Gå til innhold
Hundesonen.no

Vet du om noen gode seler?


Kitano

Recommended Posts

Nå er vi på vår andre sele på to måneder og den er omtrent like lite tilfredsstillende som den første. Jeg bruker stort sett sele til valpen, med få og korte unntak når vi trener på å gå i bånd, så jeg skulle ønske jeg fant en sele som faktisk funket optimalt. Den første selen jeg brukte var en jeg kjøpte av veterinæren. Mest for å bruke den i bil. Den andre selen ligner veldig, men har mer polstring og bedre fordeling av belastning. De største problemene med begge to er:



  • De endrer posisjon (dvs trekkpunktet også endrer posisjon) uansett hvordan de sitter.
  • De begrenser bevegeligheten (og det er jeg IKKE fan av). Dette kan til dels forklares med at beina hans er veldig korte i forhold til hvordan han blir når han er utvokst (ser ut som en "labradachs" elns).
  • Hvis han drar hardt, mister han pusten (som om han bruker halsbånd).

Hva er den beste tur/allround-selen etter din mening? Hvis det finnes noe han kan vokse inn i så jeg slipper å kjøpe en sele i måneden, er det en fordel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker best Y-seler.

Liker godt den polstrede fra Trixie, men får den ikke til å passe min hund :whistle:

http://www.lpetdesign.no/default.pl?showProduct=636&pageId=227

Liker også godt y-selen (sykkel og sporsele med fleece) fra www.norskhundeutstyr.no

Hvis du ringer dem er dem veldig behjelpelige med å finne rett størrelse, og de syr den gjerne inn slik at den passer din hund. Finnes med og uten refleks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir kanskje den webmaster-selen litt varm på sommeren? Ellers så den utrolig god ut.

Nå svetter ikke hunder på samme måte som oss mennesker, og det er plenty av hull i den. Så tror ikke det er akkurat det punktet du skal se på. Men jeg vil kanskje tittet på prisen, er jo litt dyr vokse-sele :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sklir både trixi selen og ezydog selen. også hurtta sin y-sele satt dårlig. Alle selen har og vært litt for korte så de kommer litt for nærmt armhulen, men frem til han er utvokst så bruker jeg trixi selen (eventuellt nomesele om han skal på tur med andre hunder hvor han trekker en del).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært innom endel forskjellige og er så langt mest fornøyd med webmasterselen til Ruffwear. :whistle:

Jeg har riktig nok den gamle modellen, den sitter godt på både Merethe og Birk (labbis og pyrre) og virker til å være veldig slitesterk.

Enig. Jeg er fornøyd med den :wub: Ligger så fint rundt kroppen på hunden, både dobberkropp og myndekropp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er IKKE fornøyd med y-selene. De sitter ikke godt på Odin ihvertfall.

Det jeg er veldig fornøyd med er H-sele, og i vårt tilfelle ROGZ. De har gode, solide seler i flere størrelser, og de er veldig regulerbare. Kovu (ridgeback) brukte Odins (dsg) sele fra 10-16 uker ca, nå (6 mnd) er han på den største størrelsen, helt innerst på spennene, så den passer nok når han er voksen.

De sitter godt, og holder, så lenge hunden ikke får tak og tygger over... :whistle:

Webmaster er også ganske bra.

Ezydog synes jeg blir feil foran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er IKKE fornøyd med y-selene. De sitter ikke godt på Odin ihvertfall.

Det jeg er veldig fornøyd med er H-sele, og i vårt tilfelle ROGZ. De har gode, solide seler i flere størrelser, og de er veldig regulerbare. Kovu (ridgeback) brukte Odins (dsg) sele fra 10-16 uker ca, nå (6 mnd) er han på den største størrelsen, helt innerst på spennene, så den passer nok når han er voksen.

De sitter godt, og holder, så lenge hunden ikke får tak og tygger over... :whistle:

Webmaster er også ganske bra.

Ezydog synes jeg blir feil foran.

Hva mener du er Y-seler? Og hva kaller du for H-seler? For jeg tipper vi ikke tenker på det samme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Y-sele er for eksempel denne: 144489.jpg

og denne: 000_1544.jpg

H-sele har den bakre reima litt lengre bak på kroppen, som gjør at den sitter bedre, og ikke glir fram under albuene, slik y-seler har tendens til å gjøre.

