Gå til innhold
Hundesonen.no

Trening til å bli husren i minus grader


Nikita2010

Recommended Posts

Jeg har en papillon som ikke er vant med å være ute og jeg merker at når vi fikk den at det er vanskelig å få den til å gjøre i fra seg ute.

Med mange minus (noen det nok blir i en del uker) så står den bare å skjelver ute. Hva skal jeg gjøre for å trene den til å bli husren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min valp likte heller ikke kulden til å begynne med

jeg begynte med å ta henne ut 1 gang om natten og med en gang om morgenen, for da MÅTTE hun på do, etter 2 netter slik som det så skjønte hun tegninga, nå er det gått 1 uke og hun vet at hun skal gjøre fra seg ute :ahappy:

I dag har vi faktisk ikke hatt et eneste uhell inne! *stolt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns så synd på henne når vi har vært ute i 10 min, er veldig kaldt når hun ikke har god pels enda og er så bar under magen, er jo - 16 :ahappy:

da ville jeg kanskje vurdert en form for dekken? Mange som klipper av et genser-erme (av ullgenser f.eks) og klipper det i rett size med hull til bena framme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Papillonen jeg har gått på kurs med i høst har jo fryst masse. Den måtte til slutt få på seg genser. Er vel rundt 6-7 mnd og vi var ute i sprengkulde, nesten alle valpene fikk dekken og gensere da. Det er møkkkaldt, og selvfølglig er det lett å skjelve så mamma løfter meg opp og jeg blir tatt med inn i varmen. Amiga prøvde seg, men så lekte jeg heller litt ute for å fåh enne til å skjønne at kulden er ikke skummel, snø er morsomt etc.

Du kan jo prøve å gjøre det å gå ut positivt, om eier står og hutrer og bare veeeeeenter på tissing og valpen står å skjelver så kunne der ejo leket litt, hatt med en liten dra leke eller noe og virvle litt i snøen, leke den litt varm. Når du sier den ikke er vant til å være ute, går dere ikke småturer og sånt da? :ahappy:

Mitt tips er iallefall å lære henne at selvom det er kaldt kan det være gøy for det, også ev strikk en liten genser? Pappilloner er ganske små, ganske lite pels når de er små også. Min treningsvenninne papillon har jo gått igjennom masse utfordringer fordi den ikke likte vått gress, snø, vann, etc. Så hun har løpt ut i morgenkåpe for å få vått gress og lekt og trent etc. Samme måtte hun gjøre med snøen og tror du ikke hun dekket og ble under sist trening så flott og vant hele minikonkuransen. Så vel, jeg tror det er bare å trene på at snø og kulde er ok, ikke krisemaksimere den (ikke at jeg sier du gjør det men mange sier åh herregud den fryser,tar opp og løper inn, og da lærer valpen å få komme inn er å skjelve).

Lykke til, den blir nok husren for det :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang, "bar under magen" - stort sett de fleste hunder er bare der, og et dekken vil aldri varme selve magen. Probl. er vel heller at den er tynnpelset på resten av kroppen også - DER vil jo såklart klær fungere greit.

Min lille bostonterrier har også minimalt med pels (over hele) og synes hele prosjetete "gå ut og tisse" er fullstendig galskap når det er snø... Beardisvalpen jeg har (samme alder) er ren siden lenge tilbake, bostonen prøver enhver unnskyldning for å komme seg inn og tisse på kjøkkenet istedenfor..

Så ja - jeg må ta henne på armen - bære henne ut, (lukke døren inn) og vente til hun tisser -DA er det "julekveld", kos og hvis hun så ønsker kan jeg slippe henne inn igjen, eller at hun får sitte på armen til beardisene bestemmer seg for å være ferdige.

Så jeg tenker som så: det TAR tid, og "ulykker" kommer til å skje en stund til, men til våren er det nok en saga blott med tissedammer inne... Forhåpentligvis... Kanskje.... :ahappy:

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lille løwchen ble husren før vinteren kom og hun elsker å være ute. Hun har mye pels, men blir jo klippet på bakparten og under magen så der er det kaldt. Når vi går tur har de små dresser og sokker på seg, men tisseturene er de ute som de er. Må gjerne hente Cora, selv nå som det er - 18 grader her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Hurtta varmedekken på mine og på han ene har jeg en ullgenser under dekkenet. Det fungerer ganske bra så lenge de er i aktivitet. Noen ganger er det nødvendig med potesokker også.

