Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan få flere lesere av bloggen min


Djervekvinnen

Recommended Posts

Jeg har som nyttårsforsett å holde bloggen min mer aktiv og mer bildebruk og legge inn linker etc. Prøve å gjøre den mer interessang for andre å lese om rett og slett.

Hjemmesiden min er under konstant endring, hvor jeg hele tiden prøver å justere og fikse den til det bedre og skifte ut bilder og tekst. Har nå kommet endel på vei, og nå kunne jeg tenke meg å fått vist den mer frem.

Så, hvordan kan jeg få bloggen/siden min mer kjent? Har lyst på fler enn 1 leser, men vet ikke hva jeg må gjøre for å få det til. Noen tips?

Har jo kommet over bloggere med 400 følgere, hvor de har korte innlegg som : se den fine genseren min idag, idag snødde det, se det fine smykket, denne leppestiften er bra, osv så det burde ikke være vanskelig å får flere lesere, eller? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et sted å starte er jo å være aktiv og kommentere i andres blogger. Jeg er dårlig på det, dessverre, så jeg forventer aldri veldig mange kommentarer selv. Jeg pleier å bli overrasket over hvor mange kommentarer jeg får noen ganger. Jeg reklamerer på Facebook og her da, om jeg har blogga noe. :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første har ikke antall følgere nødvendigvis noe med hvor mange som leser bloggen. Selv "følger" jeg 20 blogger, dvs. at jeg har rss-feed på dem og ikke har klikket på noen "følg denne"-knapp. Og jeg tviler på at de fleste som har trykket på den knappen faktisk leser bloggen hver dag...

Av de 20 bloggene er det 3-4 jeg sjekker over hver dag. 5-6 står der for syns skyld hvor jeg sjekker etter interessante innlegg nå og da, men sjelden faktisk leser. Resten er såppas lite aktive at jeg leser det som er, men det er snakk om enkelte som ikke har blogget på snart et år, f.eks.

For min del har jeg bloggen(e) mest som referanser til å ha for min egen del. Slik at jeg kan bla tilbake og lese på aktiviteter og progresjoner på hundene, f.eks. Ting jeg tenker over og temaer jeg synes er viktige. Jeg har ingen målgruppe eller ønske om at flest mulig skal følge med, men åpner for at de som synes det er interessant nok kan følge med på hva vi driver med og hva jeg er opptatt av.

Hva er formålet ditt med bloggen? Har du en målgruppe? Skriver du faktisk til dem når du skriver? Hvorfor er det viktig for deg å ha flere lesere? Formidler du bloggen/innholdet i den på relevante sider? For min del skriver jeg ofte f.eks. innlegg på forum og henviser til blogginnlegg jeg har skrevet for mer informasjon eller mitt syn på saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :icon_confused: Jeg skal gjøre et forsøk på å kommentere i de bloggene jeg leser i, så se om jeg får respons på min også :hyper:

Tja, jeg har tenkt over de punktene som du nevnte, og det er litt småvanskelig å svare på. Jeg er interessert i det å lage hjemmeside og ønsker at folk skal se på det jeg har laget. Derfor føler jeg at det er greit å ha en blogg der, som kan oppdateres jevnlig slik at det er noe nytt der for folk å lese (siden selve hjemmesiden ikke blir oppdatert så ofte). Å vite at det er noen som leser der, gjør meg mer motivert til å skrive der og dele bilder. Det er vel hovedgrunnen for at jeg ønsker flere lesere, at jeg da blir flinkere til å bruke den. Målgruppen er hundefolk, gjerne de som er interssert i de rasene jeg har selv, slik at de får et innblikk i hvordan vår hverdag er. Jeg prøver å skrive slik at det skal være interssant for de som leser. Derfor jeg spør her nå, for å få tips til forbedring. Jeg vet at bilder hjelper på.

Jeg kjenner ikke så mange i hundeverdenen, så et annet ønske er å komme ut i miljøene og vise seg(eller hundene mine) frem. Ja vanskelig å forklare..

