Gå til innhold
Hundesonen.no

Vet du om noen gode seler?


Kitano

Recommended Posts

Noen raser/hunder passer trixieselen veldig godt til, men synes ikke de passer noe spesielt godt til en god del hunder. De sitter litt "laust" har den selen jeg også, og den sitter ikke som et skudd, ligg sånn "slengpå" sele.

Syns den sitter ganske bra på de fleste. Den sitter veldig bra på min hund også rundt skuldrene osv. Men den er altfor lang for han. Går bak ribbeina :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns den sitter ganske bra på de fleste. Den sitter veldig bra på min hund også rundt skuldrene osv. Men den er altfor lang for han. Går bak ribbeina :whistle:

den kan jo ikke sitte så bra/passe om den er alt for lang til han, fordi selen skal ikke gå så langt bak. Jeg kan ikke se helt for meg at den sitter så bra i frontpartiet om den er alt for langt bak... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en "umulius" når det kommer til sele og trekkteknikk.

Men jeg fant denne Y-selen som kalles for Saddle Back Harness hos dogbooties.

Jeg er så langt veldig fornøyd med den og den ligger stødig og godt på ryggen til en ekstremt skråstilt hund som legg får gnagsår under "armen" pga vridning av kropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er vanskelig å anbefale noe eksakt merke, da hunder er ulikt bygget og en sele som sitter bra på en hund, sitter ikke nødvendigvis bra på en annen.

(vi har nomeseler til våre hunder, av ulike merker: Troll, Seleverkstedet og dragråttan. Selv vi som bare har hunder av samme rase har måttet ha ulike ulike merker, og ulike størrelser. Har også noen brystseler (til spor. for gøy) og snørekjøringsseler, også her av ulike merker: Huken, Gresshoppa, breeders, Kennel).

Så anbefalingen må være å ta med hunden til en butikk som selger seler og som har god greie på det. Evt kjøpe sele fra en butikk som beskriver hvordan du skal ta mål av hunden for å finne/lage en sele som passer best

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippet bort bildene*

Alle selene på bildene er Y-seler. Alle seler som former en Y forran på brystet er en Y sele. De kan deles inn i type "halvnome" (som betegner alle du har linket til,de har bare forskjellig festepunkt. Jeg liker feks de med festet lenger bak på samme måte som du), x-back ("vanlig" nome),H-back m.fl. Også har man en del andre seler, som Non-stop som vel kan sies å være en kombinasjon mellom komte og nome, som også er en Y-sele forøvrig, collar-harnesses, brystseler m.m.

Flere produsenter betegner ihvertfall den siste jeg linket til som H-sele. Det er også en viss forskjell på utformingen til selen og derfor hvordan den ligger. For meg er H-en i navnet ganske åpenbar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker webmasterselen, men den er litt for kort i ryggen til Valpis (og andre store langrygger) etter min smak. Skulle vært 15-20 cm lengre og jeg hadde aldri brukt noe annet. Jeg bruker min til sporing, lina er da festet i løkka bakerst. Ellers har jeg en "sykkelsele" i lær fra Richo, den er flott til tur ol, og kan justeres MYE, slik at valpen kan vokse i den. Den har da Y-front med bred fin brystplate, og festet rundt brystkassen er så langt bak at den ikke gnager bak albuene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den kan jo ikke sitte så bra/passe om den er alt for lang til han, fordi selen skal ikke gå så langt bak. Jeg kan ikke se helt for meg at den sitter så bra i frontpartiet om den er alt for langt bak... ?

Bortsett fra at den er altfor lang, så sitter den perfekt :icon_confused: Hadde den vært noen cm kortere bare så hadde den vært knall. Kjøpte den da han var yngre, og regnet med at han ville vokse seg inn i den, men det gjorde han jo ikke. Så jeg ga den bort. Veldig synd, for jeg liker den godt :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...