Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva mener deres oppdretter om mosjon?


Debbie

Recommended Posts

I min rase får man streng beskjed om å ikke lufte hunden mer enn 1 time før valpen er 8mnd, uansett løs/bånd.Dette synes jeg er drøyt, er jo ikke lett å bygge grunnmuskler og kondis hvis man ikke kan bruke valpen i sitt tempo. Er dette vanlig i alle raser?

Sier man så at hunden som er veltrent, får være med på tre mils tur så oier folk seg,og sier: Uff, er ikke det veldig mye mosjon.

Jeg blir helt paff jeg, jeg mener at en rase som er godt trent, godt over året, skal uten problemer være med på en tur på tre mil( i moderat tempo).

Hva har dere fått beskjed om av oppdrettere deres ang dette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omvendt beskjed her! Det er ikke sofaputer og viktig at valpen&unghunden har muskler for å kunne forebygge skader og slitasje. Jeg har alltid valpen løs de første ukene/mnd så den kan ta ting i sitt eget tempo, blir den sliten så bærer jeg den hjem (Men det er SJELDENT til aldri det har skjedd.) Når valpen er rundt 5 mnd gammel blir den med på alt som er av turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på hva min opdretter mener personlig. Men de har aldri sagt noe annet enn at tur, trening, sosialisering og miljøtrening bare er sundt på valpen. Så tror ikke de er så anstrengt når det gjelder det.

Er ikke så nøye på det selv. Tror i grunn det er sundt for valpen og unghunden å går tur og få moderat mosjon. Hvordan skal man ellers sosialisere og miljøtrene den?... Når man som meg, ikke har lappen eller bil, ikke kan sosalisere 5 min utafor bilen 10 ganger om dagen...?... Nei da må jo valpen bli med til fots, og det tror jeg ikke den tar noe skade av. Min hund har fått normalt med mosjon osv etter at jeg fikk hu.. Og hu er frisk og sprek :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min oppdretter var også ganske nøye med å påpeke at man måtte være moderat i den fysiske aktiviteten. Tror det kommer av at de er redde for HD, egentlig. Uansett, i følge oppdretter og Rugaas hadde vel min hund vært død nå av fysisk overanstrengelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir helt paff jeg, jeg mener at en rase som er godt trent, godt over året, skal uten problemer være med på en tur på tre mil( i moderat tempo).

En 8 mnd gammel hund er vel neppe godt over året? Skjønte ikke den jeg :P

Tror ikke noen av mine oppdrettere mener noe annet enn at mosjon er sunt jeg, de er flinke til å mosjonere hundene sine selv, både valper og voksne :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mange som er litt sånn, oi du kan ikke gå med hunden, herregud,den dør. Men så fort den bikker 1 år så kan den være med på fjellet (ja satt på spissen).

Med Amiga hadde vi ikke hage så vi gikk turer, korte turer, bar henne litt, lot henne gå igjen når hun ville. Og har sakte bare økt turene. Eneste jeg skal være forsiktig med er å la henne hoppe av store ting, biler, senger ol. Å gå har vel skadet få. Amiga er nå 10 mnd, kan gå et par timers tur uten å bli noe nevneverdig sliten, kan leke i flere timer (herje), og kan svømme i 20+ minutter. Om jeg hadde behandlet henne som porselen kunne hun nok ikke det : >

Alt med måte, og se ann valpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siterer meg selv fra en annen tråd om valp og fysisk mosjon:

Så lenge valpen ikke får tyngre belastning enn det den klarer med egen kropp så ser jeg ikke problemet :P

Ett godt eksempel er mine egene valpekull som gjerne var med på 1 times turer før levering med alle sprell og klartring det førte til i skogen.

Mine får henge med på tur med de voksene, med kanskje noen "kunst" pauser på veien, putter ikke kløv på de. Får være med på ski om ikke underlaget er for tungt, og må være i sele der det faller seg naturlig og får ellers spingeløs etter.