H-sele%20bla.jpg

Litt annerledes oppfatning enn hundekjørere altså, for den H-selen din har et Y-kryss foran på brystet, som er grunnen til at Y-seler kalles ved det navnet.

Her kan du se hva som menes med H-back.. eller med andre ord, litt ala Non-Stop selen.

Og det finnes mange y-seler som har festet lenger bak, f.eks. trixie-selen :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Y-sele er for eksempel denne:

og denne:

H-sele har den bakre reima litt lengre bak på kroppen, som gjør at den sitter bedre, og ikke glir fram under albuene, slik y-seler har tendens til å gjøre.

*klippet bort bildene*

Alle selene på bildene er Y-seler. Alle seler som former en Y forran på brystet er en Y sele. De kan deles inn i type "halvnome" (som betegner alle du har linket til,de har bare forskjellig festepunkt. Jeg liker feks de med festet lenger bak på samme måte som du), x-back ("vanlig" nome),H-back m.fl. Også har man en del andre seler, som Non-stop som vel kan sies å være en kombinasjon mellom komte og nome, som også er en Y-sele forøvrig, collar-harnesses, brystseler m.m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orry har sele fra Norsk Hundeutstyr (den som er nevnt lenger opp her), og jeg er fornøyd med den til vårt bruk.

Norma har per i dag denne (dog i annen farge) til helt vanlig turgåing. Den er helt grei altså, men hun skal få noe annet etter hvert. De andre selene hun hadde ble kjøpt mens hun enda vokste, så de er akkurat litt feil i størrelsen nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke funnet noen bra y-sele til tur ( snørekjører med nomesele - altså y-sele ).

Hjemme på tur bruker vi derfor sykkelsele - den har ikke y foran og er sånnsett ikke helt optimal, men den sitter bra på, festet sklir ikke, lett å justere om de eks har varmedekken under, lett å ta på og av etc

Helt ok grei sele

hurttanyselesort.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir kanskje den webmaster-selen litt varm på sommeren? Ellers så den utrolig god ut.

Nei på ingen måte, ikke på et stk svart labrador ihvertfall :whistle:

Nå svetter ikke hunder på samme måte som oss mennesker, og det er plenty av hull i den. Så tror ikke det er akkurat det punktet du skal se på. Men jeg vil kanskje tittet på prisen, er jo litt dyr vokse-sele :)

Er jo endel justeringsmuligheter på selen, i både brystet og på begge bukreimene. :wub:

Selv har jeg gått for billigere seler, men nå har han snart vokst inn i den som jeg brukte til Birk. Så da skal det arves :)

Hvor gammel er valpen din nå Kitano?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips til han blir eldre siden de koster litt:Y selene fra www.vibri.com er geniale :whistle: Så fine da du bestemmer selv,utrolig bra kvalitet,sitter som støpt har aldri sklidd noe,tåler mange vask i maskina,bading i saltvann når jeg glemte ta den av godt,bra service.

Bisken her har nesten brukt den daglig i 1.5 år nå å den er like fin,annbefales virkelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken rase har du, veldig forskjellig hvilke seler som passer med tanke på kroppsproposjon :whistle:

Er faktisk ezy-dog jeg bruker nå. Denne for å være helt nøyaktig. Jeg synes trekkseler ser veldig behagelige ut, men det blir kanskje feil å bruke til hverdags?

Synes ikke ezydog er noe spesielt fin allround sele, men kan brukes til bilsele også.

Liker godt den polstrede fra Trixie, men får den ikke til å passe min hund :wub:

Noen raser/hunder passer trixieselen veldig godt til, men synes ikke de passer noe spesielt godt til en god del hunder. De sitter litt "laust" har den selen jeg også, og den sitter ikke som et skudd, ligg sånn "slengpå" sele.

Hva med y-sela til hurtta?

Har ikke noe erfaring med det selv, men intrykket mitt er at jeg synes det ser ut som de sitter godt på en god del hunder .

miljo_seler1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...