Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva mener deres oppdretter om mosjon?


Debbie

Recommended Posts

Guest Dratini

Jeg bruker å si til mine valpekjøpere: ikke belast hunden før den er ferdig utvokst og kan røntges. Med belastning mener jeg kløv (med innhold), trekke på ski/sykkel o.l. Men det er absolutt ingenting i veien for å lære hunden at kløven er en kjekk "sak" og tilvenner hunden den (dog uten innhold), eller lar hunden få springe løs med sele på.

Siterer meg selv fra en annen tråd om valp og fysisk mosjon:

Veldig enig i den quoten din! :P

Ingen går da vel 3 timers fjelltur når de nettopp har hentet valpen.. vel man vet jo aldri?

Jeg vet om flere valper som har vært med i bl.a. Trollheimen (og andre fjellmassiv), uten problemer. Da har eierne tatt hensyn til at valpen er liten og har hatt den i sekk når den ble sliten. Vet at Fannhvit hadde med Fenris i Trollheimen like etter at de hentet han. Mens en annen valpekjøper var til Tyskland og i fjellene der, de gjorde akkurat det samme.

Unnskyld OT, men er ikke HD en genetisk defekt?

De aller fleste tilfeller av HD er kommer mer av miljø, tidlig belastning o.l. enn pga. arveligheten (ifølge min veterinær da, så ikke skyt meg :P ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste tilfeller av HD er kommer mer av miljø, tidlig belastning o.l. enn pga. arveligheten (ifølge min veterinær da, så ikke skyt meg :P ).

Da skyter jeg veterinæren din med kanon :P. Jeg lurer på hvordan han vil forklare miljøpåvirkning som årsak når det er så store forskjeller mht HD-% fra rase til rase... For å ta to tilnærmet sammenlignbare raser riesen og briard. På riesen er det relativt lite HD i rasen, mens briarden opererer nå med et snitt på 37 % HD de siste 10 årene (dog har rasen mindre antall fødte hunder pr år, men dog). Jeg kan ikke tro at miljøfaktoren er utslagsgivende her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om flere valper som har vært med i bl.a. Trollheimen (og andre fjellmassiv), uten problemer. Da har eierne tatt hensyn til at valpen er liten og har hatt den i sekk når den ble sliten. Vet at Fannhvit hadde med Fenris i Trollheimen like etter at de hentet han. Mens en annen valpekjøper var til Tyskland og i fjellene der, de gjorde akkurat det samme.

Det er jo noe helt annet, om du leste innlegget mitt så skjønte du at det var snakk om å dra med en valp på tre timers fjelltur som en stor hund. Altså uten vesentlig pauser, eller mulighet til å sitte i sekken.

Kan reformelere slik at du forstår, ingen med vett i huet går laaaang fjelltur med nyhentet valp hvor man bare går på, tiltross for at valpen er utslitt :P Better?

Vi hadde jo med 4mnd ES på fjellet i påsken ifjor, men han ble jo sittende en god del i sekken på de lange turene, og ellers ble mye av turene tatt i hans tempo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skyter jeg veterinæren din med kanon :P. Jeg lurer på hvordan han vil forklare miljøpåvirkning som årsak når det er så store forskjeller mht HD-% fra rase til rase... For å ta to tilnærmet sammenlignbare raser riesen og briard. På riesen er det relativt lite HD i rasen, mens briarden opererer nå med et snitt på 37 % HD de siste 10 årene (dog har rasen mindre antall fødte hunder pr år, men dog). Jeg kan ikke tro at miljøfaktoren er utslagsgivende her...

Henger meg på det du sier jeg. Håper veterinæren har noe å bygge opp slike påstander med, for det der hørtes bare fryktelit tynt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ene oppdretteren min har svart selv her, og andre kunne ikke brydd seg mindre tror jeg...

Ellie gikk bare små rusleturer i starten, men det var pga store snømengder og langarig ekstremkulde da vi hentet henne. Da våren kom brakk hun benet, men da hun var 5 mndr kunne vi endelig begynne med lange turer.