Jeg skriver ikke for min egen del, siden jeg ikke bruker det som noen treningsblogg. Hvis jeg hadde vist at ingen gadd å lese, tror jeg at jeg hadde kutta ut hele bloggen og kun hatt hjemmesiden. Til nå velger jeg å tro at det kommer noen innom iblant. :x Jeg syns at jeg skriver endel likt som andre gjør i bloggene sine, bare at de har flere følgere. (men igjen, det går jo også på at man har kjenninger som følger med, og noen har større omgangskrets)

Jeg syns det er interessant å høre om temaet:) Vet at noen har lagt seg inn slik at det går an å google stikkord, så kommer siden frem, hvordan gjøres det?

Og forresten Simira, hvor finner jeg bloggen din? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger ut link her, på dalmatinerforumet og på facebook. Prøver å være flink på å kommentere andres blogger, synes jo det er veldig hyggelig med kommentarer selv så. Er periodevis flink.

Det jeg synes er interessant med hundeblogger er bilder og tekst, i skjønn forening. Møtes jeg av en vegg med tekst på en blogg, så orker jeg ofte ikke, men er det delt opp med litt bilder så blir det mer fengende. Så med mindre jeg virkelig har interesse av innlegget, så klikker jeg meg videre, og orker ikke engasjere meg eller kommentere.

Jeg synes heller ikke aaaltid det er like spennende med en oppramsing av hva man har gjort de siste ukene i et milelangt innlegg (uten bilder).

Jeg prøver å tenke litt på hva jeg ønsker av en blogg når jeg blogger, nå er ikke min superpopulær heller, men jeg har da endel som leser den vet jeg, og jeg prøver å ikke ha for lange innlegg, ha litt av hvert om hund, ikke bare Casper, og jeg prøver å ikke legge ut 40 bilder i et innlegg. Gjorde det mye før, men så gikk det opp for meg at ikke alle er liiike interressert i å se Casper løpe og løfte venstre fot, og bildet under er helt likt der han løfter høyre osv. Det er bra med bilder, men ikke for mye, ikke for lite. Plukk ut de beste.

Bruk masse (relevante) stikkord.

Ps. leser bloggen din jeg, men det vet du jo :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg blogger selv, men leser litt her og der, og tenker på å starte blogg snart selv.

Kanskje du burde starte skape litt mer blest rundt bloggen din? Tenker å nevne når du har oppdatert på facebook, twitter andre fora du er på...

Hva med å ha en link direkte til bloggen din i signaturen din? Første gangen jeg trykket på banneret i signaturen din dukket ikke bildet som ledet til bloggen opp engang. Hadde jeg ikke prøvd en gang til hadde jeg ikke sett bloggen.

En annen ting. Hadde kanskje byttet ut den blomstrete bakgrunnen. For mitt øye så blir det veldig ubehagelig å lese teksten når du har de blomstene på siden. Hjemmesiden ser veldig fin og proff ut, så syntes ikke helt det matchet med de blomstene :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefint med tilbakemelding! Jeg tenkte tanken på bakgrunnen. Tenkte å være litt sprek, men kanskje det ble for sprekt hehe. Bør vel ha noe mer diskret..

Den blogg knappen på forsiden på hjemmesiden min, vises den nå da? Håper det. Mulig jeg legger ut direktelink til bloggen i signaturen min også :icon_confused:

Bra Lola at du leser, syns selv din blogg er bra og kreativ. Skal prøve å være litt sånn selv. :hyper: Hvor velger man stikkord?

Takk for link Simira!

Edit: Nu har jeg bytte bakgrunn. Er den bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så mange lesere selv, men har en del faste som er innom hver dag (en 50 stk +-). Skulle gjerne hatt flere men er fornøyd med at såpass mange leser den jevnlig. Tilbakemeldingene jeg får er at de liker at jeg har lenker til ting jeg skriver om (slik du har i det siste blogginnlegget ditt). Så jeg bruker ganske mye tid på å lete opp stoff på internett sm jeg tror kan være av interesse for hundefolk.

Av og til legger jeg lenke på FB når jeg har oppdatert siden min.

