Gå til innhold
Hundesonen.no

Attåthund


Carina

Recommended Posts

Jeg har ikke møtt mange mynder selv, men de jeg har møtt har vært litt skeptisk til Nitro. (saluki og flere whippeter) Men det er ikke bare mynder det da, men hunder generellt. Han er stor og har mye bein og kropp og er litt vel overentusiastisk, så jeg forstår dem godt. :) Eneste som ikke var skeptisk var andre greys, men de ble Nitro litt skeptisk til.hehe

Faraohund har jeg også sett litt på, men ble litt skuffet over at de var så "små". (ja mindre enn jeg hadde trodd ihvertfall. så for meg minst 70 cm og opp på dem hehe.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 126
  • Created
  • Siste svar

Det kan godt hende at du alt vet om dem, men dersom du ønsker en nøye vurdering av faraohund vs mynder kan nok denne oppdretteren i Svergie være verdt å kontakte. De har både faraohunder og whippet. De driver også med lc så de burde forhåpentligvis kunne gi en grei vurdering av faraohund i forhold til ulike mynderaser. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke møtt mange mynder selv, men de jeg har møtt har vært litt skeptisk til Nitro. (saluki og flere whippeter) Men det er ikke bare mynder det da, men hunder generellt. Han er stor og har mye bein og kropp og er litt vel overentusiastisk, så jeg forstår dem godt. :) Eneste som ikke var skeptisk var andre greys, men de ble Nitro litt skeptisk til.hehe

Faraohund har jeg også sett litt på, men ble litt skuffet over at de var så "små". (ja mindre enn jeg hadde trodd ihvertfall. så for meg minst 70 cm og opp på dem hehe.)

Takk for svar! Størrelsen på Farao er noe som taler til dens fordel i forhold til grey. Ida er jo ikke så stor hun heller, og tror hun er den som blir gladest for en lekekompis. :)

Morgaine: Takk for tips! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående hundeaggresjon, så virker det nå iallefall som en del mynder er veldig skeptiske til andre hunder. Er det noen raser som er verre/bedre? Hvordan er de faraoene du kjenner på det punktet?

Hvordan andre mynderaser er skal jeg ikke si så mye om, men i mine kretser er hvertfall whippeten kjent for å være svært tolerant mot andre hunder. Sjelden man ser noe bråk rundt ringen på utstilling og vi har hatt treff med opptil 13 whippser i fri flyt uten problemer.

Faraodamene på bildet er veldig greie etter hva eieren har fortalt og det jeg har sett selv.Var på ag-kurs med dem i fjor og ingen av dem viste noen større interesse for de andre hundene. Kvikke og trivelige hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig har jeg sett en del på lc-filmer nå, og whippetene er jo helt RÅ der. :getlost: Ikke at jeg har peiling da, men det ser iallefall helt rått ut.

For å si det slik, på de myndetreffene jeg har vært på tar salukien det stort sett kuli, mens whippeten flyr rundt og er bajas fra start til ende. Enormt energinivå når de først får slippe seg løs! Og det er kanskje en liten, spinkel hund av utseende, men min erfaring er at det stort sett er de litt større, og tøffere hundene som holder følge med whippeten; Hermes har så langt lekt best med schäfer, boxer, staffer, diverse bulledyr, og andre whippeter, og jeg vet om flere whippet-eiere som kan skrive under på dette (mannen til oppretteren hadde opprinnelig schäfer, men ble helt frelst av whippeten, den eneste rasen som virkelig holdt følge med hans tidligere hund).

Så om du skulle være åpen for en litt mindre hund, og vil ha en skikkelig leken og tøff en som blir med på alt, så ta en ny titt på whippeten :icon_confused:

Angående hundeaggresjon, så virker det nå iallefall som en del mynder er veldig skeptiske til andre hunder. Er det noen raser som er verre/bedre? Hvordan er de faraoene du kjenner på det punktet?

Jeg har kun møtt en faraohund. Den var litt skeptisk (ble passet på av en liten chihuahua, så det gikk bra, hehe), men ble med på leken da hundene var løse. Fikk ikke veldig godt inntrykk av hunden, men det er ikke sikkert den var representativ for rasen. Tror det var en omplasseringshund.