Husk at det er evldig viktig med det dekken som også dekker bryst og mage. Jeg anbefaler i hvertfall Hurtta :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar :wub:

Jeg skal se om jeg får kjøpt et dekken en av dagene, ellers må en ullsokk klippes opp :wub:

Så skal jeg prøve å leke mer med henne ute :wub:

Anette&Amiga: Vi fikk hunden i helgen, og fra valpehjemmet sitt er den ikke vant med å være ute. Hun sa vi ikke trengte stresse med det når det var så kaldt. Men vi ønsker jo å få den husren så fort som mulig + snøen kan jo ligge til i februar. Men jeg tar henne ut på et par korte turer om dagen, men da springer hun i mellom bena mine og setter seg helst på skoen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar :wub:

Jeg skal se om jeg får kjøpt et dekken en av dagene, ellers må en ullsokk klippes opp :wub:

Så skal jeg prøve å leke mer med henne ute :wub:

Anette&Amiga: Vi fikk hunden i helgen, og fra valpehjemmet sitt er den ikke vant med å være ute. Hun sa vi ikke trengte stresse med det når det var så kaldt. Men vi ønsker jo å få den husren så fort som mulig + snøen kan jo ligge til i februar. Men jeg tar henne ut på et par korte turer om dagen, men da springer hun i mellom bena mine og setter seg helst på skoen min.

Det låt veldig kjent ut, helt sånn var hun jeg trener med også. Helst oppå skoene og nesten prøve å krype opp. Men prøv med noe klær og lek og prøv å gjør at verden er kul! :hmm:

lykke til!

ps: jeg har fått nå en hund som baser i snøen i lykke, hun satt mest oppe på trappa og nektet å gå ut når snøen kom. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk et lite dekken/genser i julegave av mamma og de. De hadde kjøpt det mest på tull til mannen - Rosa med glitterhjerte på. De syns det hadde vært morsomt å se han gå tur med valpen i dette :icon_confused: Men nyttig det. Før det hadde vi klippt hull i en ullsokk og det fungerte også bra :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt to vintervalper og det har gått ganske bra selv i kulden å få den husrene. Jeg har måkket og tråkket vei til hagen (ikke så langt unna døren), hatt aviser som var dyppet i tiss og så la jeg et par bæsjer der også, slik at valpen fikk lukten der. Så fulgte jeg vanlig prosedyre å gå ut veldig ofte og roset masse når den tisset. Jeg lot den tisse hvor den ville ute , helt i begynnelsen, fordi det viktigste var at de tisset ute i det hele store, men vi bodde vegg i vegg med en nabo og vi hadde hagene våre tett intil, så noen ganger gikk valpen dit og tisset, eller utenfor døren, så vi fikk litt kjeft pga de gule flekkene :icon_confused: Men hva tillater man ikke en liten valp som vil tisse om vintere? hehe. Det gikk da bra selv om. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har slitt med renslighetstreningen i vinter. De første par ukene gikk det greit, men så kom sprengkulden. Det har jo så og si ikke vært en dag hvor det har vært varmere enn 20 blå her. Så han har ikke ville gå ut i det heletatt..

Men nå ser det endelig ut til at det har løsnet. Det er nok bare å gå ut ofte, kle på og ha tålmodighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treningen går veldig bra her :D Tisses både ute og inne på avis, noen uhell skjer jo. Men når det kommer til å bæsje skjønner hun ikke at de også bør være på avis, det gjør hun over alt i huset :aww:

haha, det samme gjør Thia! Hun er kjempeflink å tisse på aviser, men bæsje gjør hun rett på gulvteppet :lol:

Så lenge den er fast og fin går det jo greit :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en papillon som ikke er vant med å være ute og jeg merker at når vi fikk den at det er vanskelig å få den til å gjøre i fra seg ute.

Med mange minus (noen det nok blir i en del uker) så står den bare å skjelver ute. Hva skal jeg gjøre for å trene den til å bli husren?

Vår frøken var heller ikke overlykkelig over å ut og gjøre fra seg. Sånn generelt, veldig kaldt var det ikke. Det vi gjorde var at vi tok henne med ut og ventet rett utenfor til hun tisset, hun lette lenge og styrte fælt. I det sekunder hun var ferdig med å tisse klikket vi med klikker, gav godbit og skrøt og lekte oss inn igjen, nærmest danset oss oppover trappene sånn at hun ble "overlykkelig" samtidig som vi så hun lurte på hvordan hun kunne få det til å bli så gøy igjen :aww:

Edit: jeg vil gjerne legge til at oppfølging er viktig for oss. Senest i dag snakket jeg med de ang et problem vi har der de over telefon hjalp oss med en fremgangsmåte og sånn, siden vi går på kursene hos de tar de ikke noe betalt. Så ringer vi igjen når vi har kommet et stykke på vei med treningen. Sånt er supert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...