Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva synes dere om dette?


dorab01

Recommended Posts

Hva er det egentlig som skjer? Så klipper her om dagen og jeg klarte ikke helt å skjønne hva som egentlig foregår.. Da blir det litt vanskelig å si noe om det. Det kan jo se ut som litt av hvert, men igjen, vet ikke helt hva hun gjør (prøver å stille den opp, roe den ned?). Ser ikke ut som eieren bryr seg så mye heller.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det egentlig som skjer? Så klipper her om dagen og jeg klarte ikke helt å skjønne hva som egentlig foregår.. Da blir det litt vanskelig å si noe om det. Det kan jo se ut som litt av hvert, men igjen, vet ikke helt hva hun gjør (prøver å stille den opp, roe den ned?). Ser ikke ut som eieren bryr seg så mye heller.. :lol:

dommeren tar et godt tak rundt halsen og rister hunden uttafor bordet flere ganger? Og når hundne går tilbake etter å gå på gulvet ser man tydelig den er redd for å gå bort til dommeren.

Dommeren tar et REALT grep rundt halsen på hunden på bordet, og hunden vrir seg masse for å slippe unna.

Ser du ikke på det som rart og noe man ikke burde gjøre? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ALDRI i verden stilt på spesialen for denne dommeren. Delte denne på facebook, og det er horribelt av en dommer å behandle en hund slik, at eier bare stod der, av ringsekretæren å ikke stoppe, og at ingen grep inn. En dommer er ikke en gud, og det der var langt over streken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne dommeren hadde ikke jeg stilt for nei. Det får da være måte på grep og risting for å få stilt opp en hund :lol: (Om det er det hun prøver på da,men kan se sånn ut ettersom hun sjekker hvordan frambena "lander" når hun skal sette hunden ned).

Man ser jo tydelig at hun har et godt grep rundt halsen på hunden og at den ikke liker det og det holder for meg til å mene noe hvertfall.

Edit: Jeg vil også gjerne ha PM med navn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakset fra facebook:

The name of the show is the next: EXPOSICION NACIONAL DE JEREZ DE LA FRONTERA 20-11-2010 And the name of the judge is ANA MESTO MARTIN. The show was in Spain.

Video linken til facebook: her

Mange kommentarer og folk som sender klager der.

Ser ingen grunn til å pm'e dette rundt ettersom det står på facebook osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å gå i forsvar for denne dommeren, har jeg likevel sett enkelte dommere gjøre småversjoner av det der - en ønsker å få hunden ut av balanse for å se hvordan den faktisk står når den ikke er stacket, hvordan den naturlig setter beina innunder seg når den ikke har fått stå stødig på bordet først.

Bare for å forklare hva dette kan være et forsøk på i dommers hensikt, i motsetning til kvelning og skremming og andre hypoteser som kommer fram. Det er ulike kulturer i ulike land, det kan jo forklare at verken handler eller noen ringside tilsynelatende reagerer på det som skjer. En har jo stilt for dommere fra andre land som for eksempel gjennomfører sin bedømmelse uten noen gang på noen som helst måte ta på hunden - som er fremmed for oss, men forståelig når en vet at gemyttet er skarpere og hunder mindre tilgjengelig i andre land. Det er forskjeller, og det gjør nok at mange reagerer ekstra sterkt på dette som virker så fremmed og uforståelig. Igjen, jeg forsvarer ikke nødvendigvis dommer, men jeg har sett mange sterke reaksjoner om dyremishandling på facebook, og jeg formoder det finnes nyanser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det "beste" er jo at hvis slike dommere får hunder som svarer, så blir de dritsure... De byr jo opp til det, og da skal de tåle at en hund sier at de kan pent dra et vist sted. Det hadde vært meg totalt uinteressant på hvorfor de driver på slikt. Jeg er pratende til, og vil de se hunden min stå uten å bli oppstilt, så be meg la vær å stille den opp da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et ord: Dyreplageri...! :lol: Ingenting under, ingenting over.. Samme om det er en dommer fra det og det landet så skal man ikke behandle hunder, eller VALPER i dette tilfellet, på denne måten!

