Gå til innhold
Hundesonen.no

Linna Zoo's oppussingtråd!


PsychoLynx

Recommended Posts

Sorry Jeanette, jeg måtte bare herme litt etter deg :icon_confused:

Det er vel kanskje ikke alle som har fått det med seg, men vi kjøpte oss nytt hus rett før jul, og har ENDELIG, etter x antall år midt i sentrum, flyttet på LANDET igjen!

Fra å bo i Storgata med RV4 på framsiden av tomta, jernbanen på baksiden og hus på de siste sidene, 60 m å gå i to forskjellige retninger til bensinstasjoner, 100 m til kjøpesenter og bare rett over veien på et par butikker til, bor vi nå med 1 nabo i en omkrets av 1,5 km! Og vi stortrives!! :innocent:

Nærmeste nabo er en gård der huset vårt ble bygget som kårbolig i 85, men nå er fradelt og solgt ut. Det er ca 200 m i luftlinje ned til naboen, men huset vårt ligger såpass mye høyere, at vi har utsikt over hele gården.

Utsikten fra verandaen vår

251210_01.jpg

Utover dette er det skog, jorder, beite og mer skog. Og det er herlig stille oppi her!

Naboen har også hund, som i sine 11 års levetid har fått løpe fritt i skogene her, så vi trenger ikke være paniske for om våre hunder skulle ta seg en tur ned for å hilse på. (Vi jobber selvfølgelig med å holde de hjemme, men det HAR skjedd engang at de har besøkt Mike gitt :lol: ) I tilegg har naboen kyr og et uvisst antall fjøskatter :) Og de er kjempe trivelige!

Første gangen jeg så på huset, tidlig i høst, tenkte jeg "nei! Ikke aktuelt! Dette huset får jeg en dårlig følelse av å gå inn i. Her kunne jeg aldri bodd. Forbanna synd, for jeg liker TOMTA." Men altså... Jeg hatet huset. Planløsninger, farger, lister og alt bød meg så i mot, at jeg ikke ville se mer på det og iallefall ikke klarte å se at slike ting faktisk kan endres på!

Så gikk det 3 mnd, det kom offisielt ut for salg, ble liggende lenge ute, prisen ble satt ned på det, drømmehuset vårt ble solgt til noen andre, og vi begynte å tenke mer og mer på dette huset da... Og okei, vi kunne ta en tur til for å se. Denne gangen med "nye" øyne, og oppussing i bakhodet.

Og jeg begynte å se mulighetene. Og yepp, kort tid senere skrev vi altså kontrakt. Og Linna Zoo ble en realitet! (adressen vår pr dags dato er "Hombslinna", derav Linna Zoo. Problemet er at veien forbi her får nytt navn om kort tid, hombsvegen... Men Linna Zoo må vel bestå)

Som nevnt, vi skal pusse opp. Kort oppsummert er planene våre, før alt er ferdig, følgende:

-Nytt kjøkken

-Rive ned vegg mellom bad og vaskerom oppe og lage et stort bad

-Sette opp en ny vegg i kjeller og dele av kjellerrommene som er uinnredet nå, hvorav en del skal bli stoooort bad/vaskerom/hunderom og den andre delen blir kjellerrom (lager, fryserrom osv)

-Nytt gulv og vegger i gang, vindfang og på to soverom (katterom og kontor)

-Bygge over inngangspartiene. Både oppe og i kjeller.

-Ny garasje.

Som dere ser har vi nok å gjøre. Og denne tråden kan bli lang med tiden. Om jeg bare klarer å oppdatere den.

Og jeg vil ha tips og råd fra Dere!! Om alt fra lure løsninger på kjøkken, til hvordan best lage en oppbygget hundedusj til hvor man bør sette en hundegård i forbindelse med evnt garasje og tips til en kattegård... :D Og ikke minst hva slag gulv bør man ha, farge på vegger, hvordan man lager en pen bokhylle (jeg hater bokhyller, bøker er ROTETE! Pga alle fargene på dem) osv osv osv.

Og yepp, bilder kommer etterhvert.

Store prosjekt nr 1 er forøvrig vaskerom/bad/hundedusjerom osv i kjeller.

Her skal vi ha mye skapplass slik at INGENTING må stå fremme og se rotete ut. Jeg skal ha en stoooor dusj som kan være kombinert menneskedusj og med en løsning for å få hunder opp i høyden for å dusje dem. Inkl do også, på dette rommet.

Så, kom med tips og råd! Jeg har jo noen tanker, men er åpen for nye :D

Så skal jeg se om jeg klarer å holde dere oppdatert i denne oppussingstråden de nærmeste månedene/årene :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Serr, når kan jeg komme på besøk?

