litt i uka i alle fall

2) Får du minimum 30 minutter fysisk aktivitet om dagen?

jepp

3) Hvor mange ganger i uken spiser du fisk til middag, og hva slags fisk?

Spiser ALDRI fisk.. Hvis ikke jeg blir tvinga til det

4) Hva legger du på brødskivene?

Kalkun, salami, koktskinke, ost hmmmm, uten smør. Ellers prøver jeg å unngå brødskiver

5) Hva drikker du?

Vann, saft og ALT for mye pepsi max

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Spiser du fem om dagen av grønnsaker, frukt og bær?

- Tja... Tviler på det, men prøver å spise en del banan, pærer osv. Grønnsaker til middag, som regel.

2) Får du minimum 30 minutter fysisk aktivitet om dagen?

- Jepp.. Trener også en del innimellom.

3) Hvor mange ganger i uken spiser du fisk til middag, og hva slags fisk?

- Veldig forskjellig fra uke til uke.. Jeg bor hjemme for tiden og bestemmer sjekdent middag. Men 1-2 ganger minst..!

4) Hva legger du på brødskivene?

- leverpostei, nugatti (alt for godt....!), ost osv..

5) Hva drikker du?

Mest vann, og litt brus i helgen..

Prøver å bli myyye flinkere og har satt meg som mål å bli sunnere i år..! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Spiser du fem om dagen av grønnsaker, frukt og bær?

Stort sett ja :P

2) Får du minimum 30 minutter fysisk aktivitet om dagen?

Ja :P

3) Hvor mange ganger i uken spiser du fisk til middag, og hva slags fisk?

Spiser ørret, torsk, kveite, steinbitt og laks, fra 1 til 7 dager i uka

4) Hva legger du på brødskivene?

Spiser aldri brød, men spiser knekkebrød, og har stort sett kokte egg på om morgenen

5) Hva drikker du?

Vann, kaffe og te. Aller mest vann :P

Jeg vet ikke helt om jeg vil klassifisere fiskepinner, fiskekaker, fiskepudding, fiskeboller og andre ferdigprodukter av fisk som ... FISK. Dette er høyst bearbeidede produkter som en del gode gamle "sjarkfeskera" mener kan sidestilles med "søppelmat". Det er så mye fyllstoff i disse produktene (de skal visst ikke smake fisk, de), samt at fisken ikke er av prima kvalitet. Således får det være opp til en og en hver å vurdere den gode samvittigheta/om det er så "sunt" :D

Enig med du, det der er ikke fisk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I VG har visst statsrådene svart på noen sunnhetsspørsmål. Fant ikke artikkelen på nett, så jeg regner med at det er i papirutgaven da.

1) Spiser du fem om dagen av grønnsaker, frukt og bær? Dårlig med det altså

2) Får du minimum 30 minutter fysisk aktivitet om dagen? Mye mer enn det stort sett hver dag :P

3) Hvor mange ganger i uken spiser du fisk til middag, og hva slags fisk? Jeg spiser ikke fisk hver uke, men prøver å få i meg noe fiskemiddag innimellom. Laks og torsk er best. Også hender det at det blir fiskegrateng.

4) Hva legger du på brødskivene? Alt mulig. Ost, skinke, rekesalat, italiensk salat, div smøreoster, tunfisk i olje, sjokopålegg, leverpostei, kaviar (den nye ostekaviaren er knallgod forresten!)

5) Hva drikker du?

Vann, pepsi max, Iste eller saft uten sukker, te og kaffe en sjelden gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med du, det der er ikke fisk :P

Det er nettopp derfor jeg, som hater fisk, liker det :P Smaker ikke fisk. Det er vel forøvrig 40 % fisk i den gjennomsnittlige fiskebollen, så å påstå at det IKKE er fisk, det vil jeg si meg fullstendig uenig i. Man kan ikke si at pølser ikke er kjøtt fordi det ikke er renskåret indrefilet, liksom. Men at det ikke er det reneste og beste.. jada, den går jeg med på.