Samme om hun gjør det for å få hunden i "fin form" eller hva det nå enn er hun egentlig driver med.. Uforskammelig og jeg hadde aldri i verden stilt for henne. Og at eieren bare står å ser PÅ?? :lol:

Nei fysh! :);)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å gå i forsvar for denne dommeren, har jeg likevel sett enkelte dommere gjøre småversjoner av det der - en ønsker å få hunden ut av balanse for å se hvordan den faktisk står når den ikke er stacket, hvordan den naturlig setter beina innunder seg når den ikke har fått stå stødig på bordet først.

Bare for å forklare hva dette kan være et forsøk på i dommers hensikt, i motsetning til kvelning og skremming og andre hypoteser som kommer fram. Det er ulike kulturer i ulike land, det kan jo forklare at verken handler eller noen ringside tilsynelatende reagerer på det som skjer. En har jo stilt for dommere fra andre land som for eksempel gjennomfører sin bedømmelse uten noen gang på noen som helst måte ta på hunden - som er fremmed for oss, men forståelig når en vet at gemyttet er skarpere og hunder mindre tilgjengelig i andre land. Det er forskjeller, og det gjør nok at mange reagerer ekstra sterkt på dette som virker så fremmed og uforståelig. Igjen, jeg forsvarer ikke nødvendigvis dommer, men jeg har sett mange sterke reaksjoner om dyremishandling på facebook, og jeg formoder det finnes nyanser.

Den behandlingen av hunden kan vel på ingen måte forsvares?

Dommeren skal være VELDIG glad for at det ikke var min hund hun behandlet på den måten, jeg har ingen som helst respekt for mennesker som gjør sånt og har ikke så respekt for en dommer at jeg ikke hadde satt hun skikkelig på plass, da fikk sløyfe være sløyfe, faktisk :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den behandlingen av hunden kan vel på ingen måte forsvares?

Og som jeg skriver to - 2 - ganger i innlegget mitt, går jeg heller ikke for å forsvare dommeren. Jeg kommer med en antagelse basert på at jeg har sett episoder som kan minne om dette, og jeg ønsket å få fram at dommer kanskje hadde mer hederlige hensikter enn å kaldkvele valpen. Det er altså en potensiell forklaring, og ikke noe forsvar. Stor forskjell.

Jeg synes heller ikke det ser pent ut det dommer gjør, men jeg syntes ikke det var noe konstruktivt innlegg i debatten å delta i det hylekortet, derfor valgte jeg heller å forsøke å forklare et fremmed og skremmende fenomen. Men jeg kan godt la være med det ved en senere anledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, dommer drar det for langt - men eieren står jaggu bare og ser på!

Men *stiller seg til for hugg* hun tar ikke kvelertak på hunden. Husk det er mye pels og liten hals inni der. Det er helt vanlig å løfte DS opp og ned på bord med en hånd på halsen og en under rompa. Jeg gjør det selv - og ingen av mine har blitt kvalt av den grunn.

Hun gjør nok som Emma sier, prøver å se hvordan hunden plasserer frambeina naturlig. Men det hadde holdt med en gang - resultatet her er at hun gir hunden en dårlig opplevelse i ringen. Men jeg står på mitt om at eier også er delaktig her siden hun ikke stanser henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke det værste av det værste jeg har sett, men synes det var klart mer "vold" enn en valp skal oppleve på bord av en fremmed, ja - absolutt.

Ang. det å stille for henne? Tja, njæ - antakelig hadde jeg ikke meldt på, nei.

Og hadde jeg vært arrangør hadde jeg brukt den videoen som grunnlag for å si at vi dessverre ikke ønsker å ha henne som dommer på utstillingen. Maaaange ser denne videoen, og det mååå jo gjenspeile seg i antall påmeldte..

Men til alle som akker og oj'er seg for dette og synes det er "det værste man har sett" - stakkars dere. Lev i hundeverden i noen år til, så skal dere nok få se værre behandling av hunder.. (Uten at de på noen som helst måte kan forsvares fordet!)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...