Men det er vanskeligere å få lesere i dag enn det var før Facebook. Jeg får færre meldinger i gjesteboka også. FB har på mange vis overtatt funksjonen til hemmesider og blogger rundt om. Dessverre!

Men alfa omega er iallefall å oppdatere ofte. Sider som oppdateres sjeldnere enn en gang i uka er jeg ikke ofte innom. De få som oppdaterer flere ganger i uka er jeg innom daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha et riktig antall av hvor mange som er innom siden din, så må du ha en skikkelig teller som teller antall unike treff, og ikke bare sidevisninger eller "følgere". Eks susnet sin. Med den kan du også legge inn selve koden som teller inn i bloggen også om den har mulighet for det (på Wordpress går det an i hvert fall), for å få med de treffene som bare går rett til blogg. Nå er det vel en del som bruker programmer som Bloglovin og Google leser. Bruker selv det siste, fordi jeg ikke gidder å leite gjennom hvem som oppdaterer hva, når det er et program som gjør det for meg. Og da kommer man jo rett til bloggen, uten å gå gjennom hjemmesider. I tillegg bør da innlegget komme opp som "delt" på disse tjenestene, slik at folk må inn fysisk i bloggen din for å lese hele innlegget. Når siden teller "riktig" på den måten, så får du jo bedre oversikt over hvor mange som følger. Med susnet sin teller får du ofte en pekepin på hvor folk kommer fra inn på bloggen din også. Om det er kommentarer du har skrevet i andre blogger eksempel, signaturlinker, abonement i Google leser/Bloglovin, linker fra andre blogger eller forum etc. Og du får jo da en pekepinn på hvor du når leserne dine da også.

For å få flere lesere, må du også skrive om noe som fenger flere. Det er en sillion hundeblogger ute og går, så din må jo skille seg litt ut fra de andre da, slik at det ikke bare blir "enda en hundeblogg". Hva man fenges av er jo forskjellig, og du må jo tenke litt på hvem du skal nå også. Man kan aldri tilfredsstille samtlige, siden vi har forskjellige "krav" til blogger vi følger med på. Så tenk over hva du ønsker å formidle, hvem du vil nå og hva du ønsker at bloggen skal handle om. Blogger som bare handler om at "idag gikk vi tur" har ofte litt begrenset verdi for folk som ikke kjenner selve bloggeren.

Hyppige oppdateringer kan også være en fordel. At det ikke bare er oppdateringer et par ganger i løpet av mnd. Skjer det noe på siden, så kommer folk oftere tilbake. I tillegg så må du reklamere for bloggen din. Både gjennom sosiale mediaer, forum og andre blogger. Om ingen veit at du blogger, så kommer ingen til å følge den heller. Du kan også legge ut rss feed i signaturen din, og da ser jo folk med en gang om du har skrevet noe nyttnoe, og fristes kanskje til å komme innom siden oftere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :frantics: 50 stk Kristin! Wow det var jo endel. Skjønner ikke hva du klager for :banana: Jeg er regelmessig innom din. Vet at du oppdaterer mye, så da er det kjekt å vite at det noe nytt der hver gang man kommer innom.

Så det var statistikk på bloggen min og det var vel rundt om 200 igjennom hele året som har lest, men om det var inkludert med selv, vet jeg ikke :banana: Skal sjeke ut susnet :banana:

Hvordan legger jeg ut RSS feed i signaturen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen blogg-ekspert, men kan jo dele mine erfaringer :frantics:

Jeg liker blogger som har:

- mye fine bilder (aldri blogg uten bilde)(du HAR mye fine bilder!)

- filmer av trening

- kort og grei tekst som gjerne dokumenteres med bilder

- resultater fra konkurranser

Jeg foretrekker bloggene som er relatert til konkurranse-resultater eller trening mot konkurranser (mest lydighet og agility (evt triks i tillegg))

Jeg hadde en periode jevnt 100-300 (opp mot 500 ved konkurranser) lesere av bloggen min hver dag. Da blogget jeg daglig og brukte MYE tid på å legge ut bilder jeg selv syntes var gode. I tillegg la jeg ut enkle beskrivelser av treningen og holdt alltid leserne oppdatert med resultater fra konkurranser (+ bilder/film fra konkurransene). Jeg kommenterte også i andre sine blogger. Det er veldig gøy så lenge man har tid! Med en gang man slutter med daglige oppdateringer, mister man maaaange lesere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Det er flere ting som gjør at jeg, som leser, følger en blogg.