Kalorifattig dog.. For oss som er besatt av sånne. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40% er jo under halvparten. Og når 60% er unødig fyllstoff, f.eks er det mye soyamel fra uglu-buglu-land i fiskekake, hvor "sunt" er noe egentlig? Når 40% er fisk, og la oss si 20% av denne fisken er sånn passelig sunn i utgangspunktet?

Pølse er ikke kjøtt, pølse er også et ferdigprodukt full av unødvendig fyllstoff for å få opp vekt og pris.

Kalorifattig er ikke synonymt med sunt, det er sunnere per definisjon "godt for kroppen" med saft uten konserveringsmiddel og kunstig sukkertilsetning - for eksempel. Poenget er å unngå kunstige kjemikalier som tilsettes maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

I VG har visst statsrådene svart på noen sunnhetsspørsmål. Fant ikke artikkelen på nett, så jeg regner med at det er i papirutgaven da.

1) Spiser du fem om dagen av grønnsaker, frukt og bær?

2) Får du minimum 30 minutter fysisk aktivitet om dagen?

3) Hvor mange ganger i uken spiser du fisk til middag, og hva slags fisk?

4) Hva legger du på brødskivene?

5) Hva drikker du?

Så hvordan havner sonisene ute på denne undersøkelsen?

1. Nei, jeg spiser ikke fem om dagen. Jeg spiser mye brokkoli, blomkål og sukkererter til middag. Tåler nesten ikke frukt, så det berenser seg helt automatisk.

2. Ja hver dag året rundt.

3. Vi spiser fisk en dag i uka, stort sett ørret, torsk og noen ganger sjøtunge.

4. Egg & rekesalat for tiden ellers gulost, salami og leverpostei. Går litt i rykk og napp.

5. cola light, cola light, cola light og earl grey te, appelsin juice og saft (både med og uten sukker)ett glass rødvin ca en gang i mnd, vannet her smaker så vondt at det kan ikke drikkes uten tilsetning..

Jeg vil si at med unntak av cola lighten og sjokoladen, så lever vi ganske sundt og næringsrikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Spiser du fem om dagen av grønnsaker, frukt og bær?

Ja +

Har alltid mye grønnsaker til middag, det er somoftes brorparten av middagn, drikker mye juice, har bær til evt dessert og har frukt på jobb.

2) Får du minimum 30 minutter fysisk aktivitet om dagen?

Ja+

3) Hvor mange ganger i uken spiser du fisk til middag, og hva slags fisk?

2-3 ganger i uken, spiser mest laks. Men også div hvit fisk.

Breiflabb og steinbit er favorittene, men så sinnsykt dyre..

4) Hva legger du på brødskivene?

Jeg spiser ikke brødskiver :P

Derimot noe knekkebrød og da av den grove typen som feks rugsprø. På brødskivene har jeg somoftes kjøttpålegg som fårepølse, røktskinke o.l. med majones. Makrell i tomat, leverpostei osv. Spiser aldri søtpålegg.

5) Hva drikker du?

Ooh BUSTED!! :P Brus, Farris, Juice, te, kaffe... det meste med sukker eller kullsyre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40% er jo under halvparten. Og når 60% er unødig fyllstoff, f.eks er det mye soyamel fra uglu-buglu-land i fiskekake, hvor "sunt" er noe egentlig? Når 40% er fisk, og la oss si 20% av denne fisken er sånn passelig sunn i utgangspunktet?

Pølse er ikke kjøtt, pølse er også et ferdigprodukt full av unødvendig fyllstoff for å få opp vekt og pris.

Kalorifattig er ikke synonymt med sunt, det er sunnere per definisjon "godt for kroppen" med saft uten konserveringsmiddel og kunstig sukkertilsetning - for eksempel. Poenget er å unngå kunstige kjemikalier som tilsettes maten.