Det viktige er å følge med på valpen hvordan den oppfører seg og om den blir sliten, for valper henger med til de stuper. På mine egene kommer det kanskje litt småpiping og at de ofte må løpe fort og må ta oss igjen. Men de stopper gjerne ikke prøve så man må se de så tegnene på veien. Og om de er fysisk utviklet til å henge med i det tempoet man bruker på turen.

Trapper får mine gå i før levering, både opp og ned om de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente at jeg selv tar med min hund på tre mils mosjon tur når de er over året, og det mener jeg de bør klare uten problemer. Men folk i miljøet blir jo helt sjokket over at en hund får så mye mosjon.

Og jeg fulgte ikke rådet til oppdretter lenger enn til seks mnd, da var det like før både jeg og bikkjeskinnet eksploderte. Og jeg så alltid ann hunden når jeg gikk turer osv.

Men synes personlig at det er mer til skade enn gavn med slike restriksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente at jeg selv tar med min hund på tre mils mosjon tur når de er over året, og det mener jeg de bør klare uten problemer. Men folk i miljøet blir jo helt sjokket over at en hund får så mye mosjon.

Og jeg fulgte ikke rådet til oppdretter lenger enn til seks mnd, da var det like før både jeg og bikkjeskinnet eksploderte. Og jeg så alltid ann hunden når jeg gikk turer osv.

Men synes personlig at det er mer til skade enn gavn med slike restriksjoner.

som de fleste sier, gjør alt med måte og ta hensynt il valpen. Som de fleste her sier ingen her har et problem med å mosjonere valpen. Mange her har jo med valper på korte skiturer, joggeturer og skogturer og alt mulig uten at de har dødd av det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er noe i veien med Tinka i det hele tatt.. hun var bare 8 mnd da hun gikk Besseggen. Selvfølgelig økte jeg den fysiske mosjonen frem til det tidspunktet.

Man kan da se an valpen :P

Ingen går da vel 3 timers fjelltur når de nettopp har hentet valpen.. vel man vet jo aldri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Fjellgeit" som jeg er, mine hunder har vært med på fjellturer fra de kom i hus. Går på fjellene rundt Bergen iallfall et par ganger i uka, og Lui var vel 9 uker første gang hun besteg Damsgårdsfjellet. Hun er nå fylt 6 måneder, og sammen med resten av flokken på henholdvis 11, 8 og 5 år, er hun er racer i fjellheimen! :P

Edit: Så, vil tro oppdretterene mine mener at valpen kan være med på det meste, så lenge det er med måte :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to ulike hunder og to ulike oppdrettere. Innen rasen generelt heter det seg at de ikke trenger å gå noe som helst tur. Men man kan jo gå litt om man absolutt vil. Min svenske oppdretter er bare glad for at min, hyperaktive hund får all den trening og tur hun kan få. Men jeg hadde heller ikke klart å gå tre mil så slikt må man jo trappe opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fått noen beskjed egentlig, bare at dalmatineren er glad i å være med på alt, og at hun var glad for at jeg var av den typen som vil ha med hunden på det jeg kan. Men jeg har ikke overdrevet mosjonen, har gått mer enn 1 time, i hans tempo. Ikke trekking eller noe, men at han har fått løpe løs og utfolde seg.

Synes man skal være forsiktig, men selvsagt ikke overdrive forsiktigheten heller. Kan hende jeg har vært mer forsiktig enn mange andre, ventet med kløv og trekk til han var nesten to år. Men han har alltid hatt bra med muskler, dette fordi han jo har fått løpe veldig mye løs.

Har ikke hørt denne "regelen" innenfor dalmatineren jeg da, men kan jo ha noe med at jeg har utenlandsk hund. Det jeg derimot har hørt er jo dette med å vente med trekk, kløv,agility osv, og det er jeg helt enig i.

Casper er veldig godt muskulert nå synes jeg, men er jo ikke noe jeg jobber aktivt mot, nei nå skal vi ut og lage muskler du, fordi det er så fint, er jo noe han får av å være i normal aktivitet. Hva jeg mener er normal aktivitet da.