Bare å komme! :)

Gratulerer! Gleder meg til bilder :D

takk for det! Bilder kommer helt plutselig :P

Vi må ha før og etter-bilder av alle rom!

Det skal dere få vettu. Og FØR bildene er pokker ikke mye å skryte av. Iallefall ikke på bad osv ;)

Sanne oppusningsprosjekt må jo bare følges nøye. Høres ut som dere har fått dere et knallbra sted.

Ja, vi er kjempe fornøyd! :D

Det der så bare herlig ut :icon_confused:

Jeg joiner!

Bare å komme !:(

Gratulerer! Blir spennende å følge med videre. Forøvrig betyr linna slott på finsk! :P

Oi, det visste jeg ikke! Linna-navnet må beholdes uansett hva veien her blir hetende :P

Spennende! Gatenavnet hørtes hadelandsk ut... hvor er det??? Gleder meg til å følge :lol:

Hadeland og Land er vel nesten det samme :P Vi bor i Nordre Land nå. 1 mil til Dokka, ca 4 mil til Gjøvik. Og 4,5 km til nærmeste bensinstasjon og RV33 :P

Ååå, så misunnelig jeg er! :P Grattis! Og lykke til med oppussingen. :innocent:

:hmm: Takk!

Er're langt unna her, eller? Grattis! Vi vil også komme på besøk engang. :P

4 mil ca til Raufoss også :P Bare å komme!

Lage sonentreff her tror jeg ja! Skal spørre naboen om vi kan låne lavvoen jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal til Anette i vinterferien og da kan vi jo sikkert komme på besøk og gå tur? :(

åååå, ja! Kom!!

Grattis igjen! :( Gleder meg masse til å se bilder og komme meg på besøk etterhvert. :rolleyes2:

Du har eget soverom her vettu :innocent:

Før bilder er obligatorisk! Ellers kan vi jo ikke se hvor fint det har blitt. :P

Og ja, selvfølgelig skal dere få FØR bilder! Ta meg en tur med kamera straks tenkte jeg. Dere kan jo få før-bilder av hele huset nå, så kan jeg ta detalj- og fler før-bilder når oppussingen av de forskjellige rommene begynner.

Var på Ikea på mandag, så nå er vindfanget mer eller mindre planlagt og noen møbler innkjøpt, men vet ikke om vi gidder begynne pusse den opp før vi skal bytte ytterdør til sommeren. Da må vi jo sette igjen en vegg til da uansett liksom... Men, ja.. Den er planlagt i det minste :P

Vi har kjøpt en brukt baderomsinnredning i bondemøbler, som skal males på nytt før den tas i bruk. Ordinærpris i rundt 22.000 kr, vi ga 2500. Og må jo betale for maling, men det fikser en kompis, så er jo måte på hvor dyrt det vil bli.

MEN, nå vil jeg spørre dere om noen små tips her... Vi hadde egentlig bestemt oss for kjøkken i bondemøbel stil, og siden vi kjenner noen,- så vil vi få en god pris på dette.

Men da vi var på Ikea så falt vi litt for det ene kjøkkenet der også. Så nå vil jeg ha Deres mening!

Alternativ 1 er altså bondemøbler... .:

Enten i hvitt aldringsmalt som her:

Kjokken-tonny-001_753.jpg

Eller evnt svart aldringsmalt som her:

7600-kjokken-stine-hh01_692.jpg

Alternativ to er dette Ikea kjøkkenet:

post-231-0-94803000-1296819565_thumb.jpg

Eneste er at jeg IKKE skal ha glassdører. Iallefall ikke på langt nær så mange. Hater å MÅTTE ha det ryddig inni skapene :P Og i begge tilfeller skal innredningen gå til taket. (det er forøvrig ikke plass til sånn kjøkken øy som er på ikea bildet der)

Når jeg ser på bildene nå, så er jeg jo egentlig ikke i tvil jeg da, men vil høre deres mening :P

Har dere evnt andre tips vedr kjøkken? Er det løsninger dere har erfart er dårlige og evnt ville endret selv om dere hadde muligheten på eget kjøkken? Plassering av komfyr kontra vask eller whatever. skuffer eller skap? Jeg heller vel mot så mye skuffer som mulig, men har noen noe negativt å si om dette?

Evnt annet å tenke på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvit aldringsmalt! Men er overflaten like glatt på det som det ser ut som IKEA-kjøkkenet er? Det jeg ikke likte med bondemøbelet er alle krikene og krokene på overflatene, det betyr mer arbeid når man skal vaske og tørke støv :( Men utseendemessig syenes jeg det var penest og ser for meg at det passer bedre inn i deres stil enn IKEA-kjøkkenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...