Mynder generelt kan være reserverte ovenfor fremmede. Jeg vil ikke si at det er det samme som å være skeptisk, de ser bare an personen/hunden litt før de evt. hilser, og er ikke så veldig interessert i å hilse på alt og alle (ikke når de blir voksne i hvert fall). Gutten vår er sånn at han nærmest løper ned de han kjenner når han skal hilse på de, mens han er litt mer forsiktig med de han ikke kjenner (men han vil alltid hilse, absolutt alltid, og er veldig glad i mennesker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har sikkert bestemt seg allerede :icon_confused: men kanskje whippet blir for små for henne. Jeg syns forøvrig at whippet kan være et kjempebra attåthund! De er ganske like greyhound, og perfekt hvis man syns grey blir for stort. Vet om folk som har store hunder og whippet sammen. (både GD, grey, collies, dobbis etc)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns forøvrig at whippet kan være et kjempebra attåthund! De er ganske like greyhound, og perfekt hvis man syns grey blir for stort. Vet om folk som har store hunder og whippet sammen. (både GD, grey, collies, dobbis etc)

Her blir det i hvert fall 2-3 whippser med tiden, tror jeg :icon_confused: Men ikke som attåthund da. Mulig det blir en litt større hund senere også. Saluki frister. Skulle gjerne hilst på flere grey og galgo også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må slå et slag for greyhound jeg da ... Tenk på Lotta, Lettie og Bowie (du møtte de på tur med meg, gjorde du ikke?)- såå vakre, snille og gode gjeterhund-trimmere. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en rase som aldri kommer i mitt hus så er det farao... Makan til sære skapninger :wub: Har sett et helt kull faraovalper sammen med et helt kull aussievalper, det var ikke akkurat samme språk kan man si... Den minst sære mynden må vel være whippet, de jeg har møtt har hvertfall vært veldig omgjengelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir det i hvert fall 2-3 whippser med tiden, tror jeg :( Men ikke som attåthund da. Mulig det blir en litt større hund senere også. Saluki frister. Skulle gjerne hilst på flere grey og galgo også.

Morro å høre:) Og dere er så klart veldig velkommen igjenn om dere skulle ønske det:)

Klem

Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en rase som aldri kommer i mitt hus så er det farao... Makan til sære skapninger :( Har sett et helt kull faraovalper sammen med et helt kull aussievalper, det var ikke akkurat samme språk kan man si...

Men selvsagt - det er jo to vidt forskjellige raser :(. Nå må'kke du komme her og kommer her og trenere Caranthirs valg av faraohund som attåthund da!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Please, oh pleeeease take me home!

pharaoh%20hound%20puppies.jpg

I promise, I will love you for ever and ever, and I will always be funny and make you smile!

Pharaoh%20Hound.jpg

der smeltet jeg :(

Jeg har en stor ting for faraohunden, de er jo herlige, og det er så pene!

Om jeg noengang skal ha mynde/åttåthund, skal det bli faro, har sett på rasen lenge, men ikke noe som passer meg akkurat nå :(

Edit: Min erfaring med rasen er ikke stor, møt individ som jeg luftet og gikk tur med, en herlig hund som virkelig får det til og smile. Ellers har jeg bare sett de på utstiling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På MyDog fikk jeg snakket med en faraohundeier og hilst på farao. Det var et heller kjølig møte, men ingen skepsis, så det var perfekt. :( En hund som var kjempeopptatt av mamma og godbiter, men ikke brydde seg om at jeg tafset vilt på han. Også så flott. :(

Noen spurte om grunnen til at whippet ikke er aktuell, og det er fordi jeg har nok vært uheldig med mine møter. De jeg har møtt har vært pissenervøse for både folk og andre hunder, eller noen skikkelig sutreklumper.. Derfor har jeg fått den rasen litt opp i halsen. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Please, oh pleeeease take me home!

pharaoh%20hound%20puppies.jpg

I promise, I will love you for ever and ever, and I will always be funny and make you smile!

Pharaoh%20Hound.jpg

Vil bare si at jeg ikke misunner Caranthir valgets kvaler her for på hundesonen tas det i bruk noen skittne metoder når det kommer til rasevalg ser jeg :( :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser jeg at ingen har kommentert azawakhen i rekka di, så bare for å ha det på plass:

Nå vet jeg ikke helt hva du mener med "attåthund", men en azawakh er neppe det!

Hvorfor ikke det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...