3 mil med en valp synes jeg er for langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På dobbisen var det å ikke belaste for mye i begynnelsen. Måtte bære valpen i trapper etc. Og mosjon kunne være ganske normalt, men ikke krevende turer, trekking, mye hopping og tung kløv før hunden var ferdigutviklet. Ihvertfall til rundt året (de er jo ikke utvikla ferdig da, men har fått endel å gå på)

På greyen var det noenlunde det samme, og fikk også beskjed om å ikke la den løpe løs med voksne hunder før rundt om 7 mnd alder. Pga beinbruddet fikk vi jo ikke gjort noe som helst uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt med måte, sier bare jeg. En valp har ikke noe vondt av å få utviklet motorikken sin med å løpe i marka/skauen/fjellet. Men det er ikke nødvendig å overdrive.

Det jeg ikke er noe fan av, er de som setter på trekksele o.l. på en 5 måneder gammel valp og forventer at den skal klare å trekke som en voksen. Da er det fare for belastningsskader som muligens kan påvirke hunden senere i livet.

Men ingen av mine oppdrettere har satt noe restriksjoner på mosjonen, men så har jeg aldri spurt om dette heller :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi hentet Sheltien fikk vi ingen restriksjoner mtp mosjon.

På de større hunderasene er det vel vanlig at det ikke skal belastes for mye med tanke på leddene, såvidt jeg husker. Kløving, trekking, AG mm bør man også vente med av samme årsaker.

Har selv et ganske avslappet forhold til dette. Ser an valpen og bærer han heller et stykke om han blir sliten. Det er likevel viktig å ha i bakhodet at en valp strekker seg ganske langt for å holde følge med flokken...

Tre mil synes jeg høres fryktelig langt ut, både for valpen og for min egen del :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være verd å huske på at valper av store, hurtigvoksende raser er utsatt for belastningsskader i oppveksten. De blir fort store og tunge, i forhold til sitt uferdige skjelett og muskelsystem. Derfor har jeg allltid ventet med sykke- og joggeturer til de har bikket året,og dette anbefaler jeg valpekjøperne mine også. (labrador). Kløving og trekking bør vente til de er 2 år. Men i mellomtiden skal de selvsagt ha allsidig mosjon ! Å bruke sunn fornuft har aldri vært noen ulempe. Det er stor forskjell på å løpe i skogen i eget tempo, og trave på asfalt i et tempo som eieren bestemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vel ikke vært snakk om at valpen skal jobbe? Det er jo snakk om mosjon, liksom? Alle mine valper har vært med på turer fra de er små de, og selvsagt har vi tatt hensyn til at de er små, og ikke gått så fort og stoppet nå og da, men de har vært med på like lange turer som de voksne bestandig. Det er ingen av mine hunder som har slitt med belastningsskader eller HD/AA av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt noe om denne timesregelen i dalmatinermiljøet...

Det jeg har hørt er at man skal la de få være med der det skjer, og ikke overbelaste. I mitt hode er overbelastning at man presser hunden til mer enn den tåler. Så her er det vel litt individuelt?

Mine dalmiser har vært med meg på mye mer enn en times tur før de er 8 mnd de, men vi har ikke særlig tempo på turene, og de får gå løse og bestemme selv. Pauser er godt både for to og fir-bente om man skal gå et stykke.

Når de passerer året setter jeg litt mer 'krav'. Da skal de få hjelpe til litt, enten med trekk eller kløv.

Hadde ikke Jubi kunne vært med på mer enn timeslange turer hadde hun i allefall ikke vært til å ha i hus...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes man bør se an individet. Jogging feks med valper synes jeg ikke noe om, i bånd på asfalt feks. Det er forskjell på løs og i bånd. Og om det er sånn at valpen (nå snakker jeg om valper fra 8 uker opp til 3-4 måneder) måå ha tur, da føler jeg det blir litt feil. De har godt av å bevege seg, bygge muskler, balanse og kordinasjon. Jeg har aldri tatt med mine valper ut på tur for å slite dem ut i en sånn alder.

Min oppdretter er for mosjon, men man bør tenke på lengde og underlag. Å gå med en valp i flere timer på asfalt ser jeg ikke noe poeng i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...