Jeg skal innrømme at det er kaloriene jeg teller, gitt. Som litt besatt av å holde vekten (slitsomt)blir det mer avgjørende enn innholdet i akkurat fiskeboller. :P

Men jeg er helt enig med deg i at mat fra bunnen av er bedre enn noe annet. Hilsen ei som laget hjemmelaget tacokrydder i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Stemmer det. Heldigvis er ikke villaks spesielt dyrt eller vanskelig å få tak i. Oppdrettslaks er svømmende svin.

Hvor får du tak i villaks? Laksen her i nærheten som selges som villaks er ikke mer vill enn et tv. Det hender at det er unnatak men det er skjeldent. Så derfor er jeg utrolig nysgjerrig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

1) Spiser du fem om dagen av grønnsaker, frukt og bær?

Tja.. Går på lavkarbodiett hvor for mye frukt og sånt er no-no + at jeg er allergisk mot så og si alt av frukt og bær og ukokte grønnsaker :lol: Mye grønnsaker går det i, om det er salat, wok eller suppe.

2) Får du minimum 30 minutter fysisk aktivitet om dagen?

Hurra for at blindern er et stort sted og at jeg har forelesninger over alt :lol: Dette er så godt som i boks :wub: Trener også mandag, torsdag og fredag på SATS.

3) Hvor mange ganger i uken spiser du fisk til middag, og hva slags fisk?

Tja ca 2-3 ganger, og da går det i laks eller tunfisk. That's it :lol:

4) Hva legger du på brødskivene?

Spiser ikke brød, heller knekkebrød. Og da har jeg på for det meste ost, cottage cheese eller kyllingsmøreost (den som har 16% fett :aww: )

Når jeg leser hva jeg har svart, så skulle man jo tro at jeg er supersunn og supertynn. Det er jeg da ikke, og jeg tror det har mye å si for dette:

5) Hva drikker du?

WHOOPSIES! Her går det mye i brus.. Cola og Pepsi Max er det som blir fortært for det meste her.. Og ikke akkurat lite.. Drikker jo også vann da.

Edit: Jeg er ikke så sunn med tanke på de ekstra tingene som kommer med her og der :lol: Drittmat i helgene og potetgull og dip på lørdag. Tror ikke det hjelper på sunnheten :lol: Heller ikke når det kommer til PMS. Da MÅ man nesten få spise noe usunt :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Spiser du fem om dagen av grønnsaker, frukt og bær?

Minst! Er glad i frukt og vel, noe(:ahappy:) groent. Og saa er det jo saa billig.

2) Får du minimum 30 minutter fysisk aktivitet om dagen?

Jepp.

3) Hvor mange ganger i uken spiser du fisk til middag, og hva slags fisk?

Vel, her blir det vel bare 1-2 ganger i uken, oftere hjemme(2-4). Stort sett hvit fisk.

4) Hva legger du på brødskivene?

Er en maaned siden jeg spiste broed sist, saa jeg spiser med andre ord ikke saa mye broed. Naar jeg spiser broed blir det for det meste brunost, skinke, leverpostei eller brisling i tomatsaus. Har aldri smoer paa skiven.

5) Hva drikker du?

Vann. Men maa innroemme at jeg er en liten vannsnobb(:wub:) saa jeg kjoeper vann paa flaske. Vannet fra kranen smaker jo bare klor. Yuk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Spiser du fem om dagen av grønnsaker, frukt og bær?

Tåler ikke stein frukt så frukt utgår og er desverre ikke så flink til og spise grønnsaker heller da det ikke er så ofe middag her :wub:

2) Får du minimum 30 minutter fysisk aktivitet om dagen?

Ja mye mer

3) Hvor mange ganger i uken spiser du fisk til middag, og hva slags fisk?

Annen hver uke tenker jeg og da går det i seifile

4) Hva legger du på brødskivene?

Veldig veldig sjelden jeg spiser brød det går stort sett i knekkebrød og da blir det med brunost eller gulost

5) Hva drikker du?

Ehhh oida cola,cola og atter cola,men drikker melk til alle måltider da uten om fredag/lørdag så satser på at det hjelper litt :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, dette blir flaut, og jeg gjør det bare for at det kanskje kan motivere meg til å skjerpe meg. :wub:

1) Spiser du fem om dagen av grønnsaker, frukt og bær?