- Design. Har egentlig litt å si. Er bloggen ryddig og uten unødvendige duppeditter, så er det lettere å lese, og appelerer (sikkert feil skrevet) mer til meg om designet er rent.

- Oppdateringer. KJEMPEVIKTIG. Slitsomt å følge en blogg som blir oppdatert en gang pr. måned. Om det da er sånn går jeg ikke inn på bloggen selv, da er det bedre å annonsere at man har oppdatert.

- Bilder. Det er sykt kjedelig å lese blogger som mangler bilder. Trenger ikke være på hver post, men om det aldri blir lagt til bilder, så er det superkjedelig å lese (også er det jo mange som bare ser på bilder også). Her synes jeg også det er viktig å ha bilder som er relatert til hva man blogger om, ellers blir det forvirrende. Om man blogger om f.eks hår eller spill, så legger man ikke til bilder av bæsj (for å sette det på spissen).

- Variert stoff. Om man har en ren hundeblogg, er det greit at man varierer mellom å vise f.eks bilder av hvor søt hunden er, filmer av trening, planer osv. Om man blogger om "alt mulig" så er det kanskje greit å variere der også selvfølgelig :whistle:

- Spennende stoff. Dette spørs jo på hvem du er som blogger og hvem som leser. Jeg personlig liker å lese bloggene til folk som kanskje kommer med litt krasse meninger her og der, og tør å si det man mener, samtidig som de poster om andre ting.

- Skille seg ut. Et klassisk eksempel her er alle 14 årige jenter som har sine stilblogger, men samtidig ser alle helt like ut (ikke vondt ment om de jentene altså :cheer: ). Skal man ha noe som mange andre har, er det viktig at man ikke gjør det på samme måte som alle andre.

- Skrive norsk. Ikke selve språket altså. Er irriterende å lese en blogg som skrivr sånn her liksom azz herreGUD azz he he he he jeg klarer ikke zkrive med s cuz knappen er borte lawl lol LULZOR MAXIMUS.

Dette er generelt altså, ikke noe rettet mot akkurat DIN blogg. Dette er mine krav til hvem som helst sine blogger :D Ellers er det jo viktig, synes jeg, å ikke henge seg så mye opp i å få lesere og hva som appellerer til dem, men heller blogge om det man selv føler er viktig, så kommer leserne etter hvert. F.eks jeg, på min tidligere blogg, hadde en del internasjonale lesere om det jeg skrev om, og bare pga leserne, skiftet jeg over til å skrive engelsk, og gjøre bloggen mer til lags for de som leste. Så begynte jeg å bare poste om det folk ville se, og ikke det jeg ville blogge om. Sletta bloggen nå for ikke så veldig lenge siden, nettopp fordi jeg følte at jeg mistet meg selv på veien, og bare gjorde ting sånn at alle (les: de som leste) ble glade og fornøyde. Blogger jo for meg selv? :P

Dette er da hva som får meg til å følge en blogg :ermm: Vet ikke om det hjalp noe jeg :cool: Ble inspirert på veien :baby:

Edit: endret litt på setningene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bloggen da vises på den måten når folk klikker på linken?

Takk for innspill :whistle:

På min kom jeg i hvert fall rett inn i bloggen min fra den linken, og jeg brukte bare linken til rss feeden for å få det til å fungere. Men kan jo være det er noen forskjeller på hvordan ting virker på de forskjellige bloggene og da. Du må nesten bare prøve deg fram.

Evt er det jo bare å oppdatere en setning i signaturen din med at bloggen ble oppdatert da og da, og evt tittelen på innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Der kan man se hvor forskjellige folk er, jeg foretrekker tekstblogger med minimalt med bilder jeg da. Ett og annet illustrasjonsbilde er ok, men bare bilder er for meg totalt uintressant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...