Balrog var med på lange turer fra dag 4 etter henting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste tilfeller av HD er kommer mer av miljø, tidlig belastning o.l. enn pga. arveligheten (ifølge min veterinær da, så ikke skyt meg :P ).

H*n mener sikkert at blandingshunder er myyyyye sunnere enn renrasede hunder også + at alle kattefrøkner må ha et kull før de steriliseres.a040.gif

Tulla bare :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

H*n mener sikkert at blandingshunder er myyyyye sunnere enn renrasede hunder også + at alle kattefrøkner må ha et kull før de steriliseres.a040.gif

:P:P

Vedkommende har faktisk holdt på med oppdrett av hunder lengre enn jeg har levd, så jeg tror nok ikke at han er så blånd som du vil at han skal være :P

-----------

Ifølge uttalelser han kom med under ett foredrag holdt av NKK Midt-Norge, var hans konklusjon slik:

av de hundene som får hd-c/e kan fordele slik:

20% arvelig

30% miljøbetinget

50% lesefeil av røntgenbildene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge uttalelser han kom med under ett foredrag holdt av NKK Midt-Norge, var hans konklusjon slik:

av de hundene som får hd-c/e kan fordele slik:

20% arvelig

30% miljøbetinget

50% lesefeil av røntgenbildene

Mener du da lesefeil, at de leser verre grad enn hunden har? Eller rett og slett at 50% av alle HD-diagnoser er lesefeil. Altså finnes det flere hunder som egentlig har en dårlig HD-grad, men fremstår som fri?

Da vet man jo uansett ikke hva som er grunnen til de som har grader.. og det kan jo godt være at mange av de som er lesefeil, har HD pga av arv, noe som gjør den fordeling der veldig usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min oppdretter har alltid sagt at mosjon er bra, men at man selvsagt må ta hensyn til hva valpen orker og at den ikke er ferdig utviklet. Hun har frarådet slikt som sykling, trekking etc. frem til hunden i det minste er røntget. Hun ba oss også være oppmerksomme på å forhindre hopping, som er en ordentlig portis-greie.

Jeg var ikke sånn kjempenøye med Chessea som valp - hun var med på det meste vi gjorde hele tiden. Hoppe gjorde hun også, og for ikke å glemme skli på parketten under raptusanfall. Hun har HD A og så vidt vi vet ingen plager som kan vises tilbake til feil trening som ung.

Så jeg mener som flere andre her, at man skal ta hensyn til hunden og dens alder, slik mam gjør med menneskebarn. De minste orker ikke være med på de heftigste turene, men orker og klarer mer og mer med alderen :P

Når det gjelder HD må det jo være ganske sammensatt, tenker jeg. Innad i et og samme kull i min rase kan det dukke opp både A og E. Men med så store forskjeller må jo HDen skyldes avvik i form av miljøpåvirkning som skader, eller av genetiske årsaker, som f.eks. en defekt på den hunden som peker seg ut som syk i et friskt kull.

HD-statistikken på min rase er relativt god, men det er helt tydelig at den er svært genetisk betinget, skal en tro dogweb..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av mine 4 oppdrettere har nevnt mosjon på noe tidspunkt.

Da vi kjøpte hund nr 1 i flokken vi har nå hadde vi hatt hund i 17 år allerede, mulig det var derfor?

Jeg mosjonerer ikke valpene mine.

Men de henger med på småturer løse, og etter hvert i bånd.

Samt at de er ute i romslig hage så mye de vil fra de kommer.

Sykling, jogging og sparking har jeg med de første to venta til de var voksne.

Det har fungert fint det.

Vi har friske og fornøyde hunder og da er jeg fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine GD'er har hatt mye miljøtrening og sosial trening frem til de var 4mnd :ahappy: Også inkludert båndtrening. Når de er 4 mnd har de begynt å bli med på mer turer i skogen for å utvikle muskler og kropp :wub:

Vi går ikke så langt inn i skogen, men de har fått løpe som de vil på det myke kuperte underlaget :aww:

Ene oppdretteren min syntes det er flott at de fikk være med i skogen, andre oppdretteren min har jeg ikke diskutert mosjon med :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...