Nope, tror knapt jeg får i meg èn i snitt.

2) Får du minimum 30 minutter fysisk aktivitet om dagen?

I det siste har det vært sykt sløvt, men normalen er ja +++.

3) Hvor mange ganger i uken spiser du fisk til middag, og hva slags fisk?

Sånn ca. 1 gang i måneden i snitt? Og det er dumt egentlig, for jeg er faktisk veldig glad i fisk.

4) Hva legger du på brødskivene?

Nugatti, nugatti, nugatti + nugatti. Eller kanskje sjokade. Hvis jeg blir lei søte pålegg, noe som skjer en gang hvert fjerde skuddår elns, så er det makrell i tomat, leverpostei, appelsinmarmelade ++ som legges på.

5) Hva drikker du?

Drikker mest vann, men ofte hvis jeg er med andre så blir det fort brus osv (er lett påvirkelig der gitt). Etter Sverigeturen tidligere i måneden har det blitt mye Capri Sonne da, det eeeeer så godt. :aww: Er glad i melk, men tåler det ikke så godt, så det blir en halv kopp til frokost eller noe.

:ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Spiser du fem om dagen av grønnsaker, frukt og bær?

Ja og nei, det går i perioder hva jeg har lyst på. Mer grønnsaker enn frukt og som regel inkludert i middagen, og heller bær enn frukt, helst bringebær og da ofte som dessert/mellommåltid.

2) Får du minimum 30 minutter fysisk aktivitet om dagen?

Ja, det gjør vel de fleste som har hund?

3) Hvor mange ganger i uken spiser du fisk til middag, og hva slags fisk?

Varierer også her hvor ofte, men det er som regel laks, makrell eller tunfisk.

4) Hva legger du på brødskivene?

Spiser ikke brød, men på knekkebrødene har jeg ost eller fisk (makrell).

5) Hva drikker du?

Kaffe, te, vann, farris, brus innimellom og veldig sjelden alkohol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"30 minutters fysisk aktivitet" i denne sammenheng (helseanbefaling) regnes som "minst en halvtime med høyere puls enn vanlig". Jeg vil si betydelig høyere puls enn vanlig. Derfor er ikke en spasertur med hunden for fysisk aktivitet å regne.

Å, du glemmer tung snø, andres drittbikkjer, draing i båndet, kjeft som mottas og deles ut, hund som stikker av osv. du nå! :aww:

Da snakker man betydelig høyere puls da! :wub:

(Nei har ikke så ofte slike turer - ihvertfall ikke med mine - men bare måtte :ahappy: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Spiser du fem om dagen av grønnsaker, frukt og bær?

Av og til. Spiser ofte en del frukt på jobben og spiser mye grønnsaker til middag. Men så har jeg perioder der jeg nesten ikke spiser frukt da :lol:

2) Får du minimum 30 minutter fysisk aktivitet om dagen?

Ja det vil jeg da påstå :wub:

3) Hvor mange ganger i uken spiser du fisk til middag, og hva slags fisk?

Hmmm... Noen uker spiser jeg masse fisk, andre uker spiser jeg ikke fisk i det hele tatt. Så det varierer litt her å gitt. Går aller mest i laks :lol:

4) Hva legger du på brødskivene?

Spiser nesten aldri brød, jeg spiser heller knekkebrød. Da har jeg aldri på noe fast egentlig, for da blir jeg lei. Men det går vel mest i leverpostei, skinke med italiensk- eller fruktsalat, makrell i tomat. I helgene spiser jeg som regels rundstykker med egg eller noe annet godt pålegg hvis jeg har :lol: Da har jeg oftere tomat og agurk på også, men ikke i ukedagene fordi da ligger alt pålegget mitt i kjøleskapet på jobben og det blir så fullt og så må jeg alltid kaste det. :lol: Jah, noe i den duren der! Hehe!

5) Hva drikker du?

Melk, vann eller te. Drikker litt juice på jobben og av og til hjemme. Og så drikker jeg mer enn gjerne iskaffe, men det prøver jeg å la være :ahappy:

Tror vel jeg er midt på treet når det kommer til det å være sunn. Jeg liker å kose meg, men koser meg mye med sunne ting :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"30 minutters fysisk aktivitet" i denne sammenheng (helseanbefaling) regnes som "minst en halvtime med høyere puls enn vanlig". Jeg vil si betydelig høyere puls enn vanlig. Derfor er ikke en spasertur med hunden for fysisk aktivitet å regne.

Spasertur? Jeg lufter ikke mine hunder på noen "spasertur" ihvertfall :lol: Jeg går alltid fort, så fort jeg klarer uten å jogge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Spiser du fem om dagen av grønnsaker, frukt og bær?

Nei, heldig om jeg spiser en :lol:

2) Får du minimum 30 minutter fysisk aktivitet om dagen?

Neh.. blitt dårlig i det siste ja..

3) Hvor mange ganger i uken spiser du fisk til middag, og hva slags fisk?

Okei, spiser iværtfall 1 gang i uken. Torsk, sei ol.

4) Hva legger du på brødskivene?

Hvitost, brunost, servelat, leverpostein, banan ect.

5) Hva drikker du?

My vann, litt juice eple/appelsin og noe brus i helgene. Og kaffe selvfølgelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7487978

Dagens oppdrettslaks får rundt 70 prosent vegetabilsk fôr.

Oppdrettslaksen nærmer seg en svømmende grønnsak, sier professor Harald Arnesen på Oslo universitetssykehus Ullevål sykehus til NRK Forbrukerinspektørene.

De vegetabilske råvarene er billigere og mer tilgjengelige enn det marine fôret. Det betyr at sluttproduktet inneholder mindre av de marine omega3-fettsyrene. Likevel er oppdrettslaksen en god omega 3-kilde, sier fagsjefen i Lerøy Seafood Group, dr. philos Harald Sveier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så søøøt han er! Tror jeg kan skimte noen tegninger der, ja
    • Syns jeg begynner å se antydninger til at han har arvet pappan sin farge 😍 Flere som ser det? 
    • Nei, jeg begrenser ikke pga. vaksinasjon. De hunder vi omgås er generelt både vaksinerte og friske, og det er de mine får hilse på i den perioden fordi jeg vil at de skal ha trygge, fine hundemøter. Tilfeldige andre hunder for de øve på å ikke bry seg med. Smitte i miljø tenker jeg lite på, da vi bor avsides og ikke bruker hundeparker ol. Valpekurs liker jeg vente med en måned eller to, slik at de er gamle nok til å trene gode økter og holde ut et helt kurs  
    • Sosialiseringsvinduet er frem til 12 uker sies det, selv om dette ikke stemmer helt så er det fortsatt veldig viktig å utsette valpen for det hen skal senere også, men i kontrollerte former. Både å fysisk møte andre trygge hunder for å utvikle språk og lære grenser, samt lære at man ikke skal hilse på alle hunder man møter på er viktig. Mange valper vaksineres før levering også, det har hvertfall de jeg har hatt vært selv om praksisen varierer litt. 
    • Vi har brukt Dog Breeding Science i Australia for å teste for ILM (Intestinal lipid malabsorption). Betalte rundt 400 kr og sendte spyttprøve.  De har utviklet en test for kelpier på denne sykdommen. Finnes visst og noen i Tyskland som har tatt utgangspunkt i testen som ble utviklet i Australia eller noe slikt, men vi brukte den i Australia da oppdretter tipset om den.  Fikk e-post om at hvis vi ønsket å teste noe mer så kunne de bruke prøvene til å teste i en kort periode. Ble litt nysgjerrig på fargetesting ettersom jeg håper han har arvet faren sin shaded/ghost tan farge. Men jeg vet ikke hvor mye svaret hadde gitt meg, jeg kan og bare vente å se hva han blir. Foreløpig tydelige antygdninger til at han vil bli shaded/ghost tan 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...